Kavel kopen tuin op Zuiden, Noorden of Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:35

Zuid kan fijn zijn met juiste beplanting en ramen/serre om ook je huis mee te verwarmen (passieve zonne-energie) of snoeiheet als dat verkeerd gedaan is. Maar tuin is dan 1 ding, 2e belangrijke vraag is waar ligt je slaapkamer t.o.v. de zon? Hoe heet wordt het daar in de zomer? En kan je daar dus wel slapen dan?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:43

Amber_anne schreef:
Onze voortuin ligt op het zuiden en het grote nadeel is dat daar haast geen enkele planten kunnen groeien en je er in de zomer nooit zit omdat het bloed heet is.

Ik vind onze voortuin op het zuiden juist fantastisch. Fruitbomen groeien er als een tierelier. We hebben passiebloemen, een citrusboom, rododendron… Je moet natuurlijk wel even kijken welke planten je er neerzet. :) En zonwering is inderdaad handig.

Onze achtertuin heeft relatief veel schaduw door bomen. Ik ben geen zonaanbidder, maar qua moestuin ed mis ik de zon wel wat in de achtertuin.

Op het oosten zou ik zelf niet snel kiezen, dan heb je echt in de ochtend de zon en als je uit je werk komt, niets. Voor noorden of zuiden hangt het af van je plannen en jezelf. Wil je schaduwplekken, wil je juist de volle zon. En misschien een hele stomme overweging: tuinen op het zuiden zijn vaak beter verkoopbaar.

DiantaM

Re: Kavel kopen tuin op Zuiden, Noorden of Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:04

Zeker weten een tuin op het zuiden. Is altijd een van mijn harde eisen geweest bij alle huizen.

Alles groeit er, je kunt schaduw maken maar je kunt ook al heerlijk in de tuin zitten als het in een tuin op het oosten nog te koud is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:41

Wij hebben een tuin op het oosten en vinden het heerlijk <3. Maar:
- de tuin is vrij diep en;
- tussen ons huis en dat van de buren rechts (zuidzijde) zit wel een aantal meter. Daardoor hebben we lang zon in de tuin en;
- ons huis zit aan de zuidkant, de buren links (noordzijde) hebben veel minder zon in hun tuin omdat ons huis de zon tegenhoudt. Wij hebben in de zomer echt tot 18.00 wel ergens in de achtertuin een plekje om in de zon te zitten.

Dus er zijn echt veel dingen die meespelen in hoeveel zon je uiteindelijk hebt. Ik vind het fijn dat we meerdere zitjes hebben. ‘S ochtends gooi ik de openslaande deuren in de keuken open en kan ik op het terras in de zon koffiedrinken, ‘s middags is datzelfde plekje ideaal om te zitten werken en kan ik in /voor de overkapping achterin de tuin juist weer lekker in de zon zitten.

Toevallig hadden we vanochtend nog mensen aan de deur die zich aan het oriënteren waren op kavels in de wijk en zich afvroegen hoe wij een tuin op het oosten vinden :D. Dus je zou ook altijd eens een rondje kunnen vragen in de wijk waar je een kavel op het oog hebt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:08

Hier een tuin op het noorden, wel ca 12m diep. Ik vind het ideaal. Bijna altijd zon en bijna altijd schaduw. In de voortuin op het zuiden bak je echt weg als de zon er op staat.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 06:33

Wij wonen er zo’n 200 meter vandaan. Een nieuw stuk wordt bebouwd met ongeveer 100 woningen. Deels door een aannemer deels voor vrije bebouwing. We hebben nu tuin op het oosten, vind dat ideaal maar als er ergens net een hoog gebouw of boom staat zijn we de avond zon kwijt. Juist ‘s avonds vind ik het fijn om na het werk nog lekker buiten te eten.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:03

Ik zou ook voor Zuid kiezen. Schaduwplekken kun je creëren, meer zon niet.

Wij hebben de tuin ook op zuiden en de zon draait de gehele dag rond onze tuin. Wij hebben een overkapping op het westen, ingang wijst naar het oosten en ‘s ochtends vroeg zit je daar al heerlijk in het zonnetje. Altijd uit de wind dus zodra de zon even schijnt (in het voorjaar) heb je daar gelijk al een fijn plekje. In de middag staat hij volledig op de tuin en staat alles in de zon. Een gecreëerd schaduwplekje is dan geen overbodige luxe. Aan de oostkant hebben wij nog een zitplekje waar we heerlijk van de avondzon kunnen genieten. Kortom, we draaien met de zon mee maar kunnen we de hele dag van de zon genieten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:05

moonsparkle schreef:
Ik hou gewoon van veel zon dus ik zou voor een het zuiden gaan :') maar als je een serre neemt of veel glas aan de tuin kant dan kan het wel heel heet worden maar niks zo heerlijk als in het vroege voorjaar opwarmen achter het glas <3

Er bestaat ook al warmte werend glas die geen warmte en zon niet binnen laat dus kan gewoon
Laatst bijgewerkt door keona op 19-09-21 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:09

Ik zou altijd voor zuiden kiezen. Ik hou van zon en lekker zwembad in de tuin.
Schaduw kun je maken met een leuke boom. Succes met de keuze.
Bij verkoop zal op zuiden ook aantrekkelijker zijn

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:18

We hebben een tuin op het zuiden gehad we hadden een zonwerende overkapping bomen etc.

Was altijd windstil. Voor mij dus nooit meer afschuwelijk heet.

Nu hebben we oosten noorden en een vleugje zuiden. Door de omvang hebben achterin volop op het zuiden = afschuwelijk heet. Ik moet daar echt bomen neer gaan zetten want in de zomer is het net een hete bakplaat.

Oosten zeker weten. We hebben daar een overkapping en we zitten daar altijd. Heerlijke plek. Echt op het noorden vinden wij vaak te fris.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:32

Onze tuin zit op het noordwesten (hoekhuis) en we hebben de hele dag zon in de tuin :') we fikken nog net niet weg… overburen hebben tuin op het zuiden en aan eind van de dag gewoon geen zon meer.

Er zijn apps/websites waarmee je de zon kan volgen en daarmee zonuren kan inschatten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:47

Wij hebben tuin op het oosten, zuiden en westen dus altijd ergens zon. Gelukkig staan er op de zuidkant grote beukenbomen aan de weg dus hebben we lekker veel schaduw in de tuin. Anders zou ik het te heet vinden.
Ik zou kiezen voor zuid met veel beplanting en gras en hoge bomen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:18

Wij krijgen een tuin op het noorden en hebben nu eentje op het westen. Hier is de tuin al veel te heet om te zijn, zelfs met zonwering. De afgelopen twee zomers in die hitte dus ook veel aan zonwering op de ramen moeten doen om de felle zon en hitte buiten te houden. Dat was echt niet leuk meer. Krijgen nu een tuin met elk moment van de dag wel ergens zon en het gaat niet noodzakelijk zijn om aan de gevel zonwering te hangen dus dat is echt heel fijn.

In het noorden van Nederland zou ik misschien wat anders zeggen maar hier in het zuiden echt geen tuin op het volle zuiden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:32

Ons vorige huis had een tuin op het noorden. Het voordeel, je hebt altijd schaduw tegen je huis aan. Dus ook midden in de zomer kon je bij de gevel altijd uit de zon zitten en je hebt geen zonwering of parasol nodig.

Het nadeel was dat we pas vanaf maart de eerste zonnestralen in de tuin kregen en dus pas vrij laat in het jaar in de zon konden zitten. Ook s'avonds hadden we al vrij snel geen zon meer in de tuin.
Ook een nadeel is dat je grasveld elk jaar in een mosveld veranderd doordat er een groot deel van het jaar weinig zon op staat. Ook de vlonder aan het huis was meer groen dan bruin.

Nu hebben we een tuin op het zuiden en ja we hebben veel zon, maar schaduw kun je zelf creëren en zonlicht niet natuurlijk. Dus ik zou voor het zuiden gaan als ik weer mocht kiezen. Oosten heb ik (nog) geen ervaring mee. Dat is nu nog voortuin bij ons. Als we de schutting gaan vervangen komt dat stuk tuin nog hij de achtertuin, dus de tijd zal het leren..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:47

Het hangt natuurlijk ook van meerdere aspecten af. Ik wil dus graag veel ramen en veel licht en dus veel zon in huis. Dus dan zit je al snel aan de zuidkant vast. Als je dat zelf niet belangrijk vind, dan kun je al weer meer kanten op. En dan is de kavel natuurlijk ook van groot belang. Wat staat er naast de kavel, is het een diepe tuin?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:04

Ik sluit mij aan bij de "zuiden" groep.
Ik woon vrijstaand en heb aan alle kanten tuin.
Ik zit nagenoeg altijd aan de zuidzijde van het huis.
In de zon uit de wind kan ik aan de zuidkant, met een jasje aan, medio februari al een kopje koffie drinken. Heerlijk. Op hele warme zomerdagen zorg ik ervoor dat ik gelijk 's morgens vroeg al de parasol op zet voor schaduw. Dat scheelt al een stuk.

De noordkant zit ik alleen met een hittegolf vanaf het moment dat het in de schaduw van het huis komt. Anders nooit, ik vind het daar al snel te kil en te vochtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:17

Zuiden inderdaad! Als je een beschut plekje kan maken kan je dan al vroeg in het jaar lekker buiten zitten, heerlijk die eerste zonnestralen 8-) En met een paar bomen er in (sowieso heel mooi!) kan je ook een schaduwplek creëren voor als het echt hoog zomer is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:04

Enig idee hoe lang het duurt voor een boom groot genoeg is om voldoende schaduw te geven? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:41

Dat is afhankelijk van wat je als “voldoende” beschouwd denk ik :)) Ik ben gek op zon!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-21 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:46

Wij hebben tuin op het noord/oosten. We hebben in de avond helaas geen zon meer. Dat vind ik wel erg jammer. Overdag dus zowel zon als schaduw.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:46

Ik was echt een liefhebber van de tuin op het zuiden. Maar Wij hebben nu een tuin op het noorden en ik vind het heerlijk. In de zomer heb je vanaf je gevel aan de achterkant 1-1,5m schaduw. Daarna zon. Huis is 3 verdiepingen hoog en een 2 kapper met garage.
Rechtsachter, waar de loungeset staat kunnen we tot ruim 8 uur in de zon zitten. Langer niet omdat er links huizen staan die de zon belemmeren :+

Dit is de tuin op het noorden. Foto om 12 uur gemaakt. Terras is 4 diep, gras is 6m, breedte is 11m. De schaduw die je op het gras ziet is van het schaduwdoek wat boven het terras hangt. We hebben dus nu ruim 6meter zon in de tuin.

Afbeelding

In hartje winter hebben we alleen achterin de tuin wat zon, maar dan zit ik toch niet buiten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:50

Blijheid schreef:
Dat is afhankelijk van wat je als “voldoende” beschouwd denk ik :)) Ik ben gek op zon!

Ligt er maar net aan welk soort sommige groeien snel en je kunt ook al oudere bomen kopen maar dan weet je ook wat ze kosten natuurlijk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:53

Ibbel schreef:
Enig idee hoe lang het duurt voor een boom groot genoeg is om voldoende schaduw te geven? :))

Ligt aan je budget... je kan ook volwassenen bomen laten aanplanten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 16:04

mag schreef:
Wij wonen er zo’n 200 meter vandaan. Een nieuw stuk wordt bebouwd met ongeveer 100 woningen. Deels door een aannemer deels voor vrije bebouwing. We hebben nu tuin op het oosten, vind dat ideaal maar als er ergens net een hoog gebouw of boom staat zijn we de avond zon kwijt. Juist ‘s avonds vind ik het fijn om na het werk nog lekker buiten te eten.

Dan moet je echt voor het zuiden gaan kiezen.

Ik had een klein tuintje op het noorden en had alleen in de ochtend 3 uurtjes zon. Als ik s'middags thuis kwam was de zon weg. Uiteindelijk noemde ik het ook de deprie tuin.
Toen ik ging verhuizen was een van mijn harde eisen een tuin MET zon. Nu heb ik die, op het zuiden.
Soms wel een beetje warm maar ben er zo blij mee. Leuke planten in de tuin, stukje gras, parasol erbij en het is heel goed te doen. Mijn tuin is op papier 9 bij 10 meter. *zit nu oook lekker buiten*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 08:29

Hier hebben juist alle tuinen op het zuiden geen zon in de middag… hun huis staat dan voor de zon. Die zitten allemaal voor het huis op een bankje. Terwijl wij op het noord westen heel veel zon hebben en bijna niet normaal in de tuin kunnen zitten in de zomer. Zelfs om zit tijdstip hebben we al zon en dat blijft de hele dag. Het belangrijkste is om te kijken hoe de zon draait ten opzichte van andere gebouwen en bomen.

Zo ligt onze tuin. Overburen dus geen zon en wij wel.
Afbeelding