Vaarwel privacy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:40

Duidelijk dat jullie niet in België wonen. Meneer is advocaat en dus goed op de hoogte van de wet. Je zou al zelf een advocaat in de arm moeten nemen om het tegen zo'n mannen op te nemen. Heeft in de plaatselijke gemeenteraad gezeten en kent dus zeker zijn weg in de gemeentelijke verordeningen en zal wel overal een antwoord op hebben. Wat ik niet wel niet begrijp is dat er geen gele affiche heeft uitgehangen en aankondiging in de krant heeft gestaan dat er een sloopvergunning of een bouwvergunning is aangevraagd. Hadden die uitgehangen had TS geweten dat er veranderingen op til waren en kon TS het dossier in het gemeentehuis inkijken om eventueel bezwaar in te dienen.

betadine

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 22:30

@Petraaken: inderdaad België. Het ging om een verbouwing in agrarisch gebied. Dit stond zo letterlijk op de bouwvergunning 'renovatie'.Je mag dan max zo een 250m² bebouwen (1000m³) en 60% van de oorspronkelijke bebouwing moet blijven staan.
Dit werd echter in geen enkel opzicht gerespecteerd aangezien het gesloopt werd en het oorspronkelijke volume verdubbeld is alsook de constructie naar voor werd geschoven.
Ik kan alles aanvechten, maar daar zal een gigantisch kostenplaatje aanhangen en jaren procedure met alsnog een buur waar het oorlog mee is. Ik ben me wel aan het inlichten, want het wringt gewoon.
Over waardeverlies... uiteraard. Als je investeert in een woning waar geen inkijk mogelijk is en plots iemand die de regels aan zijn laars lapt een enorme villa neerzet op een plaats die daar helemaal niet voor bestemd is met plots een verdiep die overzicht bied op heel de tuin verandert dit wel het gehele plaatje.
Ik kan inderdaad bomen planten, maar eer die hoog genoeg zijn duurt het zo een 5-7 jaar en die zijn ook heel kostelijk (1200 euro ongeveer). Toch als ik autochtone bomen wil die groenblijvend zijn.
Dusja... kiezen voor jarenlange procedure en alle kosten die dat meebrengt of mezelf tussen de bomen gaan insluiten.
En represailles, uiteraard is dat een mogelijkheid. Een beetje taxus over de draad en klaar.
Met hem praten is geen mogelijkheid, hij liegt glashard terwijl hij in je ogen kijkt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:34

Je wentelt je wel erg in een slachtofferpositie, bent bang voor represailles, maar wat voor represailles? Zal hij jullie vermoorden?

Zeg ik om even te relativeren, en ook mensen als hij moeten zich gewoon aan de wet houden. Sterker nog, als jij gaat klagen bij de gemeente, mag hij echt zijn eigen klacht niet gaan behandelen. Begin eens met een briefje dat je niet langer wilt dat de drone over je terrein vliegt vanwege je privacy. Schakel ook gewoon juridische hulp in en anders de lokale krant! Hop TS *\o/*

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:43

Ik zeg heel wat anders. Haal diep adem, kijk zoveel mogelijk een andere kant uit. Richt je op wat er allemaal zo leuk is aan daar wonen. Geen olie op het vuur je wint het toch niet. Kost alleen maar energie en levert alleen maar op dat je weer opzoek kunt naar een ander huis.
banketstaaf he dat ik dat zo zeg. Het klinkt misschien als verliezen, maar je spaart hiermee jezelf, dus dit is ook een keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:53

Och, ik zou meteen mijn mest opslag verhuizen naar de voorkant, zo dicht mogelijk bij zijn huis. Maar lastig is het wel. En zo jammer dat je het gewoon op z’n beloop hebt gelaten terwijl je overtredingen vaststelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:03

Pandora2 schreef:
Ellende voor jullie :7
Advocaat en op de gemeente gewerkt ... bij mij gaan alarmbellen af.
Ik heb het vermoeden dat die vent gewoon kan doen en laten wat hij wil en waar hij wil. Hoop dat ik fout zit, maar vrees er een beetje voor.

Valt er met die man zelf te praten ?

Ik doe ook iets juridisch en heb een wettenbundel. Maar hij moet echter vergunningen krijgen van de gemeente om bomen, een hogere verdieping, en zijn huis te gaan verbouwen. Hier kan ook bezwaar worden opgedaan. Gaat dus niet zomaar. (;

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 23:13

@Mazida: Drone werd al persoonlijk aangekaart, maar vliegt nu net over het naasliggend perceel alsnog mijn keuken (schuifraam) en terras te filmen en over represailles, ja als je iemand zijn projecten dwarsboomt krijg je represailles, mij vermoorden misschien niet, al kan dat wel. Mijn dieren vergiftigen of dergelijke bvb. Niet dat ik in angst leef hoor verre van. Ik heb het er moeilijk mee. Ik heb voor mijn renovatie wel al die regeltjes hoe stom ook gerespecteerd. Ook een scheve muur moest gewoon blijven staan.

@mrie: Je hebt een punt. Is ook de reden dat ik er in het begin niet bovenop ben gesprongen. Ik ben erg van het 'leven en laten leven'. Nu zijn bovenverdieping erbij komt verschiet ik mij enkel een bult van de omvang van het gebouw en van de impact dat dat heeft op mijn eigen wooncomfort en moet ik nu gaan investeren in bomen, terwijl daar bij een wettelijke constructie nooit sprake van was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:59

Heb je geen luchtbuks of katapult ? Zou dat ding echt eigenhandig uit de lucht halen. Of een voetbal er tegenaan.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:00

Wij zitten ook in een gebied waar je met drone mag vliegen. Over de tuinen dus etc. Super irritant maar ja, daar doe je echt niks aan want het mag gewoon..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:18

Dit is waarom mensen weg kunnen komen met alles.
Omdat mensen niet durven te klagen en moeilijke paden willen bewandelen want “wat als”.

Vind het nogal wat om direct te denken dat de buurman je dieren gaat vergiftigen.

Als je oplossingen wilt zul je toch iets moeten doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:44

Het is wel jammer dat je niet eerder stappen bent gaan ondernemen. Nu wordt het vast moeilijker. Die bomen komen niet terug en hij zal vast doorgaan met bouwen.

Wat je wel kan doen is rond of net na Kerst een stel dennenbomen kopen. Hier gaan ze dan afhankelijk van de hoogte weg tussen de 5 en 20 euro. Die blijven groen, zijn niet gevaarlijk en groeien mooi dicht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 01:16

betadine schreef:
En represailles, uiteraard is dat een mogelijkheid. Een beetje taxus over de draad en klaar.

Nou nou, gaat dit niet een beetje ver in de paniek?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 02:08

Maar TS heb je dit ook met je buurman besproken waar je last van hebt? Je lijkt alleen in problemen te denken en niet in oplossingen behalve verhuizen… ook iemand met die connecties mag en kan niet van een bouwplan afwijken. Gewoon officiële klacht samen met je buurvrouw indienen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 06:47

Tja, als je geen melding maakt en geen enkele instantie op de hoogte brengt van de acties van je buurman zie ik ook geen reden dat deze spontaan om de hoek komen om de werken stil te leggen.

Iedereen kan het hier wel erg voor je vinden dat je niet meer in je ondergoed op je terras kan zitten maar als je zelf geen actie onderneemt verandert er zeker niks. Het zal best een dure en waarschijnlijk langslepende procedure worden maar je dagelijks ergeren of eventueel verhuizen levert je ook geen geld op. Mijn keuze zou dus zijn om alsnog actie te ondernemen als dit echt je droomhuis is. Met of zonder buurvrouw.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:22

Waar ik ook nog aan dacht, de krant of het nieuws? Kan mss zelfs anoniem? Want iemand met zoveel connectie die dan zoveel bouwovertredingen maakt en zich wet en heerser waant, op zoiets zijn kranten vaak wel gek(als het klopt, dan moet je natuurlijk zeker zijn dat die bomen verder dan de wettelijke afstand van zijn huis stonden(want als ze binnen een x-aantal meter van een huis staan, mag je ze effectief gewoon kappen), en ook zeker zijn dat hij geen kapvergunning heeft, idem met zijn bouwplannen, als je zeker weet dat hij voor alles geen correcte bouwvergunning heeft, kan je zoiets ook overwegen. En anders bestaat er toch ook een anonieme tiplijn in Vlaanderen om mensen te verklikken?(bv zwartwerk enzo), mss kan je daar ook eens horen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:46

En wie zegt dat hij jou tuin en huis filmt met de drone? Als hij aan het bouwen is kan ik me zo voorstellen dat hij graag het bouwproces wil volgen en daarom met de drone opnames maakt.

Verder ga ik mee met de rest, gewoon bezwaar maken via de gemeente, je hoeft er niet meteen een rechtszaak van te maken, maar je kan wel van hun verwachten dat ze objectief kijken naar of de juiste procedures zijn gevolgd bij het aanvragen en verlenen van de vergunningen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:57

Een heel lastige situatie, ik kan er me iets bij voorstellen.

Mijn moeder (ook België) en haar buurvrouw zijn van in het begin gaan reageren op elke overtreding die hun gemeenschappelijke buren gemaakt hebben. Je kan het je niet voorstellen: verwijderen van hun eigendom, afsluiting zetten over de grens en voor de vrederechter beweren dat de buurvrouw dat zelf gedaan heeft, een huis dat niet volgens de vergunningen staat, grond opgehoogd waardoor al het water naar haar afloopt... en dat is slechts het topje van de ijsberg. Bedreigingen, achtervolgingen... Alles loopt al meer dan 7 jaar en er gebeurt niets. Het parket seponeert de zaak omdat ze stapels dossiers achterstand hebben... Je kan het je niet voorstellen. Corruptie bij de stad heeft er jarenlang voor gezorgd dat alles onder de mat geveegd werd. Ze werden getipt voor de controles. De ambtenaar die controles deed, maakte geen pv's op na meldingen (gaf zelfs valse pv-nummers aan de advocaat door), terwijl de buurman met zijn portefeuille klopte op zijn schouder. De stadambtenaar deed dus niets, dan kan je "hogerop" naar de provincie stappen die als ambtenaar...dezelfde ambtenaar van de stad ook gewoon "inschakelen". Politie komt sowieso niet tussen omdat het niet hun bevoegdheid is... De enige hoop die er nu is, is dat het stadsbestuur van een andere partij is nu en de boel mee wilt opkuisen. Maar eerst zien en dan geloven. Het is een kluwen waarbij andere belangen spelen.
Ik kan er een boek over schrijven. Het weegt mentaal erg zwaar. Het ene moment leef je in een nette buurt in vrede, het volgende moment ga je bijna nog aan jezelf twijfelen omdat je voor je rechten opkomt.

Samengevat: maak je klaar om ofwel jarenlang te procederen en te strijden... of om te verhuizen. En eerlijk gezegd, hoe onfair dat ook is, ik zou voor het laatste kiezen. De stress die dit soort dingen met zich meebrengen moet je héél lang willen doorstaan.

Er hoeft trouwens niet lacherig gedaan te worden over mogelijke represailles. Je hebt geen idee hoe ver mensen durven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:07

Als hij in de gemeente teveel mannetjes kent dan ga je naar de provincie. Ze zijn erg streng de laatste tijd op zo zaken. Zeker aankaarten!

Tieneke: Wij zijn ook aan het verbouwing in agrarisch gebied. Omdat 1 iemand in twijfel heeft getrokken dat wij een nokbalk van een stal hebben verhoogd (hebben wij uiteraard niet!) kunnen wij al ruim een jaar niet verder doen. Politie tientallen keren aan de deur, gesprekken op de gemeente etc. Wij worden langs de andere kant genaaid. Wees maar zeker dat ze er hier wel op ingrijpen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:17

Je hebt dus 3 punten:
Omgezaagde bomen met mogelijk beschermde fauna
Vliegen met een drone binnen een woonwijk
Woning uitbreiden

Google eens op bv Burenrecht, Goederenrecht en kijk hier eens mbt regelgeving drones https://www.hermandesmet.be/vliegen-met-drones-mag-dat-in-belgie
Verder de vraag of er een bezwaar gemaakt had kunnen worden binnen een bepaalde periode (vergunningaanvragen komen in NL eerst in de courant zodat mensen nog bezwaar kunnen maken). Vraag eens juridisch advies.
En advocaat of geen advocaat met of zonder mogelijke belangenverstrengeling....een ieder heeft zich toch aan de wet te houden... Zou wat moois zijn, dan zou een ieder die dergelijk werk had zich kunnen vrijstellen van wet-en regelgeving.
Bokt-advies zal je niet veel verder helpen. Wetgeving en een jurist wel. Verhuizen zou de laatste optie zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:59

Suzywuzy schreef:
Pandora2 schreef:
Ellende voor jullie :7
Advocaat en op de gemeente gewerkt ... bij mij gaan alarmbellen af.
Ik heb het vermoeden dat die vent gewoon kan doen en laten wat hij wil en waar hij wil. Hoop dat ik fout zit, maar vrees er een beetje voor.

Valt er met die man zelf te praten ?

Ik doe ook iets juridisch en heb een wettenbundel. Maar hij moet echter vergunningen krijgen van de gemeente om bomen, een hogere verdieping, en zijn huis te gaan verbouwen. Hier kan ook bezwaar worden opgedaan. Gaat dus niet zomaar. (;

Nee, zomaar gaat dat inderdaad niet. Maar met geld en connecties kom je al een heel eind... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:34

Ik zou inderdaad de Gemeente raadplegen omtrent vergunningen. Want er kan/mag niets zonder vergunningen. Staar je niet blind op zijn kennis en geld. Heb te maken met raadszaken binnen een Gemeente en weet daardoor waar te zoeken op onvolkomenheden.
Connecties zijn inderdaad handig, geld zou ik mij niet aan wagen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:50

Je kan spiegelende raamfolie kopen.
https://www.bol.com/be/nl/p/spiegelfoli ... gKA1PD_BwE
Kost niet de wereld en hij kan niet naar binnen kijken en jij wel naar buiten.

Verder zou ik proberen om het zoveel mogelijk naast me neer te leggen en te blijven genieten van je huis.
Je hebt lang gezocht naar deze droomplek.
Maak bezwaar bij de gemeente, misschien wordt er toch nog wat ingeperkt, en laat het daar bij.
Procederen kost je een berg geld, daar kan je een flinke rij bomen voor kopen.
Ook verhuizen kost een hoop, zonder de garantie dat op de nieuwe plek nooit iets soortgelijks zal gebeuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:09

Kanzi schreef:
Je kan spiegelende raamfolie kopen.
https://www.bol.com/be/nl/p/spiegelfoli ... gKA1PD_BwE
Kost niet de wereld en hij kan niet naar binnen kijken en jij wel naar buiten.

Verder zou ik proberen om het zoveel mogelijk naast me neer te leggen en te blijven genieten van je huis.
Je hebt lang gezocht naar deze droomplek.
Maak bezwaar bij de gemeente, misschien wordt er toch nog wat ingeperkt, en laat het daar bij.
Procederen kost je een berg geld, daar kan je een flinke rij bomen voor kopen.
Ook verhuizen kost een hoop, zonder de garantie dat op de nieuwe plek nooit iets soortgelijks zal gebeuren.

Die laatste zin,dat is maar al te waar! Dan kun je wel blijven lopen.Het huis van ts zal overigens als alles klaar is bij de buren heus niet minder waard zijn,maar zolang ze daar bezig zijn wel.Door de overlast die zoiets geeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:20

Je hebt nog niet met de buurman gesproken over jouw zorgen en je wil het ook niet aankaarten bij de gemeente. Het zou mooi zijn als je een toverstokje had waarmee je dit probleem kon wegtoveren, maar dat bestaat helaas niet, je moet er echt zelf wat aan doen.

Je denkt jezelf vast. Kom op, vind je relativeringsvermogen terug en probeer te denken in oplossingen.

De kans is groot dat het niet zo zwart is als het lijkt. De waardevermindering van je huis is geen feit, maar een angst. Dat je gefilmd wordt is geen feit, maar een angst. Dat jou of je dieren iets overkomt zodra je iets aankaart is geen feit, maar een angst. Dat officiële stappen klauwenvol geld kosten en niks uithalen is geen feit, maar een angst. Dat je buurman totaal niet wil meedenken in oplossingen (bijv. wat voor jou vergoeden qua aanpassingen, etc) is geen feit, maar een angst.

Verhuizen kan altijd nog. Misschien valt hier wel een mooie les te leren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:29

Morganlefay schreef:
Ik zou inderdaad de Gemeente raadplegen omtrent vergunningen. Want er kan/mag niets zonder vergunningen. Staar je niet blind op zijn kennis en geld. Heb te maken met raadszaken binnen een Gemeente en weet daardoor waar te zoeken op onvolkomenheden.
Connecties zijn inderdaad handig, geld zou ik mij niet aan wagen.

Ik bedoelde dat hij geld en connecties heeft en hiermee dus een heel eind gekomen is / komt zonder vergunningen en co... :o