[VOLG]Het roer om! Jaren ‘30 huurwoning. Aan de klus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [VOLG]Het roer om! Jaren ‘30 huurwoning. Aan de klus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:52

Ik ga je ook volgen Amanda, ben heel benieuwd hoe het er straks uit ziet, ik vind het een tof huis!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:19

Jee wat een knap huis!
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 09:49

Thanx! Wij ook :D

Morgen gaan we de lak voor de keuken uitzoeken. De lambrisering en deur en deurposten worden RAL 9010. Ik twijfel alleen nog tussen hoogglans en zijdeglans. Ik ben niet zo van die glimmende lak, maar voor lambrisering vind ik het dan wel weer mooi. Wat vinden jullie?

Voor de keuken wordt het mat. We vinden de kleur van onderstaande keuken echt geweldig. Dat staat heel mooi bij het aanrechtblad en de spoelbak. En doet de keuken ook wel recht aan denk ik. De deuren van de opbergruimte ernaast zijn nog niet geschuurd en in de grondverf. Die halen we er uit en doen we apart. Moeten ook nog gemaakt worden, want die lopen niet lekker in de rails. En ik twijfel nog of ze ook wit worden of dat we de kleur van de keuken daarin doortrekken. Maar dat bepalen we als de keuken in de kleur staat :D
De Praxis zit om de hoek, dus we hebben wat kleurstalen uitgezocht. De exacte match hebben we niet, maar wel heel vergelijkbaar maar dan net een tintje groener.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:56

Dat is een mooie kleur ja!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:04

Wat ik mij ( als Belg zijnde) nu afvraag: Word je vergoed voor alle kosten en werk die je aan een huurhuis doet door de eigenaar?
Ik vind het een beetje gek. Hier in België is het redelijk ondenkbaar dat je als huurder zulke structurele dingen zou aanpakken zoals keuken verven en houtwerk schuren en beitsen. Dat is iets voor de verhuurder. Hier mag je als huurder amper een nagel in de muur slaan en hoogstens schilderen als je het daarna naar de originele kleur herstelt.
Lijkt mij dat jullie zelfs met deze 'cosmetische' werken meerwaarde toevoegen aan de woning?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 10:10

Nee de huurder is wel verantwoordelijk voor de buitenboel, maar binnen is voor eigen rekening. Stel dat de keuken echt vervangen moet worden, dan doet de verhuurder dat. Maar als de keuken goed is en jij wilt als huurder dingen veranderen, dan moet je dat zelf bekostigen. De woning wordt opgeleverd met witte en dus overschilderbare muren. Dus de muur die wij nu blauw verven, die moet weer wit worden als wij er weer uit gaan. De keuken mag wel gekleurd blijven, omdat dat inderdaad een verbetering is, maar nog steeds onze keuze en niet noodzakelijk.

Als er lekkage of iets dergelijks is, dan komt dat wel voor rekening van de verhuurder. Maar puur cosmetisch dus niet. Daar tegenover staat dus wel dat we binnen van alles mogen doen, als we het maar weer neutraal maken als we er uit gaan. Niet dat de vorige huurder zich daar aan heeft gehouden, maar daar is de borg dan weer voor. Van dat geld wordt dan het huis weer hersteld. Spijkers en schroeven in de muren mogen ook gewoon.

Wij vinden het ook niet erg hoor. Het geeft ons de ruimte om het wel naar onze smaak en zin te maken en zo ons eigen woongenot te vergroten zeg maar :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:18

Prachtig Amanda! Ook helemaal mijn type huis. Je beweegredenen tot huren zijn ook de exacte dingen waar mijn vriend en ik nu mee zitten :+ waarschijnlijk maken wij eenzelfde stap. Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:24

Oh heel erg mooi Amanda! Ik ga volgen :j
Die granito vloer in de hal ook, fantastisch <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:30

Een mooi sfeervol huis. De vloer is echt prachtig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:18

Jammer van die rooklucht.
Hopelijk trekt dat snel weg met klussen en ventileren.

Ik wacht nieuwe foto’s af.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:40

Leuk huis en erg mooi een houten vloer.
Ga je die ook nog aanpakken?

En al lekker op weg met opknappen.

Ik kies voor kozijnen, deuren enzo altijd hoogglans, voor mijn gevoel maakt dat makkelijker schoon. Misschien is dat onzin, maar heb het gevoel dat je er minder op ziet. Net als met een keuken, wij hadden voorheen hoogglans en nu mat. Hoogglans was veel makkelijker in onderhoud.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:44

Beetje jaloers wel hoor. Mooi huis. Ik vermoed dat ik er ben langsgereden van de week richting de praxis. Je kunt met geen enkele mogelijkheid motor kwijt in voor of achtertuin met een schuurtje?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 13:51

Nee de motoren kunnen er niet langs. Mijn suzuki sowieso niet. De bmw van mijn partner misschien als de koffers er af zijn.

Lizz: de houten vloer gaan we schuren en opnieuw lakker. De rest van de vloeren doen we niets aan. De kozijnen en deuren zijn nog niet zo lang geleden geverfd, dus die krijgen alleen een schoonmaakbeurt. Alleen de keuken en zolder worden geverfd.
Wat jij zegt met hoogglans denk ik ook. Ik vind alleen hoogglans bij een keuken dan weer niet zo mooi :D
Maar de lambrisering denk ik wel. Of zijdeglans, dat kan natuurlijk ook nog.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:01

Ben benieuwd hoe de vloer wordt, zal wel flink opknappen.
Scheelt heel wat werk als kozijnen en deuren nog goed zijn. Jullie hebben nog genoeg te doen :D
Snap je punt wel van hoogglans keuken, daarom hebben wij nu ook mat.
Voorheen werd hoogglans ook gekozen omdat het sterker zou zijn, dus minder snel beschadigd en slijtvaster is. Dat zou je eens na moeten vragen mbt lambrisering of dat nogsteeds zo is. Zo’n rotklus om dat te schuren en schilderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 14:06

Gelukkig heeft deze lambrisering grote vlakken, dus veel rollerwerk. Ik heb ze erger gehad :D
Naar de vloer ben ik ook wel heel benieuwd! Maar we gaan eerst alle muren en plafonds verven en daarna de vloer. Dus dat moeten we nog even afwachten :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 06:40

Gisteren weer veel gedaan, samen met vrienden. De woonkamer is helemaal gewit en ziet er een stuk frisser uit. De keuken staat bijna in de grondverf. Dat is een grotere klus dan verwacht. Veel hoekjes, maar ook zwaar verven. Het zuigt de verf als het ware op. Maar goed, het knapt er al van op.

En we hebben het behang er af getrokken bij de beschimmelde muur. Aan de ene kant valt de schade mee. Vooral schimmel, maar dat is te behandelen. Maar aan 1 kant van de schoorsteen zit oud stucwerk op basis van kalk. Dat is door het vocht opgelost en gaan brokkelen. Dat moet er eigenlijk helemaal af gestoken worden en opnieuw opgezet. En er zat een gat in waar gewoon overheen behangen was :x . De verhuurder kwam gisteren nog even wat brengen en we hebben het gelijk laten zien. Ze schrok er wel van :=
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:14

Vocht probleem?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:41

Wat een Super gaaf huis,
Ik ga volgen !!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 07:50

Bellatrix schreef:
Vocht probleem?

Ja maar nu niet meer. Het is allemaal droog nu. Gelukkig. Alleen wat restschade :=

Bedankt Belgengek!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:02

Stucwerk ‘hoort’ de verhuurder te repareren. In ieder geval zo gaat het hier wel. De muren worden glad en ‘behangklaar’ opgeleverd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:03

Maar geld dat ook voor een particuliere verhuurder?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 08:04

Ja het gaat op de lijst zei ze. Alleen de lijst is inmiddels aardig lang en aannemers en stukadoors zijn druk. Dus ik vraag me af hoe lang dat gaat duren. Dat kon ze nog niet zeggen :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:04

Bellatrix schreef:
Maar geld dat ook voor een particuliere verhuurder?

Geen idee. Ik heb geen idee of daar wettelijke regels voor zijn? Je kan misschien gewoon je eigen huurregels maken als particulier?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:08

Daihyo schreef:
Ja het gaat op de lijst zei ze. Alleen de lijst is inmiddels aardig lang en aannemers en stukadoors zijn druk. Dus ik vraag me af hoe lang dat gaat duren. Dat kon ze nog niet zeggen :

Hm. Je hoort soms over de grote woningcoöperaties slechte verhalen maar hier alleen maar super positief over Kleurrijk Wonen in dit geval. Binnen een paar dagen staat er iemand om het te repareren. Stukadoor was er binnen 2 dagen om alle wanden glad te maken (we hadden het behang eraf getrokken en er kwamen hele stukken muur mee en grote scheuren). Ook lekkende radiator zo opgelost, cv probleem binnen een dag opgelost. Je hoeft maar te bellen of te melden en binnen enkele dagen is het opgelost.

Particulier ben je toch maar overgeleverd aan de grillen van 1 persoon. Toch kan het ook voordelen hebben natuurlijk. Maar de grote clubs hebben contracten met aannemers en andere bedrijven, daarom kunnen ze snel leveren/oplossen vermoed ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:14

Wauw wat een mooi oud huis en de moderne inrichting is er wel een met respect naar het huis. Zou wat betreft blauw kiezen voor Marine. Kobalt komt nl enorm binnen en wil nog weleens vloeken.
De buitenkant kan niet altijd in de gewenste kleuren. Woon zelf in een oud vestingstadje en wij mogen alleen maar dennengroen, zwart, marineblauw en okergeel (of dat rare rood) aan de buitenkant hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-21 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt