Van koophuis naar huurhuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 10:31

Toverbal: Waarom zou ik in een vakantiehuisje willen investeren :?
Ik ben 3,5 jaar geleden verhuisd naar de andere kant van het land, omdat dit de streek in Nederland is waar ik wil wonen. Dat gaan we niet nog een keer doen. We hebben hier een sociaal leven op gebouwd en wonen hier graag.
En volgens mij zeg ik nergens dat ik de overwaarde in de huur ga steken toch? Ik wil het juist voorlopig weg zetten. En daarbij, stel dat wij het wel in luxe zouden willen steken, dan is dat ónze keuze.

Fitzroy: nee dat gaat momenteel echt niet, door verschillende redenen die ik niet zomaar op internet gooi :D. De optie hier langer blijven wonen en wachten tot dat wel kan, hebben wij zeker ook besproken. Maar dan spreek je over minimaal 3 jaar, er van uit gaande dat de huizenprijzen dan stabiliseren en de huizenmarkt weer normaal wordt. En dat zie ik dan weer niet zo gebeuren.

Luxorvalkje: deze optie hebben we ook bekeken, maar ook dan is de hypotheek niet zo toereikend dat we een vergelijkbaar huis kunnen kopen wat we nu gaan huren. Om redenen die ik niet op internet ga zetten, maar dat hebben we echt uitgezocht. Plus dat ik in onze flat echt dramatische huurders heb gezien (wij zijn een van de weinige eigenaren die er ook daadwerkelijk wonen), dat dat ook echt wel een risico is. :=
Daarnaast mag het niet van de bank. Daar hebben we ook geïnformeerd naar de mogelijkheden.

Prairy: huur wegstrepen hebben wij ook over nagedacht. De bank waar we nu de hypotheek hebben gaat echter niet zomaar akkoord met verhuren. Verhuur hypotheek hebben we het niet over gehad, maar met de huidige hypotheek kan het in ieder geval niet. Beleggen is nog wel eens interessant om naar te kijken. Misschien niet nu, maar wel als we die 3 jaar voorbij zijn.

Net gesprek met de financieel adviseur gehad. Ze gaat nog wat dingen uitzoeken, maar ik ben weer wat wijzer geworden. Overigens kent zij onze situatie goed en vond het juist een heel goed idee.

MoniqueT

Re: Van koophuis naar huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:33

Ok, duidelijk dat verhuur geen optie is.

Ik begrijp jullie keus trouwens heel goed hoor. Succes!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:40

Je hebt er in ieder geval over nagedacht :) Dat was ook de insteek van mijn post. Wij hebben zelf 2x een huis verhuurd dus ik weet dat het je moet liggen. Als ik ooit weer iets koop om te verhuren, dan gaat het in ieder geval via een beheerder.

Beleggen kan ook voor de korte termijn, en ook met kleine bedragen, bijvoorbeeld in ETF's. Zoek maar eens wat dingen op, verdiep je erin en kijk of het iets voor je is. Ik zou zeker niet gelijk je overwaarde erin steken, maar wellicht is het leuk om eens iets te doen. Crowdfunding zou je ook eens naar kunnen kijken, er zijn soms ook vastgoed crowdfundings, met relatief weinig risico. Maar dan zit je geld wel 'vaster' als met beleggen.

Ik hoop dat alles vlot verloopt met de verkoop!

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:44

Daihyo schreef:
Net gesprek met de financieel adviseur gehad. Ze gaat nog wat dingen uitzoeken, maar ik ben weer wat wijzer geworden. Overigens kent zij onze situatie goed en vond het juist een heel goed idee.

Fijn! +:)+ Geeft toch een stukje rust.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:45

Ik heb begrepen dat vanwege Corona de expatmarkt ook in het slop zit.

Beleggen zou ik ook goed over na denken, want de markt is op het moment labiel aan het worden en je kent het gezegde... 'behaalde resultaten uit het verleden.....'...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:46

DubbelFun schreef:
Ik heb begrepen dat vanwege Corona de expatmarkt ook in het slop zit.

Beleggen zou ik ook goed over na denken, want de markt is op het moment labiel aan het worden en je kent het gezegde... 'behaalde resultaten uit het verleden.....'...

Bieden uitverkoop in de toekomst :))

Just kidding. Beleggen neemt zeker risico's met zich mee. Maar niks doen soms ook :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:53

Met niks doen wordt je geld waarschijnlijk idd ook minder waard, maar je hébt het nog wel :D
Jammer dat de hypotheek niet meewerkt aan verhuren, want ondanks dat dat ook risiko's in zich draagt geeft het waarschijnlijk wel het meeste rendement.
Een goed gesprek met een vooral onafhankelijk financieel adviseur kan wat opheldering geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 10:55

Inmiddels meer informatie via de mail binnen van de financieel adviseur en zij raadt verhuren af om verschillende redenen. Duidelijk verhaal en voor ons geen interessante optie, met name vanwege de bank en belasting. En dan verhuren vs. verkopen en zelf gaan huren. Verhuren an sich is geen slechte optie, alleen in onze situatie is verkopen op dit moment financieel een stuk aantrekkelijker.

En zoals zij ook zei: zet het geld zeker die 3 jaren apart. En ga je er iets van gebruiken, administreer dit dan goed. Kopen kan misschien op termijn wel weer, dan heb je dat geld nog. En koop je niet, dan heb je een leuk spaarcentje en een pensioen voor als het zover is. Nu duurt dat laatste nog wel even, maar het is zeker goed om (een deel van) de overwaarde daarvoor te reserveren als die 3 jaar verstreken is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:58

Ik denk dat het geen slechte beslissing is en mocht de markt sterk veranderen dan kun je altijd nog andere stappen overwegen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:06

Fijn toch, dat het voor jullie dan duidelijk is? En wat er in de toekomst gebeurt zie je dan wel weer. Wie weet wat voor leuke dingen er nog op jullie pad komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:10

Waar ik zelf bang voor zou zijn is: stel ik verkoop.
Cash flink mijn overwaarde.

Ik ga huren en zet mijn overwaarde apart.
Over 5 jaar stort de markt in en kan ik mijn overwaarde inzetten voor de aankoop.
Maar aan de andere kant is de rente ineens flink omhoog gegaan. En betaal ik dus netto per maand het zelfde en schiet ik er niks mee op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:11

Maar dan kun je ook gewoon langer blijven huren ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:54

DubbelFun schreef:
Maar dan kun je ook gewoon langer blijven huren ;)

Natuurlijk is dat altijd een optie.
Maar ik stop zelf mijn geld het liefste in mijn eigen huis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 13:56

daantjuhhh schreef:

Over 5 jaar stort de markt in en kan ik mijn overwaarde inzetten voor de aankoop.
Maar aan de andere kant is de rente ineens flink omhoog gegaan. En betaal ik dus netto per maand het zelfde en schiet ik er niks mee op.

Maar het gaat niet alleen over geld verdienen maar ook, of eigenlijk vooral, over wonen. Daar spelen zoveel meer factoren mee dan alleen maar geld. De beslissing kan daarom wellicht financieel niet het allergunstigste zijn voor TS, maar wél het allerbeste omdat er nog veel meer factoren meespelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:13

Ir111 schreef:
daantjuhhh schreef:

Maar het gaat niet alleen over geld verdienen maar ook, of eigenlijk vooral, over wonen. Daar spelen zoveel meer factoren mee dan alleen maar geld. De beslissing kan daarom wellicht financieel niet het allergunstigste zijn voor TS, maar wél het allerbeste omdat er nog veel meer factoren meespelen.

Precies :j
Mijn zusje maakte daar laatst ook een mooie opmerking over. Die vroeg namelijk waar wij eigenlijk voor spaarden? Wij hebben namelijk zelf geen kinderen en voor haar eigen kinderen spaart ze zelf wel. Met andere woorden: daar hoeven wij het niet voor te doen (nu deden we dat toch al niet :')), niemand hoeft te profiteren van onze nalatenschap. Want laten we wel wezen, dat huis van ons is een flinke klap geld waard, als dat bij ons overlijden niet helemaal afgelost is, heeft niemand daar last van.
Het scheelt dat ik wel doelen heb zoals eerder stoppen met werken en de maandlasten omlaag krijgen, maar zo lang de teller aan het eind maar ongeveer op 0 staat en we hebben een fijn leven gehad is het goed toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:09

Daihyo schreef:
Inmiddels meer informatie via de mail binnen van de financieel adviseur en zij raadt verhuren af om verschillende redenen. Duidelijk verhaal en voor ons geen interessante optie, met name vanwege de bank en belasting. En dan verhuren vs. verkopen en zelf gaan huren. Verhuren an sich is geen slechte optie, alleen in onze situatie is verkopen op dit moment financieel een stuk aantrekkelijker.

En zoals zij ook zei: zet het geld zeker die 3 jaren apart. En ga je er iets van gebruiken, administreer dit dan goed. Kopen kan misschien op termijn wel weer, dan heb je dat geld nog. En koop je niet, dan heb je een leuk spaarcentje en een pensioen voor als het zover is. Nu duurt dat laatste nog wel even, maar het is zeker goed om (een deel van) de overwaarde daarvoor te reserveren als die 3 jaar verstreken is.

Waarom adviseert ze apart zetten dan? Je hoeft het niet te gebruiken voor een nieuwe woning he. De renteaftrek wordt afgebouwd en een stukje schuld in Box 3 kan soms ook gunstig zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:44

Wij hebben een aantal jaar geleden de overstap gemaakt van een koophuis naar een huurwoning.
Ik moet zeggen dat het een verademing is om niet meer voor onverwachte onderhoudskosten te staan.
Vorig jaar stormde het dak van de schuur af, en dan is een telefoontje naar de huisbaas genoeg om het op te lossen.
Ideaal.
Ik mis alleen het écht eigen plekje, waar ik helemaal zelf kan bepalen wat ik er aan verander en hoe het er uit ziet als ik er weer uit ga.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:19

Natuurlijk gaat het om het wonen.
Maar financieel warmpjes erbij zitten is ook een een genot.
Ik heb het nu zo dat mijn huis vrij is voor mijn pensioen. (Tevens zou huren voor mij duurder zijn dan mijn huidige hypotheek) Dat geeft mij onwijs veel rust en dus woongenot

Dit is ook iets heel persoonlijks.. Dus ook geen fout of goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 09:54

De makelaar is net geweest voor een oriënterend gesprek. Weer wat wijzer geworden.
Hij gaf ons groot gelijk overigens. Juist omdat de prijzen nu idioot zijn. Goede tijd om te verkopen, slechte tijd om te kopen. Hij vond het een slimme constructie om zo wat jaren te wachten voor een volgende koop.

Nu wachten op het huurcontract, dat komt volgende week. En als dat akkoord is, dan kan alles in gang gezet worden voor de verkoop.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:26

Laat je wel meerdere makelaars komen? Er kan nogal verschil tussen de taxaties zitten (en misschien ook wel in courtage).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:48

Even zomaar een idee (en met de opmerking dat ik geen financieel genie ben), maar kun je ipv wegzetten of (deels) beleggen de overwaarde niet (deels) investeren in een stuk weidegrond? Grond behoudt zijn waarde, afhankelijk van de locatie wordt het alleen maar meer waard, en dus kun je het altijd weer verkopen voor een goede prijs.
Natuurlijk brengt dat ook weer werk en verantwoordelijkheden met zich mee, maar die lijken me overkomenlijker dan alles wat komt kijken bij een huis verhuren (correct me if I'm wrong).
Je kunt het land tijdelijk onderbrengen bij een boer als hooi- of koeienland, zodat je er geen onderhoud aan hebt, maar je kunt het uiteraard ook zelf gebruiken.