Wie heeft er een brandblusser in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:48

Wij hebben kleine brandblussers in huis. Weliswaar oud, maar het heeft wel meer schade beperkt een paar weken terug.

Mijn man heeft een motor gebouwd voor mij. Nadat ik er voor het eerst mee weg was geweest, merkte ik een mankement op op de terugweg.
De volgende dag heeft mijn man hem voor een deel uit elkaar gehaald en door een ongelukkig toeval ontstond er een steekvlam terwijl hij er overheen gebogen stond.
Gelukkig was mijn man zo helder van geest om in de keuken de blusser te pakken. Daarmee kon hij de brand blussen.
Onze schuur zit aan de keuken vast, dus het had erger af kunnen lopen.

Helaas was het een poederblusser en hebben we daardoor wel wat schade aan alle drie de motoren. Het poeder vreet zich overal in.
Maar goed, dit alles is op te lossen. Als de blusser er niet was geweest hadden we het ws niet meer kunnen overzien!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:49

Blusdeken en brandblusser in de keuken binnen handbereik en eentje in de slaapkamer. Zijn kleintjes, maar mocht het ooit nodig zijn hoop ik dat ze voldoende zijn om ons veilig naar buiten te krijgen :).

Sanet

Re: Wie heeft er een brandblusser in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:58

Mijn man heeft na een recente BHV cursus 2 brandblussers gekocht. Een kleine voor in huis en een wat grotere staat in de bijkeuken. Hij heeft ook een blusdeken gekocht, dus ik zei: die hebben we al: nietusssss beweert hij. Ik trek het kastje boven de koelkast open: et voila!
Dus nu hebben we 2 blusdekens :D

Qua brandmelders wil ik heel graag een slim systeem (ik heb er niets aan als ik op mijn werk zit of in mijn bedje lig en het alarm gaat alleen af op stal). Een collega van hem heeft warmte melders, omdat echte rookmelders vaak al afgaan op teveel stof, wat op stal lastig te voorkomen is…

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:59

Blusdeken in de keuken en een kleine brandblusser bij mijn voordeur. Ook een rookmelder en CO-melder.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:03

Hier ook beide, de deken direct in de keuken en de brandblusser hangt in de trapkast (naast de keuken) daarnaast ook rookmelders, en een co melder op pakweg 2 meter van mijn cv ketel.

Misschien nog interessant: ik heb bij mijn dieren onder hun hok een reismandje staan, gevuld en klaar voor gebruik voor noodgevallen. Ik wil eigenlijk ook nog zo'n sticker zoals deze voor bij mijn voordeur maar die moet ik nog regelen (iets met steeds vergeten enzo :o :+) goeie reminder dit topic!

Afbeelding

https://www.neesticker.com/product/red- ... r-sticker/

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:06

Dat is een hele slimme! Ga ik ook maar eens kopen O:)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:08

Ik heb een soortgelijke sticker bij mijn voordeur. Maar daar wil ik nog wel de hoeveelheid bij vermelden, die optie staat er niet bij maar ik kan het natuurlijk zelf erbij kalken.

Reismandjes wilde ik ook klaar zetten, maar de brandweer drukte mij op het hart om vooral aan mijzelf te denken. Katten blijven laag en overleven langer. Als ik ze ga proberen te redden is het goed mogelijk dat ik bezwijk en zij het alsnog redden. Maar ik vind dat een moeilijk advies, ze zijn alles voor me.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:12

Hier ook een blusser en deken in huis, alsook voordeur sticker + sticker achterom waarop vermeld wordt dat er een 1 hond en 1 kat aanwezig zijn.

En manlief bestelde onlangs nieuwe rook + koolmonoxide melders voor in huis van Nest. Dus mochten we niet thuis zijn maar er iets niet kloppen krijgen we via de mobiel melding en kunnen we zo op afstand ook iets doen, zoals meteen hulpdiensten inschakelen. Zeker ivm de dieren die er eventueel zijn dan wil ik er zsm iets mee kunnen doen. Is m’n grootste nachtmerrie brr.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:18

Puur uit interesse. Waarom zou je deze willen aanschaffen?
Als je de garantie wilt hebben dat een dergelijke blusser het goed doet, moet je die elk jaar vervangen/laten keuren.
Dan kan je, in mijn ogen, beter een blusdeken aanschaffen. De kans dat die slecht wordt in de verpakking is vrij klein.

Overigens spreek ik hier vanuit mijn kennis van mijn werkgebied dus wellicht kijk ik er daarom ‘strenger’ naar. Zelf zou ik niet willen vertrouwen op een brandblusser die al jaren niet gecontroleerd is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:18

Hier wordt de blusser vervangen om die reden :)
Zo duur zijn ze niet om jaarlijks te vervangen, vinden wij dan. Keuren kan idd ook, maar wij hebben het tot nu toe zo gedaan.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:20

Wij hebben een blusdeken,brandblusser en rookmelders. Vorig zomer een flinke keukenbrand gehad en god o god wat ben ik blij dat we dat in huis hadden. We hebben zelf t zichtbare geblust en de brandweer heeft toen nog achter de platen en op zolder geblust :')

Klinkt heel naar maar voor de brandweer zijn de dieren “bijzaak”. Redden is mooi maar de brand zelf is belangrijker (wat logisch is natuurlijk). Ik raad iedereen dan ook aan om iets van een bench/reismand whatever voor nood ergens op een makkelijke plek te zetten. Zelf heb ik die nacht van de brand zo enorm veel rook ingeademd dat ik longschade heb omdat ik en in de woonkamer sliep (puppy) wat direct naast de keuken is en ook nog is alle dieren wou redden.. Uiteindelijk heb ik alles op 2 katten na eruit kunnen halen en toen werd ik vastgehouden door de politie.. Ik denk dat ik zo’n beetje iedereen heb uitgemaakt voor van alles en nog wat zo boos was k dat ik niet naar binnen meer kon haha. Vooral omdat het 2 kittens van een paar weken oud waren. Gelukkig zijn ze helemaal achter de bank in een hoekje gaan zitten en hebben ze er niks aan over gehouden.

Oh en die sticker hebben wij ook bij de voordeur :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 22:22

Alleen blusdeken zou ik ook al tevreden zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:23

meganvr schreef:
Wij hebben een blusdeken,brandblusser en rookmelders. Vorig zomer een flinke keukenbrand gehad en god o god wat ben ik blij dat we dat in huis hadden. We hebben zelf t zichtbare geblust en de brandweer heeft toen nog achter de platen en op zolder geblust :')

Klinkt heel naar maar voor de brandweer zijn de dieren “bijzaak”. Redden is mooi maar de brand zelf is belangrijker (wat logisch is natuurlijk). Ik raad iedereen dan ook aan om iets van een bench/reismand whatever voor nood ergens op een makkelijke plek te zetten. Zelf heb ik die nacht van de brand zo enorm veel rook ingeademd dat ik longschade heb omdat ik en in de woonkamer sliep (puppy) wat direct naast de keuken is en ook nog is alle dieren wou redden.. Uiteindelijk heb ik alles op 2 katten na eruit kunnen halen en toen werd ik vastgehouden door de politie.. Ik denk dat ik zo’n beetje iedereen heb uitgemaakt voor van alles en nog wat zo boos was k dat ik niet naar binnen meer kon haha. Vooral omdat het 2 kittens van een paar weken oud waren. Gelukkig zijn ze helemaal achter de bank in een hoekje gaan zitten en hebben ze er niks aan over gehouden.

Jeetje wat een enge ervaring zeg! Lijkt me echt een nachtmerrie. Wat een geluk dat de twee kleintjes het er goed vanaf hebben gebracht. Hier staat de reis bench van de kat ook binnen bereik en de hond kan in principe gewoon los mee in zo’n noodgeval.

Wij zitten in een rijtjes woning dus kan me idd voorstellen dat brand blussen dan ook prioriteit heeft voor ze ja en dieren dan op tweede plek. Maar vind het toch handig om ze te laten zien hoeveel dieren er aanwezig zouden zijn dus vandaar toch de stickers hier aan voor en achterkant idd.

Kan me goed voorstellen dat je gek werd toen je werd tegengehouden. Vreselijk lijkt me dat idd :(
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-07-21 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:24

En aan degene die een brandblusser heeft. Laat je die elk jaar controleten?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:26

cursebreaker schreef:
meganvr schreef:

Jeetje wat een enge ervaring zeg! Lijkt me echt een nachtmerrie. Wat een geluk dat de twee kleintjes het er goed vanaf hebben gebracht. Hier staat de reis bench van de kat ook binnen bereik en de hond kan in principe gewoon los mee in zo’n noodgeval.

Dat was t zeker en heeft bij mij ook voor veel problemen gezorgd (als in angst etc). Maar goed het kan best zijn dat mocht je ooit brand hebben dat je niet meer normaal kan nadenken en helemaal in de war bent waardoor je ook niet aan de bench denkt. Zelf stond ik voor een paar minuten gewoon stil voor me uit te kijken voordat ik besefde wat er gaande was haha.

Wij kopen ieder jaar gewoon een nieuwe..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:29

Ja ik kan me goed voorstellen dat je op zo’n moment zelf toch heel anders denkt en doet als wat je vooraf ‘plant’ voor zo’n situatie. Is echt niet niks nee. En begrijpelijk dat dit gepaard gaat met angst ja. Bah wat naar :(

Wij kopen dus idd ook elk jaar een nieuwe. Zoals gezegd, zo duur zijn ze niet om jaarlijks te vervangen, al is het al voor een wat veiliger gevoel om het te hebben bovenop de deken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 22:37

Moet je een 'oude' blusser naar de milieustraat brengen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:40

Ze dienen als klein chemisch afval ingeleverd te worden bij bv. Een lokale milieu straat inderdaad, als je ze niet laat herkeuren en vervangt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:43

Er zit blijkbaar een drukmeter op de brandblussers die wij hebben en zolang de druk nog goed is, dan moeten ze het zeker 3 jaar volhouden zegt hij. Dus daar ga ik dan maar vanuit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:43

poes schreef:
Laat je blusser ook jaarlijks controleren en keuren.

Voorkomen en waarschuwen met melders zijn sowieso de eerste stap.

Uitstekend advies!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:47

Ik zie dat de brandweer de blusdeken niet meer adviseert voor vlam in de pan:

Hmmm...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:55

2 brandmelders
1 CO melder
1 gecombineerde CO en brandmelder.

Blusapparaat. En ik weet hoe die werkt. Geen blusdeken.

Ik woon klein.

Maar ik heb 2 maal brand meegemaakt in huis, beide keren overigens wonderwel goed afgelopen.
1e keer zeeeeer klein.
2e keer groter, wat mensen wat brandwonden en een keuken volkomen gitzwart, maar ook geen verdere schade.

Ik ben er echter wel heel voorzichtig door geworden. Vandaar zoveel melders (Het aller aller belangrijkste...) die regelmatig gecontroleerd worden. En dus de blusser, en BHV trainingen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:06

Wij hebben totaal in huis 6 brandmelders en 1 CO melder hangen. We wonen ook wel groot en hebben een houtkachel, dan is die laatste sowieso nodig

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:13

xTammyy schreef:
Als je de garantie wilt hebben dat een dergelijke blusser het goed doet, moet je die elk jaar vervangen/laten keuren.
Dan kan je, in mijn ogen, beter een blusdeken aanschaffen. De kans dat die slecht wordt in de verpakking is vrij klein.

Overigens spreek ik hier vanuit mijn kennis van mijn werkgebied dus wellicht kijk ik er daarom ‘strenger’ naar. Zelf zou ik niet willen vertrouwen op een brandblusser die al jaren niet gecontroleerd is.

Mijn heldhaftige antwoord is omdat ik hoop dat ik in geval van nood de ballen heb om ze te gebruiken. Verstand heb ik er echter totaal niet van :o waarschijnlijk zou ik bij een vuur erbij gaan staan kijken en bevriezen, misschien ook gillen... Ik heb echt geen idee of ik er puntje bij paaltje echt iets mee zou kunnen. Ik hoop het...

Heeft iemand een idee waar je zo'n ding kan laten keuren, en wat voor bedrag moet je dan rekening mee houden? Ik weet dat ik hem kan laten keuren door de webshop waar ik de mijne vandaan heb, maar wellicht dat iemand iets weet wat handiger, goedkoper of praktischer is.

Zo'n deken hoeft neem ik aan niet gecontroleerd te worden toch? Zit daar nog een houdbaarheidsdatum aan vast?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:18

xTammyy schreef:

Die wij hebben zijn 2 of 3 jaar (weet uit mijn hoofd even niet zeker welke het is) houdbaar, staat er op. Na die periode kopen we nieuwe, ze zijn 15 euro per stuk dus daar kan ik geen buil aan vallen