Wat te doen met geringde duif ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:01

SusanH schreef:
Wij hadden er donderdag 1 op stal. Bijna opgevreten door de stalhond := dus ik belde de dierenambulance. Die kwamen niet voor een duif in de avond. Moest de dag erop maar weer bellen. Edit: staartveren waren er grotendeels af gehapt.

welke dierenambulane was het? EN hoe laat belde je?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:43

Oh ik heb ze nooit gevoerd en de paar duiven die hier geland zijn, gingen altijd dood.. misschien toch maar eens doen.

Vaak waren die dieren echt uitgeput ook, ik vond het zo sneu.

Ik heb inderdaad wel de ring nog gemeld van de overleden duif en kreeg netjes een bedankje.

Daan13

Re: Wat te doen met geringde duif ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:47

Als ze er uitgeput uit zien dan krijgen ze hier wat droge rijst en water.

We kijken of ze blijven hangen of weer verder gaan.

Vorig jaar hadden we er 1 waarvan we de gegevens niet konden vinden,toen hebben we de duif naar een duivenfokker/laat ze ook wedstrijd vliegen persoon gebracht :P
(Ben ff de naam kwijt)

Hij zou er verder voor zorgen en daar ga ik dan maar van uit.

Las vorige week dat er 5000 duiven bij 1 wedstrijd vermist zijn geraakt :wow:

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:53

Firegirl schreef:
@SonjaVR en Sabi, klopt niet wat jullie zeggen.

Voeren van droge rijst staat zelfs als tip op de site van de duivensport bond.
Mag toch hopen dat die weten wat ze voor advies geven......

Ik heb dit nagevraagd bij vogelopvang de Wulp, een zeer grote opvang voor vogels in Den Haag. Daar hebben ze echt veel duiven en veel verstand van vogels. Een van de beheerders zei toen ik daar een maand terug een duif bracht dat droge ongekookte rijst voor erge buikpijn en verstopping kon zorgen in de buik, omdat de ongekookte rijst dan inwendig enorm gaat zwellen, dus beter gekookte rijst voortaan geven!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:21

Sabri schreef:
, dus beter gekookte rijst voortaan geven!

En even zoeken op google krijg je juist meerdere berichten en vast ook wel ergens onderzoeken dat duiven juist ongekookte rijst eten.

Ze drinken te weinig water om de rijst op te laten zwellen.
Rijst wordt ook een dag voor de vlucht gegeven omdat het vocht vasthoudt.

Dus er zijn veel verhalen over gekookte en ongekookte rijst. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:25

Maris schreef:
Jullie voeren ze bijna allemaal wel gewoon ! Ik dacht dat dat niet mocht, omdat de eigenaar ze dan vaak niet meer terug wil.

Wij hebben zelf duiven en voeren ze buiten en dat trekt vaak wel verdwaalde duiven aan. Sommige blijven 1 dag en sommige een week. Maar het grootste gedeelte gaat gewoon weer huiswaarts als ze sterk genoeg zijn. Als ze te ver afgezwakt zijn en we kunnen ze vangen zoeken we wel de eigenaar op. Maar verder doen we er niet zoveel aan en zijn ze vrij om te blijven of te vertrekken.

Dus voeren en water ter beschikking stellen lijkt me geen kwaad kunnen. Ze zijn gelukkig niet zoals katten die terug blijven komen als ze weten dat er eten is.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:42

Daan13 schreef:
Sabri schreef:

En even zoeken op google krijg je juist meerdere berichten en vast ook wel ergens onderzoeken dat duiven juist ongekookte rijst eten.

Ze drinken te weinig water om de rijst op te laten zwellen.
Rijst wordt ook een dag voor de vlucht gegeven omdat het vocht vasthoudt.

Ik heb gegoogled en het kan wel degelijk kwaad. Waarom zou je dat risico willen nemen?

Bv;
https://haagsehanden.nl/vogels-voeren-i ... 88c29c9d03

Daarin staat;

''Ongekookte rijst heeft vreselijke gevolgen bij vogels. Met name duiven proppen zich hiermee vol. Vervolgens komt er vocht bij en zwelt de rijst op. Wij krijgen hier regelmatig duiven binnen met hun hele krop vol rijst. Ze snakken schuimbekkend naar adem, dat is zo zielig! Soms is het enige dat wij dan kunnen doen ze laten inslapen, zodat ze niet verder hoeven te lijden.’’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 01:14

Tigra_ schreef:
Maris schreef:
Jullie voeren ze bijna allemaal wel gewoon ! Ik dacht dat dat niet mocht, omdat de eigenaar ze dan vaak niet meer terug wil.

Wij hebben zelf duiven en voeren ze buiten en dat trekt vaak wel verdwaalde duiven aan. Sommige blijven 1 dag en sommige een week. Maar het grootste gedeelte gaat gewoon weer huiswaarts als ze sterk genoeg zijn. Als ze te ver afgezwakt zijn en we kunnen ze vangen zoeken we wel de eigenaar op. Maar verder doen we er niet zoveel aan en zijn ze vrij om te blijven of te vertrekken.

Dus voeren en water ter beschikking stellen lijkt me geen kwaad kunnen. Ze zijn gelukkig niet zoals katten die terug blijven komen als ze weten dat er eten is.

Ik heb zelf ook duiven en dat trekt inderdaad vaak verdwaalde duiven aan.
Ik voer ze meestal de eerste dag en geef ze water. Verder staat het kippenvoer buiten en het water ook, dus is het zelfbediening.
Als ze te zwak zijn vang ik ze en lap ze op. Eenmaal ok gaat het deurtje open en blijven ze nog wat hangen, maar uiteindelijk vertrekken ze bijna altijd.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:48

Daan13 schreef:
Sabri schreef:

Ik heb gegoogled en het kan wel degelijk kwaad. Waarom zou je dat risico willen nemen?
[/quote]

Quote verkloot maar ik zeg toch er zijn veel verhalen over beide :+

https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... gevonden-1

Hier een bericht van de duivensport bond waarin staat dat je ze wel ongekookte rijst mag geven.

Dus ja er zijn veel verhalen en linkjes te vinden over wel of niet maar ik mag hopen dat die duivensport bond weet waarover ze het hebben.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:49

Daan13 schreef:
Sabri schreef:

Sabri;
[/quote]

Quote verkloot....

maar ik zeg toch, er zijn veel verhalen over beide :+

https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... gevonden-1

Hier een bericht van de duivensport bond waarin staat dat je ze wel ongekookte rijst mag geven.

Dus ja er zijn veel verhalen en linkjes te vinden over wel of niet maar ik mag hopen dat die duivensport bond weet waarover ze het hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:19

Oud collega, en duivenmelker, zei dat ik wel moest voeren maar vooral wat water neer moest zetten . Hij wist dat ik vogels (valk parkieten) had en zei dat ik dat gewoon kon geven.
Duif is na aansterken na 1.5 dag gewoon weer doorgevlogen. Had met collega wel afgesproken dat als die er na 2 dagen nog zat dat hij hem kwam halen om de ring af te lezen en hem naar de rechtmatige eigenaar te brengen.

Hij heeft zelf ook half nl doorgereden om een duif op te halen. Dus lang niet iedereen draait ze de nek om

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:03

Dais_ schreef:
Hier scharrelt hij gewoon lekker, dan is bijvoeren niet nodig lijkt me?

Ik denk dat het diertje scharrelt op zoek naar voedsel. Ik zou 'm een handje graan toegooien, zal hij vast heel dankbaar voor zijn !

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:40

@Daan; neem van mij aan(werk al aantal jaren op de meldkamer dierenambulance en we rijden vnl voor duiven) dat de duivensport wereld nou niet bepaald de meest vogelvriendelijkste wereld is..
Er is een enkeling bij die het goed met de duif voorhebben, met name als deze teruggevonden wordt en veel waard is, maar ook een flink aantal waar het enkel om de prestatie/geld draait. We hebben niet voor niks formulieren en melden regelmatig ook eigenaars die hun zorgplicht willen ontlopen of weigeren voor de kosten op te draaien die we moesten maken om de duif op te halen etc.

De Vogelbescherming waarschuwt niet voor niks voor ongekookte rijst dat dit gevaarlijk kan zijn!
Dus waarom dan dit toch geven als gekookte rijst of graan zeker wel veilig is?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:00

Pandora2 schreef:
Dais_ schreef:
Hier scharrelt hij gewoon lekker, dan is bijvoeren niet nodig lijkt me?

Ik denk dat het diertje scharrelt op zoek naar voedsel. Ik zou 'm een handje graan toegooien, zal hij vast heel dankbaar voor zijn !

Ik heb geen graan :=
Hij zit er nog, afentoe maakt hij zichzelf helemaal bol/dik. Ik heb een bakje water bij hem gezet en nu scharrelt hij weer wat. Ik vrees alleen wel voor een kat of roofvogel, want hij is wit met lichtbruin en valt goed op. En vliegen doet hij niet...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:18

Dais_ schreef:
Hij zit er nog, afentoe maakt hij zichzelf helemaal bol/dik. Ik heb een bakje water bij hem gezet en nu scharrelt hij weer wat. Ik vrees alleen wel voor een kat of roofvogel, want hij is wit met lichtbruin en valt goed op. En vliegen doet hij niet...

Klein zakje in het tuincentrum halen ? Of buren met kippen of vogels waar je wat kan krijgen?

Bol zitten kan inderdaad van uitputting zijn. Het feit dat hij nog steeds op de grond zit, wil zeggen dat hij te weinig kracht heeft om te vliegen.
Dus hoe sneller eten erin, hoe sneller opknappen en hoe sneller kan ie zichzelf in veiligheid brengen voor roofdieren :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:35

Morganlefay schreef:
Geringde duif is blijkbaar afgedwaald. heb ooit de moeite genomen om beestje bij baas te krijgen . Die draaide m zijn nek om met de melding heb ik niets meer aan voor wedstrijden.
Inderdaad niet voeren en laten gaan.

Hier ook ooit een afgedwaalde duif, eigenaar opgespoord, gebeld en die man was juist heel blij! En kwam van de andere kant van Nederland om zijn duif op te halen. Dus niet elke duivenmelker draait een duif zijn nek om.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:37

Pandora2 schreef:
Dais_ schreef:

Klein zakje in het tuincentrum halen ? Of buren met kippen of vogels waar je wat kan krijgen?

Bol zitten kan inderdaad van uitputting zijn. Het feit dat hij nog steeds op de grond zit, wil zeggen dat hij te weinig kracht heeft om te vliegen.
Dus hoe sneller eten erin, hoe sneller opknappen en hoe sneller kan ie zichzelf in veiligheid brengen voor roofdieren :)

Ik ga snel wat rijst koken voor hem!

Edit; mijn man stelt voor gelijk maar een hele Chinese rijsttafel te bestellen :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:41

Als een duif is verdwaald is hij niet meer welkom bij de duivenmelker. Hij is dan niks meer waard en dan draaien ze hun nek om. Zelf helaas meegemaakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:50

marleen_usar schreef:
Als een duif is verdwaald is hij niet meer welkom bij de duivenmelker. Hij is dan niks meer waard en dan draaien ze hun nek om. Zelf helaas meegemaakt.

Ja want het is ook volkomen logisch om 20/30 of wie weet 70 km te rijden en dan de duif z'n nek om te draaien. Dan komen ze hem gewoon niet ophalen. Dat is de goedkoopste oplossing.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:57

@Dais;

Dit klinkt eerder als een verzwakte sierduif. Ik zou kijken of je hem door dierenambulance kunt laten ophalen/zelf naar vogelopvang te brengen. Want hij zou in principe wel moeten behoren te vliegen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:14

Dais_ schreef:
Ik ga snel wat rijst koken voor hem!

Edit; mijn man stelt voor gelijk maar een hele Chinese rijsttafel te bestellen :')

+:)+
En smakelijk ! :D

Sabri het gros wat hier ' landt ' van geringde wedstrijdduiven, kan ook zo goed als niet meer vliegen. Die lopen gewoon op de grond wat suffig rond tot ze weer een tijdje voer in hun buikje hebben.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:18

Rijst vindt hij niet zo lekker... hij scharrelt nu 50cm van me vandaan terwijl ik dit zit te typen. Hij oogt verder gezond, mooi in zijn veren...

Ooh, hij begint nu toch aan de rijst... en hij stopt weer...

Ik heb een bevriende sierduiven hobby fokker advies gevraagd inclusief foto's.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 14:16

En wie weet wat die ringen om de pootjes allemaal betekenen ? De duif die gisteren bij ons was had om 1 poot een zwart met zilver ringetje ( met nummer erop ) en aan de andere poot 2 gekleurde ringetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:32

Ik bel nooit achter de ringen aan trouwens. Menig duivenmelker kan het niet boeien tenzij het een prijsduif is. Dus ik bel niet.
Toevallig vloog bij mij vandaag een witte sierduif aan. Bekaf en erg jong, die zit nu in mijn hok. Die laat ik even een paar dagen goed bijkomen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:50

Maris schreef:
En wie weet wat die ringen om de pootjes allemaal betekenen ? De duif die gisteren bij ons was had om 1 poot een zwart met zilver ringetje ( met nummer erop ) en aan de andere poot 2 gekleurde ringetjes.

Een tijdje geleden zat hier een sierduif, op één van de gekleurde ringetjes stond het telefoonnummer van de eigenaar. De andere nummers waren van de kweker.
De duif had een aanvaring gehad met een roofvogel en daardoor nogal uit zijn doen (en miste behoorlijk wat veren). De duif was niet heel erg uit de richting, maar teveel van de wijs om naar huis te vliegen. De eigenaar was heel blij hem weer terug te hebben, hij had ook al een paar keer door de wijk gelopen om te kijken of hij hem ergens zag.
Kreeg later nog een berichtje dat de duif weer bijgekomen was. *\o/*