Woonhacks. Oplossingen voor meer woongenot?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Re: Woonhacks. Oplossingen voor meer woongenot?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:30

als je met meubels gaat schuiven. teken dan op schaal een plattegrond van de lege kamer. noteer alles wat niet beweegt (keukenblok, stopcontacten). knip dan voor elk van je meubels een rechthoek op schaal uit. leg die op de plattegrond en ga een uurtje tetris spelen. zo heb ik al bij twee verhuizingen de inrichting bedacht.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:42

Hier heeft het ook veel geholpen om rust in het kleurenpalet te brengen. We hebben een donkergroene muur en de rest is wit. Verder hebben we hout en zwart als extra kleuren, zoals een zwart metalen kastje en de bloempotten hebben we bijna allemaal zwart gespoten. Zo creëer je meer rust doordat er niet steeds weer een andere kleur in beeld komt, dat geeft alleen maar meer prikkels.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:46

Anne. schreef:
- Hoe pak je bijvoorbeeld die ene hoek aan waar alle draden van een modem etc. samenkomen?
- Hoe maak je een huurhuiskeuken een beetje leefbaar?
- Wat doe je met lelijke radiatoren?
- Wat zijn kleine dingen die je aan een huis kan veranderen die veel verschil kunnen maken?

Alle draden samen pakken in zo'n spiraal en een plant ervoor bv?
Wat is er mis met de keuken? Mijn huurhuiskeukens waren prima.
Ombouw ervoor zetten of verven?
Dit is een beetje te abstract, kan me voorstellen dat je geen foto's online wilt zetten hoor maar dat zou het wel makkelijker maken. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:06

Anne. schreef:
Ik heb geen m2 over hoor, haha. Was het maar zo'n feest.
Bergruimte is makkelijk te creëren of gewoon aan te pakken met de bestaande mogelijkheden, en onthullen is een kwestie van doen.. maar het gaat meer om het genot. Huis voelt wel als thuis, maar niet altijd gezellig.
- Hoe pak je bijvoorbeeld die ene hoek aan waar alle draden van een modem etc. samenkomen?
- Wat zijn kleine dingen die je aan een huis kan veranderen die veel verschil kunnen maken?

Wat ik heb gedaan:
- modem: hangt bij mij in de hal inde meterkast, deurtje dicht en niemand die hem ziet. De kabel van het modem gaat door een gat onderin in de muur (= gat boren) van de meterkast naar mijn woonkamer. In de woonkamer gaat die kabel over de grond richting de tv, hij ligt op de grond tussen het laminaat en de muur in, plakplintjes erbovenop en je ziet heel die kabel niet meer! Als je wilt kan ik een foto maken hoe dat zit. Ik laat hem vervolgens in een hoek naast de bank weer omhoog komen, daar staat een HUB en vanaf daar heb ik apparaten erop aangesloten, gewoon om zo min mogelijk kabels zichtbaar te hebben. De kabelroute van de HUB naar de tv gaat onder de verwarming door dus die zie je eigenlijk niet, daar heb ik een goedkoop kabelgootje tegen de muur aan liggen.
- Huurhuiskeuken: wat ik zelf nog niet heb, maar wel graag nog wil: apparatuur series in dezelfde stijl en kleur. Ik heb bijvoorbeeld een retro waterkoker waar ik helemaal verliefd op ben, ik zou nog graag een koffiezetapparaat en een vrijstaande oven in zo'n zelfde stijl en kleur erbij willen hebben. Nog een ding wat ik graag wil maar nog niet heb, is keukentextiel in een vaste kleur of vaste stijl/merk.
- lelijke radiatoren: ik had een beige radiator en 2 blauwe toen ik hier kwam wonen :') ik heb ze geschuurd, netjes alle druipers en whatnot van de vorige huurders eraf gehaald en mijn vader heeft ze daarna wit gespoten, dat zit er mooi egaal op en de ruimtes ogen meteen een stuk groter en frisser.
- kleine dingen die je kan doen... Ik weet het eigenlijk niet zo, zonder foto's van hoe je huis eruit ziet kan ik het niet zo inschatten wat ik zelf zou toevoegen of eventueel weghalen. Ik vind plantjes al snel wat extra warmte en gezelligheid brengen, en ik hecht ook net als Cynthia veel waarde aan een vast kleurenpalet. Ik heb per kamer een ander kleurthema, vind ik leuk :D

Sorry voor de mega post :*

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:43

Lelijke radiatoren kun je ook wegwerken door er een koof omheen te (laten) bouwen.

Qua sfeer kun je veel bereiken met een goed lichtplan. Niet her en der allerlei losse schemerlampen en verschillende soorten/stijlen lampjes, maar bijv inbouwspots en/of LEDstrips die je slim verstopt, daar kun je mooi indirect licht mee creëren. En die nemen geen ruimte in.

Wat ook direct een groot verschil kan maken, zijn nieuwe (rol)gordijnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:55

Anne. schreef:
Bergruimte is makkelijk te creëren of gewoon aan te pakken met de bestaande mogelijkheden, en onthullen is een kwestie van doen.. maar het gaat meer om het genot. Huis voelt wel als thuis, maar niet altijd gezellig.

Modem & co zit hier in het data-center. Een kast in het huis op een tactische plek waar alle data samen komt, verdeelt wordt en waar de NAS-sen staan.

Een leefbare keuken is deels hoe die gebouwd is maar vooral: hoe jij 'm inricht. Hier is de keuken in oppervlak bijna 1m² kleiner geworden maar doordat ie veel slimmer ingericht is, hebben we veel meer plek. Kijk dus eens heel goed hoe je je werk in je keuken handiger indeelt.

Lelijke radiatoren kun je schilderen of er een ombouw omheen zetten (dat verhoogt wel je energierekening).

Kun je boven de trap een kast maken? Dat is vaak zo'n loze hoek waar je veel bergruimte kunt maken.
Kennis heeft een "valse" wand van deurtjes. Daarachter kun je bijna een compleet huis kwijt!
Wij zijn dat nu aan het maken rondom de ketel en de vloerverwarming. Twee kasten van Ikea verzaagd totdat het past. Dan heb je opeens wat opbergruimte rondom je ketel; in ons geval staat daar het wasmiddel voor de wasmachine die ernaast staat.

Daarnaast hebben wij voor een hele rigoureuze oplossing gekozen: we hebben in de buurt een loods van 60m² gekocht. Ideaal! Zeker als je daarna binnen twee jaar twee ouderlijk huizen leeg moet halen. Dan kun je in alle rust alles uitzoeken en waar je (nog) geen beslissing over wilt nemen, leg je terug in het schap :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:34

Ik zal kijken of ik morgen of van het weekend wat foto's kan plaatsen van onze woonkamer. Ik denk dat het niet zo erg is als jullie inschatten, misschien laat ik het wel zo overkomen :P

Maar dat idee van een hub of datacenter is echt wel een goeie! Dat zal al zoveel draden-jungle schelen!

Radiatorombouw is ook zeker een goed idee, heb ik meteen een gezellige vensterbank om dingen op te zetten :)

Het valse-wand-idee is misschien ook een idee voor in onze hal. We hebben naast de trap inderdaad een loze ruimte van ruim 1m breed en 20/30cm diep. :D

Wat de keuken betreft.. We hebben een keukenblokje met een RVS aanrecht (zo een met van die ribbeltjes). Ik heb in totaal 4 bruikbare kastjes waarvan 1 gootsteenkastje. We hebben er al eens andere greepjes opgezet. Maar de boel is zo schots en scheef dat ik dingen ook gewoon niet meer schoon kan houden. Overal randen en kieren. Voor dat laatste komt de verhuurder over 2 weken om te kijken naar een oplossing. Tegenover het keukenblokje hebben we nu een roltafel staan als extra werkblad met daarop ons koffieapparaat, onderop de pannen en boven de roltafel hebben we twee lange planken aan de muur met weckpotten, fruitschaal etc. Die oplossing vind ik top. Ziet er gezellig uit, opgeruimd.. :) Het liefst zou ik een hele nieuwe keuken erin gooien, maar de verhuurder wil daar geen afspraken over maken met mij op voorhand. Pas als ik er uit ga willen ze kijken of ze hem over willen nemen en dat risico wil ik eigenlijk niet lopen :=

Het punt is gewoon een beetje dat ik de hoop in dit huis een beetje heb opgegeven :P Ik was een tijdje al zó klaar met dit huis, maar nu er geen snelle "makkelijke" oplossing lijkt te komen, moet ik het maar even onder ogen zien en omdenken naar leuke oplossingen in plaats van me te ergeren aan alles wat los en vast zit. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:49

Als je handig bent, dan zou je eens op marktplaats kunnen kijken voor een andere keuken. Vaak zijn er gratis of voor een heel klein prijsje prima keukens op te halen. Ik heb een keer een bijna nieuwe project keuken met 4 onder en bovenkasten met gootsteen en kraan opgehaald voor 180€. Was al gedemonteerd en al.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:27

Anne. schreef:
Ik zal kijken of ik morgen of van het weekend wat foto's kan plaatsen van onze woonkamer. Ik denk dat het niet zo erg is als jullie inschatten, misschien laat ik het wel zo overkomen :P

Maar dat idee van een hub of datacenter is echt wel een goeie! Dat zal al zoveel draden-jungle schelen!

Radiatorombouw is ook zeker een goed idee, heb ik meteen een gezellige vensterbank om dingen op te zetten :)

Het valse-wand-idee is misschien ook een idee voor in onze hal. We hebben naast de trap inderdaad een loze ruimte van ruim 1m breed en 20/30cm diep. :D

Wat de keuken betreft.. We hebben een keukenblokje met een RVS aanrecht (zo een met van die ribbeltjes). Ik heb in totaal 4 bruikbare kastjes waarvan 1 gootsteenkastje. We hebben er al eens andere greepjes opgezet. Maar de boel is zo schots en scheef dat ik dingen ook gewoon niet meer schoon kan houden. Overal randen en kieren. Voor dat laatste komt de verhuurder over 2 weken om te kijken naar een oplossing. Tegenover het keukenblokje hebben we nu een roltafel staan als extra werkblad met daarop ons koffieapparaat, onderop de pannen en boven de roltafel hebben we twee lange planken aan de muur met weckpotten, fruitschaal etc. Die oplossing vind ik top. Ziet er gezellig uit, opgeruimd.. :) Het liefst zou ik een hele nieuwe keuken erin gooien, maar de verhuurder wil daar geen afspraken over maken met mij op voorhand. Pas als ik er uit ga willen ze kijken of ze hem over willen nemen en dat risico wil ik eigenlijk niet lopen :=

Het punt is gewoon een beetje dat ik de hoop in dit huis een beetje heb opgegeven :P Ik was een tijdje al zó klaar met dit huis, maar nu er geen snelle "makkelijke" oplossing lijkt te komen, moet ik het maar even onder ogen zien en omdenken naar leuke oplossingen in plaats van me te ergeren aan alles wat los en vast zit. :j

Ik heb ons "datacenter" in het verlaagde plafond boven de kapstok. Dat is bij ons bijna middenin het huis. Alle ruimtes zijn dan snel en eenvoudig te bereiken, waar nodig. Bovendien is de wifi constant in huis.

Zo'n hoek naast de trap; je gaat ervan schrikken hoeveel ruimte dat geeft :j
Mijn partner had in de flat (maisonnette) een kast boven de trap. Die was 80x80cm en ongeveer een meter hoog. Beetje tactisch enkele planken erin en daar kon de hele zomer/wintergarderobe in en alle reserve aan handdoeken, theedoeken en dat soort spul wat je wel in huis hebt maar wat je niet dagelijks gebruikt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:06

Zijn er boven keukenkastjes waar vet bovenop komt dan kan het helpen om er een krant op te leggen en af en toe te wisselen.

Qua ruimte hadden wij in ons oude huis een opklapbaar aanrechtblad maar je kunt daar ook aan denken als eettafel, zat gewoon met scharnieren. Dus als je deze niet gebruikt hing die als het ware als plank over de kachel, twee functies in 1. Verder inderdaad bakken op kasten of juist onder het bed

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:11

Anne. schreef:

Voor lelijke radiatoren raad ik https://www.sentimo.nl aan. Daar heb ik net 3 bakken bij besteld en het is echt net zo makkelijk als ze doen voorkomen. Geeft zo'n enorm verschil!

Ontspullen maakt ook echt huiselijker :j

Je muren goed geschilderd/behangen maakt af.

Probeer ook @pretapantry eens te kijken op insta voor wat opruiminspo.

En pak het per klus aan.