"Wegwerpauto"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Re: "Wegwerpauto"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:31

Ik heb zeker 2 jaar in een vw polo van 350 euro gereden. Enige kosten die ik eraan had was een nieuwe koppakking, die mijn man zelf vervangen heeft.

Het was een oud ding, geen enkele opties maar altijd starten en lopen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:39

Dit deden mijn broertje en ik vroeger en we hebben echt lol met deze bakkies gehad. De mooiste was een
Peugeot 305 uit 1989. Die heeft 3 jaar gelopen en daar hebben we zoveel lol mee gehad. Gekocht voor 400 euro en uiteindelijk ingeruild voor 450 euro aangezien de achterlichtjes collectors items bleken te zijn. De Ford Fiesta die daarna kwam deed het ook nog 2 jaar, dat was ook een fijn bakkie.

Het is echt een beetje mazzel hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:44

Ik heb 5 jaar met heel veel plezier en 0 reparatiekosten in mijn VW golf uit 1995 gereden. Gekocht voor €800 en reed er elke dag mee van Den Haag naar kantoor in Utrecht en we gingen ermee op vakantie naar Oostenrijk en Italië. Bij 358.000 km gaf ie de geest (kapotte koppeling, motor storing, vering doorgezakt etc). Ik kocht hem met 189.000 op de teller van de eerste eigenaar. Kan dat type golf echt alleen maar aanraden :j ik had een benzine trouwens.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:05

Ik rijd in een . Deze kan je met nog relatief
weinig km erop voor een appel en een ei kopen en zijn onverwoestbaar. Ook qua onderhoudskosten goedkoop. Ik had hem ooit voor al even tussendoor gekocht maar ik rijd er nu al jaren in.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 25-11-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:12

Ik rij al mijn hele leven in 1.000 euro gebakkies. En heel eerlijk, zelfs als je voor 500 euro aan reparaties hebt in een jaar incl. keuring, dan ben je toch al spekkoper? Want is altijd nog 500 euro goedkoper dan dat je weer een andere moet kopen...

Dat gezegd hebbende heb ik nu een suzuki swift van 23 jaar oud. Dat ding is echt geweldig! Kwam vorig jaar fluitend door de keuring heen (echt alleen de keuringskosten en complimentjes over het autootje van monteur). Dit is ook wel echt een uitzondering bij mij, maar ook het opeltje heb ik uiteindelijk bijna 5 jaar gehad, met idd dan wel een paar 100 per jaar kwijt bij bv de keuring of een reparatie tussendoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:17

Ik heb al mijn volvos voor minder dan 1000 gekocht en alles rijdt nog en altijd met vlag en wimpel door de apk.

Ik heb een 760 diesel uit 1987. Een 144 op lpg uit 1971. En een 460.

Mijn vader heeft een s80 gekocht voor 700 wat bedoeld was als tijdelijke auto en houdt het al 5 jaar uit bij ons :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:21

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald, adverteren is alleen toegestaan op de markt.
Laatst bijgewerkt door Sica op 21-05-21 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de boktregels.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:41

vorige week mijn diesel ingeruild voor een benzine auto ivm kosten. Ik wilde zo weinig mogelijk kwijt, maar liefst wel bij een bovag bedrijf met oog op garantie. ik heb dus niet gekeken naar leeftijd en km stand. moest uiteindelijk 1250 bijbetalen voor een ford focus uit 2007 met ruim 225k op de teller. we zien wel hoe lang die meegaat.
de suzuki alto van mijn moeder is inmiddels 25+ jaar, en die rijdt ook nog steeds probleemloos rond. Het is wel een kwestie van geluk hebben ook... de nissan hierboven ziet er goed uit!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:50

Marije_1997 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb nu anderhalfjaar een bejaard 206je prima auto kwam makkelijk door de apk. Enkel geen stuurbekrachtiging meer door een of andere lekkage van vloeistof, niet ideaal maar maakt verder niet uit.

We hebben hiervoor een Twingo gehad prima auto, ruim laag in kosten. Verkocht na 3 maanden dus durf niets te zeggen over apk, verkoop was ivm aankoop grotere auto voor trailer ) Maar als je gaat zoeken kan Je wellicht daar op zoeken.

Suzuki alto, ja leuke auto's maat die hele oude bakjes zijn rijp voor de stort.

Advies wat ik van onze garageman gekregen heb is toyota, schijnt altijd goed te zijn?

Verder heb ik geen speciale kennis van auto's maar dit is mijn ervaring.

Succes met de koop!

Ipv toyota zou ik voor Peugeot gaan en dan de wat oudere 206jes.zijn niet duur prima te onderhouden en rijden prima. Heb zelf de 5deurs 1.4 benzine gehad. Was in de maand zo rond de 200/300 euro kwijt aan kosten (reed best veel,zon 600-800km p/week

Zou toch echt eerder voor Toyota gaan. Japanse merken hebben over het algemeen minder onderhoud nodig en kunnen veel meer hebben. Ik heb mijn aygo (2011) 1,5 jaar gehad, 35.000 toen mee gereden (gekocht met 14.000) en had alleen zijn onderhoudsbeurt nodig. Daarna een Honda Civic gekocht, 2009, en ook bij deze hetzelfde verhaal, alleen daar niks mee hoeven doen want heb de auto maar 6 maanden gehad omdat ik toch over ging op diesel. Wel 25.000 km ermee gereden toen. Nissan is verder ook een merk wat goed bekend staat om de duurzaamheid. Verder topauto. Peugeot staat echt veel minder goed bekend.

Nu een volkswagen polo, maar daar heb ik veel pech mee gehad hoor :+ al was dat ook het risico wat ik heb genomen, was een schadeauto.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:57

Ik hou van oude Twingo's. Klein, ultragoedkoop in het onderhoud ook als je niet zelf sleutelt en er kan nauwelijks iets stuk aan. Koop een goed rijdende met een verse APK die er nog niet op zit (dus APK bij afleveren, als er dan iets boven water komt moet de verkoper het oplossen) en check of er een nieuwe distributieriem op is gekomen voor de 100.000 km. Je koopt ze al voor 600, 700 euro, iets meer naarmate ze jonger zijn, minder kilometers hebben of een open dakje hebben. De keuze is reuze.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:58

Zeker voor een japanner gaan, die oudere japanse auto's zijn niet te stoppen. Ik rij nu al jaren een Toyota uit 98 en die komt elk jaar fluitend door de keuring. De enige reparaties die ik in de afgelopen tien jaar heb gehad zijn de normale noodzakelijke zaken (remblokjes, distributieriem). Rijdt altijd en heeft me nog nooit laten staan.

Daarvoor had ik een Ford Ka daarentegen die onder m'n kont vandaan roestte.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:58

Ik ken iemand die heeft een Ford Fiesta uit 98. Laatst was de APK duur omdat op een gegeven moment dingen tocht echt vervangen moeten worden. Die oudere fiesta's kun je makkelijk onder de 1000 euro vinden. Als je er dan eentje zoekt met niet te veel KM, wat nieuwer en recentelijk APK denk ik dat je daar wel even mee kan rondscheuren.

Die van Mando ziet er ook leuk uit.

Ford Ka heb ik inderdaad ook van garages gehoord dat die erg kunnen roesten. Zelfs 1 monteur die zelf nooit iemand zou aanraden om een ford ka te kopen :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:04

Franse merken staan niet heel erg goed bekend qua duurzaamheid en onderhoud, en Peugeot al helemaal niet... :=

Inderdaad de Japanners: Nissan, Toyota, dat soort merken. Staan altijd hoog in de lijstjes van de ANWB als het aankomt op betrouwbaarheid.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:05

Hier 3 jaar geleden een Peugeot 106 uit 2002 gekocht met het idee die gaat iig wel een jaartje mee, inmiddels 3 jaar verder en 50000 km verder en hij doet het nog perfect. Wel de distributieriem laten vervangen voor de zekerheid, maar ik heb er vertrouwen in dat hij nog wel 2/3 jaar mee gaat als rommelbak. :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:08

Rije schreef:
Franse merken staan niet heel erg goed bekend qua duurzaamheid en onderhoud, en Peugeot al helemaal niet... :=
[ Video ]

Inderdaad de Japanners: Nissan, Toyota, dat soort merken. Staan altijd hoog in de lijstjes van de ANWB als het aankomt op betrouwbaarheid.

Dan zullen die oude twingo's de uitzondering op de regel zijn ;)
Oude clio's en megane's uit die tijd hoor je veel meer gezeur over inderdaad.

Maar als ik renault vergelijk met veel oude VW polo's en Ford Ka's, merk ik in mijn vriendenkring dat het minste gezeur kwam van de twingo's.
(Aziaten hadden we eigenlijk geen van allen, maar Toyota, Nissan, Honda staan wel echt goed bekend inderdaad; Kia staat veelal bekend om de roest blijkbaar)

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:15

Ik zou de micra die hierboven staat meteen ophalen! Zelf 14 jaar in een micra gereden, en nooit langs de kant van de weg gestaan. De enige reden dat ik nu een andere auto rij is omdat de micra met twee kleine kinderen (en een wandelwagen, en boodschappen) net te krap werd.

Edit: opgezocht op RDW, nog een 1.3 ook <3 , die schiet ook nog een beetje op als je gas geeft. Wat ik met elke oudere auto zou doen is hem even bij een garage op de brug zetten om de onderkant na te (laten) kijken op roest. Een goedkope auto met bijna doorgeroeste uitlaat of draagbalk laat ik staan.
Laatst bijgewerkt door Lon op 21-05-21 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:21

Enige waar je bij een Micra rekening mee moet houden is een eventuele kapotte luchtmassameter. Maar that's it!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:21

Ik zou eens zoeken op Toyota Starlet. Goedkope auto’s in belasting en verzekering. Je koopt ze voor ruim onder de 1000 euro en zelfs met veel km op de teller kunnen ze nog jaren meegaan. Ik heb er zelf ook een gehad en als ik iets moest laten repareren /vervangen zoals nieuwe remschijven was het spotgoedkoop :+ dus dan hoef je hem nog niet eens is ‘weg te werpen’ ook.
De mijne heb ik uiteindelijk verkocht omdat ik wat meer luxe wilde maar die autootjes zijn niet kapot te krijgen en rijden ook nog eens super fijn en genoeg ruimte in de kofferbak voor je PBM’s en gereedschappen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:39

Altijd leuk te zien dat team Starlet zich meteen meldt :D
Hier eentje uit ‘94 en krijg altijd een ode aan het ding van de verkoper achter de balie als ik ergens een onderdeel vandaan haal. Zelfs meerdere keren briefjes en aanbiedingen gehad van opkopers omdat ze ze graag voor de export hebben. Onverwoestbaar dus +:)+

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:43

Ik heb jaren geleden een ford fiesta gekocht bij lammertink autoschade in Rijssen.
Een goedkoop autootje die Altijd liep, zomer en winter.
Heb er jaren plezier van gehad voor weinig geld en hij reed heerlijk.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:45

Oh ja die briefjes altijd! De blokken zijn bijna onverwoestbaar en ideaal voor de gemiddelde knutselfreak. De 'nieuwere' starlet die mijn ouders nu hebben ('95) heeft beduidend minder briefjes dan het model uit 1989 maar stiekem heel leuk die kaartjes onder je ruitenwissers :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:25

Die kaartjes kreeg ik ook heel veel ja. De mijne was uit ‘92. Maar die kaartjes kreeg ik met mijn Yaris ook wel regelmatig (minder dan bij de starlet) en nu bij mijn Corolla ook heel veel :=
Kan er een soort collectie van maken in mijn dashboardkastje. Hoef nooit bang te zijn dat ik niet van mijn auto’s afkom als ik dat wil.

Maar denk dat de mensen met oude franse wagens die briefjes niet krijgen (sorry to kamp franseauto’s..)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:29

pumpina schreef:
In principe staan Japanners en Koreaners bekend om hun betrouwbaarheid/lange levensduur etc, de Cuore is dan ook een goede om naar te zoeken. Bij Franse en Italiaanse merken zou ik wegblijven, al staan die oude peugeotjes wel goed bekend geloof ik.

Zuid Korea heeft de laatste jaren een flinke inhaalslag gemaakt. Het sub-duizend segment kom je denk ik nog veel Koreanen van voor die tijd tegen.

Ford Ka in die prijsklasse is inderdaad heel erg oppassen voor roest (zegt er iemand benzineklep?).

Citroën Saxo rijdt erg leuk en kosten geen drol.

Voor deze prijsklasse is Facebook een goede plek om te kijken. Veel mensen willen voor een goedkope auto geen geld uitgeven om te adverteren, fb is gratis dus daar komen de gebakkies budget auto's terecht. De plaatselijke garage's vragen of ze toevallig een goedkope inruiler binnen krijgen kan ook. Hoeven ze er geen moeite voor te doen met wat geluk neem je een prima auto mee voor een handelsprijs.

Kilometerstand doet er niet toe. Zoonlief had een Peugeot 307SW voor vakantie. Gekocht voor 500 met drie ton op de klok, kleine reparatie van 200 en twee maanden en 5-6000 km verder weer verkocht voor 800.

Zoals genoemd moet je gewoon een beetje geluk hebben. Om het met Clint E te zeggen: "...you've got to ask yourself one question: 'Do I feel lucky?' Well, do you, punk? "

Maar zelfs als je pech hebt, hup naar de sloop met dat ding. Heb je een duurdere auto en het zit tegen moet je een groter verlies nemen: die dure auto voor een appel en ei wegdoen of de hoge reparatiekosten slikken.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:35

Ts, ik weet misschien dan nog wel iemand in Hengelo die regelmatig leuke autotjes voor onder de €1000 te koop heeft.

Ik heb mijn auto ook daar gekocht. Een corsa uit 2000, toen had hij de auto ook vrij recent apk gekeurd.
Het enige wat ik vlak naar de koop zelf heb laten vervangen was de accu, verder echt een goede auto waar ik ook heel veel km's mee rij.
Ik heb hem nu bijna 3 jaar en verwacht er nog wel een paar jaar mee te kunnen rijden.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:39

Rex_Rolfo schreef:
Zoals genoemd moet je gewoon een beetje geluk hebben. Om het met Clint E te zeggen: "...you've got to ask yourself one question: 'Do I feel lucky?' Well, do you, punk? "

Offtopic, maarreh, nu moet ik ineens aan een Ford Torino denken (andere film waar dezelfde quote zo in zou passen)