Een huis kopen in België (als Nederlander)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 21:03

Ayasha schreef:
Een lening krijgen is ook niet zo eenvoudig (je mag voor 1200 huren maar dat betekent niet dat je een aflossing aan 900 per maand krijgt. :+

Dat is in Nederland niet anders. Vriendin van me huurt in Utrecht voor €1195. Destijds met haar vriend, maar bleek een eikel. Hij woont weer thuis, zij kan dat niet. Voor een hypotheek mag ze maximaal iets van €550 in de maand betalen. Daar koop je niks voor. Al helemaal niet in utrecht

Gini

Re: Een huis kopen in België (als Nederlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:44

Ik zeg ook niet dat stookolie abnormaal is of dat mensen het niet fijn werken vinden, ik zeg dat het een waardeverminderaar op de verkoopprijs van je huis is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:03

Maar hoe zou dat dan een waardevermindering zijn? En tov welk ander verwarmingssyteem?
Het enige wat ik me kan indenken qua waardevermindering is bij een oude ondergrondse tank als er een vermoeden van lekkage is.
In alle andere gevallen zal het meer de leeftijd en de staat van het verwarmingssysteem zijn wat een + of een - argument is voor het huis.
En dan nog maar een klein +'je of -'tje

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:11

Vooral wat betreft de EPC-waarde en de onzekerheid over het behouden van stookolie. Vanaf dit jaar mag er geen stookolieketel meer in nieuwbouw en bij energetische renovaties geplaatst worden. Er is wat gerommel aan die kant en je weet dus niet of je binnen X aantal jaar nog rustig stookolie kan gebruiken. Ook bij het vervangen van je ketel is het nog maar de vraag of je gewoon een nieuwe stookolieketel mag steken. Er is dus een onzekerheid op dat gebied en onzekerheid zie je praktisch altijd terug in de verkoopprijs van een huis.

Maar goed, kijk, TS vroeg hoe het kan dat de huizenprijzen zo verschillen en soms zelfs zo laag zijn. Dit kan dus een van de redenen zijn naast de andere die werden opgesomd.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:28

Seltje schreef:
In België staat veel te koop, maar maar weinig te huur. Een belg heeft een baksteen in de maag, en huurt alleen in uiterste nood. Kopen en verkopen doen we wel heel graag.

Wij waren juist verbaasd hoeveel woningen te huur staan in België.
We waren in Nederland op zoek naar een huurwoning en dan liefst geen rijtjeshuis.
Het enige wat we konden vinden waren woningen die te koop stonden en waar je op korte termijn weer op straat kon staan bij verkoop.
Uiteindelijk werd de zoekcirkel steeds groter en kwamen we in België uit. Wat een aanbod ineens!
Vooral veel particuliere huurwoningen, vaak uit een erfenis of gebouwd voor de kinderen die er toch niet willen wonen.
Nu huren we particulier een woning met 2,5 hectare grond, paarden aan huis en we betalen iets meer dan in Nederland voor een rijtjeshuis bij een vastgoedgroep.

Boodschappen zijn hier duurder, benzine goedkoper. Onderwijs en gezondheidszorg vind ik beter.
Stroom, gas en water zijn veel duurder dan in Nederland, en buiten de bebouwde kom is vaak geen riolering maar een greppeltje voor de huizen langs waar iedereen de septic tank op laat overlopen. Ik weet niet of dat in heel België zo is maar hier in de Kempen wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:43

Gini schreef:
Vooral wat betreft de EPC-waarde en de onzekerheid over het behouden van stookolie. Vanaf dit jaar mag er geen stookolieketel meer in nieuwbouw en bij energetische renovaties geplaatst worden. Er is wat gerommel aan die kant en je weet dus niet of je binnen X aantal jaar nog rustig stookolie kan gebruiken. Ook bij het vervangen van je ketel is het nog maar de vraag of je gewoon een nieuwe stookolieketel mag steken. Er is dus een onzekerheid op dat gebied en onzekerheid zie je praktisch altijd terug in de verkoopprijs van een huis.

Maar goed, kijk, TS vroeg hoe het kan dat de huizenprijzen zo verschillen en soms zelfs zo laag zijn. Dit kan dus een van de redenen zijn naast de andere die werden opgesomd.

En veel mensen willen ook dat gedoe met stookolie niet meer kwa laten bijvullen en ineens een heel bedrag moeten af tikken. :) In mijn omgeving hoor ik dat iig veel. :) Tuurlijk, het verwarmd je ook. Maar praktisch is het niet en goedko(o)p(er) ook lang niet altijd. Dan moet je maar net geluk hebben dat de olieprijs laag staat en de laatste jaren heeft die niet meer veel laag gestaan. Een paar maanden en daarna was het klaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:48

Gini schreef:
Ik zeg ook niet dat stookolie abnormaal is of dat mensen het niet fijn werken vinden, ik zeg dat het een waardeverminderaar op de verkoopprijs van je huis is.

Dat snap ik ook niet. Huizen op de buiten zijn momenten enorm in trek, daar komt geen gas voorbij en elektriciteit is veel te duur, dus is mazout de enige optie en heeft niet met waardevermindering te maken. Hoort er op de buiten meestal gewoon bij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:12

Gini schreef:

EPC-waarde hangt vooral af van hoe goed de woning geisoleerd is. Verder van het rendement van de verwarmingsinstallatie, wat niet hetzelfde is als het type van techniek. Er bestaat niet zoiets als goede en slechte verwarmingstechniek. Er bestaan wel voorkeuren van individuen.
De prijs van een huis hangt in heel grote mate af van de ligging. Niet alleen de exacte locatie is van belang, maar ook wat er in de directe nabijheid is of gepland is. Is er in de directe nabijheid een shoppingcenter, een grote varkensboerderij, een afvalverwerkingssite, etc., dan doet dit de prijs flink zakken. Niet alleen als het er al is, maar ook als er plannen voor zijn. Daar moet je je dus goed voor informeren.
Zelfs kleinere dingen kunnen erg storend zijn en mensen doen afhaken. Zo hoorde ik kort geleden van een man die in een hele mooie streek woont dat zijn huis op de route ligt waar rondritten met vespa's georganiseerd worden. Het hele weekend komen er constant groepjes voorbij gesnord. Weg rust.
Bij een opvallend lage prijs zou ik vooral extra kijken naar eventuele bouwovertredingen, de stabiliteit van het gebouw en de gebouwen in de omgeving en nagaan welke plannen er spelen op korte en lange termijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:16

Ik ken mazout alleen als bier met cola, zal ook vast iets chemisch zijn, maar daar wordt een huis niet warm van :D.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:19

Mazout = stookolie. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:28

Ayasha schreef:
Mazout = stookolie. :)

Les 1 voor iemand die naar het buitenland wil verhuizen : leer de taal ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:31

Ken je het traject ook? Als je straks weer naar kantoor mag/moet: dit is 1 van de meest filegevoelige trajecten die ik ken. Ik zou er nooit voor kiezen om vanuit het zuiden naar Breda te moeten pendelen.

Verder is je hypotheek idd helemaal af te lossen. Afhankelijk van je eigen inleg, maandelijkse aflossing en inkomen en leeftijd gaat dat tussen 10-30 jaar zijn meestal. De schrijfkosten (10%) moet je zo kunnen leggen enz als je weer verkoopt ben je die kwijt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:31

Sclimpre schreef:
Gini schreef:

EPC-waarde hangt vooral af van hoe goed de woning geisoleerd is. Verder van het rendement van de verwarmingsinstallatie, wat niet hetzelfde is als het type van techniek. Er bestaat niet zoiets als goede en slechte verwarmingstechniek. Er bestaan wel voorkeuren van individuen.
De prijs van een huis hangt in heel grote mate af van de ligging. Niet alleen de exacte locatie is van belang, maar ook wat er in de directe nabijheid is of gepland is. Is er in de directe nabijheid een shoppingcenter, een grote varkensboerderij, een afvalverwerkingssite, etc., dan doet dit de prijs flink zakken. Niet alleen als het er al is, maar ook als er plannen voor zijn. Daar moet je je dus goed voor informeren.
Zelfs kleinere dingen kunnen erg storend zijn en mensen doen afhaken. Zo hoorde ik kort geleden van een man die in een hele mooie streek woont dat zijn huis op de route ligt waar rondritten met vespa's georganiseerd worden. Het hele weekend komen er constant groepjes voorbij gesnord. Weg rust.
Bij een opvallend lage prijs zou ik vooral extra kijken naar eventuele bouwovertredingen, de stabiliteit van het gebouw en de gebouwen in de omgeving en nagaan welke plannen er spelen op korte en lange termijn.

Uiteraard heb ik nergens beweerd dat het de enige factor is die de prijs bepaalt. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:36

Dat zou idd wel heel gek zijn.
Maar je zegt toch duidelijk :
Gini schreef:

terwijl ik denk dat 'verwarming op stookolie' een compleet neutrale factor is in de prijs.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:44

Ik zou niet snel nog iets kopen op stookolie. Ben idd erg benieuwd hoe die prijs gaat evolueren en het mag idd niet meer geplaatst worden.

Verder: beide landen zijn welvarend en met wat inkomen dus aangenaam om te leven. Er zullen altijd dingen verschillen maar ik denk dat je in beide landen heel prettig kunt leven.

Qua admin is België wat ouderwetser en bureaucratischer. Dat kan echt grijze haren geven.

Een huis kopen is vrij eenvoudig: je zoekt op immosites (zet gewoon een automatische zoekopdracht op alle grote sites plus lokale sites). Je bezoekt het huis, je doet een bod (meestal moet je snel zijn). Doe je huiswerk qua staat van het huis en financiering en budget voor verbouwing dus op voorhand.
Wordt het aanvaard dan wordt al snel de compromis getekend (= wederzijdse commitment om te kopen/verkopen). Laat in de compromis altijd zetten onder voorbehoud van financiering. Enkele maanden later wordt de akte verleden en krijg je in principe de sleutel. Lening haal je bij de bank die je de beste rente geeft. Gezien de huidige markt zou ik zelf voor een variabele rente gaan en niet voor vast. De rest legt de bank je wel uit. Je hebt verplicht een brandverzekering nodig.
Qua bank: de ene keer is de ene goedkoper de andere keer de andere. Gewoon gaan shoppen dus of zoek een hyptoheekmakelaar.

In België heb je niet echt het systeem van makelaars die voor jou zoeken. Beetje vinger aan de pols houden bij kleinere kantoren helpt vaak wel.

Je kunt ook nog kopen bij openbare verkoop maar dat is echt een vak apart en daar komen wel wat kosten bij als ik me niet vergis.

Hou vooral rekening met de schrijfkosten en notaris dat je dat zeker kunt betalen.

Oja en kijk ook naar kadastraal inkomen, gemeentebelasting, en epc idd. Daar zit soms veel verschil in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:59

Sclimpre schreef:
Dat zou idd wel heel gek zijn.
Maar je zegt toch duidelijk :
Gini schreef:

terwijl ik denk dat 'verwarming op stookolie' een compleet neutrale factor is in de prijs.

Eigen ervaring leert me anders, maar je mag natuurlijk eigen conclusies en gedachten hebben. :) Ik geef het gewoon als tipje mee aan TS toen die zich afvroeg waarom sommige huizenprijzen lager zijn.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 15:25

Wow. Ik leer steeds meer bij.
Nieuwe inzichten.
Ben blij dat ik nu al begonnen ben met onderzoeken.

Het lijkt er wel op dat ik wat meer vrij spaargeld moet hebben mocht ik de stap willen wagen.
Geen probleem. Baan duurt nog tot eind van het jaar en ik kan voorlopig nog in mijn huis blijven.

@poes verschaft veel inzichten. We zijn in NL best georganiseerd. En dit zijn dingen die ik niet pas had willen weten op het moment dat ik een huis had gevonden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:34

In België is verbouwen/renoveren volgens mij ook relatief duur. Als je zelf niets doet moet je bij totaal renovatie al snel rekenen op 600-750 euro per bewoonbare vierkante meter. En dan steek je echt nog een basic keuken en badkamer.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:46

Houd er rekening mee dat per jaar dat je niet in NL staat ingeschreven je ongeveer 2% AOW inlevert (later). Dat lijkt niet veel maar tikt wel aan als je er bijvoorbeeld 10 jaar gaat wonen.
(Geldt niet voor elk land overigens, dus ik weet niet of dit voor Belgie geldt.)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:20

Het mag wel nog geplaatst worden als er geen gas aanwezig is, dat is het punt net, want hoe moeten alle landelijke woningen waar geen gas door de straat loopt, anders op verwarmen?
(Deze winter nog naar geïnformeerd omdat onze condensatieketel(op mazout), heel vreemd deed en we vreesden een nieuwe te moeten zetten.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:38

Aja kijk dat wist ik niet. Wij verwarmen ook op gas maar zitten in de stad.