Erfpacht op weide, enkele vraagjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:13

suffie schreef:
Ibbel schreef:
In NL is het verder inderdaad zo dat je als nieuwe eigenaar van een verpacht stuk grond moet aantonen dat je het zelf als kostwinning nodig hebt als je het pachtcontract wilt ontbinden.
En als het aan een 'hobbyist' verpacht is, lukt dat wel, maar ben jij een koeienboer en is het aan een varkensboer verpacht, kan je het alsnog vergeten. De pachter heeft de oudste rechten en heeft die grond net zo hard nodig voor z'n kostwinning. Als jij als particulier een stuk grond uit de pacht wilt halen van een boer lukt je dat dus niet. Ook niet als je zegt er een opfok te willen beginnen, en zeker niet als bijbaantje.

Onzin, als jij als particulier een overeenkomst hebt via de pachtkamer zoals ik hierboven 2x heb meegestuurd, loopt het contract gewoon af en wordt niet stilzwijgend verlengd. En ja, wij zijn particulier en verpachten 20 ha aan boeren op deze manier. Bij aankoop zat er een andere pachter op 4 ha, dat contract liep in december af en nu heeft een andere boer de grond voor 4 jaar.

Dat is inderdaad een verschil tussen geliberaliseerde pacht en reguliere pacht.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:15

Wij wilden laatst ook een stuk land kopen. Wisten, dat degene die het nu in gebruik had eerste recht op kopen had. Nou serieus, op t moment dat we met de verkopers bij de notaris stonden, kwam ie binnen met de mededeling dat hij met behulp van n investeerder het land ging kopen.

Verkoper in tranen, ze wilden het ons graag verkopen, ook omdat diegene die het huurde er amper naar omkeek.

Heb bij mn man wat nagevraagd: die zegt " heel hard laten wat het is en op zoek naar iets wat vrij en meteen te krijgen is"

Mocht je t wel doen, zorg dan, dat ie niet 1 cent naar je overmaakt, want dat betekend dat er wederom betaald is voor verlenging .

Tiggs

Re: Erfpacht op weide, enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:21

Getup: had die pachter dan verklaring getekend dat hij geen gebruik maakte van het recht van koop? Vind ik ook wel gek dat de notaris daar niks mee gedaan heeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:21

Hij had tot die dag 17u eerste recht op koop. 2 maand en tijd. En ja hoor, om 16u50 kwam hij binnen.

Details moet ik vragen. Wij wonen naast de grens van Wallonië, in Luxemburg. Hier gaat dat heel anders.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:23

Heus niet alle boeren zijn van slechte wil.
Er zijn er ook die gewoon snappen dat een eigendom verkocht moet geraken en dat bijhorende gronden een verkoopsargument zijn.

Ik heb ooit een woning gekocht met 3 hectare waar een boer op zat. Die boer heeft dit na overleg gewoon gelaten voor ons. Hij zag de grond niet graag vertrekken maar hij heeft ook niet dwars gelegen. Dat is allemaal netjes geregeld en getekend voor de koop.
Vaak heeft zo’n boer een goede relatie met de verkoper/eigenaar en gaat hij niet zo dwars liggen dat de koop niet zou doorgaan. Het hangt er allemaal vanaf met wie je te maken hebt.
Maar dus absoluut wel iets wat voor de aankoop duidelijk moet zijn. Anders inderdaad ervan weg stappen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 15:24

Oh jeetje we hebben ons wat ingehaald precies.

Het lijkt ons echt niet te lukken waar dan ook iets te vinden.

Het adviesbureau gaat mij terugbellen. Had een hele vriendelijke mevrouw aan de lijn maar helaas kon zij mij niet helpen. Twee van haar collega's wel maar die hadden het super druk, ze had me wel op de lijst van dringende telefoontjes geplaatst. Nu hopen dat ze voor morgennamiddag terugbellen.

Het gaat toch al om een mooi stukje grond dus ik zou wel snappen dat de boer het niet zo graag zou lossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:29

hier helaas niet die ervaring met boeren. :) En hij had op ons stuk dan nog niet eens pachtrecht. Hij mocht dit gebruiken maar in het contract dat hij had met de vorige eigenaren stond duidelijk vermeld dat het geen pacht was en ook niet zou worden. Wij hebben hem aangesproken, gezegd dat we het stuk grond zelf nodig hadden voor eigen gebruik máár dat hij natuurlijk recht had op zijn oogst (hooi. Het was grasland maar hij heeft bemest enz dus hij krijgt de "vruchten". Ook dat is wettelijk.) Dus hij rijdt zijn hooi af. Wij zetten palen (want ja, ik betaalde stalling voor één van mijn paarden op dat moment dus elke maand die ie niet naar huis kwam kostte mij extra.) en draad. Hebben we ineens een boze boer aan onze deur staan, en ook echt schelden en dreigen... >;) Alsof we dat hele gesprek niet gevoerd hadden een paar maanden er voor, dat hij zijn hooi nog af mocht doen wanneer hij dat gepland had en dat we daarna het stuk in gebruik zouden nemen. Waar hij tóen mee akkoord was. En toen er palen stonden vond hij het ineens niet kunnen dat hij niet meer via onze weide naar het stuk grond kon dat hij wel nog mocht bewerken. (let wel, hij kan via het veld dat hij eveneens heeft gewoon op dat stuk grond geraken dus hij moest geen gekke toeren uit halen om op dat stuk te komen.) Nee, ik heb met weinig boeren goede ervaringen als het over grond gaat, hele lieve leuke mensen, tot het over grond gaat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:29

Contracten zijn trouwens niet echt rechtsgeldig als de gebruiker een boer is.
Stel dat je met een boer een soort huur-jaarcontract opmaakt omdat je denkt zo de pachtwet te omzeilen.
Dan kom je van een kale kermis thuis. Zodra die boer 1 euro betaalt ervoor valt het onder pacht en heeft hij alle bijhorende rechten. Dan krijg je hem er ook niet meer af, zelfs als er een einddatum in dat contract stond.
Let ook op met overeenkomst ter bede. Waarbij de boer zogezegd de grond ‘ onderhoudt’ voor de eigenaar. Dit moet gratis zijn. Zodra er ook maar iets betaald wordt, is het pacht. Maakt niet uit wat je op je contract gezet hebt...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 19-04-21 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:30

suffie schreef:
Onzin, als jij als particulier een overeenkomst hebt via de pachtkamer zoals ik hierboven 2x heb meegestuurd, loopt het contract gewoon af en wordt niet stilzwijgend verlengd. En ja, wij zijn particulier en verpachten 20 ha aan boeren op deze manier. Bij aankoop zat er een andere pachter op 4 ha, dat contract liep in december af en nu heeft een andere boer de grond voor 4 jaar.

Ik heb het over het ontbinden van een contract. Vóór einde looptijd dus in geval van een kortlopend, eindig contract. Veel pachtcontracten hebben echter sowieso lange looptijden en worden wél stilzwijgend verlengd, en die zijn al helemaal nauwelijks te ontbinden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:31

Ayasha schreef:
hier helaas niet die ervaring met boeren. :) En hij had op ons stuk dan nog niet eens pachtrecht. Hij mocht dit gebruiken maar in het contract dat hij had met de vorige eigenaren stond duidelijk vermeld dat het geen pacht was en ook niet zou worden. Wij hebben hem aangesproken, gezegd dat we het stuk grond zelf nodig hadden voor eigen gebruik máár dat hij natuurlijk recht had op zijn oogst (hooi. Het was grasland maar hij heeft bemest enz dus hij krijgt de "vruchten". Ook dat is wettelijk.) Dus hij rijdt zijn hooi af. Wij zetten palen (want ja, ik betaalde stalling voor één van mijn paarden op dat moment dus elke maand die ie niet naar huis kwam kostte mij extra.) en draad. Hebben we ineens een boze boer aan onze deur staan, en ook echt schelden en dreigen... >;) Alsof we dat hele gesprek niet gevoerd hadden een paar maanden er voor, dat hij zijn hooi nog af mocht doen wanneer hij dat gepland had en dat we daarna het stuk in gebruik zouden nemen. Waar hij tóen mee akkoord was. En toen er palen stonden vond hij het ineens niet kunnen dat hij niet meer via onze weide naar het stuk grond kon dat hij wel nog mocht bewerken. (let wel, hij kan via het veld dat hij eveneens heeft gewoon op dat stuk grond geraken dus hij moest geen gekke toeren uit halen om op dat stuk te komen.) Nee, ik heb met weinig boeren goede ervaringen als het over grond gaat, hele lieve leuke mensen, tot het over grond gaat.

Had hij ooit vergoeding betaald voor dit stuk? Want dan was het wel degelijk pacht. Ongeacht de afspraken die gemaakt waren...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:35

Ibbel schreef:
Ik heb het over het ontbinden van een contract. Vóór einde looptijd dus in geval van een kortlopend, eindig contract. Veel pachtcontracten hebben echter sowieso lange looptijden en worden wél stilzwijgend verlengd, en die zijn al helemaal nauwelijks te ontbinden.

Ik weet niet of er verschil is tussen België en Nederland hierin. Maar dit klopt dus niet. Zodra die boer erop zit, al was het maar voor 1 seizoen valt het onder de pachtwet en die gaat voor op elk mogelijk contractje... Als hij wil blijven zitten, blijft hij zitten.
De enige mogelijkheid om je grond te laten bewerken door een boer zonder te riskeren je gebruiksrecht erop kwijt te geraken is als dit gratis gebeurt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:37

En stilletjes tel ik af tot de dag dat de boer hier ermee stopt ... #KakMetBonen

Zijn pacht gaat niet afgelopen zijn, ik koop hem een stukje "vedde" af. Met sommige boeren kan je ook praten, maar vergeet niet dat het hun broodwinning is. Als het geen stuk was wat aan mijn bestaand perceel grensde, had ik het al lang opgegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:43

Luckystory schreef:
Ayasha schreef:

Had hij ooit vergoeding betaald voor dit stuk? Want dan was het wel degelijk pacht. Ongeacht de afspraken die gemaakt waren...

Neen. Hij had het in gebruik maar heeft er nooit een cent voor betaald. :) Ook alle andere stukken die hier achter liggen die in gebruik zijn wordt niet voor betaald om dus dergelijk gezeik te voorkomen. één boer verzaakt zelfs zijn plicht om het te onderhouden en heeft een soort afval berg gemaakt langs onze weide van auto banden en van dat soort rommel. :roll:
Wij hebben nu ook twee stukken in gebruik van de buren (nieuwe eigenaren die de boer er niet op willen omwille van zijn afvalberg.) en daar is een contract bij maar ook dit is zonder betaling. Ondanks dat wij particulieren zijn wilde de eigenaren niet het risico lopen van pacht. Maar we hebben hier gewoon besloten dat we ze eind van het jaar gewoon een doosje mercie'tjes brengen dan. :j Verder onderhouden wij natuurlijk de stukken grond netjes.

Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet dat iemand nog boeren op zijn of haar stuk laat gezien je gewoon per definitie je land af staat zelfs als je de boel verkoopt. Hier komt er nooit een boer op. Ook niet als ik ooit zou stoppen met de paarden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:48

Dan had die boer inderdaad geen recht van spreken.
Ik heb inderdaad ook ervaring met verhuurders die uit angst voor de pachtwet enorm voorzichtig zijn met het verhuren van hun gronden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:53

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:59

Bestaat dat in België ook? Want ik heb daar nog nooit van gehoord.
Ik weet alleen dat we hier met een pachtwet zitten uit de tijd van Napoleon ofzo...
En cru gezegd ben je dan gewoon je grond kwijt als er ooit een boer op terecht komt. Tot het einde der dagen of tot je een overeenkomst bereikt met betreffende boer.
Ik ga doorgaans zelfs niet kijken naar een eigendom waar ik van weet dat het verpacht is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:22

Hoe werkt het dan als onze buurman die geen boer is wel koeien van een andere boer op ons land laat lopen.De buurman heeft toestemming om zijn koeien erop te zetten,maar is vorig jaar gestopt met de koeien en is dus geen boer meer.Heeft boer 2 dan rechten op ons land.De buurman betaald er niets voor.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:23

Een notaris kan je hierbij helpen.
Een boer heeft altijd eerste kooprecht als hij pacht. Wij hebben toen ook vernomen dat je de boer kunt uitkopen. Dan moet je hem uitbetalen voor de gewassen die hij niet kan zetten. Maar ik zou dit sowieso aan een notaris voor leggen want een pacht wet zit heel raar in mekaar. Het kan ook goed zijn dat je tor een afspraak kan komen dat hij bvb nog 3 jaar op de grond mag en dat het dan eindigt maar ook dit moet dan duidelijk op papier gezet worden. Want boeren geven niet graag grond af

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 07:13

Even een kleine update
Gisteren avond heeft er dan iemand van het agrarisch adviesbureau teruggebeld.
In tegenstelling tot wat de notaris zei zit er dus wel degelijk een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Maar alles hangt af van het soort pacht en wat er afgesproken is.
Ik had terug een erg vriendelijke dame aan de telefoon die haar echt is gaan verdiepen in de regels daar. Ze heeft dan voorgesteld om zelf eens contact op te nemen met de verantwoordelijke van het immokantoor deze ochtend in de hoop dat ze aan haar wel meer informatie willen lossen. Op hoop van zegen.
Alles hangt nu af van wat zij deze ochtend te weten zal komen. Maar zoals het er nu naar uitziet is het maar sombertjes. In het beste geval wil de boer het lossen en hebben we na 3 jaar de grond voor ons. Hoe we dat dan met onze paarden gaan oplossen in die 3 jaar weet ik ook nog niet. Maar ik vermoed dat het eerder niets zal worden. Maar, we hebben geprobeerd.