PVC of laminaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Voorkeur?

PVC
83 (83%)
Laminaat
17 (17%)

Totaal aantal stemmen: 100

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:23

Het mooiste vind ik gewoon echt hout maar omdat we 2 jonge kids hebben en een kat willen we een enigszins hufterproof vloer dus wordt het PVC, wij kiezen voor lijmen oa ook ivm de vloerverwarming.
Afhankelijk van het merk ziet PVC er ook heel natuurlijk uit, laminaat zou ik nooit voor kiezen.

Iris82

Re: PVC of laminaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:27

Hier thuis nu hout beneden, laminaat boven. Gaan naar nieuwbouw met alles verlijmd pvc.

Hout, het idee is leuk maar het onderhoud is zo rot. :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:56

Wij hebben klik pvc met een soort rubber/kurk laag over de oude parket vloer gelegd. Zijn er zo blij mee. Baal bijna dat ik boven niet heb gelegd. Daar ligt nu laminaat. PVC koste helaas een fortuin. Het scheelt in ieder geval super veel qua gevoelstemperatuur.

Mijn partner zei helaas wel, dit leg ik nooit meer zelf. Om door die rubber/kurk laag heen te komen hebben we er een hoop zaagjes doorheen gejaagd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:57

Siersma schreef:
Ligt hier op hout, in de keuken. Gaat prima, werkt mooi mee. In onze stacaravan hebben we het ook op hout liggen, ligt zelfs nog mooier dan thuis maar dat zijn tegelvormige en thuis stroken

Hier werd het overal afgeraden. Plakken nooit op hout en click alleen op een houten vloer waar echt geen beweging in zit.

Als je het wel doet is je garantie ook gelijk weg. Ben bij 4 zaken geweest. Slechts 1 boeit het allemaal niet zo wat je ermee doet.

De andere zaken zeiden ook dat we het niet onder de keuken door mogen leggen bijv. Geen 1 vloer overigens.

TeSzZz schreef:
Het ligt nu 3 jaar, tot nu toe niks aan problemen gehad. Wel bewust coretec gekozen omdat daar een kurken onderlaag onder zat, wordt ook geadverteerd dat het over bijna alles heen gelegd kan worden. Gewone dunne klikpvc werd ons afgeraden door de winkel.
We hebben het wel laten leggen trouwens. Zelf niet superhandig en gezien de kosten van de vloer wilden we er zelf ook niks aan verpesten.

Apart hoe het advies zo kan verschillen. Heb met vaste ondervloer in mn handen gehad en losse. Op de grond getest en maakt voor eind effect weinig verschil.

Wij hebben al vaak vloeren gelegd en verbouwen ook het gehele huis. Het is in principe niet moeilijk. Geen idee of de mensen die terug kwamen met klachten en breuken het slecht gelegd hadden of laten doen natuurlijk.

Maar eerlijk; Laminaat wat hier ligt is afschuwelijk en oud, maar ligt wel keurig. En de houten ondervloer in de woonkamer moet echt vervangen, want het gaat alle kanten op.

bambi schreef:
Het mooiste vind ik gewoon echt hout maar omdat we 2 jonge kids hebben en een kat willen we een enigszins hufterproof vloer dus wordt het PVC, wij kiezen voor lijmen oa ook ivm de vloerverwarming.
Afhankelijk van het merk ziet PVC er ook heel natuurlijk uit, laminaat zou ik nooit voor kiezen.

Echt hout is vaak wel het mooiste. Is nog een optie voor de woonkamer hier, maar die is als laatste aan de beurt.

Laminaat verschilt echt zo erg per soort en kwaliteit. Heb de oude soorten gehad, nieuwere, betere en slechtere, maar het is allemaal niet te vergelijken.
Als echt hout wordt het nooit.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:00

Wij hebben boven PVC, geen klik maar gewoon groot vlak ofzo _O-
Ik vind het ideaal, als ik een keer nat uit de douche kom en een handdoek vergeet ofzo dan doekje erover en niets meer aan de hand.

Beneden echte houten vloer en zelfs de kleinste druppeltjes blijf je zien..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:27

DuoPenotti schreef:
Nou succes :D :+

....

Mja, we zullen zien... :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:37

Hier destijds gekozen voor verlijmde pvc stroken in donker houtlook. Voor de hond (destijds 3, nu 1) is het minder glad dan laminaat maar ik vind het wel ontzettend krasgevoelig, niet van de hond maar wel bij verschuiven van meubels of per ongeluk een steentje onder je schoen. Daar zou ik een volgende keer beter op letten. Groot voordeel boven laminaat vond ik dat de aansluiting op de muren en de bestaande hoge plinten met een dun kitrandje zo goed als niet zichtbaar is. Groot verschil met die, in mijn ogen, afzichtelijke plakplinten die nooit goed plakken. Al kan je natuurlijk ook bij laminaat tegenwoordig voor mooie hoge plinten kiezen, dat was vroegah nog niet gebruikelijk.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:05

Beneden plak PVC en boven nog kliklaminaat van de vorige eigenaren.

Grootste verschillen vind ik dat het PVC veel minder gehorig is (nagels van de hond) en minder koud aan de voeten. En je kunt er een plens water overheen gooien zonder dat het krom trekt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:08

Hier verlijmd pvc met houtstructuur, ik wil niet meer anders!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:37

Hier ook verlijmd PVC met houtstructuur. Stil, krasvast en super makkelijk te onderhouden. Zou het zo weer doen!

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:55

TeSzZz schreef:
Wij (incl kind en 2 honden) hebben pvc en ik ben er zo blij mee. Makkelijk schoonmaken, enige krasjes die we hebben zijn van het (onvoorzichtig) verplaatsen van meubels maar niks van de hondennagels, en het dempt een stuk meer en is minder glad dan het laminaat in de hal.
https://coretecfloors.com/nl-nl/product ... k-50lvp950 wij hebben deze.

We wilden eigenlijk gelijmd maar ivm ongelijke houten ondervloer was dat geen optie.

Hoe ongelijk is de houten vloer, als ik vragen mag :)
Wij hebben beneden een tegelvloer, die niet echt netjes gelegd is. Het is nogal een klus om die eruit te halen ( zit ook nog een vloerverwarming onder ) maar zou dan een pvc vloer een optie zijn...?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:52

Voor zover ik weet moeten ze een vloer altijd egaliseren voor ze pvc plakken? Zowel in mijn nieuwbouwwoning als in het huis van mijn broer (daar ging het over een tegelvloer heen) is dat gedaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:59

Zou ook zo graag een pvc vloer willen maar ik woon in een huurhuis van ruim 100 jaar oud en de vloer is van hout en zoals alles in dit huis loopt die ook scheef/ongelijk.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:37

Tiggs schreef:
Voor zover ik weet moeten ze een vloer altijd egaliseren voor ze pvc plakken? Zowel in mijn nieuwbouwwoning als in het huis van mijn broer (daar ging het over een tegelvloer heen) is dat gedaan.

Dank voor je reactie :)
Dan zullen er hker eerst andere klussen gedaan moeten worden vermoed ik ...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:51

We hebben beneden pvc, boven laminaat en ik vind het echt zo’n verschil qua geluid! De hond is niet vaak boven gelukkig, maar echt wat een lawaai die nageltjes op de vloer. We hebben wel goedkoop laminaat boven, en duur pvc beneden - geen idee of dat veel uitmaakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:20

Ik heb ook beide.
Pvc click in woonkamer op betonvloer. De oude pvc 'zeil' vloer is er onder blijven liggen. Ik vind het ideaal!

In slaapkamer ernaast ligt nu recent click laminaat, ik vind het 3x niks, veel kouder aan de voeten, gladder en gehoriger dan de pvc. Plus het gekl**t met plinten.

Ik had geen ervaring met gewoon laminaat maar als ik weer moet kiezen dan mooi weer PVC. Ik heb wel de volle pvc soort, niet die met hout erin.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:32

higgins schreef:
TeSzZz schreef:
Wij (incl kind en 2 honden) hebben pvc en ik ben er zo blij mee. Makkelijk schoonmaken, enige krasjes die we hebben zijn van het (onvoorzichtig) verplaatsen van meubels maar niks van de hondennagels, en het dempt een stuk meer en is minder glad dan het laminaat in de hal.
https://coretecfloors.com/nl-nl/product ... k-50lvp950 wij hebben deze.

We wilden eigenlijk gelijmd maar ivm ongelijke houten ondervloer was dat geen optie.

Hoe ongelijk is de houten vloer, als ik vragen mag :)
Wij hebben beneden een tegelvloer, die niet echt netjes gelegd is. Het is nogal een klus om die eruit te halen ( zit ook nog een vloerverwarming onder ) maar zou dan een pvc vloer een optie zijn...?

Tja vind het lastig uit te leggen haha. De ondervloer was op zich in goede staat, maar er zijn wel wat luiken in gezaagd om isolatie aan te brengen omdat we er anders slecht bij konden, en er is een overgang naar de vloer van de uitbouw die wel van beton is. Het sluit allemaal wel redelijk aan maar helemaal strak is het natuurlijk niet. Daarbij is het huis van begin jaren 70 dus het ligt al bijna 50 jaar en in die tijd heeft de vloer wel gewerkt. Het loopt dus wat scheef.

Volgens de verkoper kon dat met deze specifieke vloer dus wel, maar het werd ons met dunner klikpvc afgeraden. Maar zoals je hier al leest wisselen de adviezen ook heel erg per soort vloer en per winkel/verkoper :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:11

Als ik hier kijk. Wat betonvloer is, is scheef, liggen tegels op en die zijn hier en daar gebroken.

Waar het hout is en nog niet vervangen is, beweegt echt heel erg. Daar ligt laminaat op en die ligt strak. Foeilelijk, maar dat het zo netjes blijft op die vloer is echt heel knap.

Maar toch twijfel ik nu. Plak pvc werd gelijk afgeraden op hout. Ik snap dat, maar denk dat je ook naar type lijm kan kijken? Ik heb die pvc in mn handen gehad en dat is super flexibel. Maar goed, dat verlies je deels door het lijmen.

Die click pvc heeft van die plastic randjes om te klikken. Best dunne gevoelige randjes. Heb diverse soorten in mn handen gehad, maar dat het maar minimale beweging kan hebben, snap ik.

Echter als ik naar de randjes van laminaat kijk en die vloer het wel goed houdt, is het een beetje gelijk.

Hier wordt het vooral als garantie verhaal verkocht. Waar ze problemen over krijgen en horen is op hout, dus dat is dan vervelend. Maar of iedereen het netjes en goed legt??

Zelfde als dat je niet onder een keuken en eiland door zou mogen leggen bij een zwevende vloer. Dan heb je ook geen garantie op schade die daar ontstaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:16

Ik heb in de keuken/hal click-PVC (inderdaad funest voor je zaagjes, hoorde ik :+ )
Voordeel: veel warmer, veel geluidsisolerender, en geen enkel probleem met water(-overlast)
Nadeel: knap duur voor iets waar heel snel krassen op komen -O-

In de woonkamer, heb ik vanwege dus de krasgevoeligheid van het PVC nu click-vinyl-met-kurk laten leggen. Zou geluids isolerender moeten zijn dan PVC (is het niet), het is wel wat minder krasgevoelig denk ik.

Wat ik dus straks in de hal/keuken wil, weet ik niet. Laminaat is te gehorig, PVC is knap duur (maar misschien een aanbieding), clickvinyl is het ook niet helemaal..
Dus ik lees even mee :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:13

Cer
Gewoon vinyl van de rol niets voor je?
Dat komt er hier weer in na ons belachelijk dure en slechte klik pvc.
Dat hebben we in ons vorige huis 8 jaar gehad met 2 honden en toen we gingen verhuizen zag je geen looppad, geen kleur verschil toen kasten en banken weg waren, geen krassen, niets.
Wel een met een goede toplaag.

Hier in dit huis lag al vinyl door de verkopers nieuw gelegd om het huis mooi te laten zijn.
Je merkte dat dat een goedkopere was, want de bovenlaag sleet wel.
Maar 100 keer beter dan de dure klik PVC. Echt nooit meer.
Dus wij willen weer vinyl van de rol uit een stuk met goede toplaag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:16

Ja misschien wel :j
En dan inderdaad misschien een iets slijtvastere versie.. Ze hebben nu echt mooie patronen in plaats van alleen klaslokaalblauw :')
Wat ik ook een voordeel vind is dat je geen naden hebt.. want hoewel mijn PVC en mijn klikvinyl best strak gelegt zijn, sijpelt er altijd wel iets plakkerigs in de naadjes... En ik vind dat echt ranzig uiteindelijk.. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:20

Welk vinyl kiezen jullie dan? Ik stond bij Kwantum te kijken naar voorbeelden vorig jaar en bleek ik bij proef stukken van vinyl te kijken. Zag er gelijk uit als laminaat en pvc.

Daarna bij tapijt zaak gekeken en zit wel veel verschil in dikte, zachtheid en gevoel.

Heel vroeger had ik hoogpolig tapijt en raakte speelgoed kwijt daarin. In nieuwe huis kreeg ik van dat spul met jute op de rug. Lag super strak, maar was keihard. Wel stil, maar dat zie je volgens mij niet meer.

Van de rol wilde ik op de zolder misschien, maar je komt het zo weinig tegen nog bij verkoop huizen en wil niet dat het straks als goedkoop wordt weggezet, mochten we ooit weer verhuizen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:29

In ons vorige huis hebben we laten stofferen door een eenmanszaak in stoffering van zowel vloeren als gordijnen, dus geen gamma/kwantum.
Deze kon ons precies vertellen welke goed bestand waren tegen welke belasting.

Je hebt veel verschil in dikte weet ik nog en ook veel verschil in mm toplaag.

Zo hebben we ons ook laten informeren bij de speciaalzaak met de Gerflor klik pvc, maar dat klopte dus niet.
Naar mijn idee ook een te grote zaak.
Misschien een aanname hoor, maar ik wil weer naar een kleinere zaak. Die heeft zijn naam groot te houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:45

Leggen kunnen we gelukkig goed zelf en het is een hele grote verbouwing, dus steeds per ruimte.

De laminaat zaak hier is een eigen baas en die doet ook leggen.

Maar de adviezen verschillen altijd enorm. Kwantum zit hier dichtbij en vind ik leuk om doorheen te wandelen, ook voor de kussens en kleedjes etc.
Maar daar ga je niet er vanuit dat ze kennis hebben.

Maar de zaken die dat wel horen te hebben zitten ook niet op 1 lijn.
Waren bij 2 grotere zaken geweest en een hele luxe, mooie zaak. Maar juist die laatste vond k wat tegenvallen. Wel enorm veel keus, maar weinig vriendelijk en qua advies weer totaal anders.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:45

In ons vorige huis hadden we ook vinyl, vond dat ook wel heel prettig ja! Qua geluid, maar ook qua warmte/ koelte aan je voeten.