Help - Ratten in huis!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:00

Taucha schreef:
Mooie oplossingen allemaal, dan je wel daarvoor. Dat is veel langere termijn werk en daar wordt ook echt wat aan gedaan. Maar een deel is nu een acuut probleem geworden en daarvoor is op dit moment informatie nodig waar ik gif kan bestellen dat beter werkt dan de middeltjes die bij welkoop etc beschikbaar zijn.

Een directe oplossing is de belangrijkste ingangen afsluiten. Ik had dat met een paar uur zelf gedaan, en was vrijwel direct van het probleem af.
In de weken erop heb ik het huis nog nagelopen af en toe waar ik nog meer spleten of gaten kon vinden.

Dus als je niet lui bent en wat kippengaas op de kop kunt tikken, ben je morgen van dit probleem af! Succes!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:08

Poekkie schreef:
jiehaaa schreef:

De lijmplank is niet voor niets omstreden, dat is echt een verschrikkelijk middel! Daar moet zo snel mogelijk een verbod op komen wat mij betreft.

Waarom vind jij gif zodanig veel beter dan een lijmplank? Er wel vanuit gaande dat deze wordt gecontroleerd en de dieren niet dagenlang creperen (zoals bij sommige giftypes trouwens).

Poekkie: Waar lees jij dat ik gif beter vind?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:09

Wij hebben een enorme zwarte rattenplaag in ons dorp. Ik word er echt krankjorum van want zwarte ratten zijn haast niet te bestrijden. Mijn buurman gebruikt nu zo'n val waar je ze levend in kan vangen en dat is het enige wat een beetje werkt. Mijn rattenklemmen hebben nog nooit iets gevangen. Je moet ze dan alleen wel dood maken en dat durf ik dus weer niet. Hij verzuipt ze in een emmer maar ik vind dat zielig. Want eigenlijk zijn ze ook wel schattig ( Maar ook goor)

Overigens ook een bestrijder laten komen. Dat was hartstikke duur en haalde haast niks uit omdat ze bij mij op en buurvrouw met kippen afkomen en zolang die ratten daar voer vinden is het dweilen met de kraan open.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:12

Taucha schreef:
Mooie oplossingen allemaal, dan je wel daarvoor. Dat is veel langere termijn werk en daar wordt ook echt wat aan gedaan. Maar een deel is nu een acuut probleem geworden en daarvoor is op dit moment informatie nodig waar ik gif kan bestellen dat beter werkt dan de middeltjes die bij welkoop etc beschikbaar zijn.

Dat gif kan je niet bestellen. Dat mag namelijk niet verkocht worden particulier.

Advies plaats klemmen met pindakaas

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:16

jiehaaa schreef:
Poekkie schreef:
Waarom vind jij gif zodanig veel beter dan een lijmplank? Er wel vanuit gaande dat deze wordt gecontroleerd en de dieren niet dagenlang creperen (zoals bij sommige giftypes trouwens).

Poekkie: Waar lees jij dat ik gif beter vind?

Ik veronderstelde dat aangezien je op gif niet reageert en op een lijmplank wel?
Nu niet dat ik lijmplanken promoot, in tegendeel. Maar mits verantwoord mee omgegaan, vind ik ze minder gevaarlijk voor de omgeving dan gif.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:18

Ik weet niet in welke gemeente jij woont, maar bij ons hier op de Veluwe is gif verboden ( ook voor de ongediertebestrijders) en terecht ook (andere dieren in gevaar maar ook wil je echt geen dode rat die ontbind ergens tussen jou muren hebben)

Zoals gezegd, geen idee waar jij bent maar hier moest de gemeente wel binnen 2 dagen reageren.
Anders: stennis maken en iedere dag melding. Ze zijn verplicht hier achteraan te gaan !

Toen hier overlast was kwamen ze met dozen met lokstof . Rat erin en klap dood.
Na de 2e en derde is de rest verdwenen.

Qua huismiddeltjes helpt ( tenminste dan bij ons, want hier komen ze niet terug, wel zijn ze bij de overburen maar die hebben er nog steeds geen melding gemaakt) is: Peper , die kun je binnenshuis strooien.
Muntolie eveneens
Buiten: gebruikte kattenbakvulling in een dun straatje rond om het huis waar je ingangen vermoed.

Ratten zijn opportunisten, dus zoeken de gemakkelijkste weg om te voeden en wonen...
Dus vallen + huismiddeltjes = rat weg

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:18

Britta31 schreef:
Maar word er ook iets gedaan aan de buurvrouw en het voeren van de meeuwen?

Die buurvrouw zou ik wat muesli met rode korreltjes geven. Ben je in 1x van de problemen af.
:Y)

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:20

Als je googlet op ‘rattengif Belgie’ krijg je, met een klein beetje scrollen een belgische tuincentrum die, volgens de site, professioneel rattengif verkoopt.

Bloemetje75

Re: Help - Ratten in huis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:26

Maar gif lost het probleem niet op. Want rat 1 eet het en gaat wel dood, maar rat 2-2000 moeten er dan ook van eten en dood gaan en zolang dat duurt, kunnen ze je huis binnen. Ze vallen niet direct dood neer van dat gif he...

Zorgen dat ze je huis niet binnen kunnen, lost het probleem in je huis direct op.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:31

Ninx schreef:
Taucha schreef:
Kieren afdichten is geen doen. Dan kan ik beter verhuizen.

Een website waar je het beter werkende gif kunt bestellen zou al voldoende zijn.

Ik zou het toch doen.... ik heb dat ook gedaan. Het enige dat echt werkt. En ik woon in een enorm oud huis met eindeloos veel kieren.

Dat klooien met gif is gewoon dom en onverstandig, heel goed dat dat aan banden wordt gelegd.

En als je zelf niet aan de slag wil huur je iemand in die alle kieren dichtmaakt... maar dat kost je wel wat.

Je kunt, als je je niet wilt inspannen, ook een lokdoos huren met spul erin waardoor ze bedwelmen en dan verdrinken. Veilig en enigszins humaan.

Daar ben ik het mee eens.
Roofvogels etc sterven ook nog eens door het eten van een vergiftigde rat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:32

Nienkje_H schreef:
Als je googlet op ‘rattengif Belgie’ krijg je, met een klein beetje scrollen een belgische tuincentrum die, volgens de site, professioneel rattengif verkoopt.

Als je googled op 'domme onverstandige adviezen' krijg je dit soort dingen te zien... :+

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:33

Als je echt gif wilt.. een reisje naar België, daar mogen ze het nog wel verkopen.
Maar als het om zwarte ratten gaat, dan gaat dat niet helpen.

Bruine ratten nemen voedsel mee naar het nest en dan is gif effectief.
Zwarte ratten laten eerst hun jongen proeven, en als daar niks mee gebeurd eten de oudere ratten pas.

Klemmen op hun vlucht route zetten werkt het beste, wachten tot er veel in huis zijn, en dan een schrik reactie veroorzaken. Dan letten ze minder op, en rennen ze door de klemmen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:36

Misschien dat er info staat op de site van Rentokil. Anders hun om imfo vragen?.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:41

Zorgen dat ze niet meer gevoerd worden alles goed afsluiten.
Binnen twee dagen zijn ze weg, ratten gaan echt niet bibberend honger zitten hebben, daar zijn ze veel te slim voor.

En gif, ook al heb jij zelf geen huisdieren of kinderen, een ander heeft dat wel en ratten verslepen die zakjes soms gewoon, als ze door hebben dat ze het niet moeten etem.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:45

Zolang ze door de buurvrouw gevoerd worden zullen ze blijven komen.
Dus het enige wat je kunt doen is je huis hermetisch afsluiten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 15:00

Aan alle meedenkers dank je wel!

Situatie is geescaleerd ivm wij dus niet de enige in het blok zijn waar de ratten op dit moment naar binnen proberen te komen. Op de meldingen die ondertussen door ons en diverse buren bij de gemeente ingediend zijn, hebben we zojuist na het zoveelste contact gehoord dat er nu toch eindelijk actie ondernomen wordt. Professionele bestrijder is ingeschakeld en die werkt in deze situatie alleen met gif, omdat de ratten bij de meeste huizen ondergronds zitten waar vangkooien geen effect hebben. De situatie in de tuin waar de oorzaak zit wordt 'nader bekeken'.

Eventueel kan hier nu een slotje als de mods dat nodig vinden.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:16

yvje86 schreef:
Die buurvrouw zou ik wat muesli met rode korreltjes geven. Ben je in 1x van de problemen af.
:Y)

:') Ik dacht het jij zei het...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:30

Ik heb wel een telefoonnummer voor je van iemand die aan bestrijding doet.. Die bij ons op de zaak altijd de dingen doet.

Ik weet alleen niet of hij direct beschikbaar is..

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:32

Zoek een rattenvanger die met fretten de ratten kan bestrijden. Stuk sneller en effectiever dan je geld uitgeven aan slecht werkend gif. Hier vrij vaak last van muizen, een bestrijdingsbedrijf is langs geweest, 10 minuten en daarna weer weg. Alleen even in de schuur "gekeken" waar het probleem niet zat en wat "advies" gegeven om de randen van de schuur onderaan dicht te timmeren met metaal (muizen zitten in huis maargoed.....)en na 119euro te hebben afgetikt was hij weer verdwenen. Ook een aantal ratten gehad en daar de rattenvanger voor laten komen. Ben je tenminste zeker van je geld!