Optie huis en nu bod gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 20:17

Nederlands pand

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 20:21

Net overleg makelaar gehad, gewoon hoog inzetten. Eerst de optie mensen de kans geven een bod te doen en dan de tweede partij een finalebod.
We zijn niet verplicht bod vd optie mensen te accepteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:22

Stuur Manzano anders eens een berichtje.
Misschien heeft zij dit al eens meegemaakt.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:23

Hebben de mensen met optie überhaupt een bod gedaan?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 20:51

maaike5581 schreef:
Hebben de mensen met optie überhaupt een bod gedaan?

Nee want er is nog geen vraagprijs

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:01

aangezien de zus, meer garantie geeft tot koop en zelfs al snel wil tekenen, zou ik voor zus kiezen, andere geïnteresseerden kan nog weken duren voordat en dan zelfs nog maar de vraag of ze het dan kopen... Ik zou zeggen ga op zeker (mocht het zus toch niet lukken heb je nog reserve)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:10

De 1e kopers met de optie, (tijd die jij zelf nodig hebt, ivm berekening verbouwing) willen het huis pas kopen als het gerenoveerd is? De 2e willen het zo kopen en een ton boven de vraagprijs bieden? Of begrijp ik dat verkeerd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 02:26

Kort gezegd, zolang er geen koopovereenkomst getekend is, ben je vrij om met iedereen te onderhandelen en daar een bod van te accepteren.

Pas als er een door beide partijen getekende koopovereenkomst is, ben jij als verkoper eraan gebonden.

De koper heeft dan nog 3 dagen wettelijke bedenktijd plus eventuele ontbindende voorwaarden.

Wat je kunt doen is de partij die een 'optie' heeft (heb jij ergens je handtekening onder gezet?) benaderen dat je een bod gehad hebt wat je overweegt, zonder dat je zegt wat het bod was. Zij hebben dan de keus om een (beter) bod te doen, of zich terug te trekken.

Je makelaar is in jouw dienst, en heeft de plicht om voor jou de beste deal eruit te halen. Maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt wie jouw huis koopt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 02:41

Mijn schoonouders hadden een optie op een huis, maar is mooi aan andere verkocht. Die opties stellen vaak niks voor...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:57

Jillz1 schreef:
Schemerdier schreef:
Wat staat er op papier?

10 dagen optie ivm aanleveren begroting, geen vraagprijs ofzo

Het is niet voor niets op papier gezet, toch?

Gewoon die paar dagen nog wachten maar wel aangeven dat er een hoger bod ligt.
Denk dat je zelf ook niet blij zou zijn als de situatie omgekeerd was?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:02

fransje23 schreef:
Jillz1 schreef:

10 dagen optie ivm aanleveren begroting, geen vraagprijs ofzo

Het is niet voor niets op papier gezet, toch?

Gewoon die paar dagen nog wachten maar wel aangeven dat er een hoger bod ligt.
Denk dat je zelf ook niet blij zou zijn als de situatie omgekeerd was?

Voor een verschil van een ton zou ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk maken of mensen die ik niet ken en zeer waarschijnlijk nooit meer zie, wel of niet blij zijn...

Inderdaad aangeven dat er een hoger bod ligt met een deadline waarop ze zelf een bod nog kunnen doen is fair. Zou het geen week laten duren want dan ben je misschien degene met een heel goed bod (en veel minder werk) kwijt. En geen garantie dat die mensen die een 'optie' hebben, het daadwerkelijk gaan kopen!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:46

Prairy schreef:
Inderdaad aangeven dat er een hoger bod ligt met een deadline waarop ze zelf een bod nog kunnen doen is fair. Zou het geen week laten duren want dan ben je misschien degene met een heel goed bod (en veel minder werk) kwijt. En geen garantie dat die mensen die een 'optie' hebben, het daadwerkelijk gaan kopen!

Als diegene dat pand per se wil wat ik lees, dan denk ik dat dat wel meevalt.

Ik zou open kaart spelen richting beiden denk ik. Tegen degene die geboden heeft aangeven dat er een optie ligt tot ergens volgende week (is er tien dagen of tien werkdagen afgesproken) met de vraag of het goed is dat je er dan bij ze op terugkomt. Tegen degene die de optie hebben aangeven dat er een bod is gedaan wat flink boven de vraagprijs ligt en waarbij geen renovatie nodig is, met de vraag wat zij willen bieden. Ik zou inderdaad ook wel een deadline stellen, en denk dat daarvoor de einddatum van de optie niet verkeerd is. Kun je eventueel de dag erna direct met de zus schakelen als ze te weinig bieden of helemaal geen bod doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:00

Prairy schreef:
Voor een verschil van een ton zou ik me eerlijk gezegd niet zo heel druk maken of mensen die ik niet ken en zeer waarschijnlijk nooit meer zie, wel of niet blij zijn...

Er is al een deadline, optie is 10 dagen waarvan er al 5 voorbij zijn.

Als die andere koper echt graag wil wacht ze wel zeker met de huidige hysterie op de woningmarkt.

Daarbij, wat gij niet wil wat u geschied doe dat ook een ander niet!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:21

Ik zou zelf nooit kiezen om een te verkopen huis eerst zo ingrijpend te verbouwen met alle onzekerheden en tijd die daar in gaan zitten terwijl je zelf ook nog met een nieuw huis aan de gang moet.

Er is niets getekend, er staat niets op papier en na 'wijs beraad' heb je gewoon besloten dat je die weg toch niet wilt gaan.

De 2e geïnteresseerde partij kan vast nog wel even 5 dagen wachten zodat je netjes de optie kunt laten aflopen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:28

Met een optie mag je NIET tussentijds verkopen. Er is geen andere optie dan te wachten totdat de afgesproken tijd is verlopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:29

En gewoon verkopen zonder verbouwen?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:35

Dit lijkt me niet zo ingewikkeld, toch? Er is een optie voor een toekomstig aanbod. Leg dat aanbod € 50.000 hoger dan je nieuwe bod. De kans dat ze daarop ingaan, is nihil. Dan heb je voldaan aan je optie, krijg je (ongeacht of je anders juridisch in je recht had gestaan) geen gezeur en kan je het huis voor een mooie prijs verkopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:38

Een vriendin van mij had 2 maanden geleden een huis gekocht, dus niet een optie maar een prijs en daarbij verkoper die akkoord was, maar 10 dagen later werd ze gebeld dat de verkoper er vanaf zag vanwege de onzekerheid van corona...

Werkelijke reden was een veel hoger bod op het huis , waarna het huis dus meteen verkocht werd aan de hogere bieder.

Was echt zuur ...

Ik zou de optie 'koper' mee (laten) delen dat er inmiddels een veel hoger bod is en of ze daaroverheen willen gaan, dan hoor je het vanzelf wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:45

Exitium schreef:
Prairy schreef:

Als diegene dat pand per se wil wat ik lees, dan denk ik dat dat wel meevalt.

Ik zou open kaart spelen richting beiden denk ik. Tegen degene die geboden heeft aangeven dat er een optie ligt tot ergens volgende week (is er tien dagen of tien werkdagen afgesproken) met de vraag of het goed is dat je er dan bij ze op terugkomt. Tegen degene die de optie hebben aangeven dat er een bod is gedaan wat flink boven de vraagprijs ligt en waarbij geen renovatie nodig is, met de vraag wat zij willen bieden. Ik zou inderdaad ook wel een deadline stellen, en denk dat daarvoor de einddatum van de optie niet verkeerd is. Kun je eventueel de dag erna direct met de zus schakelen als ze te weinig bieden of helemaal geen bod doen.

Zo zou ik het ook doen :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:47

Betaalt die eerste partij vóórdat je gaat renoveren? Er kan vanalles gebeuren waardoor die koper alsnog afhaakt en dan zit je met die verbouwing in je maag en een veel duurder huis wat je weer moet verkopen, want het moet maar net iemands smaak zijn wat jij er aan gerenoveerd hebt en dan kost het hun nog tienduizenden om de badkamer en keuken bijv naar hun eigen smaak te laten veranderen.

Terwijl de tweede partij het huis zoals het nu is voor een ton meer dan de huidige waarde wil overnemen. Boter bij de vis. En je hoeft niet te verbouwen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:53

Ik vind dit eigenlijk een taak van de makelaar en zeer slecht dat die er verder niet echt iets mee doet. Dus daar zou ik als eerste iets van gaan zeggen.
Daarbij, kun je tegen de eerste mensen niet zeggen dat ze binnen 2 dagen een bod uit moeten brengen (zonder renovatie) en dat anders de optie komt te vervallen aangezien jullie andere geïnteresseerde hebben? En dat de optie renovatie niet meer onder de verkoopvoorwaarden valt? En zo wel, dan deze kosten dusdanig hoog maken dat je er of altijd goed aan verdient, of ze zelf al afhaken.

Netjes? Misschien niet helemaal, maar je hebt het hier over tonnen. Misschien dat sommige mensen dat kunnen missen, maar voor mij zou het veel geld zijn, en ik ben niet getrouwd met de nieuwe eigenaren....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:54

Ik zou ook de eerste partij, van de optie, bellen met welke prijs er ligt.
Dat ze daar overheen kunnen bieden of niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:55

luuntje schreef:
Ik zou ook de eerste partij, van de optie, bellen met welke prijs er ligt.
Dat ze daar overheen kunnen bieden of niet.

Maar het bod wat er nu ligt gaat over ongerenoveerd. De optiemensen willen het gerenoveerd kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:03

Nou in dit geval zou ik toch heel sterk neigen naar zéér blij zijn om niet zelf die renovatie in te gaan....teveel gedoe, teveel onzekerheid, teveel tijd die er overheen gaat voordat je dan eindelijk je geld hebt en van dat pand af bent.

Ik zou het ook gewoon eerlijk tegen beide geïnteresseerde partijen zeggen. Dat de optie "door jullie laten renoveren" van tafel is en welk bod er ligt. Ik vind het wel zo netjes om de optie-mensen nog even de kans te geven om over dat bod heen te gaan als ze ook zonder renovatie willen kopen :j

En als ze dat te gek vinden worden dan zien ze er zelf vanaf en hoef je je er ook niet meer rot over te voelen :)

En die verliefde zus gun ik dat stekje dan toch ook meer eigenlijk, iemand die het zó graag wil, dat is toch mooi +:)+
En voor jullie heerlijk toch als je er zo snel vanaf bent, je geld hebt en er geen omkijken meer naar hebt *\o/*

Of je moet dat renoveren juist leuk vinden :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:21

Renoveren is leuk voor het geval je er zelf gaat wonen, voor een ander? Stel dat je je niet aan de opleverdatum kunt houden, aannemer failliet, zelf persoonlijke problemen. Er kan van alles gebeuren.