Simpele vraag over facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Simpele vraag over facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:55

Dat is dus niet te voorkomen als het een open pagina is waar je je bericht plaatst. Alleen op privé pagina’s en groepen zien vrienden die niet lid zijn je berichten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:56

Wat voor berichtje bedoel je dan precies? Een "ik ben nu de ramen aan het zemen" of een berichtje aan een winkel o.i.d. om iets te vragen?

In het eerste geval kun je inderdaad het beste je 'Zichtbaar voor'(?) op 'Alleen ik' zetten. In het tweede geval kun je het beste een privébericht sturen naar de betreffende winkel/organisatie. Die knop kun je herkennen aan dit pictogram op hun pagina.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:57

Dan is de oplossing simpel: Plaats geen bericht. Hierboven schrijf je namelijk volgens mij:
Ik ga iets op de tijdlijn van Jan schrijven. Jan en Piet zijn vrienden. Ik wil niet dat Piet leest wat ik aan Jan heb geschreven.
Gebruik dan whatsapp.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:57

Mkango schreef:
Wat voor berichtje bedoel je dan precies? Een "ik ben nu de ramen aan het zemen" of een berichtje aan een winkel o.i.d. om iets te vragen?

In het eerste geval kun je inderdaad het beste je 'Zichtbaar voor'(?) op 'Alleen ik' zetten. In het tweede geval kun je het beste een privébericht sturen naar de betreffende winkel/organisatie. Die knop kun je herkennen aan dit pictogram op hun pagina.

Ik ben ramen aan het zemen; alleen zichtbaar voor ik.
Ehh, je weet toch zelf wel dat je ramen aan het zemen bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:59

rien10 schreef:
Mkango schreef:

Ik ben ramen aan het zemen; alleen zichtbaar voor ik.
Ehh, je weet toch zelf wel dat je ramen aan het zemen bent?
Hé, ik ga niet over wat andere mensen op Facebook posten. :)) Als iemand graag wil bijhouden wat ze van minuut tot minuut doen en dat alleen voor zichzelf zichtbaar wilt hebben, be my guest, ik heb daar geen last van. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:01

Dat is helemaal waar Mkango. Ik bedoelde het meer als het uitspreken van mijn verbazing

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:03

Mkango schreef:

Yes nu is het duidelijk, dank je wel !
Ik plaats eigenlijk zelf niets op mijn facebook pagina trouwens. Ging me meer over wat vrienden kunnen lezen op pagina's van anderen/ bedrijven.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:06

Nee dat kan je niet uitzetten. Alleen berichten die je in een groep plaatst waarvoor je lid van moet worden zijn niet zichtbaar. Maar als jij reageert bij een winkel of pagina die openbaar is kunnen je vrienden dit lezen enige wat je zou kunnen doen is reageren met ik heb een on gestuurd en dan privé reageren als je dit wil voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:06

rien10 schreef:
Dat is helemaal waar Mkango. Ik bedoelde het meer als het uitspreken van mijn verbazing
Ja, ach ja. Ik zie ook dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag waarom mensen het wél delen met de rest van de wereld, dus alles wat mensen voor zichzelf houden, dikke prima. :))

Maris: Graag gedaan! Fijn dat het nu duidelijk is! :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:15

nog 1 vraagje. Dus alles wat je plaatst op facebook buiten prive groepen of chat om krijgen vrienden in hun tijdlijn te zien ?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:18

Die kans is er ja ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:20

Niet per se. Dan zou je tijdlijn wel érg vol zitten. :)) Soms krijg je een 'Persoon X heeft hierop gereageerd" of "Persoon X was getagd in deze post," maar als jij iets post op bijvoorbeeld de pagina van Kruidvat, dan krijgen jouw vrienden geen "Maris stuurde dit naar Kruidvat" in hun tijdlijn. Het enige wat kan, is dat als zij naar de Kruidvatpagina gaan, ze jouw berichtje kunnen zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:23

Maar ik krijg van vrienden echt berichtjes te zien die ze buiten hun eigen pagina om plaatsen ?! Dus ik kan zien dat ze ergens iets liken of iets schrijven op een pagina van een bedrijf ( of de belastingdienst :+ ). Zonder dat ik daar naar zoek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:25

Vraag eens aan die vrienden hoe ze hun instellingen hebben staan. Ik denk dat je daar je antwoord moet zoeken.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:32

Maris schreef:
Maar ik krijg van vrienden echt berichtjes te zien die ze buiten hun eigen pagina om plaatsen ?! Dus ik kan zien dat ze ergens iets liken of iets schrijven op een pagina van een bedrijf ( of de belastingdienst :+ ). Zonder dat ik daar naar zoek.

Dat klopt ;)
En als jij op bijvoorbeeld het bericht van de belastingsdienst reageert, dan is er een kans dat vrienden het ook zien.

Vrienden zien het niet als je naar de belastingsdienst een chatbericht via de chat 'messenger' stuurt.

Even een voorbeeld:
Een bericht via messenger is prive.

Afbeelding

Een reactie onder een bericht is niet privé.

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:42

Ja dat snap ik. Maar hierboven werd gezegd dat je niet alle berichtjes kan zien van je vrienden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:46

Als je naast bevriend zijn met iemand die persoon ook volgt, krijg je alles van die persoon te zien, ontvolg je die persoon, krijg je niets meer van hen op je tijdlijn tenzij ze iets op jou tijdlijn posten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 18:21

Ik ga eens kijken wie ik volg dan. Facebook is toch best ingewikkeld!

Edit : waar kan ik zien wie ik volg ???

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:39

In je vriendenlijst. Ik zou gewoon in je achterhoofd houden dat alles wat je op social media plaatst zichtbaar kan zijn voor anderen. Wil je dat niet dan zul je een privébericht of email moeten sturen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:42

Dank jullie wel !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:53

TS ik snap helemaal wat je bedoeld, en nee helaas kun je dat niet privé zetten. Ik heb het soms ook als ik bv iets post onder een foto/video van paarden, kunst of (zwarte) humor. Dat dat dan op hun tijdlijn terecht komt met mijn reactie er onder. Ik heb het dus al gehad dat mijn kennissen me de eerstvolgende keer dat we ons zagen daar een opmerking over maakten. Maar zie wel welk woord ik gebruik: 'kennissen' want mijn echte vrienden boeit het niet wat ik schrijf op Facebook, wij bespreken interessantere zaken dan Facebook.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:05

Het hele model en algoritme op facebook is erop gericht om interactie te bevorderen en zo veel mogelijk exposure van pagina's te genereren. Daarom laten ze je op je tijdlijn ook activiteiten van je vrienden zien. In de hoop dat jij daar dus ook weer activiteit genereert, omdat jij dat ook interessant vindt. Dit kun je niet uitzetten, omdat dit nadelig werkt voor mensen/pagina's die via facebook hun pagina, product, bedrijf etc. willen promoten. Zodra mensen dit uit kunnen zetten werkt het hele systeem niet meer.

Dus het komt er inderdaad op neer dat als je zaken met mensen of bedrijven wil bespreken waarvan je niet wil dat andere mensen uit je vriendenlijst dat kunnen zien dat je dat via persoonlijke kanalen moet doen en niet via de publieke pagina's op facebook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:02

Facebook is ook ingewikkeld, ik onthoud voor mezelf altijd maar, als een ander het niet mag weten/lezen zet ik het er niet neer.

Je baas of toekomstige baas kan het dan ook lezen.
Of je tante die het doorkletst aan je moeder of...