Verf: welk merk? Welke spullen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:57

Ir111 schreef:
Beverburcht schreef:
Bedankt voor al jullie snelle reacties! Wat fijn dat jullie je ervaringen delen. Het maakt dus echt uit welk merk verf je kiest.

Ja. Niet alleen qua dekking maar ook qua verwerking. Sigma/Sikkens verwerkt makkelijker en geeft dus een mooier resultaat.

Tip: begin met schilderen in een ruimte waar het minder erg is als het nog niet helemaal strak is. Dan kun je daar een beetje oefenen.

Ga je ook deuren verven?

Ja, deuren en kozijnen worden ook geverfd.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:02

Prairy schreef:
Tip om je muur strak te krijgen:

Afplakken
Met de kwast de randen doen voor een stukje (1-2meter)
Dan met een kleine roller die randen en dan de rest invullen met een roller op een houten (!) stok
Dan het volgende vlak
Niet te vaak over hetzelfde stukje, wel dekken en uitsmeren maar anders laat het weer los
Lange halen van boven naar onder of andersom
Beetje doorwerken.

Dan vloeit het in elkaar over.

Verder, koop een grote (GROTE) bak waarin je goed kunt rollen om de verf te verdelen. Deze stuitert ook minder als van die dunne plastic dingen.

Bedankt voor je tips. Vanwaar de houten stok?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:09

chanicha schreef:
Sting, kan jij dat kleurtje niet laten spuiten?
Bij mijn dochter hebben ze namelijk gelijk kleur laten spuiten!

Dat kan ook inderdaad! Maar omdat dat relatief kleine muren zijn vraagt dat veel afplakwerk en daardoor kostbaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:51

Beverburcht schreef:
Ja, deuren en kozijnen worden ook geverfd.

tip: kijk even het onderste filmpje op deze site, daar staat goed uitgelegd hoe je een vlakke deur schildert. Belangrijk is om in lange banen te werken, niet te hard op je roller te drukken en vooral nat in nat te schilderen. Even flink doorwerken zodat de verf niet te ver opdroogt tijdens het verven. Dan krijg je het mooiste resultaat.

En niet je klinken/dekschildjes afplakken maar ze gewoon even loshalen. Succes.

Sting

Re: Verf: welk merk? Welke spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:17

Welke site Ir111? Wij moeten ook nog deuren verven :P.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:27

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:55

Beverburcht schreef:
Prairy schreef:
Tip om je muur strak te krijgen:

Afplakken
Met de kwast de randen doen voor een stukje (1-2meter)
Dan met een kleine roller die randen en dan de rest invullen met een roller op een houten (!) stok
Dan het volgende vlak
Niet te vaak over hetzelfde stukje, wel dekken en uitsmeren maar anders laat het weer los
Lange halen van boven naar onder of andersom
Beetje doorwerken.

Dan vloeit het in elkaar over.

Verder, koop een grote (GROTE) bak waarin je goed kunt rollen om de verf te verdelen. Deze stuitert ook minder als van die dunne plastic dingen.

Bedankt voor je tips. Vanwaar de houten stok?

Die is steviger als een buis. Zonder stok kun je geen mooie lange halen van boven naar beneden maken zonder onderbreking.

Bij de bouwmarkt heb ik die gehaald. Bezemsteel zou misschien ook kunnen maar die is misschien net te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:01

Flexa, Sikkens en allemaal terpentine basis. Watergedragen is rommel. Acryl helemaal.
Wat wel handig is om te onthouden. Blijf merkvast, Heb 1x Histor gehaald en dat leverde kleurverschil op.
En met de muurverf niet te zuinig aanbrengen want dan verf je het er weer af.
(Oude) bezemstelen zijn inderdaad het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:17

Morganlefay schreef:
Flexa, Sikkens en allemaal terpentine basis. Watergedragen is rommel. Acryl

Dat is echt onzin, de watergedragen verf van tegenwoordig is heel erg goed.
Dochter van een schilder, en die beaamde het afgelopen zomer toen mijn hokkie onderhanden genomen werd, oa door hem. Vroegah was het meuk, nu echt niet meer.

Je hebt bij de praxis een merk renaulac, verbazend goed. Hoef je echt niet meteen de hoofdprijs voor aan te schaffen, en altijd in de aanbieding.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:34

Sigma heeft ook watergedragen verf en daar is niks mis mee.

Nog een tip: om te voorkomen dat je tussendoor je rolletjes moet schoonmaken of er teveel gebruikt. Stop ze in het verfblik bij je verf. Scheelt schoonmaken en uitdrogen en je kunt volgende ronde zo weer verder. Wel even opletten dat je rol dan wel volgezogen is dus eerst even afstrijken tegen rand blik of bakje.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:45

Ik deed altijd plastic folie eromheen, of een zakje. Werkt ook goed.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:08

Bij acrylverf kun je kwasten en rollers prima in een zakje of folie in de vriezer leggen. Na weken zijn ze nog prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:21

Bij Brink Molyn krijg ik toch andere zaken te horen omtrent watergedragen en acryl.
Maar ieder zijn voorkeur.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:57

IsabelleN schreef:
Bij acrylverf kun je kwasten en rollers prima in een zakje of folie in de vriezer leggen. Na weken zijn ze nog prima.

Pas hier wél mee op!

Acrylverf (waterbasis) weet ik niet of het hetzelfde doet, maar de terpetine basis kwasten en rollertjes hebben vroeger ooit eens ervoor gezorgd dat de gehele inhoud van de vriezer weggegooid kon worden.

De dampen/ geur van de verf was ondanks goed ingepakt in aluminiumfolie toch in het eten gaan zitten. Dwars door plastic ook gegaan.

Wat was dát smerig en ik was in het begin de enigste van het gezin die het proefde/ merkte.

Mn ouders vonden dat ik liep te zeuren en dat ik het gewoon op moest eten. Totdat ze er op een dag zelf ook wat van proefde....

Ik heb behoorlijk scherpe geur en smaak door mijn autisme. dus daarom had ik het al eerder opgemerkt.

Uiteindelijk dus de gehele inhoud van de vriezer weg kunnen gooien.....

Zomer 2019 tijdens het schilderen de rollertjes in de camping koelkast gehad, ook toen een paar keer gehad dat het eten in de koelkast naar verf dreigde te gaan smaken. Maar gelukkig vaak optijd het eten opgegeten/ rollertjes weggegooid.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 01:10

Hier een groot fan van Sikkens. Maar dat komt omdat ik vroeger bij een sikkens verfgroothandel gewerkt heb :P Alleen mijn afdeling waren de autolakken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:01

De dekkingsgraad van verf is ook heel afhankelijk van de hoeveelheid en soort pigment die in de pot gaat en de ondergrond. Er is zeker verschil in basis onderling tussen de merken, maar ook per kleur zul je mogelijk nog verschillen gaan zien.

De pigmenten die in verf gaan zijn gewoon heel verschillend per gewicht, wit bv is veel zwaarder als cobaltblauw. Dus hoe meer pigment van blauw, hoe dunner de verf wordt en hoe minder deze zal dekken)
Ook wanneer jij bv van een rode muur terug wilt naar wit zal je ook met duurdere verf soorten vaak een extra laag nodig hebben.

De tip voor wat fellere kleuren -> (op kleur gemengde) voorstrijk. Dus van rood naar wit eerst witte voorstrijk ertussen. Wil je van wit naar rood dan de bouwmarkt voorstrijk in dezelfde rode tint laten mengen, dat gaat je enorm veel lagen schelen (oa rood en paars zijn vaak lastige kleuren om dekkend te krijgen). Standaard voorstrijk is er vaak enkel in wit en grijs, wil je niet mengen kies dan de grijze voor een gekleurde muur.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 11:52

Echt heel fijn al deze tips!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:59

Ik gebruikt sikkens. Gamma had afgelopen weekend alles 40% korting. Let daar ff op bij bouwmarkten. Scheelt een pens geld.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:02

De verf van hornbach komt heel goed uit de tests. Heb ik zelf ook gebruikt. Ik vond m na 1x al zo dekkend dat ik geen 2e keer gegaan ben (geel op wit en mosgroen over wit). Ik vind de kleurkaarten bij hen ook heel fijn (kleurfamilies ipv honderden losse kaarten).

Voorstrijk is sowieso fijn en scheelt je mogelijk veel verf.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:18

Ik gebruik zowel voor binnen als buiten Sikkens buitenlak, en bij voorkeur hoogglans. Voor binnen een laag grondverf, en daarna 1-2 keer aflakken. En buiten altijd drie lagen. Dat in combinatie met bijv een krijtverf voor de muur is erg mooi. En de kwasten van Action, Copenhagen, zijn geweldig. Zelfs aangeraden aan een professionele schilder, die werkt er nu ook mee. En heel betaalbaar.
De verf van Sikkens (en ook Sigma of Wijzonol) dekt erg mooi en vloeit mooi uit, zodat je streeploos kan verven. Door de goede kwaliteit heb je uiteindelijk minder verf nodig, en blijft het veel langer mooi.
Succes!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:26

Wat betreft afplakken; de tape vooral niet te lang erop laten zitten. Zelfs niet stevig plakkende tape wordt dat stevig plakkend en kan ervoor zorgen dat het een andere laag weer meetrekt.
Let ook op de volgorde waarin je verft; muurverf (latex) kan je redelijk makkelijk verwijderen van lak (van kozijnen/deuren), andersom is vaak wat lastiger.
Investeer inderdaad in goede kwasten en rollers. Dat maakt het zoveel makkelijker.
En goede verf is ook de moeite. Met goedkope verf moeten er vaak heeeeeel veel lagen op. Ooit een donkerrode muur bij schoonmoeder wit moeten schilderen..... met goedkope muur latex..... 5 lagen en nog niet perfect. Een andere donkerrood muurtje in een andere kamer met latex gedaan die ik nog thuis had; 2 lagen en perfect.
Voorstrijken, desnoods 2x scheelt ook in liters verf.
Succes!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:39

Eens met zo snel mogelijk tape eraf halen. Zeker op ramen op het zuiden met zonnetje erop. Dan ben je als je pech hebt 2x bezig met eraf halen.