Gasverbruik vrijstaande woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:23

truselientje schreef:
Wauw, ik vind een voorschot van 500 euro per maand al absurd veel. Wij betaalden dat niet eens voor onze vorige woning, met winkelpand erbij in. En slecht geisoleerd nog wel. Zelfs met het verbruik van de winkel erbij zaten we denk ik op 400 euro per maand (voorschot). En dan kregen we ook nog wel wat terug.

Woont je moeder daar al lang? Hoe groot is haar huis? En qua isolatie? Is het alleen het gasverbruik zo hoog, of ook de stroom?

Het huis is al 35 jaar in ons bezit. Het grootste gedeelte is 10 jaar geleden verbouwd en geisoleerd etc. De keuken (apart gebouw wat aan de rest van t huis vast zit met plat dak) is wel al 40 jaar oud en niet goed geisoleerd.

Het is een erg groot huis maar moet de inhoud en m2 even navragen. En nu je het zo zegt, het stroomverbruik is ook erg hoog. Dat was 14.929 kWh in 2020.

Kan dit aan de meter liggen dan? Wat voor bedrijf kan hier bij helpen?

@Ibbel: verbruik in november was 583m3.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver! Ik weet niet waar ik het zoeken moet namelijk.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 21-01-21 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:24

wij hadden afgelopen maand 400m3 aan gas.

vrijstaand met veel thuis, 4 man douchen en veel kokkerellen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:28

Pantykous schreef:
Het is een erg groot huis maar moet de inhoud en m2 even navragen. En nu je het zo zegt, het stroomverbruik is ook erg hoog. Dat was 14.929 kWh in 2020.Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver! Ik weet niet waar ik het zoeken moet namelijk.

Wij verbruiken al veel stroom vind ik op jaarbasis ruim 5600 kWh, staan veel apparaten aan en wat is tegenwoordig niet op stroom....
Je zou bijna gaan denken dat er iemand bij jullie aan het aftappen is op de een of andere manier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:28

Is er niet ergens buiten op het terrein iemand bezig met kweken of brouwen zonder dat je moeder daarvan weet?
Electriciteit is ook veel hoger dan logisch is namelijk en het gasverbruik en de maandbedragen zijn helemaal idioot hoog

Geen tweede woning op het terrein? Nieuwbouw naast het preceel waar een fout in gemaakt is met aansluitingen?

Maar een plat dak dat ouder is en niet geisoleerd is wel een warmte verspiller.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:30

Stroomverbruik is ook bizar hoog. Wij verbruikten in november 204 kWh.
Rekenwaarde voor elektriciteitsverbruik voor een huishouden (Als je bv wilt berekenen voor hoeveel huishoudens een zonneveld of windmolen energie oplevert) is 2000/2500 kWh per jaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:31

Stroomverbruik ook even bekeken.
Wij zaten in 2020 op 4216kw.
Dit is dus 5 personen en wij hebben veeeel apparaten.

Het lijkt mij dat er iets niet helemaal goed gaat bij je moeder

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:32

Pantykous schreef:
truselientje schreef:
Wauw, ik vind een voorschot van 500 euro per maand al absurd veel. Wij betaalden dat niet eens voor onze vorige woning, met winkelpand erbij in. En slecht geisoleerd nog wel. Zelfs met het verbruik van de winkel erbij zaten we denk ik op 400 euro per maand (voorschot). En dan kregen we ook nog wel wat terug.

Woont je moeder daar al lang? Hoe groot is haar huis? En qua isolatie? Is het alleen het gasverbruik zo hoog, of ook de stroom?

Het huis is al 35 jaar in ons bezit. Het grootste gedeelte is 10 jaar geleden verbouwd en geisoleerd etc. De keuken (apart gebouw wat aan de rest van t huis vast zit met plat dak) is wel al 40 jaar oud en niet goed geisoleerd.

Het is een erg groot huis maar moet de inhoud en m2 even navragen. En nu je het zo zegt, het stroomverbruik is ook erg hoog. Dat was 14.929 kWh in 2020.

Kan dit aan de meter liggen dan? Wat voor bedrijf kan hier bij helpen?

@Ibbel: verbruik in november was 583m3.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver! Ik weet niet waar ik het zoeken moet namelijk.

15000kWh is ook absurd. Wij zitten op 2000 per jaar dacht ik zo uit mijn hoofd, met ons beiden, maar we zijn ook zuinig. Dus dat is ook niet heel reeel om te vergelijken, maar het gat is veel te groot in mijn ogen. Tenzij ze dus bijverdient met plantjes :D
Heb je de jaarrekingen van de voorgaande jaren? Als je die naast elkaar legt, zie je dan iets vreemds?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:33

De keuken is wel een apart gedeelte, daar hangen radiatoren en er ligt geen vloerverwarming. Deuren zitten verder altijd dicht.

Geen nieuwbouw, het is een oude wijk met veel oude boerderijen. Maar we wonen hier dus al 35 jaar, die keuken is altijd al zo geweest en zelfs toen we met 5 man thuis zaten was de rekening niet zo extreem.

Jaarrekeningen vergelijken heeft weinig zin omdat er een bedrijfshal aan het huis zit die alle jaren in gebruik is geweest. Sinds mijn vader is overleden begin 2019 is dit niet meer het geval dus het is moeilijk te controleren wanneer dit verbruik zo uit verband is gesprongen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:35

Het stroomverbruik vind ik nog meer bizar dan het gas, jeetje. Zelfs wij hadden in ons drama jaar 'maar' 4500kwh stroom (waarvan 1300 in een maand waarin veel verbouwd werd). Het is jammer dat je geen slimme meter hebt, want dan kun je vrij simpel het verbruik zien. Je kunt wel apparaatjes kopen die je er aan koppelt en dan zie je per uur je verbruik in gas en stroom. Vaak kun je dan op basis daarvan wel verbanden leggen.
Of ze hebben gewoon toch echt een fout gemaakt bij de energiemaatschappij.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:36

Wat was het verbruik van 2019?
Want het stroomverbruik is ook wel heel hoog.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:36

Maar je kunt het wel vergelijken met toen de hal nog wel in gebruik was en dus afgelopen jaar niet. Dan zou je logischerwijs verwachten dat het verbruik lager moet zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:37

Nu zijn alle dingen wel duurder geworden maar dat zou niet het verbruik ook hoger moeten maken.

Geen bijgebouwen of kelders waar jullie normaal niet komen? Hier in de buitengebieden wille boefjes nog wel eens een gebouw, kelder oid ongezien in gebruik nemen voor productie van eea met de bijbehorende gas en stroomdiefstal.

Edit ah een bedrijfshal, is die redelijk recent gecontroleerd van top tot teen of er rare dingen zijn? Een verwarming of bouwlamp die is aangebleven? Geen sporen van vreemde dingen?
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-21 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:38

Oef, Ik kan je enkel aanraden in gesprek te blijven met je energie leverancier.
Wel vreemd dat het opeens zo uit de hand loopt.

Ik zou haast denken dat iemand in die bedrijfshal aan het 'kokkerellen' is.

Qua verbruik kan ik je niet helpen. Zelf woon ik in een tussenwoning uit de jaren '30

fokfanaat

Re: Gasverbruik vrijstaande woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:40

stroom is hier 5500 per jaar met gezin van 4.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:40

Afbeelding

Soms vraag ik me wel eens af hoe wij dit doen.
2 personen, vrijstaan huis, label F

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:43

Stroom:

2018: 25.854 kWh (toen was de hal nog actief)
2019: 16.096 kW
2020: 14.929 kWh

Gas

2018: 8200m3
2019: 4100m3
2020: 6500m3

Zou bijna denken dat het in de meter zit want dat het gasverbruik is gestegen klopt weinig van.

Ik zie nu trouwens dat er wel een slimme meter is, die is in juli 2018 geplaatst.

De hal zit aan het huis vast en daar komt dagelijks wel iemand van ons gezin dus daar zit niet stiekem iemand te kokkerellen.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 21-01-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:43

Stroomverbruik is ook bizar hoog, als ik dit zo lees dan zijn of beide meters stuk, of het is ergens doorgelust naar een compleet huizenblok. Dit klinkt niet als een keuken zonder isolatie maar als een zwemparadijs in je achtertuin..

edit: wat bedoel je met de hal actief? Vol machines?
Laatst bijgewerkt door Yessy op 21-01-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:44

Pantykous schreef:
De keuken is wel een apart gedeelte, daar hangen radiatoren en er ligt geen vloerverwarming. Deuren zitten verder altijd dicht.

Geen nieuwbouw, het is een oude wijk met veel oude boerderijen. Maar we wonen hier dus al 35 jaar, die keuken is altijd al zo geweest en zelfs toen we met 5 man thuis zaten was de rekening niet zo extreem.

Jaarrekeningen vergelijken heeft weinig zin omdat er een bedrijfshal aan het huis zit die alle jaren in gebruik is geweest. Sinds mijn vader is overleden begin 2019 is dit niet meer het geval dus het is moeilijk te controleren wanneer dit verbruik zo uit verband is gesprongen.

Hm, misschien is het dan wel interessant om te vergelijken. Met die bedrijfshal ligt het verbruik dus hoger als bij een normaal huishouden. Werd daar alleen stroom verbruikt, of ook gas?
Vanaf begin 2019 is de hal dus niet meer in gebruik zeg je, dan zou het verbruik moeten dalen.

Misschien heb je ook nog wat aan dit topic, hier was dus sprake van geschatte standen ipv echte standen.
[HTT] De *** geschrokken van de energierekening

Tjee, het gaat zo snel met de reacties dat ik ongetwijfeld aan het herhalen ben

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:46

Yessy schreef:
Stroomverbruik is ook bizar hoog, als ik dit zo lees dan zijn of beide meters stuk, of het is ergens doorgelust naar een compleet huizenblok. Dit klinkt niet als een keuken zonder isolatie maar als een zwemparadijs in je achtertuin..

Ja, toen stonden er machines en een wasinstallatie (reinigen zwaarvervuilde industriele ovenplaten) die op gas draaide.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:47

Maar in 2019 was het het hele jaar door leeg?
Want eigenlijk vind ik het verschil zo klein weer met 2019.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:49

Echt heel vreemd. Stroomverbruik is dus wel iets gedaald maar nog steeds krankzinnig hoog. Gasverbruik is bizar. Staat er ergens nog een verwarming te stampen of zo? De machines ontwikkelen natuurlijk wel extra warmte die nu niet is? Niet ergens een verwarming over het hoofd gezien, Geen andere buitenruimtes die in gebruik kunnen zijn geweest.

Klopt de meterstand zoals die in de rekenimg staan met jullie eigen opnames en berekeningen?
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-21 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:49

Pantykous schreef:
Yessy schreef:

Ja, toen stonden er machines en een wasinstallatie (reinigen zwaarvervuilde industriele ovenplaten) die op gas draaide.

En is daar echt alles weg? Leeg? Stekkers eruit en gasafsluiting dicht? Niet stiekem nog een verwarming die jaarrond aanstaat, airco, of een ander stiekem apparaat?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:52

Heeft je moeder dit jaar ook thuis gewerkt vanwege de Corona? Dat zou nog het verschil kunnen verklaren in gasverbruik tussen 2019 en 2020. Qua buitentemperatuur was 2019 niet heel erg verschillend volgens mij als 2020, dus dat zou het verschil van 2000m3 niet kunnen verklaren

edit: al is het wel een heel groot verschil dan en zijn de jaarlijkse hoeveelheden nog steeds wel groot

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:00

Hier sla ik stijl van achterover. Dat is echt niet normaal. Ook niet in het jaar dat de hal dicht was en je moeder werkt ook nog eens overdag? Dan zou het hooguit op 200 euro per maand moeten liggen, incl alles.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 13:01

truselientje schreef:
Heeft je moeder dit jaar ook thuis gewerkt vanwege de Corona? Dat zou nog het verschil kunnen verklaren in gasverbruik tussen 2019 en 2020. Qua buitentemperatuur was 2019 niet heel erg verschillend volgens mij als 2020, dus dat zou het verschil van 2000m3 niet kunnen verklaren

edit: al is het wel een heel groot verschil dan en zijn de jaarlijkse hoeveelheden nog steeds wel groot

Nee, ze werkt niet thuis.

Yessy schreef:

Ja, toen stonden er machines en een wasinstallatie (reinigen zwaarvervuilde industriele ovenplaten) die op gas draaide.[/quote]
En is daar echt alles weg? Leeg? Stekkers eruit en gasafsluiting dicht? Niet stiekem nog een verwarming die jaarrond aanstaat, airco, of een ander stiekem apparaat?[/quote]

Alle machines zijn verhuisd en de gasafsluiting is dicht. (hebben we nog extra gecontroleerd na de rekening)

karuna schreef:
Echt heel vreemd. Stroomverbruik is dus wel iets gedaald maar nog steeds krankzinnig hoog. Gasverbruik is bizar. Staat er ergens nog een verwarming te stampen of zo? De machines ontwikkelen natuurlijk wel extra warmte die nu niet is? Niet ergens een verwarming over het hoofd gezien, Geen andere buitenruimtes die in gebruik kunnen zijn geweest.

Klopt de meterstand zoals die in de rekenimg staan met jullie eigen opnames en berekeningen?

Nee die machines geven geen warmte. Gaat om draaibanken en persen voor staal etc, dat wordt verder niet warm. Meterstanden hebben we zelf doorgegeven dus die kloppen wel.

DuoPenotti schreef:
Maar in 2019 was het het hele jaar door leeg?
Want eigenlijk vind ik het verschil zo klein weer met 2019.

In 2019 woonden er tot mei 2 mensen en vanaf mei 1.