Wat te doen met schimmel in badkamer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:49

Onverdunde chloor in een plantenspuit en sprayen en/of je mechanische ventilatie laten reinigen of vervangen. Dat heeft ook wat geholpen hier.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:40

justdiesel schreef:
In de wei zetten in plaats van in je badkamer.

Ik verwachtte dus serieus een grap van iemand die haar paard in de badkamer had gezet met een foto. Een beetje zoals deze :D

Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 00:50

Absoluut nooit deur of raam openzetten in combinatie met mechanische ventilatie. Het is hierboven al een aantal keren genoemd maar dat, dat direct duidelijk is. ;)

In ons vorige huis was het plafond in de (inpandige) badkamer zwart van de schimmel toen we het kochten. Dat hebben we weggekregen met HG schimmelreiniger, vervolgens hebben we direct de mechanische ventilatie gefixt en nooit met de deur open gedoucht of gelucht op advies van de makelaar. Sindsdien hebben we nooit meer last gehad van schimmel en is het plafond mooi wit gebleven.

Britta31

Re: Wat te doen met schimmel in badkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 01:18

Groentensoep :+ Sorry flauw.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 06:32

Jolien87 schreef:
Absoluut nooit deur of raam openzetten in combinatie met mechanische ventilatie. Het is hierboven al een aantal keren genoemd maar dat, dat direct duidelijk is. ;)

In ons vorige huis was het plafond in de (inpandige) badkamer zwart van de schimmel toen we het kochten. Dat hebben we weggekregen met HG schimmelreiniger, vervolgens hebben we direct de mechanische ventilatie gefixt en nooit met de deur open gedoucht of gelucht op advies van de makelaar. Sindsdien hebben we nooit meer last gehad van schimmel en is het plafond mooi wit gebleven.

Wij kregen juist schimmel toen, sinds we het raampje open hielden bleef het weg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:25

Jolien87 schreef:

Wat is daar de gedachte achter?
Ik heb alleen ventilatie en een deur. (geen raam)
Deur staat eigenlijk altijd open. (mede voor de katten)
En idd schimmel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:45

Hier is de mv stuk, daarom altijd de deur open en raam open en geen last schimmel.
Waar zit de schimmel? Toen we het huis kochten hebben wij alles met HG gedaan.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 07:46

De afzuiging (mechanische ventilatie) doet z'n werk het best als alles dicht zit. Dan zuigt 'ie gewoon de warme vochtige lucht weg uit de badkamer. Staat er een raam of deur open, dan ga je verse lucht aanzuigen (die misschien ook vochtig is en koud). Dan ben je zeg maar de badkamerlucht meer aan het verdunnen dan aan het afzuigen. Ventileren is prima hoor - maar niet terwijl je afzuiger aanstaat, want dan maak je het 'm wel moeilijk.

Dit advies kregen wij van de meneer die de bouwkundige keuring deed.

En zoals al genoemd: je afzuiger schoonmaken of op een hogere stand zetten, doet ook wonderen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 08:00

Galja schreef:
Ik zweer bij anti schimmel spray van de Action :j een grijze sprayflacon, niks werkt beter!
https://dhini.nl/home-washcat-schimmel- ... -reiniger/
Hij is niet geurloos zoals daar staat beschreven, ruikt erg naar chloor maar vind dat ook wel lekker fris :')

Ja deze bedoelde ik ook :j top spul +:)+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:38

Galja schreef:
Ik zweer bij anti schimmel spray van de Action :j een grijze sprayflacon, niks werkt beter!
https://dhini.nl/home-washcat-schimmel- ... -reiniger/
Hij is niet geurloos zoals daar staat beschreven, ruikt erg naar chloor maar vind dat ook wel lekker fris :')

Ja die werkt idd super goed!! Het slaat wel gigantisch op je luchtwegen. Wat een stinkzooi :=

Heb je al nagekeken of je afzuiging nergens verstopt zit?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:12

Memories schreef:
Bleek op de schimmelplekken sprayen en goed inborstelen, dan is alles binnen een mum van tijd weer weg en kost bijna geen moeite. Hier hetzelfde probleem helaas, badkamer blijft gewoon een lastige plek qua vochtigheid reguleren.

Edit; ik gebruik zelf meestal de Blue Wonder schimmelspray (bestaande uit bleekoplossing) die bij de Albert Heijn verkrijgbaar is.

Wij hebben inderdaad ook wat schimmel in de badkamer en eens per 1-2 maanden doe ik inderdaad met bleek erop. Even intrekken en daarna afspoelen/met doekje afnemen en het is direct weg.
Als het niet weg gaat met bleek, dan is het waarschijnlijk toch iets anders als schimmel. Kalk aanslag?

Bij ons scheelt het een hoop nu we altijd de verwarming aan hebben in badkamer.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:13

joyce_eddy schreef:
Hey,
hebben jullie tips om schimmel in badkamer te verwijderen??
Ik snap er niks van? We hebben altijd raam open staan, mechanisme afzuiging, altijd mer douchen de afzuiger vol uit aan...
Maken de tegels droog na her douchen..
En toch hebben we beginnende schimmel vorming. Vriendlief heeft een vlieg dood geslagen ooit op de muur ( niet betegelde gebied) en daar is het mee begonnen..

Ik mis de verwaming aan?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:19

Hier is mechanische ventilatie en die word heel regelmatig schoongemaakt, de vloerverwarming en bijverwarming staan aan, we drogen ook na het douchen en hebben de deur dicht, die hebben we alleen overdag open als de ventilatie uit is. Er is geen raam in onze badkamer.
Wij hebben in de voegen bovenaan en de rand waar de tegels overgaan in het plafond dus zwarte stippen zitten..
We maken het ook regelmatig schoon met hg maar het blijft zo..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 13:44

bigone schreef:
Waar zit de schimmel, op de voegen, plafond ? En raam pas even open zetten wanneer je al even klaar bent met douchen, door de vochtige lucht waar koude luchtstroom bij komt krijg je meteen condens.

Het raam staat 24/7 open

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:53

Wij hebben niet eens een raam in de badkamer, tis eigenlijk een klein hokje van 1,20m bij 2,40m.
Wel zit er zo’n rooster bovenin maar geen echte afzuiging oid.
Ik spray elke week die Action spray langs de voegen, kwartiertje laten intrekken, afspoelen en alles ruikt heerlijk fris en heb nooit last van schimmel.

Wij hadden hardnekkige schimmel op de muren van de woonkamer een paar jaar geleden. Voordat we gingen opknappen moest de schimmel aangepakt worden en HG deed niet veel. Met dat spul van de Action verdween het als sneeuw voor de zon en nu 3 jaar later is het nog steeds weg...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:57

Beetje jammer dat de Action voorlopig niet open is.
En kan het nergens anders online vinden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:59

Als het eenmaal ingevreten is in de voegen, krijg je daar in ieder geval de schimmel niet meer uit (ook niet met onverdunde chloor etc.). Dan rest er maar een ding, en da's voegen uitfrezen en opnieuw voegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:55

joyce_eddy schreef:
bigone schreef:
Waar zit de schimmel, op de voegen, plafond ? En raam pas even open zetten wanneer je al even klaar bent met douchen, door de vochtige lucht waar koude luchtstroom bij komt krijg je meteen condens.

Het raam staat 24/7 open

Dat zou ik veranderen naar alleen overdag open. S’ nachts komt er meer vocht naar binnen dan dat eruit gaat.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:09

Soda mengen met bleek. Pasta met een borstel aanbrengen en een uurtje laten inwerken. Goed afboenen en spoelen met water en schoon is het weer.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:22

Hier komen zo 1x per jaar paarse vlekken op het plafond boven de douche. Ik denk doordat manlief zo lang is, dat er water tegen het plafond spettert. Niet veel, maar uiteindelijk gaat het dan schimmelen, ondanks een mechanische ventilatie die altijd op 1 en tijdens douchen op 3 staat.
Het is weer zover: paarsige vlekken op het plafond, vieze voegen :o .
Dus binnenkort ga ik weer aan de slag met dikbleek. Dat is veel goedkoper dan dat spul van HG en de spuitfles van de Action spuit niet zo lekker :+ Ik trek binnenkort (even moed verzamelen) oude kleren aan, petje op, handschoenen aan en dan pure dikbleek in een bakje. Sponsje mee. DEUR DICHT en RAAM OPEN! En dan eerst het plafond deppen met een spons met veel dikbleek. En daarna alle voegen met het sponsje al schurend insmeren met dikbleek. Dat knapt zienderogen op. Een paar uur in laten trekken en dan de muren afspoelen. Plafond dep ik met een spons met schoon water.
Het ziet er dan weer perfect uit, maar die lucht... het ruikt straks nog wekenlang naar zwembad :r

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:33

Hoe houden jullie kitranden goed schoon en wit eigenlijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:34

Goof schreef:

Met chloor. Onverdund erop.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:31

Goof schreef:

Zwarte kit nemen :+

Wij hebben vorig jaar onze badkamer vernieuwd, was nog geen 10 jaar oud.
Inderdaad veel last van vocht, en dus schimmel ondanks een balkondeur in de badkamer die in de kiep kan.
Dus nieuwe badkamer, ventilatie in gemaakt.
En i.p.v. tegels met voeg hebben we nu kunststof panelen op de muur, en op de vloer een gietvloer.
En aangezien de vloer zwart is en de muren grijs hebben we afgekit met zwart.

Ik was die voegen schrobben zoooo zat hé, en ik ben schoonmaakster.
De voegen verdwenen ook gewoon door al dat geschrob en die middelen.
Mijn man heeft weleens opnieuw gevoegd, maar ook dat hield niets tegen.

Dus dan maar rigoreus en alles eruit. :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:31

Maar dan zie je gewoon de schimmel niet. En blijft het zitten terwijl het super slecht voor je gezondheid is...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:38

Schimmel merk je ook op zwarte kit wel op hoor tijdens het schoonmaken.
Alleen het valt niet direct zo op als op witte kit.
Vind witte kit sowieso vies, je ziet er alles op of in.

Edit: even extra toevoeging.

Sanitair kit houd de eerste tijd schimmels tegen door bepaalde eigenschappen die erin verwerkt zitten.
Na een aantal jaren en/of veel schoonmaken verdwijnt dit uit de kit.
En dan krijg je dus herhaaldelijk schimmel terug.
Dus het is sowieso verstandig dan om gewoon eens in de zoveel jaar je kitranden te vervangen.