Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:18

LienC schreef:
Wij hebben via Nederland Isoleert zowel spouwmuurisolatie als vloerisolatie laten uitvoeren. Dakisolatie hebben we zelf uitgevoerd, dat is behoorlijk prijzig om te laten doen. De kosten vielen mij reuze mee, ik dacht een 2500 euro waarvan zo'n 20% onder subsidie viel. Dit bedrijf kon het ook voor je indienen, maar je kan het ook zelf doen.

Ah top daar heb ik wat aan :) Dat is ook nog goed betaalbaar!

@Laar_ zeker fijn wanneer ze dat eerlijk aangeven! Juist omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb ben je bang om een miskoop te doen of om je iets aan te laten praten :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:25

Onze gemeente heeft momenteel een isolatie-actie, en daar doen wij aan mee. We hebben een woningopname gekregen met uitleg over de mogelijkheden. Ik heb gisteren akkoord gegeven op de offerte, voor spouwmuurisolatie met Aminotherm en vloerisolatie met isolatiefolie. https://www.youtube.com/watch?v=2VQ7Kn_ ... e=emb_logo Ook krijgen we een geïsoleerd kruipruimteluik. Als het goed is voldoen we dan aan de subsidieregeling, maar dat moet ik nog helemaal uitzoeken, en kun je toch pas achteraf aanvragen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:28

Debbie schreef:
Afgelopen jaar heb ik mijn eerste eigen huis gekocht. :)
Nu wil ik komend jaar het een en ander gaan / laten isoleren.

Ik zit sowieso aan bodemisolatie te denken (bijv. drowa chips) ivm een iets vochtige kruipruimte.
Nu is er subsidie beschikbaar voor isolatiemaatregelen, maar geldt dit volgens mij alleen wanneer je minimaal 2 dingen laat doen. Dan zou ik bijvoorbeeld ook spouwmuurisolatie moeten laten plaatsen. (Dak isolatie willen we zelf van binnenuit plaatsen).

Maar is deze subsidie de moeite waard? En waar begin ik?
Ik heb de site van de overheid inmiddels 6x uitgelezen en bij verschillende isolatiebedrijven wat dingen nagevraagd maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik ben dus heel benieuwd of er Bokkers zijn die recent isolatie hebben laten plaatsen. Wat heb je laten doen? Wat waren de kosten? Kreeg je subsidie? Heb je tips? Alles is welkom _/-\o_

Ik heb allereerst via een website meerdere offertes opgevraagd, ik had 5 verschillende vertegenwoordigers over de vloer en 5 verschillende offertes, dus ga aub vergelijken, het scheelde bijna 2000 euro van de goedkoopste naar de duurste.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een bedrijf waar ik mij goed bij voelde en die in het midden lag qua prijs. Dat komt omdat de goedkoopste een soort van Pur tegen het dak spoot en dan heb je een soort van maanlandschap wat ook nog eens moeilijk af te werken is.
Het gekozen bedrijf wou voor een paar honderd euro extra ook mijn dak meteen aftimmeren en afwerken waardoor ik het nu alleen nog maar hoef te verven en het gewoon af is.

Ik heb het wel in 2020 laten doen en viel net onder de 30% regeling waardoor ik 4200 heb betaald voor dak incl afwerking en spouw en hoop dat er binnenkort 2100 aan subsidie op mijn rekening terugkomt. Het gaat om 55m2 aan dak en 42m2 aan muur.
Spouwmuurisolatie is niet zo duur en krijg je echt heel veel voor terug, binnen 2 dagen merkte ik al dat het huis warmer bleef en de verwarming minder vaak aansloeg. (Hebben ze als eerste gedaan)
Dakisolatie lijkt heel duur maar daar kreeg ik dus 28,50 per m2 voor terug. Zal nu iets minder zijn. En ik heb er natuurlijk zelf voor gekozen om mijn dak meteen af te laten werken.

Mijn tip is dus echt om even meerdere bedrijven te laten komen en te kijken wat het goedkoopste is en wat het beste bij je past, de offerteopmaak is namelijk gratis.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:30

Je moet er echt een paar laten komen. De eerste vertelde ons dat de spouw mooi leeg was en geschikt was om te isoleren. Toen kwamen we met slopen wel wat roze spul tegen dat uit de spouw leek te komen. Bedrijf 2 heeft laten zien dat inderdaad de hele spouw al gevuld is met isolatie, wel iets van 30 jaar oud dat maar RC 1 haalt ipv de 1,8-9 die we anders zouden kunnen halen. Ze konden ook de oude gaatjes aanwijzen. Je kunt er helaas niet zomaar iets bijspuiten, dan moet eerst het oude eruit. Omdat het wel oud maar verder geen schadelijk/ongezond materiaal is adviseerde hij het te laten zitten. De kosten van het eruit halen en opnieuw doen stonden niet in verhouding met de opbrengst, zeker omdat we ook voorzetwanden gaan plaatsen.
Bij dat andere bedrijf hadden we betaald voor geen enkele verbetering en misschien er zelfs vochtproblemen aan over gehouden. was overigens een groot landelijk bedrijf dat samenwerkt met een energiemaatschappij, dat zegt dus ook niet zoveel.

Dankjewel Plukje! Helaas heeft de gemeente hier niets, waarschjnlijk komen ze daarmee als wij klaar zijn ;-). Zeker met een houten ondervloer is laagtemperatuurverwarming zoveel duurder dan gewoon een normale radiator ophangen. Dus wel terecht dat daar lokaal extra regelingen voor zijn.

Earth

Re: Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:31

Vannacht met de storm bleek maar weer dat we moeten isoleren. We hadden windkracht 2 in huis :')

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 12:49

Ik ben zo blij dat ik dit topic heb geopend :') Ik heb echt heel veel aan jullie ervaringen en tips _/-\o_

Inmiddels via de site van onze gemeente ook ontdekt dat je in Friesland 10% extra subsidie kunt krijgen van de provincie, dus bovenop de 20% van de overheid.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:59

FleurVP schreef:
Je kunt er helaas niet zomaar iets bijspuiten, dan moet eerst het oude eruit.

Aminotherm kan er wel bij. Het geeft geen reactie met het verouderde spul, maar vult wel alle hoeken en kieren. Dan hoef je dus niet al het oude te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:23

Wij willen nieuwe kozijnen met HR++ glas, maar als ik op internet kijk zie ik dat het glas van het merk Pulkington moet zijn.
Op ander glas krijg je dus geen subsidie?
Worden kunststof kozijnen met HR++ glas overigens gezien als 1 maatregel of als 2 losse (de kozijnen en het glas)?
De vloer willen wij sowieso ook laten isoleren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:13

Ons huis is van 1913 en het dak was nieuw en goed geisoleerd.

De woonkamer hebben ze geisoleerd, maar niet volgens de richtlijnen, dus gaan we helemaal opnieuw doen.

Het gehele achterste deel van het huis had wel spouwmuur, maar die viel om. In de slaapkamer wanden geisoleerd met pir platen en (houten ) vloer met glaswol. Maar hierbij ook goed gelet op ventilatie.

Boven plafond is alles met nieuw glaswol gedaan. Zolder kreeg toch nieuwe balken en vloer.

We hebben houtskelet aanbouw en die is ook met pir gedaan. Vloer met glaswol. Dak hebben we als enige laten doen, is ene plat dak en van bovenaf met pir.

Nieuwe garage zit aan ons vast, dus ook geisoleerd met eps. Alleen vloer is daar niet geisoleerd en dak moet nog. Scheelt echt enorm, vooral als de deur open gaat.

Wij hebben overal nieuw kunststof kozijnen met hr+++ glas. Met houtmotief gekozen.

Ondanks slechte manier van isoleren is woonkamer niet echt koud, maar er zat veel vocht in oude kozijnen. Wel dubbel glas, maar hebben alles nieuw gedaan.

Waar de keuken nu staat, is de muur niet geisoleerd. Als je staat te koken voel je daar wel de kou en in de keuken onder kastjes is het echt wel fris. Maar dat gaat weg en wordt een gang en goed geisoleerd.

We doen alles zelf, want laten doen was duurder dan het voordeel dat je hebt door de subsidie. Daarbij kregen we niet alles in 1 jaar af en zijn nog steeds bezig.

Als je de richtlijnen volgt, is het op zich niet moeilijk. Maar pir was bijv niet goedkoop. Wel fijn om er zolang wij leven en wonen vanaf te zijn.

We moeten nog wel een nieuwe HR ketel. Gaan niet volledig van gas af voorlopig hier. Zonnepanelen is nog een discussie, maar heeft wel de voorkeur en zouden we dan wel laten doen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:36

@Superpony, die pir platen zijn eigenlijk een soort gipsplaten waar al isolatie op zit toch? Hoe is dit bevallen? Wij twijfelen voor de zolder (dak isolatie) nog een beetje tussen los isolatiemateriaal en dan afwerken met gipsplaten of van die platen met isolatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:42

Isolatie helpt inderdaad warmte binnen houden, maar zoals dit filmpje aangeeft is goed kijken hoeveel je huis tocht essentieel voor hoeveel je moet stoken (immers lucht verversing is goed, maar die koude buitenlucht moet wel verwarmd worden).

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:16

Ik heb niet alles bijgelezen, maar wij zitten op het moment midden in het "traject". Wij hebben nu spouwmuurisolatie en krijgen nog vloerisolatie.

- spouwmuurisolatie met HR++ Iso Pearls (was de afspraak, hebben nu deels vlokken, breek me de bek niet open)
- in de kruipruimte hebben we betonbroodjes en die wordt geïsoleerd met PU schuim op 62m2

Ik heb via https://www.solvari.nl offertes opgevraagd. Dat is een soort tussenpersoon, die diverse bedrijven opzoekt en aan je koppelt. Deze nemen dan contact op.

Ik heb 2 bedrijven op bezoek gehad die een offerte hebben aangeboden. Uiteindelijk inderdaad voor 2 gekozen ivm de subsidie. Het bedrijf die bij ons de werkzaamheden doen vragen de subsidie aan. Heb nog geen factuur, alleen een offerte. Dus kan de opbouw niet helemaal vertellen qua m2.

Maar we hebben alles bij elkaar voor € 3.000. En dan een subsidie van € 684.

We hebben geschakelde woningen. Heel apart ;)
Geel aan de achterkant is schuifpui of deel hout en niet te isoleren behalve met platen isolatie.
Groen is tussenmuur en dus geen spouw bij ons en niet te isoleren.
Oranje is buitenmuur en te isoleren.

Huizen bovenaanzicht:
Afbeelding

Huizen vooraanzicht:
Afbeelding

Huizen achteraanzicht:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:01

Debbie schreef:
@Superpony, die pir platen zijn eigenlijk een soort gipsplaten waar al isolatie op zit toch? Hoe is dit bevallen? Wij twijfelen voor de zolder (dak isolatie) nog een beetje tussen los isolatiemateriaal en dan afwerken met gipsplaten of van die platen met isolatie.

Nee, het zijn die soort stevige schuimplaten met aan weerzijde zilver. Werkt wel makkelijk en snel.

We hebben wel ventilatie latten geplaatst en stootvoegen gemaakt. En met de ramen rekening gehouden dat ze op ventilatie stand kunnen of met een rooster.

Gips hebben we er tegenaan geplakt.

In de houten aanbouw hebben we het dus ook in 8cm en dat werkt echt super. Vloer lag nog open, aan buitenzijde is wel speciaal folie geplaatst en dus met hout afgewerkt, maar het was in het najaar eigenlijk vrij warm.
Nu ligt een stuk vloer open en voel je wel wat verschil, maar merk behoorlijk dat het isoleert.

In de slaapkamer hebben we nog geen nieuwe verwarming, maar wordt het ook niet echt koud.

Enige waar ik aan moet wennen. Het is echt doodstil 's nachts. Sowieso bij ons in de buurt, maar hoor de paarden ook nauwelijks.
Waar ik in de tijdelijke kamer zonder isolatie echt alles hoorde.

De garage wanden hebben we met eps gedaan. Is goedkoper, maar werkt ook vrij makkelijk. Is eigenlijk geperste piepschuim.

Wij hoorden veel nadelen over opvullen van een spouwmuur en bij ons was de binnenmuur echt gammel, dus prima oplossing zo.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 02:03

superpony schreef:
Debbie schreef:

Nee, het zijn die soort stevige schuimplaten met aan weerzijde zilver. Werkt wel makkelijk en snel.

Ze bestaan wel met het gips er al aan vast: https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-gips/ of het handig of voordelig is durf ik niet te zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 02:43

Arienette schreef:
Ze bestaan wel met het gips er al aan vast: https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-gips/ of het handig of voordelig is durf ik niet te zeggen.

Ja, wij hebben bij hun besteld.

Ik weet niet precies hoe je die bevestigt, maar wij hebben de pir platen op de ventilatie latten met van die plaatjes. De bedrading weggewerkt en toen gips erop geplakt. Minder af te werken denk ik. Maar zal om het even zijn qua werk.
We dachten toen dat dit ons beter zou bevallen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:06

Ik heb zelf vastgoed & makelaardij gestudeerd en een scriptie geschreven over het verduurzamen van eengezinswoningen uit de jaren '80 uit het oogpunt van een woningbelegger.

Uit welk bouwjaar komt je huis en welk glas zit er al in? Op basis daarvan kan je kijken wat je gaat doen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:14

Je hebt allerlei soorten afwerkingen voor pir platen. Meestal heb je wel iets van folie/ dampscherm nodig, dus dan is met een aluminium laag handig, kun je die gewoon aftapen. Wij hebben dat ook onder het dak in het stuk wat al verbouwd is. Denk dat met gipsplaten vooral is voor plafond isolatie als je een onverwarmde zolder hebt oid.
Overigens zijn wij na 2 jaar niet zo enthousiast over PIR, in de winter is het prima maar met die hittegolven komt de warmte er snel door en gaat het vervolgens moeilijk naar buiten. In het andere deel komt daarom houtvezel, beter ademend, circulair en het heeft veel meer massa waardoor het warmte beter buiten de deur houdt. We hebben testen gezien met warmtelampen en het scheelde echt veel. Ook zijn we tijdens een hittegolf in een soort van lage schuur geweest die ermee geisoleerd was en daar was het nog heel koel zonder airco, terwijl je recht onder het dak zat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:26

Ow, apart. Zal ook vast aan het type huis en ligging liggen, denk ik. Wij hebben wel veel zon aan 1 kant, maar minder last van dan in ons vorige huis, met plat dak.

Het dak was hier al gedaan. Ook met pir onder pannen.

Wij slapen beneden en dan zolder is gelijk boven. Maar ook aanbouw bijv is allemaal aangenaam. Aanbouw heeft plat dak, ook met pir van bovenaf geisoleerd.

Houtvezel heeft ook weer andere eigenschappen en zo heeft alles voor-en nadelen.

Hier kwam iemand die zelf alles met kurk gedaan had. Was er heel erg tevreden over. Maar na wat zoeken, las ik heel veel negatieve ervaringen, dus niet aangedurft. Waar het wel makkelijk verwerken is.

Wij hebben ook naar de ruimte en verwerking gekeken.

Glaswol wat we gebruiken is geloof ik 16cm, maar zet enorm uit.

Wij hebben dus wel heel veel rekening gehouden met ventilatie en daar gaat veel mis. Onze woonkamer is ooit geisoleerd, maar dusdanig slechte opbouw, dat het dubbelglas continu vol condens heeft gezeten. Geen enkele ventilatie. Hooguit door wat tocht misschien. Hoewel dat dan weer enorm meevalt.

Waar nodig gebruiken wij wel de folie die daarvoor bestemd is.

Ook las ik wel dat je manier van stoken en dus ook ventileren echt verschil maakt. Net als bijv de plek van je verwarming.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:17

Ik meld me hier ook even. In juli een huis gekocht uit de jaren 70 en nu met die kou komen we tot de conclusie dat er nog best wat te isoleren valt. Het is een hoekhuis, dus de meest voor de hand liggende optie lijkt nu dakisolatie (schuin dak) en eventueel spouwmuur erbij als dat voor de subsidie interessant is.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:28

Wij hebben ons huis compleet geïsoleerd en dat ging vrij gemakkelijk omdat wij de ruimte hadden om dikke isolatie te gebruiken. Vanwege het geluid hebben wij wel voor steenwol gekozen, pir laat toch meer geluid door.

Als je goedkoop aan isolatie kan komen is het soms voordeliger om dit zelf te doen dan een bedrijf in te schakelen en subsidie aan te vragen.

Let goed op dat overal minimum waardes voor zijn zodat je wel echt recht hebt op de subsidie.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:51

Een kleine update, ik heb inmiddels 3 bedrijven uitgenodigd om langs te komen. Vanmorgen kwam het eerste bedrijf langs. Het ging om een offerte voor vloer en spouwmuurisolatie.

Blijk ik dus al spouwmuurisolatie te hebben :')

Het is waarschijnlijk al wel wat ouder. Maar zit er nog mooi in, dus advies om hier niks aan te doen want dan moet eerst het oude verwijderd en nieuwe erin, kost dus het dubbele. Terwijl het nu ook prima isoleert.

Voor de kruipruimte adviseerde hij neo pixels. Ook aangezien de kruipruimte wat vochtig is.

Nu dus even alles op een rijtje zetten. Als ik alleen bodemisolatie doe heb ik sowieso geen recht op subsidie. Het bedrijf dat maandag komt doet ook dakisolatie. Dus ben erg benieuwd naar de offerte van bodem + dakisolatie. Dat laatste zouden we ook zelf kunnen doen, maar als het enigszins betaalbaar is dan is het ook wel fijn om het te laten doen. Kluspapa heeft het druk genoeg :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:55

Houten vloer of beton vloer? Als je kruipruimte goed bereikbaar is, kan je zelf ook goed van onderaf isoleren.

Als je geen subsidie krijgt, kan je het beter zelf doen. Desnoods wat langzamer.

Voor ons is het goedkoper om alles zelf te doen, dan laten doen en dan de subsidie.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:19

Omdat er qua subsidie wel allemaal regels aan vast zitten, hebben we het maar zelf gedaan.
Boven alle gipsplaten gesloopt, geïsoleerd en weer nieuwe gipsplaten bevestigd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:22

Je hebt die ton son folie, maar nu ook die dikke bubbel folie. Volgens mij werkt dat ook nog sneller en makkelijker.

Wij hebben nou eenmaal al andere spullen ingekocht en dat gaat ook prima, maar als het om tijd en gemak gaat, zou ik daar zeker naar kijken.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 13:23

Ik heb een betonvloer, maar halverwege zit nog een stuk constructiemuur waar je doorheen of onderdoor moet en de toegang tot de kruipruimte is vrij klein. Ik durf er niet in en m’n vader past er niet in. Dus zelf doen is best lastig.