Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:07

Ik heb op kantoor een ultrawide curve scherm, ik vind het heerlijk. Ik werk veel in verschillende exceldocumenten, vaak ook nog met outlook erbij en dat werkt heerlijk. Thuis moet ik het doen met de laptop en een normaal scherm. Dat vind ik toch minder fijn werken, maar het zal ook veel aan je werkzaamheden liggen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:33

Exitium schreef:
pumpina schreef:
Ik vind het bij 2 schermen vooral heel makkelijk dat zodra je iets naar je andere scherm sleept het meteen goed staat en uitvult, bij zo'n ultra wide moet je dit zelf steeds uitvogelen en ik vind het heel rommelig al die verschillende programma's die ik door elkaar dan zie. Als je daar geen last van hebt (zoals ik haha), is het denk ik juist wel fijn werken!

Binnen Windows is dat een kwestie van het venster tegen de rechter- of linkerkant van je scherm duwen, dan wordt het gemaximaliseerd over de helft van je scherm. Naar de hoeken slepen werkt ook, dan neemt het een kwart (rechtsboven, linksboven, rechtsonder, linksonder) in beslag. Zou je drie vensters naast elkaar willen hebben dan is het wat meer gedoe, hoewel ik daar ooit een script voor heb gehad waardoor ik dat met sneltoetsen kon doen.

Die in de hoeken slepen zal ik morgen eens proberen. Die kende ik nog niet. :=

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 14:36

Leuke tip die hoeken!
Ik neig nog altijd naar de ultra wide omdat dat qua ‘nekklachten’ net wat fijner lijkt maar twijfelde inderdaad omdat je dan alles goed moet zetten. Maar als het een kwestie is van naar de kant slepen... top!
Nog steeds niet besteld trouwens, het loopt allemaal wat uit maar alsnog fijne tips!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:43

Standaard snapping opties:

Maximaliseren van een scherm doe ik zelf altijd door te dubbelklikken op de titelbalk, niet door naar boven te slepen.

Er is ook software voor waarmee je meer opties krijgt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ziet er niet verkeerd uit, dus misschien binnenkort maar eens proberen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:44

ik werk momenteel met een laptop en een tv scherm naast elkaar. werkt voor mij prima, op het grote scherm werk ik en de extra informatie staat op het laptop scherm. Uiteindelijk wil ik misschien wel naar 2 gelijke schermen met een desktop omdat ik steeds meer administratieve handelingen van onze winkel doe en daarnaast de website en webshop ook nog beheer wat het makkelijkste gaat met minimaal 2 schermen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:56

Persoonlijk werk ik het liefst met twee losse schermen.
Het voordeel voor mij is dat ik op het tweede scherm mijn bibliotheek kan weergeven in final cut of lightroom, en dat ik heel snel kan switchen naar fullscreen op het ene scherm terwijl het andere hetzelfde blijft.
Afbeelding

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:00

Sinds kort zelfs 3 beeldschermen en ik wil niet meer anders...... zou een ultra wide toch niet zo fijn vinden denk ik :)

Afbeelding

Mijn middelste scherm is wel een curved scherm omdat ik ook best veel game heb ik daar voor gekozen. Ik moet zeggen dat ik dat ook wel echt fijn vind werken :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:16

Ik word al onrustig als ik zo die 3 schermen los aan elkaar geknoopt zie staan :D Nee doe mij maar ultrawide, kijkt zoveel comfortabeler!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:25

Kan je niet 2 curved schermen naast elkaar zetfen? :D
Heb je 1 groot curved scherm, maar toch twee schermen. Geen nekklachten en toch 2 schermen, lijkt me ideaal?
Daarnaast idd investeren in een verstelbaar bureau, af en toe staan of scherm wat hoger zetten / afwisselen helpt ook!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:27

noox schreef:
Heb je 1 groot curved scherm, maar toch twee schermen. Geen nekklachten en toch 2 schermen, lijkt me ideaal?
Daarnaast idd investeren in een verstelbaar bureau, af en toe staan of scherm wat hoger zetten / afwisselen helpt ook!

Dan heb je helaas in het midden een punt waar de curves bij elkaar komen. Wel creatief bedacht!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:31

maylotje schreef:
noox schreef:

Dan heb je helaas in het midden een punt waar de curves bij elkaar komen. Wel creatief bedacht!

Je kan ze toch zo zetten dat ze 1 halve cirkel vormen? :)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:34

noox schreef:
maylotje schreef:

Je kan ze toch zo zetten dat ze 1 halve cirkel vormen? :)

Zou je wel denken idd. Maar word dat dan niet te rond? En aangezien beide schermen curven houd je dan niet toch wat afwijking.
Nouja stof tot nadenken in ieder geval :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:46

Ik heb mijn toetsenbord deze week vervangen door zo een mechanisch toetsenbord. Ik heb nog even zitten twijfelen aan die met optical switches, maar dat werd wel heel erg duur. Volgens mij zag ik nog iemand in dit topic met een Blackwidow. Ik heb versie met de de yellow linear switches. Langzaam mijn thuiswerk plek aan het upgraden. :D De twee schermen had ik al vervangen voor 2x 27". 8-)

Mijn Rainbow Unicorn Keyboard.

Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:50

Blackwidow Chroma 2 met yellow switches hier. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:53

Ook de gele linear dus. :D Dinsdag er maar even op los kloppen. Ik heb geloof ik de V3 met het mediaknopje en dat rollertje rechtsboven. Het de klik van rollertje maar gekoppeld aan microfoon muten.

Heb jij verder nog allemaal dingen ingesteld voor de lampjes, macro's en andere opties? Waar is dat witte lampje voor onder page up/down enzo?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:09

Volume control enzo zit helaas niet op de v2 :( Ik heb dat opgelost door muiswieltje naar links/rechts het volume te laten bedienen (heb ook een Razer muis liggen). Vind dat nog altijd het grootste gemis aan de Chroma 2. Leds schijnen het volgende te zijn:

- Caps lock
- Numpad
- Scroll lock
- Marcro Key
- Game mode

Ik heb wel het nodige ingesteld ja. Kleuren donkerrood met lage brightness (valt net genoeg op 's nachts, en is donker genoeg dat het niet afleidt), wat macro's voor gemak (onder meer een mute en m'n emaildomein, zodat ik dat niet altijd zelf hoef te typen), etc.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:14

Tnx! Razer muis heb ik (nog) niet. Ik doe tweehandig muizen dus weet niet of ze een tweehandige muis hebben. Muizen zien er ook nogal kostbaar uit. Haha!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:18

mijn broertje had een ultrawide curved en die heeft hem toen snel weer terug gebracht, omdat hij kots misselijk werd van het scherm. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:43

Exitium schreef:
Volume control enzo zit helaas niet op de v2 :( Ik heb dat opgelost door muiswieltje naar links/rechts het volume te laten bedienen (heb ook een Razer muis liggen). Vind dat nog altijd het grootste gemis aan de Chroma 2. Leds schijnen het volgende te zijn:

- Caps lock
- Numpad
- Scroll lock
- Marcro Key
- Game mode

Ik heb wel het nodige ingesteld ja. Kleuren donkerrood met lage brightness (valt net genoeg op 's nachts, en is donker genoeg dat het niet afleidt), wat macro's voor gemak (onder meer een mute en m'n emaildomein, zodat ik dat niet altijd zelf hoef te typen), etc.

Heb ook maar wat shortcuts gekoppeld.

Fn + m = Mute Mic
Fn + s = Snipping tool

Zag die nieuwe Razer Orochi V2. Dat is mss ook nog wel een fijne draadloze muis... Heb er nu gewoon nog eentje met een staart.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:51

Een andere tip die ik graag gebruik om windows snel goed neer te zetten op mijn curved scherm is het windows knopje + een pijltje in te drukken. Zo heb ik binnen een seconde alles op de juiste plek :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:56

_Floortje schreef:
Een andere tip die ik graag gebruik om windows snel goed neer te zetten op mijn curved scherm is het windows knopje + een pijltje in te drukken. Zo heb ik binnen een seconde alles op de juiste plek :)

Precies dit maakt het werken op een ultrawide scherm simpel :j

Bedankt Floortje, nu heb ik dit topic gevonden en ga het eens rustig doorlezen :D

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:21

lieke2 schreef:
_Floortje schreef:

Precies dit maakt het werken op een ultrawide scherm simpel :j

Bedankt Floortje, nu heb ik dit topic gevonden en ga het eens rustig doorlezen :D

Overigens kun je met deze knopjes ook tussen twee schermen schakelen :D Ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik het nog doe als ik alleen mijn laptop scherm heb :o

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:59

Ik geef veel cursussen online, met Zoom en Teams. Ik heb 3 Lenovo schermen (27 inch in het midden en 2 x 24 inch links en rechts. Ze staan in een soort boogje. Ik zet het scherm met de cursisten (Zoom of Teams) op het liddelste scherm, de presentatie op het linker scherm en de contrôle schermen op het rechter scherm. De laptop linksonder in het scherm sluit ik aan als een extra cursist scherm op Zoom of Teams, zodat ik kan zien wat de cursisten zien (zeer handig).
Qua computer heb ik een Lenovo Thinkstation P340 (klein doosje maar heeel krachtig met veel aansluitingen). Ik heb mijn bureau omhoog gezet zodat ik staande kan werken en lesgeven (geeft meer dynamiek).
Belangrijk is hoeveel en wat voor aansluitingen je computer heeft. Ik heb een display port aansluiting en een HDMI. Twee schermen doorgelust op de Display Port en één op de HDMI

Het toetsenbord is het standaard Lenovo mechanische toestenbord. De muis is een Logitech "dooie" muis (trackbal). Webcam is een Logitech C930e en de microfoon is een Q9 (merkloos van internet).

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:26

Dat is een serieus covid-work-from-home-survival-station. :wow:

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 10:56

Ammehoela! Menig ingenieur/ICT is nog jaloers op die setup!