Keukenhacks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Keukenhacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:47

Apothekerskasten, ideaal! Ik heb er nu 2 maar in een volgende keuken wil ik er een 3de bij.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:49

suze_ schreef:
Ik had wel een topic gevonden over ikea keukens maar niet een algemeen wat is superhandig topic. :)

Amado want anders kom je niet bij de hoekjes? Dat is er dus al zo één waar ik niet bij stil had gestaan :o?

Ja klopt hier helaas het geval maar je word zo crea met een bekertje ik heb er 2 ovens in zitten om dat wij grasg pizza eten met het gezin en niet om de beurt :j wel zijn we vergeten dat we een grote afwasmachine hadden en nu helaas een kleinere ( met bestek mandjei ipv lade) verder heel bij met mijn keuken ( hebben hem nu net 1 jaar)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:52

Genoeg stopcontacten. Ik heb in 1 hoek de waterkoker, koffiezetapparaat en melkschuimer staan en maar 2 stopcontacten, zo irritant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:00

suze_ schreef:
8nnemiek hebben jullie ook een ijsmaker in de koelkast? Dat lijkt me zo handig.

Ijsklontjes, crushed ice en koud water <3
En de home bar, waar je je glas op kan zetten om drinken in te schenken zonder de hele deur open te hoeven maken. Die gebruik ik continu!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:25

Vaatwasser in de hoek is het enige wat ik niet meer zou willen in een nieuwe keuken, ook niet met afschrobbare verf ernaast, het wordt toch vies...
Verder vooral erg blij met het diepere aanrecht (65 aan ene kant, 75+extra diepe kasten aan andere kant) Quooker, combioven (oven met magnetronfunctie, combimagnetron is precies andersom) en vooral lades, maar ook een kastje voor glaswerk (dat dat niet steeds tegen elkaar rammelt)

Heb je een plattegrond van de ruimte voor de keuken? Kunnen we meedenken over de indeling

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:35

8nnemiek schreef:
suze_ schreef:
8nnemiek hebben jullie ook een ijsmaker in de koelkast? Dat lijkt me zo handig.

Ijsklontjes, crushed ice en koud water <3
En de home bar, waar je je glas op kan zetten om drinken in te schenken zonder de hele deur open te hoeven maken. Die gebruik ik continu!

Die was ik even vergeten; wij hebben exact zo’n Amerikaanse koelkast. Het hele jaar door ijsklontjes en koud water, wat extra lekker smaakt door het filter dat tussen de koelkast en de koelkastkraan zit

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:41

- Plintverwarming is echt zalig in de winter.
- Een uittrekbare kraan mét sproei functie. Dat ik ooit zonder heb gekund is me een raadsel
- Oven en magnetron horen twee verschillende apparaten te zijn. Ondanks dat zowel de ovenfunctie als de magnetronfunctie goed werken mis ik de handigheid van twee apparaten.
- Een wokbrander is minder handig dan twee extra kookpitten
- Lades ipv kastjes
- Close in boiler: altijd onmiddenlijk warm/heet water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:15

Een grote, diepe wasbak waar je afwas in kunt verstoppen. Niet zo'n onhandig extra afgietwasbakje ernaast, want in die grote wasbak kan je prima afgieten als er al wat in staat.

Geen 5 pits gasfornuis waar je de omliggende pitten niet goed van kunt gebruiken als er een pan op de middelste pit staat.

Een quooker. Definitely.

Lades, lades, lades. Zo min mogelijk kastjes.

Voldoende vuilnisbakjes voor afval scheiden. Papier, verpakkingen, GFT en overig.

Logistiek doordacht (kopjes bij je koffieapparaat, servies dichtbij de eettafel, pannen bij fornuis etc etc)

Minimaal plek op aanrecht voor een espressomachine, bonenmaler en magimix.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:19

Ik lees even mee omdat wij ook aan een nieuwe keuken toe zijn.
Wat we tot nu toe aan eisen hebben zijn; inductie, eigenlijk alleen lades, geen bovenkastjes, veel meters werkblad en een derde niveau achter een deel van het aanrecht om voorraadpotten op te zetten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:23

Een langer (niet zo zeer diep) werkblad! Ik heb best een groot eiland van 90*285 maar omdat er zowel de spoelbak als een 5 pits inductie kookplaat inzit, heb ik maar weinig werk ruimte.

Volgende keuken: spoelbak in de kastenwand, samen met de vaatwasser en een klein werkblad. En schuifdeuren ervoor die dicht kunnen zodat ik de rommel niet zie die niet in de vaatwasser pasten (en nu dus altijd op mijn kleine stukje werkruimte staan...). Neem een spoelbak die verzonken is in het werkblad, veel makkelijker schoonmaken.

2x2 inductiekookplaat, dus los.

Zeker weten een Quooker.

En grote lades! Zoveel makkelijker als een grote kast.

Een apothekerskast (zo'n ding dat je uit kunt trekken).

En we hebben nu een ontbijtbar aan het raam, dat is toch ook wel erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:47

Vaatwasser zit bij ons nu ook te dicht bij een muur rintah, niet te doen idd.
Ik zal morgen even een tekening maken van de ruimte en wat we nu in gedachten hebben ervoor. Door een dragende muur midden in de ruimte is het best een rare ruimte. We hopen dat we van een hoekkeuken een U keuken kunnen maken waarin die muur integreerd. Soort van. :D

Vjestagirl plintverwarming... wat moet ik mij daar bij voorstellen? :D

We willen graag een mooi (inductie) fornuis met 2 ovens. Een losse combi magnetron staat in de garage bij de frietpannen. Ik gebruik de oven veel en vaak meerdere gerechten. Het lijkt me zalig om dat gewoon tegelijk te kunnen bereiden zonder gedoe.

safina er moet voor ons ruimte zijn voor een keukenmachine, broodrooster en koffiezetapparaat.

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:54

Ik lees heel veel herkenbare dingen!

Waar wij rekening mee hebben gehouden
- Hele keuken is hoger dan normaal (beiden >1.80 m lang)
- Cooker (lifesaver!)
- Vaatwasser op hoogte
- Vaatwasser met een besteklade ipv een bestekrekje
- Laat een goede warmtewerende / isolerende plaat tussen je kastjes zetten mocht je je koelkast en oven/magnetron naast elkaar plaatsen
- Afzuiger zou ik bij een volgende keuken in het plafond of fornuis verwerken ipv zo een puist aan het plafond }:0
- Zorg dat als je kiest voor een wokbrander dat je alle andere pitten evengoed tegelijk kunt gebruiken qua ruimte met pannen. Bij ons zit hij aan de buitenzijde, perfect!
- Lades, lades en.... lades :Y)
- Ontbijtbar verwerkt in het eiland, zit elke ochtend heel fijn en ook gezellig met visite tijdens koken.
- Denk goed na over je verlichting en elektra achter de kastjes langs, al hebben wij allemaal (dimbare) spotjes in het plafond, fijne sfeerverlichting en kan vol aan tijdens koken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:59

Oja nog een aanvulling, een stopcontact in je eiland of in ieder geval makkelijk bereikbaar voor bijv je staafmixer in een pan

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:03

Sinds 3 jaar een nieuwe keuken en we zijn er heel blij mee. Toch een dingetje wat bij mij blijft: de inductieplaat -geen slecht woord over inductie; ideaal!- heeft een klein randje van 1mm hoog. Daar blijft dus al het vuil achter hangen en is een heel gepriegel om schoon te maken (en huisgenoten lijken dit niet te zien, zucht). Etensresten, deegresten,... Elke keer weer dat verdomde randje. -O-

En voorts: een kraan met slang en sproeierfunctie is voor mij echt onmisbaar.

Verder vééééééél stopcontacten!

Ah ja: en voor de meestal grotere mannen graag een afzuigkap waar ze niet voortdurend hun hoofd aan stoten. Wij hebben zo'n schuine en zijn daar blij mee.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:06

Wat ik echt handig vind is dat de wasbak onder het blad zit, je veegt de meuk dus zo de spoelbak in, zonder randjes etc. Dus niet een die er op ligt maar eronder valt. Verder handig als het blad heeeeel ietsje omhoog staat aan de voorkant, daardoor heb je nooit dat het water eraf loopt richting jou.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:10

soesita schreef:
Sinds 3 jaar een nieuwe keuken en we zijn er heel blij mee. Toch een dingetje wat bij mij blijft: de inductieplaat -geen slecht woord over inductie; ideaal!- heeft een klein randje van 1mm hoog. Daar blijft dus al het vuil achter hangen en is een heel gepriegel om schoon te maken (en huisgenoten lijken dit niet te zien, zucht). Etensresten, deegresten,... Elke keer weer dat verdomde randje. -O-

En voorts: een kraan met slang en sproeierfunctie is voor mij echt onmisbaar.

Verder vééééééél stopcontacten!

Ah ja: en voor de meestal grotere mannen graag een afzuigkap waar ze niet voortdurend hun hoofd aan stoten. Wij hebben zo'n schuine en zijn daar blij mee.
idd ivm lange man 2.00 en de rest schuine afzuiging ( wij wouden niet dat onder de vloero of terug de keuken in

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:14

MariskadeJ schreef:
Ik lees heel veel herkenbare dingen!

Waar wij rekening mee hebben gehouden
- Hele keuken is hoger dan normaal (beiden >1.80 m lang)
- Cooker (lifesaver!)
- Vaatwasser op hoogte
- Vaatwasser met een besteklade ipv een bestekrekje
- Laat een goede warmtewerende / isolerende plaat tussen je kastjes zetten mocht je je koelkast en oven/magnetron naast elkaar plaatsen
- Afzuiger zou ik bij een volgende keuken in het plafond of fornuis verwerken ipv zo een puist aan het plafond }:0
- Zorg dat als je kiest voor een wokbrander dat je alle andere pitten evengoed tegelijk kunt gebruiken qua ruimte met pannen. Bij ons zit hij aan de buitenzijde, perfect!
- Lades, lades en.... lades :Y)
- Ontbijtbar verwerkt in het eiland, zit elke ochtend heel fijn en ook gezellig met visite tijdens koken.
- Denk goed na over je verlichting en elektra achter de kastjes langs, al hebben wij allemaal (dimbare) spotjes in het plafond, fijne sfeerverlichting en kan vol aan tijdens koken.

Oh en mocht je voor een bestekla gaan ipv een bestekbakje, zorg dan dat je vaatwasser hoog genoeg is (geen idee of dat kan, daarom zou ik ook voor een bestekbakje kiezen juist) anders passen grote glazen niet eens rechtop!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:25

Ik heb een inductie kookplaat, ideaal met schoonmaken. Maar had er graag een wokbrander bij gewild op gas.
Een vierkante wasbak is niet echt handig met schoonmaken, ik maak schoon bij 6 gezinnen en vind die vierkanten, in keuken of badkamer, niet handig.
Ik heb dus ook geen vierkanten, ik heb 2 wasbakken, een grote en een kleine.
Ik heb een combioven boven de koelkast maar vind hem net wat te hoog, gevaarlijk met eruit halen af en toe. Gebruik daarom mijn airfryer vaker dan de oven.
Ik heb 1 apothekerskast en die vind ik echt het beste in mijn keuken

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:53

Uittrekbare kraan en anderhalve wasbak zijn wij ook heel blij mee. Wel vierkant, maar met afgeronde hoeken. Valt alles mee met schoonmaken. Verdiept aanrecht bij wasbak en inductie zorgt dat je er makkelijker met een doekje achterlangs kan.
Vaatwasser op hoogte, goede verlichting, veel stopcontacten en veel lades zijn al genoemd, maar als je een hoek hebt, is een LeMans kast een aanrader. Nog net even handiger dan een (halve) carroussel omdat je de plateaus afzonderlijk van elkaar naar je toe kunt trekken. Oh en mocht je toch voor bovenkastjes gaan, klepkasten zijn echt zo veel fijner dan gewone deurtjes (waar je altijd je kop tegen stoot...).

Qua aanrechtblad is het even kijken en voelen wat je fijn vindt, naast de eigenschappen die je belangrijk vindt. Er is zoveel mogelijk qua kleur, glans en textuur! Wij hebben composiet met een iets bobbelig oppervlak (weet de naam even niet meer) en voor ons is dat ideaal. Het voelt prettig, is niet spekglad maar wel super makkelijk schoon te vegen. En als je wat morst of kruimelt is dat minder zichtbaar dan op superstrak hoogglans. Kleur doet ook een boel natuurlijk (donker, niet effen).
Wasbak is anthraciet trouwens. Dat lijkt zo iets triviaals en misschien zonde van je geld, maar hoe goed je wasbak past bij je blad doet verrassend veel voor de uitstraling. En dan kijk je er wat langer met plezier tegenaan. Op de lange termijn een mooie besparing eigenlijk :o

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:54

JudithO schreef:
Geloof me, ook een losse kraan zal daarbij niet helpen. Als je het leuk vind om eens in de zoveel tijd met een sateprikker aan de gang te gaan om alle zooi uit de hoekjes te peuteren, vooral doen! Maar ik ben genezen, haha.

Wij hebben een mat zwarte rechthoekige goodsteen van IKEA maar na 2 jaar nog nooit de hoekjes zo moeten schoonmaken gelukkig.

Wij hebben een gas op glas kookplaat toen er in gezet maar dat vind ik wel erg onhandig met schoon te maken en zou ik niet zo snel weer voor kiezen.

De (combi) oven inderdaad niet te hoog laten plaatsen, kregen wij ook als tip anders verbrand je makkelijk je armen als hij te hoog is en je er iets uit wilt pakken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:04

Een apothekerskast en quooker zou ik er bij een nieuwe keuken zeker erin willen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:16

Ik heb sinds afgelopen jaar een nieuwe keuken en ben zelf helemaal gelukkig met mn Le mans systeem, dat maakt zo’n loze hoek gewoon zó nuttig. En ik heb ook een iets dieper werkblad, heerlijk!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:27

Wij zijn ook van plan dit voorjaar de keuken te vervangen. Is hard nodig! Maar buiten meer lades en de hoge kast hoger (zodat de zooi erin gaat ipv erop :+) ben ik bang dat we niet veel kunnen veranderen. Zelfs een dieper werkblad is geen optie. Ik ben dus op zoek naar slimme oplossingen in de ruimte die we hebben.

We hebben nu vlnr een small kastje, gasfornuis, dubbele kast met werkblad, gootsteen en vaatwasser. En dan is de ruimte op. Aan de andere kant staat nu een dubbele kast van ca 140 hoog met links koelkast en combi en rechts m’n servieskast. Bovenkastjes zijn geen optie vanwege een raam, maar die mist deze smurf ook niet echt.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 03:14

Wij zijn ook met keukenwensen bezig dus zeker leuk om dit topic te volgen. Onze wensen:

-Qooker
-Verhoogd werkblad
-Vaatwasser verhoogd
-Bora systeem of ander merk evt maar afzuiging via de ouderwetse afzuigkap willen we niet meer vanwege ruimte en lengte partner.
-Lades
-Apothekerkasten
-Genoeg stopcontacten
-Een kookplaat waarvan je elke pit kan gebruiken. Leuk een 5 pitter maar hoor iedereen dat het niet handig is qua indeling.
-Makkelijk schoon te maken keukenblad, geen vlekkenaantrekker zoals bv het betonnen blad wat toen zo in was.
- aparte oven
- aparte magnetron

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 06:51

Wat ik zeker wel weer zou doen: Inductie, kokend water kraan, verhoogd keukenblad (1 meter), combimagnetron en oven.

En de volgende keer niet meer, hoe mooi ik het ook vind, zwart werkblad. Alles zie je er op qua stofjes, viezigheid en krasjes.