Inductie kookplaat ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:54

Ik vind het ideaal. Standje 1 om alles lekker warm te houden zonder te borrelen. Ideaal!
Het gaat ook veel sneller. Volle pan water koken is met de power knop zo gepiept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:54

Nieuwe pannenset is leuk, maar niet per de nodig hoor! Hier ook de oude pannen op gas gebruikt en die gebruiken we nu ook, even checken of de bodem niet krom is!

Dorus

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:00

Mijn ouders koken sinds eind jaren tachtig met inductie. Toentertijd moest er nog speciaal krachtstroom aangelegd worden, maar dat is tegenwoordig volgens mij niet meer nodig.
Het kookt nagenoeg hetzelfde als gas, alleen water kookt sneller. Het grote voordeel vind ik dat het veel makkelijker schoon te maken is dan een gasstel. Als het aan mij ligt komt er bij ons een inductie kookplaat als de keuken vervangen gaat worden. Ik krijg manlief alleen vooralsnog niet overtuigd dus daar moeten we nog even aan werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:00

Evelyne79 schreef:
Als je op gas met die pannen hebt gekookt kun je ze daarna niet meer op inductie gebruiken omdat ze dan krom geworden zijn.

Dit hoor je vaker, maar ik heb daar persoonlijk nooit problemen mee gehad. Misschien dat het geldt voor goedkope pannen met een heel dunne bodem ofzo? Maar ik kook regelmatig met mijn pannen op het gasstel van mijn ouders, en ik gebruik ook regelmatig pannen van mijn ouders die altijd op gas zijn gebruikt, allemaal zonder problemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:02

Dorus schreef:
Mijn ouders koken sinds eind jaren tachtig met inductie. Toentertijd moest er nog speciaal krachtstroom aangelegd worden, maar dat is tegenwoordig volgens mij niet meer nodig.
Het kookt nagenoeg hetzelfde als gas, alleen water kookt sneller. Het grote voordeel vind ik dat het veel makkelijker schoon te maken is dan een gasstel. Als het aan mij ligt komt er bij ons een inductie kookplaat als de keuken vervangen gaat worden. Ik krijg manlief alleen vooralsnog niet overtuigd dus daar moeten we nog even aan werken.

Hangt van je meterkast af. Hier moest wel een krachtgroep geplaatst worden!

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:03

Ik ben van de zomer overgestapt van koken op gas naar inductie, ik heb deze gekocht: https://www.coolblue.nl/product/821799/ ... 10zwa.html
Hier zit een hele normale stekker aan.
Ik ben er echt heel erg blij mee. Net als wat de andere zeggen, het is ideaal met oa schoonmaken bijv. Ik heb nu echt zo iets van waarom heb ik het niet eerder gedaan... Het is wel jammer dat ik dus ook nieuwe pannen moest kopen, maar ach het is niet anders.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:05

Wij hebben idd wel krachtstroom :j

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:06

https://www.etna.nl/collectie/aki586zt/
Wij hebben sinds eind november deze. Echt een top ding! Ik ben geen kok, vind t ook niet echt leuk. Maar het is wel makkelijk. Wij hebben voor een met afzuiging gekozen omdat we geen ruimte hadden voor een afzuigkap passend bij een ruime kookplaat. Echt wat een fijn ding! Afzuiging is supersterk. De plaat zelf is makkelijk te bedienen en schoon te maken. Ik vind t verschil met op gas koken niet zo groot, maar ik kook dan ook niet dagelijks. Wel idd. nieuwe pannen moeten kopen maar mn oude waren toch al aan vervanging toe. Even de aanbiedingen in de gaten houden bij bijv Blokker

Edit, de monteur die de keuken plaatste was ook zeer te spreken over de motor van de afzuiging. Bij ons was de eerste die hij van Etna plaatste. Hij vond de motor zeer groot en sterk, zag er stevig uit en geen plastic ding

Edit2, werkt idd op krachtstroom, dat zat al bij ons in de stoppenkast. Maar liep niet naar de keuken dus dat moest nog aangelegd worden
Laatst bijgewerkt door Siers83 op 27-12-20 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:06

Ik woon in een nieuwbouwhuis, er is wel rekening mee gehouden bij het aanleggen van stroom/groepen, maar geen idee hoe.

Ik kon mijn pannen (Sola met dikke bodem) gewoon gebruiken op inductie, ondanks dat ik ze eerder ook op gas gebruikt heb.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:13

Hier ook fan van inductie! Wij hebben er een van Etna.
Het is super snel warm, veilig, heel makkelijk schoon te maken en de timer per pit die onze kookplaat heeft is ook echt ideaal. Geen gezeur met verschillende timers of alles strak moeten plannen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je er niet iets te hard op moet laten vallen, zeker niet als de kookplaat als het ware op het aanrecht ligt en je dus een kwetsbare rand van de kookplaat hebt, maar we zijn verder dus heel tevreden.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:18

Hier van gas naar inductie gegaan. Ben er zo blij mee! Alles gaat zo veel sneller en ik kan nu zelfs rijst koken _/-\o_ _O-

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:38

Ik krijg eind van de week de sleutel van mijn appartementje en moet daar ook over op inductie. Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik moet nog even bedenken of ik twee of vier pitten wil, ben maar alleen dus op zich is twee genoeg.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:42

8nnemiek schreef:
Evelyne79 schreef:
Als je op gas met die pannen hebt gekookt kun je ze daarna niet meer op inductie gebruiken omdat ze dan krom geworden zijn.

Dit hoor je vaker, maar ik heb daar persoonlijk nooit problemen mee gehad. Misschien dat het geldt voor goedkope pannen met een heel dunne bodem ofzo? Maar ik kook regelmatig met mijn pannen op het gasstel van mijn ouders, en ik gebruik ook regelmatig pannen van mijn ouders die altijd op gas zijn gebruikt, allemaal zonder problemen :)

Dat ligt ws aan hoe lang je met de pannen op gas gekookt hebt.
Ik heb zowel de oude dure pannenset van mijn ouders als van mijn schoonouders die wij gebruikten allemaal weg kunnen doen omdat ze niet op de inductie reageerden.

Krachtstroom heb je meestal pas nodig als je een grotere plaat hebt, waar je met 5 pitten kunt koken.
Wij kunnen 4 pannen op het fornuis zetten, maakt niks uit waar, de kookplaat herkend waar ze staan en gaat daar in werking, ik kan de pan ook gewoon oppakken en ergens anders terug plaatsen, dan onthoudt ie dat er een pan op heeft gestaan en vraagt ie of ie verder moet gaan waar ie gebleven was

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:55

Wij koken nu ongeveer 8 jaar op inductie en er komt niets anders meer, ideaal met koken en schoonmaken.
Heb wel een vijfpolige stekker eraan want ze zeiden mij dat met gewone stekker je niet meerdere platen op power kan zetten.
Bij ons is er een aparte groep aangelegd daarvoor.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:01

Fortitude schreef:
Wij zijn van gas over gegaan op inductie in onze nieuwe keuken begin dit jaar. Wij hebben een Bora Pure, eentje met ingebouwde afzuiging waar je geen afvoerkanaal voor nodig hebt.

Ben nog nooit zo enthousiast over een kookplaat geweest :') wat een topding :D De afzuiging werkt serieus fantastisch en het is ideaal dat je daar dus geen buizen of wat dan ook voor nodig hebt.

Dit dus...Wij hebben deze ook nu ruim twee jaar. Geweldige plaat en afzuigkap. Hierdoor heb je boven meer ruimte over voor kasten.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:06

Wij hebben ook al jaaaren inductie. Ik heb zelfs nooit op gas gekookt. Sinds dit jaar een nieuwe want helaas liet mijn moeder een stevige deksel vallen waardoor er een barst in kwam. Maar hij was verder nog in prima staat voor 10 jaar oud. De nieuwe is ook weer een pelgrim en op zich prima. Alleen heeft deze niet de optie dat ie nadat de timer is afgelopen de plaat uitgaat. Dat had de vorige wel en dat werd vaak gebruikt voor vlees dat een paar uur moest sudderen. Je kon gemakkelijk die pan alleen laten. Zou dus wel proberen te zoeken naar die optie.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:27

maralyn schreef:
Ik kan hier ontzettend veel mee! Dus ben ontzettend dankbaar!

M'n man zal wel weer denken.

"Bokt?!"

Tja, mensen op bokt zijn gewoon mensen die ook koken, makkelijker kan ik het mezelf niet maken vind ik :')
Haha hier hetzelfde; "zit je nu op bokt om info te vinden over inductie? Kun je niet beter gaan googlen of coolbluen of zo???" <<)
:Y)
Mijn vriend is de keukenprins hier, maar hij spettert wel enorm met bakken van vlees en zo. Lastig met schoonmaken, maar ach, met gas gaat dat meestal wel. Wat ik me dan afvraag voor we ook maar gaan overwegen inductie in de keuken te gaan introduceren; als er al een hoop spetters van 1 pit op de andere pit terecht zijn gekomen en je wilt die bespetterde pit gaan gebruiken, gaat dat goed of moet je echt zorgen dat het schoon is voor je die pit aan zet?

Oh en voor afzuiging in de plaat is hier geen ruimte onder het aanrecht omdat het op een ruimte van 5cm na aan de achterkant verder helemaal dicht gebouwd is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:29

Ik ken alleen maar inductie :+

Zou niet weten hoe een gasfornuis aan moet :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:31

Dorus schreef:

Nee hoor, ook in die tijd bestond de fornuis groep al :j maar werd inderdaad minder gebruikt dan vanaf de jaren '90.

Maar gechargeerd: geen inductie in je nieuwe keuken stoppen is voor knuppels.

Mijn ouders hadden 'm begin jaren 90 al. Ook zij waren wat terughoudend maar dat heeft precies een week geduurd.
Dus hier ligt nu ook een inductieplaat in de nieuwe keuken.

Aansluiting is altijd met een 5-polige perilex steker maar de uitvoering kan zowel op 3x400V (hebben wij voor gekozen) of 2x 230V; de zgn kookgroep.

Let erop dat je bij een 2x 230V groep niet voluit kunt koken, op 3x 400V wel.
Bij 2x 230V heb je max 7360W vermogen; bij 3x 400V heb je 11070W

Aandachtspuntje voor de fanatiekelingen onder de lezers.

Taucha schreef:
Haha hier hetzelfde; "zit je nu op bokt om info te vinden over inductie? Kun je niet beter gaan googlen of coolbluen of zo???" <<)
Mijn vriend is de keukenprins hier, maar hij spettert wel enorm met bakken van vlees en zo. Lastig met schoonmaken, maar ach, met gas gaat dat meestal wel. Wat ik me dan afvraag voor we ook maar gaan overwegen inductie in de keuken te gaan introduceren; als er al een hoop spetters van 1 pit op de andere pit terecht zijn gekomen en je wilt die bespetterde pit gaan gebruiken, gaat dat goed of moet je echt zorgen dat het schoon is voor je die pit aan zet?

Oh en voor afzuiging in de plaat is hier geen ruimte onder het aanrecht omdat het op een ruimte van 5cm na aan de achterkant verder helemaal dicht gebouwd is.

Het is beter om de boel even schoon te maken maar een doek met een beetje schoonmaakmiddel doet het al; stelt allemaal niks voor.

En laat je over die afzuiging even goed voorlichten voordat je het afschrijft.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-12-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:34

Imre schreef:
Ik krijg eind van de week de sleutel van mijn appartementje en moet daar ook over op inductie. Fijn om jullie ervaringen te lezen! Ik moet nog even bedenken of ik twee of vier pitten wil, ben maar alleen dus op zich is twee genoeg.

Zou wel 4 doen. Aardappels, groente en vlees, dan ben je al 3 pitten nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:44

Evelyne79 schreef:
Dat ligt ws aan hoe lang je met de pannen op gas gekookt hebt.
Ik heb zowel de oude dure pannenset van mijn ouders als van mijn schoonouders die wij gebruikten allemaal weg kunnen doen omdat ze niet op de inductie reageerden.

De pannen van mijn ouders zijn toch al zeker 25/30 jaar oud, maar werken nog prima. Maar dat zijn dus wel echt degelijke pannen, waaronder een paar van gietijzer, en de rest met ouderwets stevige, dikke bodems.

Ik heb zelf wel een kromme hapjespan trouwens, maar die heeft alleen op inductie gekookt.. Maar die werkt nog steeds op mijn inductie kookplaat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:49

Ik heb sinds een week of 3 inductie in onze nieuwe keuken, daarvoor altijd op gas gekookt en in antieke keuken die in dit huis zat op elektrische pitjes. Ik vind het echt geweldig. Moest ongeveer 1 dag wennen. Vooral dat het niet warm blijft vind ik echt ideaal, en het schoonmaken. Kan het alleen maar aanraden!

Met wat maken jullie de plaat altijd schoon?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:50

ikke schreef:
Taucha schreef:

Het is beter om de boel even schoon te maken maar een doek met een beetje schoonmaakmiddel doet het al; stelt allemaal niks voor.

En laat je over die afzuiging even goed voorlichten voordat je het afschrijft.

ja... even met een doekje erover voor je op het bespetterde deel gaat koken.... maar als dat zo nu en dan even vergeten wordt, krijg je dan uiteindelijk die plaat dan nog steeds schoon of is het op een gegeven moment niet meer te doen? Net zoals bijvoorbeeld bij keramische platen waarop vetten echt soms kunnen inbranden als het te lang zit.

Afzuiging zou super zijn als dat in de plaat kan, dus ik hou het wel in de gaten, maar ga me daar niet blind op staren. Ruimte is nou eenmaal erg beperkt daar.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 27-12-20 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:50

nps schreef:
Ik heb sinds een week of 3 inductie in onze nieuwe keuken, daarvoor altijd op gas gekookt en in antieke keuken die in dit huis zat op elektrische pitjes. Ik vind het echt geweldig. Moest ongeveer 1 dag wennen. Vooral dat het niet warm blijft vind ik echt ideaal, en het schoonmaken. Kan het alleen maar aanraden!

Met wat maken jullie de plaat altijd schoon?

Zie mijn eerdere bericht: Mister Muscle Cerafix. Topspul en je doet er eeuwig mee.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:51

Ik gebruik een spray van HG, werkt ook super!