Het perfecte dekbed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:17

Als je kiest voor een vier seizoenen heb je in een keer alles bij elkaar. Handig is om voor allebei een eigen dekbed op te duiken.
Twee zomerdekbedden op elkaar plaatsen met klittenband is ook een oplossing
Wat betreft vulling dat is heel persoonlijk. De een wil katoen de ander zijde of dons, er is ook bamboe of holle vezels.
Hangt allemaal af van het gewicht en warmte die je verkiest.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:20

Ik heb dons van Ikea, volgens mij 60%dons, 40% veren.
De huidige varianten van Ikea zijn van gerecycled dons, ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat bij die van mij ook al zo was, deze gaat inmiddels al een jaar of 10 mee denk ik.
Een keer laten reinigen bij de stomerij hielp wel, toen die wat minder fluffy en vooral ook minder warm leek te worden.

Man en ik hebben ieder een eigen, manlief heeft er 1 van 90% veren en 10% dons, een stuk minder warm, dat vind ik in de zomer nog net te doen, maar in de winter echt te koud.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:55

Het is hier nog niet genoemd dus reageer ik even..

Na lang sparen (en andere dingen voorrang geven, want een dekbed is toch niet zo belangrijk).. hebben wij sinds 2 jaar een 4 seizoenen dekbed van Optidee.
Echt heerlijk! Mijn man heeft t snel heet, maar dat is nu veel minder. En ik heb t ook echt niet meer koud hiermee.
Je kunt t zelf wassen en in de droger..

Ik heb er spijt van dat ik t niet eerder heb gedaan. En je kunt t ook nog uitlenen om eerst te proberen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:58

Mkango schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Een 4 seizoenen dekbed zijn 2 losse dekbedden die je aan elkaar vast maakt met drukknoopjes. Dus wel gedoe met zomer/winter wissel, door 1 vd 2 delen los/vast te maken.

Wil je persee een 2 persoons of is wellicht voor beiden (begrijp dat je een partner hebt uit de tekst)
een eigen 1 persoons toch fijner?

Wij hebben 2 enkele donzen dekbedden. Heerlijk! Nooit meer ‘ruzie’ s nachts en altijd de juiste dikte.
Leen Bakker heeft hele fijne.
Ik denk dat wij de voorloper van deze hebben: https://www.leenbakker.nl/bed-en-toebeh ... 140x200-cm
(Hoewel wel erg duur geworden)

Belangrijk met dons is dat je op het % dons let.
Meer dons (en minder veren) is beter (ook duurder)
Ik vind het niet echt "gedoe". Eén keer per jaar trek ik de boel uit elkaar, één keer per jaar plak ik het weer aan elkaar en twee keer per jaar wissel ik het voor- en najaars-, en zomerdekbed. In totaal nog geen vijf minuten werk. :D

Ik heb al zolang ik me kan herinneren een dekbed van scheerwol, inderdaad ook een vierseizoenendekbed, met klittenband. Na dit jaar onder een kunststof ding te hebben geslapen, kan ik zeggen: ja, een duur dekbed is het geld waard. :') Ik heb me een ongeluk liggen zweten onder dat polyester en werd 's morgens vaak zeiknat wakker, terwijl dat met mijn wollen dekbed aanzienlijk minder is. Ik heb dit dekbed al van jongs af aan, dus het is zeker 20 jaar oud en nog steeds in uitstekende conditie.

hihi ik ook niet hoor! Maar TS gaf in haar beginpost aan : 'liefst maar 1 dekbed, dus geen gedoe met winter/zomer wissel'.

Ben het helemaal met je eens, dat een duur dekbed echt z'n geld waard is!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:02

Wij hebben ook een bed met die afmetingen. Lit jumeaux was net wat te krap om fijn te slapen met z'n 2'en, dus hebben we gekozen voor 2 dekens.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:10

Ik heb Cara Care volgens mij, ivm astma. En wasbaar op 60 of 90 graden. Dat vind ik ook wel belangrijk, weet niet of je dons zo warm kan wassen. Je slaapt er toch iedere nacht onder. Heb ook vier seizoenen en die drukknoopjes die paar keer per jaar valt best mee hoor. Vindt het juist fijn dat de mogelijkheid er is om naar wat dunner of dikker te gaan. Heb voor een 1,80 matras een dekbed met breedte van 2,40.

NatasjavE

Re: Het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:13

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:29

Voor alle mensen die een donzen dekbed hebben, hebben jullie er wel opgelet dat het een diervriendelijk exemplaar is?

Ik zal het jullie besparen, maar donzen dekbedden zijn vaak vreselijk dieronvriendelijk en verkregen uit puur dierenleed (Plukken!).

Gelukkig zijn er veel diervriendelijke merken inmiddels. Maar daar betaal je wel voor.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:34

Ik heb een donzen dekbed en heb deze volgens mij al ruim 15 jaar. Vind hem heel erg fijn, maar hij is wel zo’n beetje aan vervanging toe en dat gaat dan wel echt iets diervriendelijker worden :o
Lees hier goede verhalen over bamboe, dus ga daar even meer informatie over op zoeken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:34

Ik had eerst dons. Toen samenwonen, een bed van 140*200 en een 2 persoons dekbed gekocht. Gewoon een aanbieding en was dus synthetisch. Was 4 seizoenen, maar ik wist echt niet wat wat was en na het wassen bleef er niks van de dekbedden over.
Daarna weer dons, maar beide 1 persoons. Aantal jaren geleden een bed gekocht van 160*200 en nieuwe dekbedden. Ook dons/veren. Zijn van de Hema en voelde heerlijk in het begin, maar maakte wel veel geluid.
Ik was ze gewoon. Heb een beddenspul stand en die gebruik ik. Daarna ook een kussen stand in de droger en blijven ze aardig oke. Zijn alleen wat dunner geworden bij de bovenkant, waar ik mn dekbed vasthoud.
Wij hebben de hele dag het raam wijd open en met slapen op een kier. Ik heb het niet snel koud, maar zodra ik ga liggen wel koude voeten waar niks tegen te beginnen is, dus ik slaap in de winter met een fleece kleed erop. En ik slaap beter, rustiger door het extra gewicht.

Omdat het niet diervriendelijk is, willen we wel nieuwe dekbedden. Overal wordt wol aangeraden en lees je goede reviews, maar andere materialen, diervriendelijk, staan we voor open.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:38

Whizz schreef:
Het is heel persoonlijk, ik heb een dons, vier seizoenendekbed. Heerlijk, maar de tijk maakt lawaai! Het is een extra dicht geweven tijk, fijn want minder kans op lekken. Tsja, maar wel luidruchtig :D ik vind wol te zwaar. En ik heb een extra grote, 260x220 geen getrek meer ‘S nachts *\o/*

Grappig, ik vind dons te licht :D

Wij hebben dus wol, 4 seizoenen (= één dunnere voor de zomermaanden, één dikkere voor voor- en najaar en aan elkaar lekker voor de winter). Voor ons 180 x 220 bed hebben we 240 x 220. Heerlijk <3

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:12

@superpony, zijn de dekbedden al aan vervanging toe? Anders lekker nog een tijdje blijven gebruiken. Materiaalkeuze maakt wat dit betreft alleen uit op het moment van aankoop, niet in gebruik.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:32

Ik heb trouwens mijn vorige dekbed een keer laten bijvullen. Dat bood de stomerij aan. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik toen niet aan diervriendelijkheid heb gedacht -O- gelukkig heb ik daar bij de aanschaf van een nieuw dekbed wel op gelet.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:43

Kun je nagaan dat ik op dat moment niet eens heb bedacht wat het voor die beesten doet. Dons mag afvallen :)

Dank jullie wel voor de reacties, buiten dons lees ik hier en daar terug dat Bamboo eigenlijk ook wel heel fijn is.
Ik ben wel zo iemand die het hele jaar door om en nabij oNder hetzelfde dekbed kan slapen, winter een sprei erover en klaar is Sara.
Vandaar dat ik niet per se het gewissel hoef, plusher bespaart opslagruimte.

Iemand nog ervaring met fijne merken voor bamboo?