Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:39

Wij betalen elke maand 700 euries aan duo. Ik hang de vlag uit als we er vanaf zijn! Het heeft behoorlijke impact op onze begroting... We sparen wel, ik overweeg ook versneld aflossen.

future_vet

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:46

Ik mag het uiteindelijk in 35 jaar aflossen. En studeer al 6 jaar met lening (niet maximaal) en moet nog 1 jaar. Zolang de rente 0% blijft ga ik zeker niet versneld aflossen. Volgensmij moet ik dan iets voor €100 ofzo per maand aflossen. Nou als je dat gewend bent, mis je het ook niet.

En met hypotheek verwacht ik ook gene probleem. Ik kan met schuld ook nog prima hypotheek krijgen samen met mijn vriend. Of ik het ga opgeven weet ik nog niet. En spaar ook deels.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:58

Captain schreef:
De financieel adviseur voerde gewoon 0,- in. :') Ze kijken inderdaad niet naar je afschriften.

Dit biedt mij zoveel opluchting he. :')

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:00

Ik lees even met een schuin oog mee. Ik meende vorig jaar ergens opgevangen te hebben dat per 2019 je studieschuld inzichtelijk is vanaf dat moment voor hypothekers. Dus ik overweeg wel versneld aflossen, ondanks dat het mogelijk niet het 'verstandigste' is voor je geld.

Weten anderen hier misschien iets meer van?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:03

Captain schreef:
Natuurlijk niet. :') Maakte verder ook niet uit, als hij wel meegenomen was hadden we nog steeds het huis kunnen kopen. Maar ik had verwacht dat ze er wel naar zouden vragen, want dat hoorde ik overal om me heen.

Weet niet of je NHG hebt?

Maar als je dat hebt dan betaald die wellicht niet uit bij verzwijgen van je studieschuld.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:08

Captain schreef:
De financieel adviseur voerde gewoon 0,- in. :') Ze kijken inderdaad niet naar je afschriften.

_/-\o_

Aan de rest: Als je er voor kiest om wel je studieschuld af te lossen is dat natuurlijk nooit verkeerd. Het is toch een schuld. En het is natuurlijk ook gewoon lekker als die weg is. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:13

daantjuhhh schreef:
Captain schreef:
Natuurlijk niet. :') Maakte verder ook niet uit, als hij wel meegenomen was hadden we nog steeds het huis kunnen kopen. Maar ik had verwacht dat ze er wel naar zouden vragen, want dat hoorde ik overal om me heen.

Weet niet of je NHG hebt?

Maar als je dat hebt dan betaald die wellicht niet uit bij verzwijgen van je studieschuld.

Nee hebben we niet. :)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:21

Ik ben begonnen met €33.000 studieschuld en ben vanaf het moment dat ik een baan had na mijn studie (4 jaar geleden) zo’n €300-350 per maand gaan aflossen. Een paar maanden terug had ik nog €18.000 over en ondanks dat ik tegen 0% rente afbetaal en we al een koophuis hebben waarbij de studieschuld geen probleem was op de uiteindelijke koopsom vind ik het gewoon een rotgevoel dat er nog iets boven je hoofd hangt als het ware. Daarom besloten iets meer dan een jaar heel zuinig te leven (ik was nogal een diehard online shopper :’) ) en ik betaal nu €1000 per maand af. Nog €15.000 te gaan en dan ben ik er voor m’n 30e vanaf en voelt het daarna alsof ik heel veel geld over heb in de maand gok ik! Ik houd nu naast het geld dat ik op onze gezamenlijke rekening zet en m’n persoonlijke vaste lasten zo’n €200 over in de maand.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:21

Muppett schreef:
Wij betalen elke maand 700 euries aan duo. Ik hang de vlag uit als we er vanaf zijn! Het heeft behoorlijke impact op onze begroting... We sparen wel, ik overweeg ook versneld aflossen.

Jemig, 700 pm -O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:23

future_vet schreef:
Ik mag het uiteindelijk in 35 jaar aflossen. En studeer al 6 jaar met lening (niet maximaal) en moet nog 1 jaar. Zolang de rente 0% blijft ga ik zeker niet versneld aflossen. Volgensmij moet ik dan iets voor €100 ofzo per maand aflossen. Nou als je dat gewend bent, mis je het ook niet.

En met hypotheek verwacht ik ook gene probleem. Ik kan met schuld ook nog prima hypotheek krijgen samen met mijn vriend. Of ik het ga opgeven weet ik nog niet. En spaar ook deels.

Dit klinkt op het eerste oog wel lekker, maar het schijnt dat genoeg mensen er mentaal echt last van hebben dat ze deze schuld 'met zich meedragen'. Ook omdat er door de verlengde looptijd geen einde aan lijkt te komen.

Ik denk dat het gevoelsmatig hebben van een (grote) schuld meer kan doen dan men denkt. Bij ons is dit een flinke factor in ieder geval.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:30

Bij ons huis kopen in 2016 keken ze echt wel naar studieschuld. Moest ook maand afschriften inleveren zodat je het niet kon verzwijgen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:35

Nog een schuld van 20k voor mijn vriend. De pech gehad dat zijn ouders het niet konden betalen na een vervelende scheiding en hij 3 studies gedaan heeft.

Tijd mondjesmaat afgelost, maar ik wordt zo extreem zenuwachtig van die schuld dat we nu 1000pm aflossen en ook 13e maand en vakantiegeld er vanaf nu in gaan stoppen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:36

denice schreef:
future_vet schreef:

Dit klinkt op het eerste oog wel lekker, maar het schijnt dat genoeg mensen er mentaal echt last van hebben dat ze deze schuld 'met zich meedragen'. Ook omdat er door de verlengde looptijd geen einde aan lijkt te komen.

Ik denk dat het gevoelsmatig hebben van een (grote) schuld meer kan doen dan men denkt. Bij ons is dit een flinke factor in ieder geval.

Precies zoals jij het zegt! Ik vind het echt zo niks. Kan ook geen rekeningen etc laten liggen. Als het binnen is moet het betaald worden.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:59

Ik heb een studieschuld van 20k..zelf vind in dat ook een flink bedrag. Omdat ik in mijn eentje ben blijft er helaas niet zoveel over om versneld af te lossen, dat doe ik dan ook niet. Wie weet ooit wel een keer, maar ik begin met de nieuwe regeling van 2018 en zal dan 50 pm gaan aflossen voor de duur van 30 jaar .. pff als ik erover na denk kan ik wel janken. Zoveel geld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:01

Loes1996 schreef:
Ik heb een studieschuld van 20k..zelf vind in dat ook een flink bedrag. Omdat ik in mijn eentje ben blijft er helaas niet zoveel over om versneld af te lossen, dat doe ik dan ook niet. Wie weet ooit wel een keer, maar ik begin met de nieuwe regeling van 2018 en zal dan 50 pm gaan aflossen voor de duur van 30 jaar .. pff als ik erover na denk kan ik wel janken. Zoveel geld.

Maar had je zonder de lening kunnen studeren?

Dat is natuurlijk wel belangrijk om in je achterhoofd te houden.

Mijn vriend een hele dikke schuld, maar zonder die schuld had hij ook geen fijne studies kunnen doen en een goede baan kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:02

Tsja het is veel geld. Maar studeren kost ook veel geld. Ik denk niet dat je heel bang hoeft te zijn voor een studieschuld. Het percentage mensen die een studieschuld heeft zal alleen maar blijven groeien.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:08

MarlindeRooz schreef:
Captain schreef:

Dit biedt mij zoveel opluchting he. :')

Zolang je niet onder de nieuwe regeling valt, staat je studieschuld niet bkr geregistreerd. Ze kunnen er naar vragen en als jij zegt nee hoor dan is er niks aan de hand, tenzij je een huis met NHG koopt (hier niet aan de orde). Dan willen ze wel eens wat verder kijken volgens mij.

Vind het overigens bullshit, want mag wel een telefoonabonnement nemen van 120€ per maand, maar 50€ per maand aan de DUO was ellende..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:09

Wij hebben onze giga studieschuld wel opgegeven bij de berekening van de hypotheek. Dat zorgde wel dat we in een flatje moesten gaan wonen ipv een leuk rijtjeshuis...

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:25

Zes jaar geleden mijn studieschuld in 1x afbetaald omdat bij mijn hypotheekaanvraag (met NHG) bleek dat ik ruim 2,5x de studieschuld minder kon lenen..

Aangezien ik het gehele bedrag nodig had aan hypotheek om mijn huis te kunnen kopen (op mijn toen nog junior salaris) heb ik alles afgelost.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:39

Hier 35k en ik val van m'n stoel dat je dan blijkbaar gewoon nog een huis kan kopen :')

Ik ben werkend maar volg ook een deeltijd studie dus ik hoef niet af te betalen, op zijn vroegst over 5 jaar pas denk ik (3 jaar studie + 2 jaar aanlooptijd). Ik wil wanneer de huizenprijzen weer een beetje normaal zijn gaan kijken naar een koophuis en voordat ik die hypotheek afsluit een flinke injectie in m'n studieschuld doen zodat die een flink stuk lager uitvalt. Momenteel verdien ik namelijk behoorlijk OK plus mijn studiestatus zorgt dat ik in mijn studentenappartement mag blijven (a 700 euro per maand inclusief).
Van samenwonen is nog geen sprake maar geloof dat mijn vriend ook zo rond de 35k zal zitten. De stad waar hij woont kan je echter als alleenwonende twintiger wél gewoon een huis kopen dus misschien is dat geen slecht idee :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:39

Muppett schreef:

Jezus wat een bak met geld zeg. Zit je dan in de oudste regeling nog of verdienen jullie zo veel?

Ik heb ongeveer 63K, ga vanaf januari €222,- terugbetalen. Moet nog 9,5 jaar en dat vind ik een vreselijke gedachte. Echter is m’n schuld zo hoog dat versneld aflossen niet echt zin heeft, ik val nl nog in de regeling dat mijn restschuld wordt kwijtgescholden na 15 jaar aflossen.

Vaste lasten zitten rond de 3K, gezin met 2 kinderen en koopwoning. Hypotheek is €1100.

Huis kopen was geen probleem, ook niet met die schuld. Wij konden 6 ton lenen ongeveer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:42

Jeetje :oo :oo
Geen idee van. Weer wat geleerd.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om mijn schuld te laten kwijtschelden maar dat lukt me helaas niet, verdien ik teveel voor :)) Dan maar liever zo snel mogelijk aflossen, je kan er maar vanaf zijn.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:47

Wow ik schrik van de bedragen. Die van mij was 7000. 9 jaar geleden. Vorig jaar is er 3000 vanaf gegaan kwam ergens voor in aanmerking.

Mijn loon is te laag ik hoef nog niet af te lossen. Verdien minimum loon. Wel een huis gekocht 5 maanden geleden samen met vriend was geen probleem gelukkig.

Ben nu wel aan het sparen voor volledig aflossen in een keer

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:48

Magrathea schreef:
Jeetje :oo :oo
Geen idee van. Weer wat geleerd.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om mijn schuld te laten kwijtschelden maar dat lukt me helaas niet, verdien ik teveel voor :)) Dan maar liever zo snel mogelijk aflossen, je kan er maar vanaf zijn.

Ligt ook aan wat je samen verdient natuurlijk, zonder die schuld konden we 8 ton lenen oid.

Welke regeling zit jij dan? Bij mij wordt gewoon sowieso kwijtgescholden na 15 jaar aflossen, als je tenminste naar draagkracht hebt afgelost.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:55

Wat een bedragen ook aan vaste lasten! Mijn volledige bruto maandloon is nog niet eens dat bedrag, laat staan de vaste lasten.