Daantj__ schreef:Ooo ik volg!
Je hebt geen toilet zei je? Hoe doe je dan je behoefte? Gewoon in het ‘wild’ of in een outhouse (huisje met gat in de grond) of nog weer anders?
Alle ´voorzieningen´ op een rij:
Ik heb een composttoilet buiten staan, bucketsystem zeg maar, met een mooie toiletbril en houten ombouwtje om de bucket heen, dat wel, maar niet fancy
.
Voor het huis komt/is (half af
) er ook een composttoilet, maar een ander systeem. Met wormen, die ook nog met wat keukenafval bijgevoerd moeten worden. Dat composteert volledig en is heel onderhoudsvriendelijk.
Bij de yurt is het behalve ´wildpoepen´ dan (wat op lange termijn ook zo´n mijnenveld wordt op je finca
), de eenvoudigste oplossing.
Voor het huis is het een bewuste keuze, daar had ik ook een septictank en ´normaal´ toilet kunnen laten plaatsen. Mocht het composttoiletsysteem wat ik gekozen heb uiteindelijk niet bevallen, dan kan ik een septictank nemen.
De keuken
Op de foto´s zie je onder de yurt het dak van een klein schuurtje, dit stond er al, en hier heb ik een keukentje in gemaakt. Ook al niet ´fancy´ haha! 2 pits gaskookstel, 20 liter jerrycans water (yup, handgesjouwd vanaf tot waar je met de auto kunt komen), en regenwater van het dak. Verder staat hier het solarsysteem en de camping mini wasmachine. Wat leuk is voor een klein wasje en nood, maar verder neem ik de was mee naar m´n vriendje, die een ´echte, automatische, gewone´ wasmachine heeft
. En anders is er ook wel een wasserette in het dorp hoor, geen middeleeuwse praktijken op de hand, haha!
Oh ja, en in de keuken heb ik ook een AAA koelkastje, gaat ook nog net op m´n zonne systeempje, voor de koude biertjes en cava...
De douche
In de zomer, nou ja, driekwart van het jaar, is het heerlijk om buiten te douchen met een solardouche. Zo´n zak water die heet wordt in de zon. Geen buren, dus heerlijk buiten in het zonnetje douchen.
Tot het koud is en waait, dan vergaat je plezier snel... Dus in de winter een abonnement op de sportschool, alleen voor de douche hoor, want een huis bouwen vind ik wel genoeg exercise, haha!
In het huis komt uiteraard wel een gewone keuken en badkamer verder. Voor het water vang ik het regenwater op van het dak (185 m2 dak en een gemiddelde regenval van 800 liter per jaar, dus water genoeg) en dit wordt opgeslagen en gefilterd. Qua verwarming in het huis komt er een grote houtkachel in, en ik twijfel nog over vloerverwarming. En voor de stroom een groter zonne systeem.