[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:13

Wauw, geweldig! Ik volg :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:27

Oh wauw, supergaaf! Ik ga ook volgen. Snel meer updates en foto's aub :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:34

Dit is nou wel echt een volgwaardige verhaal. Klinkt geweldig! Ik vind je ook 'valiente' TS, ben heel benieuwd naar het vervolg.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:36

Oh wat bijzonder, ik volg!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:40

Wat bijzonder, ik ben wel benieuwd naar meer foto's.
Wat is precies je motivatie om je luxe op te geven? Zie je dit als tijdelijk of ben je echt van plan zo te blijven wonen? Ook met het oog op je nieuwe relatie?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:51

Wauw wat gaaf! Ik ga je graag volgen :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:42

Leuk: volgers! *\o/* :D
Nou, dan vervolg ik het verhaal...

Ik woonde al jaren in een geweldig huisje vlakbij het dorp. Lekker vrij, naast een rivier. Maar met kennels vol opgesloten blaffende jachthonden als buren en (hoewel op afstand) tussen een schapen en varkensschuur in... Zaken waar ik me hard voor maak om te veranderen. Via de politiek proberen we wetswijzigingen erdoorheen te krijgen om de leefomstandigheden voor de jachthonden en varkens te verbeteren, en ik herplaats regelmatig honden als ik de eigenaars ervan kan overtuigen om ze aan me af te staan.
Maar voordat intensieve varkenshouderij wordt verboden en het welzijn van jachthonden in kennels wordt verbeterd, ben ik ongetwijfeld oud en grijs...

Dus toen ik eenmaal mijn finca had gekocht, wilde ik daar ook zijn en wonen, praktisch ook, tijdens de bouw van m´n huis en fijn voor m´n eigen dieren! En omdat ik caravans lelijk vind en iets flexibels en verplaatsbaar/demonteerbaar wilde koos ik, zonder ooit een voet in 1 gezet te hebben :') , voor een yurt... Dus ik zegde de huur op van m´n huisje en importeerde een yurt uit Mongolie. Een ´winter yurt´met een dikke viltlaag tussen de binnen en buitenstof als isolatie. En na het bouwen van het verhoogde platform en het naar beneden sjouwen van alle onderdelen vanaf de plek tot waar je met de auto kunt komen, was de dag aangebroken waarop we met 5 vrienden, gelokt met het vooruitzicht van lunch en koude biertjes de yurt hebben opgebouwd.

Afbeelding

Een 30 stappen handleiding in de hand... :7
Afbeelding

En lafaard als ik ben, heb ik een vriendin het gat voor het raam laten knippen :+ , dat voelde te tegenstrijdig: de schaar in je nieuwe yurt zetten...

Afbeelding

Afbeelding
Ventilator voor de zomer en houtkachel voor de winter, beiden even essentieel voor een (relatief :') ) comfortabel yurtleven :))

Afbeelding
Laminaatvloer gelegd met isolatie eronder

Afbeelding

En ondertussen gingen de grondwerkzaamheden voor het huis gestaag verder. Na het pad nu de plek waar het huis gebouwd gaat worden nivelleren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:44

T ziet er wel heel gezellig uit :D . Wat voor weer is het nu daar ?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:47

Dat ziet er echt keigezellig uit <3

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:53

O die Yort wat is die mooi.
Ik hoop dat je huisje ook zo mooi zal worden.
Ik volg :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:55

Wauw! En of ik volg! Zeker! <3

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:17

Getup schreef:
T ziet er wel heel gezellig uit :D . Wat voor weer is het nu daar ?

Gezellig en superknus is het zeker! Helemaal nu met de houtkachel lekker aan en de kerstboom staat klaar om opgetuigd te worden...
We hebben echt 4 seizoenen hier. Niet veel sneeuw (hoger in de bergen wel, maar ik zit op ongevver 700 meter hoogte), maar van eind november tot eind februari de meeste nachten wel onder 0.
Overdag meestal lekker zonnig en dus niet koud.

1 ding waar ik een beetje spijt van heb is dat ik een schattig klein houtkacheltje heb gekocht ipv een grotere, het is immers nog geen 30 vierkante meter om te verwarmen...
Maar daardoor past er niet zoveel hout tegelijk in en kom je de nacht lang niet door. Dan heb je dus 2 opties: de wekker zetten en je warme bedje middenin de nacht (2 keer) uitgaan om hout op het vuur te gooien. Of lekker blijven liggen en ´s morgens afzien, want het koelt af tot bijna de buitentemperatuur (een graad of 2 a 3 warmer dan buiten)...

Uiteraard kies ik voor de tweede optie, hoeveel zelfdiscipline is er immers wel niet voor nodig om optie 1 in de praktijk te brengen... :')
En als m´n zoontje bij mij is zet ik dan ´s morgens even voor hem een gaskacheltje aan zodat hij zich warm kan aankleden. De gaskachel geeft direct warmte, de houtkachel ´s morgens aan doen zou ook nog kunnen, maar die heeft 1 a 2 uur nodig om de hele yurt op te warmen, en ik kan niet vanuit m´n bed bij de houtkachel, wel bij de ´druk op de knop´ gaskachel, haha!

Als ik alleen ben, dan blijf ik het liefst in m´n bed liggen tot de zon goed op is en genoeg warmte geeft om in het zonnetje op de bank voor de yurt met een kopje koffie de dag te beginnen, das pas geluk...

Oh ja, en dan hebben we nog de meest romantische mogelijkheid: vriendje die blijft slapen en m´n warme bedje verruild voor de ijskoude yurt om de houtkachel aan te maken en koffie te zetten... Als dat geen echte liefde is... :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:24

Wat bijzonder! Ik volg ook, heb veel bewondering voor mensen zoals jij, maar zou zo zelf niet kunnen leven.

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:28

Zo wat gaaf zeg! Ik volg :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:43

Ooh geweldig! <3
Heerlijk die vrijheid!
Heb je nog keuze in hout?
Want sommige houtsoorten branden langzamer dan andere.
Zelf heb ik mijn tuin een stenen huisje gebouwd van gebroken buitentegels.
Gewoon als mijn eigen vakantiehuisje, ik woon er niet.
Dat is wel kleiner maar dat blijft redelijk warm snachts.
En met lekker warme dekens is dat wel goed te doen in de winter, ik hou van koud slapen.
Eruit is wel koud, ook om te plassen! :D

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:44

Wat een leuk verhaal :) ik lees lekker mee!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:57

MirandaMalik schreef:
Ooh geweldig! <3
Heerlijk die vrijheid!
Heb je nog keuze in hout?
Want sommige houtsoorten branden langzamer dan andere.
Zelf heb ik mijn tuin een stenen huisje gebouwd van gebroken buitentegels.
Gewoon als mijn eigen vakantiehuisje, ik woon er niet.
Dat is wel kleiner maar dat blijft redelijk warm snachts.
En met lekker warme dekens is dat wel goed te doen in de winter, ik hou van koud slapen.
Eruit is wel koud, ook om te plassen! :D

Het soort hout wat je stookt maakt zeker veel uit inderdaad. Ik heb nog wel een paar jaar hout genoeg van m´n eigen finca. Dat zijn al omgevallen bomen, of nog staande maar wel dode bomen. Waarvan ik er af en toe 1 met de kettingzaag tot haardhout omtover (en me dan uiteraard erg stoer voel 8-) _O- ). Als dat roble, eh eikenhout is, dan brandt dat inderdaad mooi warm, gelijkmatig en superlang... Maar ik heb ook heel wat chopo, eh populier, das zeg maar het tegenovergestelde: kort en heftig. Maar goed, een gegeven paard...

Ik ben nu zo gewend aan in de kou slapen (onder 3 warme dekens) en voor m´n zoon heb ik een electrische deken als backup, maar nooit echt nodig gehad (voordat de kinderbescherming ingeschakeld wordt :P ), dat als ik in een gewoon huis slaap, ik het benauwd vind, haha!

Maar inderdaad, plassen ´s nachts is for the brave, al is de immense sterrenhemel altijd weer je beloning voor zoveel dapperheid...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:32

Ja geweldig hoor zo vrij, veel belangrijker dan een beetje kou! :D
Populieren groeien snel maar branden ook snel..
Als je het een beetje kan uitkienen dat je het eikenhout als laatste erin doet helpt dat wel.
Heb je geen last van wolven of andere wilde dieren bij jou in de buurt?
En hoe zien je dieren eruit, heb je de ezels los of een afzetting ofzo?
Ben helemaal niet nieuwsgierig hoor! O:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:35

Heerlijk!!! Lijkt mij fantastisch! Ik leef op een berg in frankrijk,maar wel wat luxer.Douche en wasmachine :D Beetje onbehoorlijke vraag misschien,je hoeft ook niet te antwoorden uiteraard...hoe kom je aan geld om van te leven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:41

Weet niet of ze daar te koop zijn maar kolenbriketten branden heel lang. Wanneer je er daar in de avond twee van in de kachel doet blijft het veel langer warm.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:44

Wat heerlijk om weer te lezen over een mens die een andere, eigenzinnige leefwijze kiest in contact met de natuur. En iemand die begrijpt waar het om gaat in het leven!! Veel plezier en veel geluk gewenst. En ja, het valt ook wel eens tegen natuurlijk, zo leven is heus niet altijd makkelijk. Dat begrijp ik best.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:12

Wat een leuk topic om te lezen, ik volg je avontuur!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:27

Ooo ik volg!
Je hebt geen toilet zei je? Hoe doe je dan je behoefte? Gewoon in het ‘wild’ of in een outhouse (huisje met gat in de grond) of nog weer anders?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:30

Wat gaaf. Ik volg ook zeker.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:01

Daantj__ schreef:
Ooo ik volg!
Je hebt geen toilet zei je? Hoe doe je dan je behoefte? Gewoon in het ‘wild’ of in een outhouse (huisje met gat in de grond) of nog weer anders?

Alle ´voorzieningen´ op een rij:
Ik heb een composttoilet buiten staan, bucketsystem zeg maar, met een mooie toiletbril en houten ombouwtje om de bucket heen, dat wel, maar niet fancy :+ .
Voor het huis komt/is (half af :+ ) er ook een composttoilet, maar een ander systeem. Met wormen, die ook nog met wat keukenafval bijgevoerd moeten worden. Dat composteert volledig en is heel onderhoudsvriendelijk.

Bij de yurt is het behalve ´wildpoepen´ dan (wat op lange termijn ook zo´n mijnenveld wordt op je finca :') ), de eenvoudigste oplossing.
Voor het huis is het een bewuste keuze, daar had ik ook een septictank en ´normaal´ toilet kunnen laten plaatsen. Mocht het composttoiletsysteem wat ik gekozen heb uiteindelijk niet bevallen, dan kan ik een septictank nemen.

De keuken
Op de foto´s zie je onder de yurt het dak van een klein schuurtje, dit stond er al, en hier heb ik een keukentje in gemaakt. Ook al niet ´fancy´ haha! 2 pits gaskookstel, 20 liter jerrycans water (yup, handgesjouwd vanaf tot waar je met de auto kunt komen), en regenwater van het dak. Verder staat hier het solarsysteem en de camping mini wasmachine. Wat leuk is voor een klein wasje en nood, maar verder neem ik de was mee naar m´n vriendje, die een ´echte, automatische, gewone´ wasmachine heeft +:)+ . En anders is er ook wel een wasserette in het dorp hoor, geen middeleeuwse praktijken op de hand, haha!
Oh ja, en in de keuken heb ik ook een AAA koelkastje, gaat ook nog net op m´n zonne systeempje, voor de koude biertjes en cava...

De douche
In de zomer, nou ja, driekwart van het jaar, is het heerlijk om buiten te douchen met een solardouche. Zo´n zak water die heet wordt in de zon. Geen buren, dus heerlijk buiten in het zonnetje douchen.
Tot het koud is en waait, dan vergaat je plezier snel... Dus in de winter een abonnement op de sportschool, alleen voor de douche hoor, want een huis bouwen vind ik wel genoeg exercise, haha!

In het huis komt uiteraard wel een gewone keuken en badkamer verder. Voor het water vang ik het regenwater op van het dak (185 m2 dak en een gemiddelde regenval van 800 liter per jaar, dus water genoeg) en dit wordt opgeslagen en gefilterd. Qua verwarming in het huis komt er een grote houtkachel in, en ik twijfel nog over vloerverwarming. En voor de stroom een groter zonne systeem.