Muis in huis??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Muis in huis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:05

Ik woon in buitengebied en heb 4 katten. Laatst lag er een jonge muis (dood) midden in mn slaapkamer!
Kennelijk toch ergens binnen gekomen en een kat ontmoet.

Ik moet ook op jacht naar het gaatje :\ :j

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 11:08

Zou het niet kunnen dat 1 van je katten het beestje als trofee mee naar huis heeft genomen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:12

Nee komen niet los buiten, alleen in kattenren en alleen als ik thuis ben.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 11:21

Ja dan wordt het ook zoeken...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:23

Volgens mij hebben we in Nederland last van een overschot aan muizen. Ze zijn slim, katten pakken eerder vogeltjes en echt veel roofvogels zie je niet meer.
De kans dat er muizen in je huis zitten, in de kruipruimte, best aanwezig ( jouw eten is niet het enige eten). Maar katten in huis voorkomen vaak wel dat je echt overlast krijgt.

Wij wonen in buitengebied en zetten in huis, ondanks 4 vangende katten buiten, wel gif.
Het gif wat we neer zetten is duur maar snelwerkend. Binnen enkele minuten na eten is het muisje dood en " lost op " door het gif.
Nadeel is dat als hij niet genoeg gegeten heeft er een half lijkje over blijft en dat stinkt als je niet weet waar hij ligt.

We hebben de stallen aan huis, dus buiten hebben we onzeker muizen. Gelukkig maar, want toe we erin kwamen hadden we ratten in de stallen. Ratten en muizen komen niet in t zelfde gebied, sinds de katten er zijn hebben we geen rat meer gezien maar nog regelmatig een muisje.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 11:40

Ik heb alle keukenkastjes door gespit, het berghok, inbouwkasten, tot nu toe geen tekenen van een muis, alleen het geritsel gister. Dus óf: beestje(s) weet zich goed schuil te houden óf: het geritsel was iets anders. Maar wat dan!?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:28

Devic schreef:
Ja dan wordt het ook zoeken...

Plus het was boven, dus extra vreemd. Ik vermoed dat ze in de muren zitten (oude boerderij) en dat dat kleintje onder een plint doorgekropen is waar poes op m zat te wachten.

De katten vangen buiten in de ren wel eens een muis maar die komt niet verder naar binnen dan de beneden verdieping. Dan ben ik er om m te redden of helpen de andere katten met vangen.

Dat kleine muisje (spitsmuisje want niet opgegeten, anders had ik het wellicht niet geweten omdat het opgepeuzeld zou zijn) lag midden in de slaapkamer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:19

Ik heb ook wel eens muisjes binnen gehad. Gelukkig ben ik er totaal niet bang voor. Ik heb dus gewoon geduldig gewacht totdat duidelijk was waar ze verstopt zaten, in een hoekje gedreven, en hup bij het staartje pakken, in een emmertje, en naar buiten ermee :))

De levende muizenvallen werken hier ook prima. Als ze niet te lang erin zitten kan het geen kwaad. Die moet je alleen niet ‘s winters buiten of op koude plekken gebruiken, dan krijgen de muizen het te koud.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:28

Wij hebben er hier ook. Een maand geleden heb ik er ontdekt en die hebben we met een zelfgemaakte val diezelfde avond nog gevangen. Waren er twee. We hebben ze een eind verder buiten losgelaten.
Paar dagen later nog één gevonden zelfde scenario.
Dan heb ik een hele tijd niets meer gehoord of gemerkt (toen ze er waren was het wel echt obvious, geritsel aan de pmd zak, soms liepen ze zelfs onbeschaamd gewoon door de huiskamer en zag ik ze gewoon.)
En nu sinds een paar dagen weer, gisteren zat ik gewoon in de zetel en ja hoor, muis gewoon op haar gemakje door mijn living. Ik heb geen zin en geduld om mijn zelfgemaakte val weer boven te halen (die vraagt nogal wat geduld)
Dus wel blij met de andere tips hier! Ik wil er echt wel graag vanaf. Ben er op zich niet bang van, maar toch niet leuk om zo muizen gewoon door je woonkamer te zien kruipen :/

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:37

Hier helaas ook altijd last van muizen zodra het in het najaar kouder wordt. ze zitten dan tussen de plafondplaten en het dak. Zie daar maar eens bij te komen en te ontdekken door welk cm gat ze gekropen zijn in een oud huisje.
Heb de bestrijdingsdienst eens laten komen. Die heeft even in de aangrenzende schuur gekeken en gezegd dat als ik aan de onderkant de muren dichtmaak van de schuur, ze niet meer in het dak van het huis kunnen komen. :') na 10minuten was hij weer weg na eigenlijk niks gedaan te hebben, niet gekeken te hebben waar het probleem echt zat en daarna vertrokken. 119euro lichter. -O- En nog steeds elk jaar rond dezelfde tijd last van muizen. Is gewoon niet anders denk ik dan maar. Nu geen enkele last meer van, zomaar een maand of 1/2. daarna weer weg. Ik zet ook wel van die plastic klap vallen (soort krokodillen mondjes), werkt het beste hier. na een stuk of 10 muizen vang ik er geen meer.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 22:41

Nou ik ben van de muis zelf ook echt niet zo bang maar meer voor wat ze voor schade kunnen aanrichten aan bedradingen en dergelijke. Als ik er dan bewust naar zoek vind ik het wel “spannend” maar het beestje zelf vind ik nog best grappig om te zien. Maar gewoon 1, dus geen hele kolonie.

Maar afgezien van het geritsel...geen tekenen van een muis...

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:23

Devic schreef:
En dan lees ik het volgende op internet:

“ Wanneer er katten bij jou in huis lopen zal de muis zich niet eens vertonen bij jou in huis. Zelfs wanneer je een dikke luie kat neemt die te beroerd is om te jagen. De geur van katten schikt muizen af”

Wat is er mis met mijn kat?!

Ik ga morgen het hele huis inspecteren. Wat baal ik hier van zeg. Ik heb echt nog nooit zoiets aan de hand gehad

Buren van ons hebben een ware plaag.wanneer ze op de bank zitten wandelen ze gewoon door de kamer. En ja er loopt een grote kat in die zelfde kamer

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 00:32

Ja toch wordt op internet de kat als het ware als wondermiddel gepresenteerd _O-

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:41

Ik heb een beetje schrik van muizen, maar vooral ratten in huis. Toen we dit huis hadden gekocht, hebben we het totaal gestript. Mijn broer en ik trokken de plafondplaten uit de keuken eraf en hadden een hagelbui van ratten- en muizenpoep, ook boven heel veel keutels weggehaald :r

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:17

Devic schreef:
Ja toch wordt op internet de kat als het ware als wondermiddel gepresenteerd _O-

Het enige waar mijn kat voor zorgt is dat de andere buurkatten uit de buurt blijven. De muisjes trippelden gewoon af en toe door de woonkamer. :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:30

smurffie schreef:
Volgens mij hebben we in Nederland last van een overschot aan muizen. Ze zijn slim, katten pakken eerder vogeltjes en echt veel roofvogels zie je niet meer.
De kans dat er muizen in je huis zitten, in de kruipruimte, best aanwezig ( jouw eten is niet het enige eten). Maar katten in huis voorkomen vaak wel dat je echt overlast krijgt.

Wij wonen in buitengebied en zetten in huis, ondanks 4 vangende katten buiten, wel gif.
Het gif wat we neer zetten is duur maar snelwerkend. Binnen enkele minuten na eten is het muisje dood en " lost op " door het gif.
Nadeel is dat als hij niet genoeg gegeten heeft er een half lijkje over blijft en dat stinkt als je niet weet waar hij ligt.

We hebben de stallen aan huis, dus buiten hebben we onzeker muizen. Gelukkig maar, want toe we erin kwamen hadden we ratten in de stallen. Ratten en muizen komen niet in t zelfde gebied, sinds de katten er zijn hebben we geen rat meer gezien maar nog regelmatig een muisje.

Ik vind juist dat er laatste tijd enorm veel roofvogels en uilen zijn!

Mijn katten pakken overigens geen vogels of kippen, enkel muizen. (muskus) Ratten zijn ze iets te groot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:00

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:30

juist vannacht de muis te pakken gekregen. Ik heb bewakingscamera op de grond gelegd in de gang waar ik regelmatig muis zag. Ik was boven. Plots meldt bewakingscamera dat muis op de trap zit (reageert op elk geluid en beweging). Dus ik ging kijken en ik zag juist de muis in de badkamer lopen. De badkamer is wel volledig dichte muren. Dus rap deur toe en dan met pottekes de muis gevangen (na veel mislukte pogingen maar muis kon niet uit de kamer). Nu ben ik blij dat hij eindelijk na 7 dagen uit het huis is. (ik hoop dat een hij is en geen zij).

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:42

Ninx schreef:

Ik heb het topic ook gevolgd idd. Supergrappig beestje.
Hier eigenlijk geen tekenen meer van een muis dus ik begin nu te twijfelen. Misschien was er toch geen muis? Geen keuteltjes gevonden en zeker geen muis gezien. Ook geen geritsel meer gehoord.

Ik denk ook wel, dat als er een muis is, deze zich echt wel schuil zou houden onder de vloer of tussen muren. Ik zal niet zeggen dat mijn kat een enorm talent heeft voor muizen vangen maar zo na een dag of 3 zou hij hem echt wel eens gevangen hebben.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:13

Nou ik ben hier gewekt doordat er iets aan mn plafond aan het bijten was :=

Maar ongediertebestrijding haalt weinig uit dus? Ik heb een ouder huurhuis en ik ben vrij zeker dat als ze iets van oorzaak vinden dit iets van het huis gaat zijn, ik heb op een losse gipsplaat na helemaal niks op mijn zolder liggen dus het is nou niet dat ze daar een compleet feestmaal hebben oid. Beneden zitten ze naar mijn weten niet.

Ik heb zo'n ding met geluidsgolven besteld met de voorwaarde dat als het in 4 weken niet helpt ik geld terug krijg dus dat leek me wel prima om eens te proberen. Mocht ik er wel zelf last van hebben kunnen ze denk ik ook weer makkelijk retour.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:22

Devic schreef:

“ Wanneer er katten bij jou in huis lopen zal de muis zich niet eens vertonen bij jou in huis. Zelfs wanneer je een dikke luie kat neemt die te beroerd is om te jagen. De geur van katten schikt muizen af”

Ik ga morgen het hele huis inspecteren. Wat baal ik hier van zeg. Ik heb echt nog nooit zoiets aan de hand gehad

Dat muizen zich niet laten zien is onzin.
Wij hadden vroeger een kat van 21. Doof en Blind en de muizen dansten nog net niet rond de kat. :+
Overigens was dat een heel oud huis met houden vloeren en plafonds.

Bij een fret laten ze zich niet meer zien, maar je hoort ze nog wel.... (over het plafond rennen brrrr)

Mijn huidige katten zitten zo ook wel eens in de keuken, te loeren naar de plint. (woon ondertussen in een ander huis met betonnen vloeren)
En Luna heeft wel eens een muis onder het keukenblok vandaan getrokken. (Precies door de kleine ruimte die ervoor zorgt dat de klep van de vaatwasser open en dicht kan)
Bij mij komen ze uit de tuin of de kruipkelder. Mijn katten (die alleen een klein stukje in de tuin komen) vangen gemiddeld 2 -3 muizen per jaar. Meestal in de tuin (Ze hebben 3x5 meter tuin om in te spelen, dus hoe dom is de muis dan om precies daar te gaan zitten) Maar dit jaar zitten ze boven het gemiddelde en hebben ze dus 1 onder het keukenblok vandaan, 2 uit de meterkast en dan nog 2 of 3 in de tuin gevangen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:26

Als ik hier inderdaad zag hoe opzichtig en luidruchtig ze plots waren, kan ik me ook niet inbeelden dat ze hier al weken leefden en nu ineens beslist hadden om eens lawaai te gaan maken en midden door de living te gaan rennen. We hebben hier dit weekend weer eens grondig schoongemaakt en nu is er weer geen spoor van ze. Wij wonen ook in een ouder huurappartement, dus ik vermoed dat ze eigenlijk ergens anders in het gebouw een plekje hebben en als wij wat te lang "slordig" zijn, ze kun kans wagen om hier eens naar eten te komen zoeken.

We hebben er nu 2x echt binnen in ons apt gehad en telkens hadden ze het gemunt op onze pmd zak, dus die hebben we nu omhoog gehangen zodat ze er niet meer aan kunnen, in principe valt er hier dus nu niets te eten te vinden voor ze. Vind het toch nog steeds niet zo'n prettig idee wel dat ze hier ergens in het gebouw zitten en gewoon gezellig door ons appartement kunnen rennen als wij slapen bv.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:39

Devic schreef:

hier twee katten maar in ons oude huis gewoon muizen.. liepen gewoon langs de katten..... ik vond het alleen maar fijn dat je wist waar ze zaten want dan kon je ze daar vangen... ze hebben echt weinig nodig om ergenste komen en geloof me je huis heeft meer kieren en gaten dan dat je denkt... inmiddels ben ik verhuisd hier nog geen muis gezien gelukkig...