Als ik dit had geweten dan...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Als ik dit had geweten dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:37

Nee, helaas niet. Hij zat verstopt achter de muur waar de deur in hing. Daarom is hij op geen enkele foto zichtbaar.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 20:47

over een kookeiland; koken met je zicht op de huiskamer:
Denk daar goed over na of je dat echt wilt. Ik ben heel blij met koken tegen een muur, bij sommige gerechten vliegen de (vet)spetters nogal eens in het rond. Behalve de muur zit de vloer dan ook vol onder de spetters. Ik moet er niet aan denken dat die spetters ook de kamer invliegen.
Daar kan de beste afzuigkap niks tegen beginnen.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:07

Zo heb ik een keuken gehad waarbij de spoelbak tegen de muur zat. Zo onhandig als je vaat wil wassen of afspoelen...

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:08

Google voor de keuken eens op de ergonomie driehoek, en denk na over welke kant je de deurtjes op wil laten draaien; zowel vanaf welke kant je ze open wilt doen als dat ze niet tegen elkaar aan komen.
En in de keuken, lades, lades lades!! En de Quooker is zijn geld ook echt waard :)

En denk na over een dieper aanrechtblad als standaard(60) wij hebben 1 kant 65 (met wasbak, ook makkelijk met leidingen want hoeven niet door kastjes op ingefreesd te worden) en de kant met kookplaat 75cm, met daaronder extra diepe lades(70 ipv standaard 55) dat geeft erg veel extra ruimte <3

En zorg dat je in ieder geval 1 kastje hebt voor je glazen, dat is kwetsbaarder voor breken/zichtbare slijtplekken als het in een la staat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:35

Een buitenkraan meteen aan laten leggen.
Baal er zo van dat we dat zijn vergeten.
Nu moet ik de slang via het doucheraam naar binnen steken en dan op de doucheaansluiting vastmaken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:41

GraceZarif schreef:
Elke dag de vaatwasser in en uitruimen is geen pretje, daarom hebben wij m op stahoogte laten plaatsen met nog een lade eronder. Geen idee waarom mensen dat ding zo laag zetten.
En wij hebben een Neff oven waarvan de deur bij het openen onder de oven wegschuift. I-de-aal!

Wij hebben net een nieuwe keuken en ook wij hebben de vaatwasser op hoogte. Echt heerlijk! Wij hebben dan de oven boven de vaatwasser geplaatst. Wr zijn beide 180cm en dat bukken is een drama

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:43

Maak het aanrechtblad hoog genoeg, niks vervelender dan voorover te moeten hangen tijdens koken, kost je je rug.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:47

Kijk hoe je wilt wonen / leven en de verschillende ruimtes gaat gebruiken.
Wij hebben beneden een extra slaapkamer en badkamer. Ideaal voor gasten!
Sèrre als extra ruimte. Ook hele fijne plek.
Thuiswerkplek is ook handig.
Speelkamer voor de kinderen scheelt een hoop troep.
Voldoende bergruimte voor je spullen.
Veel stopcontacten. Die heb je steeds meer nodig.
Wij hebben onze verbouwing laten mede ontwerpen door een architect. Bleek een hele goede investering!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:47

Trek loze leidingen naar alle ruimtes. Scheelt veel als er ineens iets aangelegd moet worden, hoef je niet weer sleuven te maken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:49

JudithO schreef:
Rocamor schreef:
Oh en als je toch zo'n beetje alles overhoop haalt. Zorg dat je veeeeeel stopcontacten hebt. Kun je nooit genoeg hebben.

Mee eens! Wij hadden in ons vorige huis heeeeeel veel stopcontacten in elke kamer en dat is echt fantastisch.

En als je een douche gaat plaatsen, een klapdeur is echt een zegen. Absoluut geen schuifdeur nemen, die lopen er op een gegeven moment uit. Een gemetseld randje in de douche voor je shampoo flessen is ook ideaal.

Ik heb bij de verbouwing sowieso overal waar een schakelaar kwam ook een stopcontact laten plaatsen. Ik heb in diepe kasten ook een stopcontact laten maken en zelfs hier en daar in het plafond, dat is met al die smartlights erg makkelijk. Zorg ook voor voldoende internetaansluitingen en wifipunten.

Plaats stopcontacten waar je vaak bij moet, zoals bijvoorbeeld in de keuken NIET verticaal dus niet onder een kastje oid, het in- en uitdoen van stekkers is lastig onder die hoek.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:50

Neonlight schreef:
Trek loze leidingen naar alle ruimtes. Scheelt veel als er ineens iets aangelegd moet worden, hoef je niet weer sleuven te maken.

Zorg dan wel dat t goede zijn. Net onze keuken af en moest nog een lampje in een plankje, blijkt dat de loze leiding net te smal is voor de draden. Is uiteindelijk wel gelukt maar een hoop ergenis van gehad.

Wss bedenk is straks nog wel wat dingen aangezien onze verbouwing zo goed als klaar is nu

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 21:53

Yvette81 schreef:
Wij hebben onze verbouwing laten mede ontwerpen door een architect. Bleek een hele goede investering!

We gaan vooral leven in de keuken :). De woonkamer is echt voor ons als gezin. Beneden komen twee slaapkamers voor kinderen (waarvan de eerste onderweg is) en er is nog een extra slaapkamer voor gasten. Ook zijn er beneden twee badkamers. Een voor gasten en een voor de kinderen. Die moeten wel gemoderniseerd worden, maar of we dat gelijk doen ligt een beetje aan de kosten :o

De bovenverdieping wordt dus enkel voor ons. Tzt komt er een buitenkeuken. Dat past meer bij het karakter van de woning dan een serre. De boerderij is overigens groot. De deel is voor het grote deel nog onderbouwd en toch kun je beneden volledig wonen. Het is alleen erg gedateerd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 21:54

Er komen echt mega goede tips voorbij! Heel veel punten waar ik zelf nooit was opgekomen, maar die wel heel belangrijk lijken om rekening mee te houden. Bedankt allemaal!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:02

ikkeniet schreef:
Een buitenkraan meteen aan laten leggen.
Baal er zo van dat we dat zijn vergeten.
Nu moet ik de slang via het doucheraam naar binnen steken en dan op de doucheaansluiting vastmaken.

Een buitenstaan is later ook nog simpel aan te leggen := Je meent toch niet serieus dat je de tuinslang aan de douche vastmaakt?

Quooker is geweldig! Keukenapparaten niet op bezuinigen, heb je elke dag plezier van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:06

Zorg ook voor waterafsluitingen bij iedere kraan, en zeker bij buitenkranen ook dat ze goed bereikbaar zijn. Of het nu is vanwege vriezen, of vanwege een ongelukje met een paard waarbij de gehele kraan afbreekt, je wil niet eerst onderste boven achter/onder een kastje moeten hengelen naar de kraanaansluiting die dan uiteraard zeer stroef gaat. Bij ons braken de eerste twee afsluitingen af, de derde deed het gelukkig nog wel, anders hadden we de hoofdkraan moeten afsluiten (die 1.5m diep in een put in de tuin zit, ook geen aanrader trouwens om daar geen tussenkraan nog te hebben op het binnenkomst-punt).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 23:18

Mizora schreef:
Zorg ook voor waterafsluitingen bij iedere kraan, en zeker bij buitenkranen ook dat ze goed bereikbaar zijn. Of het nu is vanwege vriezen, of vanwege een ongelukje met een paard waarbij de gehele kraan afbreekt, je wil niet eerst onderste boven achter/onder een kastje moeten hengelen naar de kraanaansluiting die dan uiteraard zeer stroef gaat. Bij ons braken de eerste twee afsluitingen af, de derde deed het gelukkig nog wel, anders hadden we de hoofdkraan moeten afsluiten (die 1.5m diep in een put in de tuin zit, ook geen aanrader trouwens om daar geen tussenkraan nog te hebben op het binnenkomst-punt).

Zijn dit dingen die je echt zelf moet bedenken of is dat ook een beetje de taak van de aannemer? Wij zelf zouden aan zoiets niet gauw denken namelijk... overigens is de kans dat de paarden aan huis komen de komende 5 jaar klein. Wie weet in de toekomst :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:38

Oeh! Wij wonen sinds een half jaar in ons huis uit 1973 (bungalow) en hebben echt alles gedaan.
Zoals genoemd idd: neem voldoende stopcontacten. Wij hebben op een aantal plaatsen lichtsensors, waardoor lampen automatisch aangaan als je in die ruimte komt. Ideaal!

Weet even niet meer wat je schreef over isoleren, maar tot aan het einde van het jaar is er een subsidie beschikbaar indien je twee isolerende maatregelen uitvoert. Bijv dubbelglas en vloerisolatie.

Wij hebben onze ketel vervangen. Was al oud en zou misschien nog maar een jaar mee gaan. Hebben deze nu direct op een plek gehangen die veel handiger is.

Lades in de keuken zijn zeker aan te rijden. De Neff slide&hide oven hebben wij ook. Ideaal! Als je toch een oven met een klep koopt, let dan op dat die niet te hoog zit. Dan kan je er niets meer uithalen.
Wij hebben nu voor een inductie kookplaat gekozen, aangezien de toekomst gasloos gaat worden.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:49

996981 schreef:
Yvette81 schreef:

We gaan vooral leven in de keuken :). De woonkamer is echt voor ons als gezin. Beneden komen twee slaapkamers voor kinderen (waarvan de eerste onderweg is) en er is nog een extra slaapkamer voor gasten. Ook zijn er beneden twee badkamers. Een voor gasten en een voor de kinderen. Die moeten wel gemoderniseerd worden, maar of we dat gelijk doen ligt een beetje aan de kosten :o

De bovenverdieping wordt dus enkel voor ons. Tzt komt er een buitenkeuken. Dat past meer bij het karakter van de woning dan een serre. De boerderij is overigens groot. De deel is voor het grote deel nog onderbouwd en toch kun je beneden volledig wonen. Het is alleen erg gedateerd

Ik zou zelf niet blij worden van m'n kinderen slapend op een andere verdieping dan wij. Als ze wat ouder zijn wel, dan ideaal. Maar nu sta ik praktisch elke nacht nog wel bij minimaal 1 van de 2 naast het bed. Elke keer een trap op en af zou ik niet zien zitten. Weet niet of je daar iets aan hebt, maar was het eerste wat ik dacht toen ik het las...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:02

Zorgen dat je beneden een schakelaar hebt voor het licht op de overloop boven en andersom.

En inderdaad bij een buitenkraan zorgen dat je ‘m op een handig bereikbare plaats kunt afsluiten. Bij mijn moeder moet je in de slaapkamer het kruipluik openmaken en dan door de kruipruimte drie meter opzij kruipen naar de kraan. Niet handig.

Ook niet handig: het luik naar de kruipruimte in je slaapkamer :')

Oh ik las over je douche: neem deuren :j :brr:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:14

996981 schreef:
Mizora schreef:

Zijn dit dingen die je echt zelf moet bedenken of is dat ook een beetje de taak van de aannemer? Wij zelf zouden aan zoiets niet gauw denken namelijk... overigens is de kans dat de paarden aan huis komen de komende 5 jaar klein. Wie weet in de toekomst :)

Een goede aannemer zou er aan moeten denken. Het resultaat is dat je zo veel mogelijk van dit soort dingen vooral zelf op een rijtje moet zetten.

Bij ons zijn trouwens alle 3 de zweeftoiletten aan het zakken (overal ligt dus hout onder om verder zakken te voorkomen). Nu zijn die (door de vorige eigenaar van het pand) zo low budget mogelijk aangelegd, maar bij een kennis waar alles voor goed geld is aangelegd is het ook al 2x gebeurd, zij heeft nu stenen onder haar zweeftoilet om afbreken te voorkomen. Zeker bij een zwaardere bewoner zou ik er daarom nooit voor kiezen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:25

Ik zou een grote comfortabele inloopdouche hebben gemaakt ipv een ligbad om in te douchen. In bad ga ik in de praktijk eigenlijk nooit en die hoge instap van het bad is niet levensloopbestendig (en je kunt ook als je nog jong bent een keer gruwelijk door je rug gaan natuurlijk waardoor het niet handig is)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:29

Zoals mizora aangeeft, ik zou ook nooit kiezen voor een hangtoilet.
Bij de onze hebben we nu een hele bobbel ad wc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:33

Ik zou een toiletdouche nemen. Die ga ik overigens nu toch kopen want die kan gewoon geintalleerd worden op 't bestaand toilet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:24

Hilary schreef:
Zorgen dat je beneden een schakelaar hebt voor het licht op de overloop boven en andersom.

En inderdaad bij een buitenkraan zorgen dat je ‘m op een handig bereikbare plaats kunt afsluiten. Bij mijn moeder moet je in de slaapkamer het kruipluik openmaken en dan door de kruipruimte drie meter opzij kruipen naar de kraan. Niet handig.

Ook niet handig: het luik naar de kruipruimte in je slaapkamer :')

Oh ik las over je douche: neem deuren :j :brr:

Wij hebben een nieuw type buitenkraan. Daar zit een klepje in, waardoor er geen water in de kraan blijft zitten. Deze hoeft niet afgesloten te worden bij vorst.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 08:41

Muga schreef:
Ik zou zelf niet blij worden van m'n kinderen slapend op een andere verdieping dan wij. Als ze wat ouder zijn wel, dan ideaal. Maar nu sta ik praktisch elke nacht nog wel bij minimaal 1 van de 2 naast het bed. Elke keer een trap op en af zou ik niet zien zitten. Weet niet of je daar iets aan hebt, maar was het eerste wat ik dacht toen ik het las...

Hier hebben we natuurlijk wel over nagedacht. Ideaal zou zijn de bovenverdieping boven de deel ook gelijk te verbouwen en daar kinderkamers plaatsen. Echter is het budget daar niet toereikend voor. De bovenverdieping boven het voorhuis is niet groot genoeg voor meerdere slaapkamers. Je kunt niet alles hebben.