Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:02

Lindsey_99 schreef:
Wij hebben er eentje die op de CV aangesloten is. Een Dielle Scirocco. Het houtzagen, kloven, stapelen waren we na 20 jaar wel beu.
Wij vinden het een prima kachel (kost wel een paar 'cent') en hij is correct aangesloten door een bedrijf, en het werkt super. Hij verwarmt het hele huis, de thermostaat is geprogrammeerd, zit op domotica aangesloten en per ruimte kunnen we de kachel aansturen en laten verwarmen, en ook via een app. Eens per week zuigen we de aslade leeg, en gemiddeld gaat er ongeveer een zak per dag door in de winter. De CV ketel is alleen nog voor de badkamer.

@ Claudia, mag ik van je het adres van die dealer in Uelsen? De Dielle blijft in het huis achter en we willen straks in ons andere huis ook weer een. MCZ hoor ik ook goede verhalen van.

https://www.123-kaminofen.de

Alstu.

Ts, met een pelletkachel kan je volledig van het gas af.
Dan moet je er wel 1 hebben icm een boiler en een warmtepomp.
De bedragen gaan dan wel zeker richting de 20k :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:07

Kennissen van mij hebben al jaren een pelletkachel en die willen niet anders.
Het is dat mijn rookkanaal verrot is en ik er een mooie betegelde schouw voor heb zitten anders had ik er ook een genomen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:10

Wij hebben sinds drie jaar een pelletkachel in huis, vriend wilde graag een kachel en aangezien wij in een tussenwoning zitten met een niet al te grote tuin vond ik het niet heel handig dat dit een houtkachel zou zijn vanwege de houtopslag.
Toen zijn we uitgekomen op een pelletkachel.
We stoken ongeveer 1 zak over 2 a 3 avonden (denk n uurtje of 12 per zak?
Het vuur is idd heel anders dan van een houtkachel, gehaaster maar ik vind dit niet storend. Ook hoor je ‘m maar wij vinden dit wederom niet storend.
Het beste kun je even naar een winkel gaan waar ze pelletkachels verkopen, kun je er eentje brandend zien waarschijnlijk en zien en horen of het je bevalt.
Schoonmaken is zo gepiept en eens per jaar laten we de schoorsteenveger komen.
Is ook wel nodig!
Het enige nadeel vind ik dat als we met meer mensen hier zijn t snel toch te warm wordt!
De thermostaat zit aan de achterkant van de kachel en eer de warmte daar dan is is het in de kamer al snel n graadje of 26.
Bij ons zit ie niet op de rest van de cv aangesloten trouwens.
Al met al zijn wij tevreden!
Afbeelding

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:26

ClaudiaHS schreef:
Estja, een pijp mag zeker wel door de muur, maar hij moet eerst binnen minimaal 1.5 meter omhoog, dan met 45graden door de muur en MOET boven je dakrand uitkomen.
Directe afvoer door je muur mag inderdaad niet, ten eerste is dat gevaarlijk, je muur wordt zwart, je trek is niet voldoende en je veroorzaakt overlast bij je buren.

Maar hoe wil je nog door de gevel gaan als je minstens boven je dakrand uit MOET komen? Bij de dakrand houdt de gevel toch op?
Hier staat trouwens meer informatie: https://www.stokertje.nl/pelletkachel-regelgeving

Baloedebeer

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:32

Yes ontzettend blij met onze thermorossi, wij hebben hem van k&m kachels, hebben destijds offerte laten maken bij het stokertje daar hadden wij geen goede ervaring mee.

Huidige kachels zijn echt mooi en stil, wij stoken van plospan dat zijn 14 kilo zakken en doen daar 3 dagen mee.

Je rookkanaal dient inderdaad boven het dakbeschot uit te komen. Ivm met eventuele deeltjes die de pijp kunnen verlaten en het daarbijbehorende brandgevaar. Heeft dus niets te maken met het trekken van de kachel zoals bij een houtkachel want dit doet hij dmv de ventilator.

Ik las eerder in het topic wat betreft uitstoot en geuroverlast, dan heb je je niet voldoende geïnformeerd in een pelletkachel want dat is totaal niet te vergelijken met een houtkachel. Wij zijn dmv pellet van het gas af, voor ons een duurzame oplossing..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:36

ClaudiaHS schreef:
Josien, hoe kan je in 1 dag een zak van 20 kilo opstoken :wow:
Wij hadden zakken van 15 kilo, er paste ong 1.5 zak in onze kachel en daar deden we dan 4 dagen mee.

De zak was denk ik toch ook 15 kilo. Het is een praktijkruimte in de schuur van 10 bij 6 meter en een hoog schuinlopend plafond en matig gisoleerd. Dan lukt dat wel hoor! Net als 's nachts laten branden om de vorst er uit te houden. Dat kost ook een volle kachel! Gelukkig hoeft het lang niet alle dagen verwarmd te worden...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:00

Stomme vraag, maar waarom zou je een pellet kachel willen?

Tegenstelling tot CV ketel heb je wel veel meer werk aan zo ding, pelletes kopen, vullen, regelmatig schoonmaken. En ook is erg asociaal naar de buren toe, vooral wanneer buren hebt met astma of cop.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:15

Blussem schreef:
Stomme vraag, maar waarom zou je een pellet kachel willen?

Tegenstelling tot CV ketel heb je wel veel meer werk aan zo ding, pelletes kopen, vullen, regelmatig schoonmaken. En ook is erg asociaal naar de buren toe, vooral wanneer buren hebt met astma of cop.

En waarom zou je het niet willen?
Buren met astma of copd vind ik een kul argument.
Mijn man en zoon hebben beide astma >;)

Er was een of andere mafkees die besloot dat we ineens allemaal van het gas af moesten per 20.. ??
Dan moeten er alternatieven komen he.
En we moeten over op elektrische auto's in 20..
Enig idee hoe ontzettend milieuvervuilend deze zijn?

Ik woon in een straatje met allemaal 70+ers.
En nee ik overdrijf niet, maar ze hebben allemaal een houtkachel aan. Hele dagen.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-11-20 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:16

Wij wilden een andere kachel als alleen cv omdat we een fortuin aan had kwijt waren altijd. Ouder huis en nog niet overal geweldig geïsoleerd en ook geen financiële mogelijkheid om dat momenteel te bekostigen. We hebben een hoekhuis met heel veel grote ramen. We wilden het liefst een pelletkachel op de cv. Maar dat was ook qua geld gewoon voor ons geen doen.
We zijn er echt heel blij mee. Lekkere warmte en we hadden qua kosten ruim de aanschaf en de pellets er al uit afgelopen jaar in vergelijking met het gas.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:24

Wij hadden in ons vorige huis ook een pelletkachel. (van het merk Wodtke)
Zo fijn dat je hem in kon stellen wanneer die aanging. 's Ochtends gewoon lekker warm als je uit bed kwam.
Nu wonen wij wel in een land waar je normaal met hout stookt.
Ik vond de 'herrie' van dat ding wel meevallen.
En wij hoefden de kachel ook niet zo vaak te vullen terwijl hij echt heel veel aanstond.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:32

ClaudiaHS schreef:
En waarom zou je het niet willen?
Buren met astma of copd vind ik een kul argument.
Mijn man en zoon hebben beide astma >;)

Er was een of andere mafkees die besloot dat we ineens allemaal van het gas af moesten per 20.. ??
Dan moeten er alternatieven komen he.
En we moeten over op elektrische auto's in 20..
Enig idee hoe ontzettend milieuvervuilend deze zijn?

Onder tussen komen ze bij de politiek op terug.

Nu.nl Kritiek op biomassa groeit: CO2-uitstoot hoger dan bij steenkoolcentrales
Het zou best kunnen dat ze binnen kort een extra belasting gaan invoeren op het verbranden van hout pellets.

Warmte pompen duur?
Voor geen 3.500,- heb je al een combi warmte pomp waarmee je gasverbruik aanzienlijk terug kunt brengen. Hier bij heb ik nog niet de subsidie van € 1.250 mee genomen.
Je bespaart hier mee zo 200 euro per jaar,

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:41

Een warmtepomp komen ze ook al van terug, heb je het gemiddelde elektra verbruik van een warmtepomp gezien? Het verbruik van een gezin gaat meestal met een factor 4 omhoog. De meeste elektra wordt nog steeds opgewekt door verbranding van fossiele brandstof, kortom ook een enorme co2 uitstoot.

Het 1 is dus niet heiliger dan het andere, al proberen sommige partijen dat wel zo voor te doen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:42

Een gaskachel is geen optie? Geeft ook heerlijke warmte.. Ik vind het zelf beter verwarmen dan cv..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:58

Ik vind gas best duur hoor!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 21:07

chanicha schreef:
Ik vind gas best duur hoor!

Dat dus.

Hij zou alleen de woonkamer verwarmen, net als onze CV nu.
En de overloop en naaikamer.

Overdag zijn we er vaak niet, plus! Niet vergeten te lezen wat ik nu schrijf...

We hebben enorme ramen in de woonkamer, naast een prachtig uitzicht, doet het in de winter nog iets mooiers.
De zon staat er de hele dag op, en hoeven zelfs met min temperaturen overdag geen kachel aan.

In de zomer hebben we speciale wering.

Waarom pellet en géén houtkachel, van pallet weet ik dat je de temperatuur kan inschakelen. Houtkachel dacht ik van niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:17

Ik lees hier ergens dat je alleen pellets van naaldhout moet stoken? Waarom niet van loofhout? Ik wil ook wel een pelletkachel. Maar dan een hybride, zodat je er zowel kloofhout als pellets in kunt stoken. Iemand daar nog een tip voor?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:30

Die zijn er inderdaad, geen ervaring mee.
Wij hebben ooit naar een houtgestookt fornuis waar ook een pelletmodule bij kon gekeken, van de firma Lohberger.

Dit is denk ik zo een hybride wat jij bedoelt:
https://www.heidesmid.nl/nieuws/aduro-h ... letkachel/
Het geluid van de ventilator is de reden dat we indertijd niet voor een pelletkachel gekozen hebben.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 18-11-20 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:30

Ik lees mee.
Wij overwegen ook een pelletkachel. We hebben nu 1 kleine houtkachel maar verder geen verwarming en in de winter voldoet dat niet voor het hele huis.
Maar wij wonen off grid, dus niet aangesloten op de 'standaard' netwerken. En dus geen cv (en al onze energie komt van eigen panelen) en geen buren (en nee, niet in Nederland inderdaad)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:34

Mysa geen ervaring mee.
Klinkt wel interessant.

Wbt warmtepomp, ik ben zelf totaal niet geïnteresseerd in zo'n warmtepomp.
Oa het belachelijk hoge stroomverbruik.
Wij hebben 24 zonnepanelen, een warmtepomp zou daar in de zomer net aan op kunnen draaien. In de winter ga je je scheel betalen.

Blussem, ik zeg niet dat een warmte pomp duur is, maar als je echt compleet van gas af wilt en dan de combi warmtepomp, pelletkachel en boiler dan ga je absoluut richting de 20k.
Vorige buren hadden deze combi en heeft 30.000 euro gekost, zij hadden er ook nog zonnecollectoren bij.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:40

Een Lohberger fornuis, met pelletmodule, aangesloten op een cv systeem met de hele installatie zit je ook op 20k.
Wij hebben dat indertijd afgewogen omdat we ook geen cv in huis hadden, geen gasleiding in de buurt want afgelegen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:40

Sansevieria schreef:
Die zijn er inderdaad, geen ervaring mee.
Wij hebben ooit naar een houtgestookt fornuis waar ook een pelletmodule bij kon gekeken, van de firma Lohberger.

Dit is denk ik zo een hybride wat jij bedoelt:
https://www.heidesmid.nl/nieuws/aduro-h ... letkachel/
Het geluid van de ventilator is de reden dat we indertijd niet voor een pelletkachel gekozen hebben.

Dank je! Ja, zoiets bedoel ik. Maar dan een iets lagere. Hij moet in de open haard komen te staan. De mannen hier zeggen dat ik niet wijs ben maar volgens mij moet het prima kunnen.

Heel grote en hoge haard met een enorm wijde pijp. Daar kan volgens mij gewoon een smallere pijp doorheen.
We hebben afvalhout wat ik wil blijven stoken (gaat nu in houtkachel die op een ander kanaal zit) en kloofhout want heb een prima kloofmachine en vind het leuk werk en tzt misschien zelf pellets maken van zaagsel wat we nu verkopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:44

Wij hebben 5 jaar geleden bij het bouwen van ons nieuwe huis gekozen voor een pelletkachel (ipv warmtepomp) en het bevalt ons super.

Wij hebben daarnaast een opslagvat welke in de zomer door vacuumbuizen/solartubes wordt verwarmd.

Hierdoor zijn wij volledig gasloos en verbruiken wij alleen pellets.
Ongeveer 5-15 kg per dag, 5 kg najaar en voorjaar of zonnige dagen, 15 kg bij kou en vorst op bewolkte dagen.
Hiervan verwarmen we onze woning en hebben we ook het tapwater voor koken, douchen enz.

Ja je hoort de ventilator lopen maar eerlijk gezegd stoort ons dit totaal niet. Hij brand hier deze dagen alleen in de ochtend een uur en in de avond idem. Daar kunnen we dan weer een dag mee door.

De regeling en hoe alles geschakeld is, is hier wel een studie an sich geweest. Maar wij hebben alles zelf geïnstalleerd en naar eigen wensen qua woning ingericht.

In Raalte zit Euron, de leverancier van onze kachel. Daar zijn wij goed voorgelicht.
Het loont zeker om bij meerdere partijen je licht op te steken, zoveel merken, zoveel soorten.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:18

Misschien zit ik er naast, is het niet zo dat open haard en palletkachels er langzamerhand uitgewerkt worden door de overheid ivm fijnstof? En tzt ook zelfs gas vervangen gaat worden door warmtepompen? Ik kan er naast zitten hoor, omdat ik al een aantal jaar niet meer in Nederland woon.

Ik zou btw voor een houtkachel gaan, er gaat niets boven het zien branden en is toch ook andere warmte. Daarnaast hoef je niet zelf aan het kappen ook haardhout kun je gewoon per kuub kant en klaar kopen.

Wij doen het zelf en ik vindt het heerlijk om daar mee bezig te zijn. Al hebben we naast een bijl wel iets grover geschut om te kloven :+

Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:25

Bij pelletkachels wordt ook gewaarschuwd voor koolmonoxide bij opslag van de pellets.

Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:36

Ik stook al jaren met pellets (ex schoonouders verkopen de kachels)

https://www.etecnics.be/

Hier kan je al een hoop info vinden.

Ik stook vrij goedkoop (2 zakken per 3-4 dagen), en het is mijn enige verwarming (los van een elektrisch kacheltje boven en in de badkamer)

Koop ALTIJD bij een speciaalzaak, niet in een grote bouwmarkt, goedkoop= duurkoop
Zorg voor een dubbelwandige buis, die wordt in je bestaande schouw getrokken, het MOET dubbelwandig zijn om schouwbrand te voorkomen.

Je kan ook een pelletketel installeren voor op je CV inderdaad, dat is wel iets duurder dan een ketel op gas.

En, last but not least: koop altijd gekeurde pellets van goede kwaliteit, niet gekeurde bevatten minderwaardige kwaliteit hout, al dan niet met lijmresten, waardoor je kachel kapot gaat