Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
FleurVP schreef:Ik zou denk ik voor infrarood kijken, op 2-3 plekken waar ze veel is een paneel hangen. Geeft hele fijne warmte en het klinkt alsof ze dat wel kan gebruiken, je hebt alleen een stopcontact nodig en je kunt het gewoon aan en uit klikken met een schakelaar. Wij hebben een infrarood paneel in de badkamer (die meteen ook een spiegel is) en die warmt echt snel op. Was 2 jaar terug 150 euro.
Ik kan me ook iets voorstellen bij een elektrische deken? Die heb je al voor 20 euro en kan je bv. onder het hoeslaken leggen in bed maar ook op de bank gebruiken. Die heb je ook vandaag besteld en morgen in huis zeg maar, dus dan kan snel al wat extra comfort geven.
lieke2 schreef:Ik zou ook naar infrarood kijken, in platen te krijgen maar ook posters, canvas en nog meer mogelijkheden. Volgens mij ook behoorlijk energiezuinig
Dorus schreef:Hevonen schreef:Ik zou een Zibro kamin overwegen. Nieuw vrij prijzig, tweedehands vaak wel te vinden. Wij hebben deze kachels jarenlang veel veel plezier gebruikt. Geven een prettige warmte en veel comfort. Je ruikt ze alleen bij het aansteken, daarna eigenlijk niet meer. Ze branden op petroleum, of beter op de gezuiverde petroleum van Zibro Kamin zelf, die is erg schoon. Kachels zijn veilig, gaan uit bij omvallen of stoten.
Daar zijn sommige mensen wel gevoeliger voor dan anderen. Mijn man krijgt standaard hoofdpijn bij zo’n kachel en ik moet ook niet in een ruimte komen die zo verwarmd wordt als een beetje hoofpijnerig ben. Garantie voor een dikke migraine.
nuscaniels schreef:Elektrische kachels. Mijn niet geïsoleerd huis met toen 2 groepen en elektra ergens uit de jaren 60 kon dat prima hebben.
Verbruik is inderdaad schrikbarend maar belasting op je netwerk minimaal.
Ik heb bijna heel de winter er continue 2 aangehad. Ook met douchen, eerst kachel in de douche plaatsen, half uurtje laten draaien en dan pas douchen. Mijn badkamer was zo koud dat mijn shampoo bevroor.
ikke schreef:nuscaniels schreef:Elektrische kachels. Mijn niet geïsoleerd huis met toen 2 groepen en elektra ergens uit de jaren 60 kon dat prima hebben.
Verbruik is inderdaad schrikbarend maar belasting op je netwerk minimaal.
Ik heb bijna heel de winter er continue 2 aangehad. Ook met douchen, eerst kachel in de douche plaatsen, half uurtje laten draaien en dan pas douchen. Mijn badkamer was zo koud dat mijn shampoo bevroor.
Nu ben je onzin aan het uitkramen. Als een kachel 2000W gebruikt, is dat 2000 Watt, oftewel 8,5 Ampere.
De belasting op je netwerk is dus 8,5A en aangezien de zekering 16A is, kun je er net twee op een groep aansluiten.
nuscaniels schreef:ikke schreef:Nu ben je onzin aan het uitkramen. Als een kachel 2000W gebruikt, is dat 2000 Watt, oftewel 8,5 Ampere.
De belasting op je netwerk is dus 8,5A en aangezien de zekering 16A is, kun je er net twee op een groep aansluiten.
Pardon, onzin uitkramen. Ik had niet tegelijkertijd een wasmachine, droger, magnetron en wat dan ook draaien, maar wel 2 kachels op een meterkast met 2 groepen en zeer oude elektra. Welke gelukkig vanaf volgende week vervangen gaat worden. Meterkast is in juni al veranderd naar een 6 groepenkast.
maar misschien is een tigchelkachel wat? 
kruimellover schreef:Ik zie dat het al genoemd is. Een airco is misschien niet de eerste optie waar je aan denkt, maar de nieuwere airco’s kunnen vrijwel allemaal ook verwarmen en voor 40 m2 heb je niet eens zo’n hele grote capaciteit nodig. Bovendien kun je die altijd nog meenemen en ergens anders ophangen, dat is misschien goed om te weten ivm de prijs.
Ik zou wel een set aanbevelen met een binnen- en buitenunit. Dat werkt wel beter dan een mobiele airco namelijk.
Succes TS.
ikke schreef:kruimellover schreef:Ik zie dat het al genoemd is. Een airco is misschien niet de eerste optie waar je aan denkt, maar de nieuwere airco’s kunnen vrijwel allemaal ook verwarmen en voor 40 m2 heb je niet eens zo’n hele grote capaciteit nodig. Bovendien kun je die altijd nog meenemen en ergens anders ophangen, dat is misschien goed om te weten ivm de prijs.
Ik zou wel een set aanbevelen met een binnen- en buitenunit. Dat werkt wel beter dan een mobiele airco namelijk.
Succes TS.
Ja, een split-unit is beter/efficiënter, maar een mobiele set is sneller te installeren en meestal fors goedkoper in aanschaf, maar heeft dan weer niet de levensduur.
Afwegingen dus. Hoe lang is jouw financiële polsstok. Neem daarin ook mee dat de elektriciteitsrekening bij een bi-directionele airco, of lucht-lucht warmtepomp om in fancy termen te blijven, ongeveer 1/3 is in vergelijk met een elektrische kachel van dezelfde capaciteit.
Check wel vooraf of zo'n split-unit wel mag. Die buitenunit mag niet altijd en overal geplaatst worden.