Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 12:31

ingvdh schreef:
@ Cer Echt waar!!!! Ja echt, mega flikkeren bij volop branden en gedimd geen last.

En hoever gedimd is gedimd? kan je daar dan bijv nog wel bij lezen?

Citaat:
En als je de gekleurde hue's neemt kan je van alles nabootsen en instellen, dus ook de gekleurde zonsopgang maar het is mogelijk.

Ohhh .. <3

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:32

Ook de gewone witte lampen hebben verschillende settings. Heel fel voor als je wil lezen, of meer gezellig iets geler (gedimd) licht. Ik kan vanavond wel even een fotootje maken van het menu.

ingvdh

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:40

Als je dimt op 75% stopt het flikkeren bij mij. Zelf heb ik de lampen altijd op standje gedimd, dat is 25% en daarmee kan ik nog prima breien 's avonds voor de TV.

Je hebt allemaal voor geprogrammeerde scenes met daarin kleuren (jouw zonsopgang) en verschillende dimopties. Je kan er ook voor kiezen zelf iets te maken en op te slaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 06:22

Ik ben zo enthousiast dat ik strakjes waarschijnlijk al de eerste starterset ga halen.. :j
Even uitzoeken hoeveel hue dimmers (ik denk dat ik begin met 1 ofzo) en bridges (ik denk ook 1) moet hebben.
Ik heb sowieso een paar lampen in huis zonder dimmer, gewoon met schakelaar, dus daar kan ik beginnen met proberen.
De standaarddimmers ga ik in eerste instantie vervangen voor schakelaars, en daarna waarschijnlijk doorlussen..
Zo maar eens checken welke fittingen ik overal heb (en of ik bewegingssensoren wil, maar dat kan later ook nog denk)
De keukenspot plafon lamp moet ik vervangen, die ook maar gelijk hue (daahaag centjes.. :') )

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:27

In principe hoef je maar 1 bridge te hebben. Tenzij je van plan bent meer dan 50 lampen aan te sluiten.
Wat betreft de dimmers: als je een lamp + armatuur koopt van Philips, bijvoorbeeld een plafondlamp, dan zit er als het goed is al een schakelaar/dimmer bij. Dus voordat je allerlei dimmers koopt, zou ik eerst even in de verpakking kijken :)

Wij hebben per ruimte 1 hier schakelaar waar alle lampen op zitten. En daarnaast bedienen we ze ook veel met Google Home. Die kan bvb ook in 1 handeling alle lampen in huis uitdoen. Handig als je weg gaat of gaat slapen.

Dit is de schakelaar die ik bedoel trouwens: https://www.beaumotica.nl/philips-hue-d ... s8QAvD_BwE

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 06:35

Dus ik heb in mn woonkamer 2 lampen, en die kan ik met 1 dimmer bedienen?
Stomme vraag, zit er dan iets op die dimmer waardoor ie weet welke lamp je bedoelt?

Of heb je per lamp 1 dimmer nodig? Of kan ik de hallamp ook met de dimmer van de woonkamerlampen bedienen?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:41

Ja, met 1 dimmer kan je meerdere lampen bedienen. In de app kun je de schakelaar aan de juiste lampen koppelen. Maar, als ze op 1 schakelaar zitten, betekent dat ook dat ze hetzelfde gedrag vertonen. Je kan dus niet lamp A aandoen en lamp B uit, of de ene lamp gedimt en de andere niet. Als lamp A op 75% staat, staat lamp B dat ook. Als wij ze toch allebei anders ingesteld willen (is bij ons eigenlijk nooit aan de orde), kan je dat doen in de Hue app.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 06:48

Ahhh oke, thanks! Ik heb inderdaad voor de woonkamer 2 lampen die wisselen qua instelling. Ligt eraan of ik aan het werk ben (eettafellamp), zit te lezen (plafonniere iets feller) of tv kijk (plafonniere gedimd).. Voor de woonkamer zouden dan twee dimmers in ieder geval nodig zijn tzt.. (eerst 1 en kijken of het met de app een beetje handig werkt)
Wat ik ook moet kijken is hoe de app op mijn wat oudere Iphone werkt.. dat ding vertoont kuren, en het zou bijzonder onhandig zijn als de lampen niet meer willen omdat de app in de kreukels draait :')
Ik hoop eigenlijk dat ik de app draaiend krijg op een vorige generatie Ipad die hier ligt te liggen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:02

Ik heb de app draaien op mijn oude SE van 4,5 jaar oud. Daarnaast op de Ipad van nog veel ouder. werkt prima.

Je hebt inderdaad maar 1 bridge nodig.

Maar waarom overal dimmers hangen als je ook kan bedienen met de app? Dat is het grote voordeel van de Hue, je hoeft niet meer fysiek naar de dimmer toe te lopen om de lamp aan en uit te doen. Je kan de hele boel bedienen vanaf de tablet of telefoon.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:45

Zonde allemaal dimmers kopen. Dan is het hele handige van HUE eigenlijk wel weg. Gewoon lekker vanaf de bank je lampjes bedienen met de app. Zorgen dat je de lampen een naar geen waarvan je weet welke het is.
Mijn vriend (Noors) heeft voor mij de boel geïnstalleerd en alle lampen hebben hier Noorse namen gekregen. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:16

Ja euh.. weet ik veel hoe dat werkt... :')
Ik dacht dan moet ik de hele tijd mn telefoon of tablet overal mee naartoe slepen...

Maar, misschien is dat dan op te lossen met bewegingssensoren.. :j

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:19

Google home!
In ieder ruimte in huis hebben wij een mini :')

Er was een tijd dat je die dingen overal gratis kreeg, bij overstappen energie, bij bepaalde producten bij kruidvat, dekbeddiscounter.. Dus zo had ik een hele verzameling..

Ik bedien mijn hele huis met mijn stem :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:20

Volgens mij heb ik een soundbar waar google home inzit... ik moet es kijken wat die allemaal kan.. Of althans, ik kan er tegen praten.. dan heb ik nog wel zo'n dingetje nodig.. een nest ofzo?
nou op mijn leeftijd ga ik eerst maar es kijken hoe ik met de basis set overweg kan :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:27

Cer schreef:
Volgens mij heb ik een soundbar waar google home inzit... ik moet es kijken wat die allemaal kan.. Of althans, ik kan er tegen praten.. dan heb ik nog wel zo'n dingetje nodig.. een nest ofzo?
nou op mijn leeftijd ga ik eerst maar es kijken hoe ik met de basis set overweg kan :')

Nee hoor, nest is niet nodig! Je moet de Google Home app downloaden, kan zijn dat je de soundbar dan gewoon al kan configureren zonder dat je er een losse nest of home bij nodig hebt.

Ik heb 2 Google Mini's en een Sonos Soundbar die ik licht commando's kan geven :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:29

Nou het probleem met die soundbar is dat ie soms denkt dat ik wat zeg en dan dingen gaat doen :') (hij luistert mee met de tv, de dweil) dus die hangt nu heel chagrijnig te zijn met zn rooie streepje omdat zn microfoon uit staat..
Maar ik ga zeker checken hoe dat werkt.. de GoogleHome app heb ik inderdaad wel al, omdat ik anders de soundbar niet aan de gang kreeg (soms denk ik met weemoed aan de jaren 80.. stekker erin en gaan :D )

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:30

Als je alles via de dimmers wil bedienen kan je net zo goed geen Hue kopen. Scheelt een hoop geld. :)
Voordeel is juist dat je alles via de app kan bedienen en instellen.

Met een Google / nest mini kan je het met de stem bedienen. Dan heb je ook geen dimmers nodig. Ik zeg bijv tegen Siri dat de lampen woonkamer aan moeten. Als ik wil dimmen zeg ik “lampen woonkamer dimmen 25%”, dan worden de lampen gedimd.
De mini’s los zijn overigens niet zo duur en er zijn regelmatig aanbiedingen van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:37

Nou ja, ik "wil" dat niet perse hoor.. :)
Ik weet gewoon nog niet hoe het werkt.. en daarom is dit topic zo superhandig met al deze tips en gebruikerservaringen :j
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik het beste eruit haal natuurlijk.. En ik wil gewoon mooie verlichting :D

De kleuropties spreken me erg aan, dat je dus kunt dimmen en dat ik toch over wil/moet op LEd, en dit is dan een heel mooi systeem.. Alleen dus voor mij uitvogelen hoe het werkt.
Elke tip/trick is dus van harte welkom :j !

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:48

Ik kom even binnenvallen! Ik heb ooit ook een Hue topic geopend op Bokt haha :=

Wij zijn nog steeds heel blij dat we voor Hue zijn gegaan. Wij hebben geen Hue schakelaars/dimmers. We doen alles op telefoon. Dat is in het begin even wennen, maar went ook best snel eigenlijk.

We hebben zo’n starterspakket gekocht met de bridge en 3 bolletjes. En later gewoon losse bolletjes. We hebben in de buffetkast en achter de tv ook een led strip. Super tof!

Tip: ga voor ambiance light of color en niet voor white.

Oja, en je kan scènes aanmaken. Zodat als je niet thuis bent de lampen wel aangaan!
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 07-10-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 10:51

@Denise_Storm: hebben jullie de lichtschakelaars laten zitten?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:59

Cer schreef:
@Denise_Storm: hebben jullie de lichtschakelaars laten zitten?

Ja, wij hebben inderdaad gewoon nog overal de schakelaars zitten. Soms heeft bezoek de knop gebruikt en dan moet je hem weer even omzetten, maar in principe hebben we er geen last van. Voordeel is dat als je bijv je telefoon niet bij de hand hebt, je wel gewoon nog het licht met die knop kan regelen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:04

Ik heb ooit zitten uitzoeken of het mogelijk was, dat zodra mijn telefoon in het WiFi netwerk kwam, dat dan de lampen in de hal aan gingen.
Eigenlijk wou ik het dan ook nog zo maken, zodra de bewegingssensor in de hal detectie had, dat hij zei welkom thuis.. [naam] aan de hand van welke telefoon net in het bereik kwam.

Heb zitten spelen met IFTTT maar wat ik wou was nog niet mogelijk -O-
Maar het is leuk speelgoed!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:54

Cer schreef:
Nou het probleem met die soundbar is dat ie soms denkt dat ik wat zeg en dan dingen gaat doen :') (hij luistert mee met de tv, de dweil) dus die hangt nu heel chagrijnig te zijn met zn rooie streepje omdat zn microfoon uit staat..
Maar ik ga zeker checken hoe dat werkt.. de GoogleHome app heb ik inderdaad wel al, omdat ik anders de soundbar niet aan de gang kreeg (soms denk ik met weemoed aan de jaren 80.. stekker erin en gaan :D )

haha dat doet de onze ook. De google home's en siri ook trouwens :)) Maar vind het af en toe random aan gaan niet zo vervelend want we bedienen de lampen wel altijd via stem

@peerke: zal niet lang duren denk ik! kan nu al herinneringen instellen, dat die oppoppen als ik thuis kom ipv op een tijd

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:39

Cookies schreef:
Zonde allemaal dimmers kopen. Dan is het hele handige van HUE eigenlijk wel weg. Gewoon lekker vanaf de bank je lampjes bedienen met de app. Zorgen dat je de lampen een naar geen waarvan je weet welke het is.
Mijn vriend (Noors) heeft voor mij de boel geïnstalleerd en alle lampen hebben hier Noorse namen gekregen. :D

Ben ik het niet mee eens. Ja, je kan de lampen met de app bedienen, maar als ik bvb thuiskom of 's nachts naar het toilet moet, wil ik de lampen gewoon met een knop kunnen bedienen en niet eerst mijn telefoon moeten pakken. Dus wat mij betreft hebben die dimmers echt wel meerwaarde.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:56

xSwanHeart schreef:
Cookies schreef:

Ben ik het niet mee eens. Ja, je kan de lampen met de app bedienen, maar als ik bvb thuiskom of 's nachts naar het toilet moet, wil ik de lampen gewoon met een knop kunnen bedienen en niet eerst mijn telefoon moeten pakken. Dus wat mij betreft hebben die dimmers echt wel meerwaarde.

Maar zou een bewegingssensor dan niet handiger zijn?

Overigens heb je ook dit soort dimmers: https://www.senic.com/friends-of-hue-smart-switch (had ik al eerder gedeeld volgens mij). Dan heb je gewoon een fysieke knop incl. dimfunctie, die je gewoon op een schakelaarknopplek kan monteren.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:03

Maar het is toch altijd nog mogelijk om de lampen met de schakelaar te bedienen? Bij ons in iedere geval wel, al moet je de knop dan even twee keer omzetten (dus eerst naar uit en dan aan). En waarom zou je in de wc perse Hue doen? Daar kan je ook een gewone lamp doen toch die je altijd met de schakelaar aan en uitzet?