Relatie met de buren goed houden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:49

Vjestagirl schreef:
Ik vind het trouwens heel fijn dat iedereen hier zegt dat ik niet gek ben. Ik weet van mezelf dat ik nogal de neiging heb om te star te zijn en niet genoeg mee te bewegen naar een ander toe, dus het feit dat jullie aangeven dat dit geen reëel verzoek van de buren is vind ik echt heel prettig :D

Bij ons vorige huis hadden wij het andersom :+
Wij wilden een aantal bomen weghalen die zonlicht wegnamen van de volieres en waarvan er na stevige wind steeds flinke takken afbraken.
Terwijl het snoeibedrijf in onze tuin bezig was, stond de achterbuurman opeens bij ons in de tuin (gewoon hondsbrutaal door de garage gelopen) met de vraag wat we allemaal aan het doen waren en of we wel iets terug gingen plaatsen, want ze hadden het graag dichtbegroeid 8)7
Nou, dan plaats je toch zelf iets? Waarom moeten wij daarvoor betalen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:51

Vjestagirl schreef:
Ik vind het trouwens heel fijn dat iedereen hier zegt dat ik niet gek ben. Ik weet van mezelf dat ik nogal de neiging heb om te star te zijn en niet genoeg mee te bewegen naar een ander toe, dus het feit dat jullie aangeven dat dit geen reëel verzoek van de buren is vind ik echt heel prettig :D

Mooi, die starheid komt je deze keer goed van pas! :D

Ik zou zeer duidelijk zijn en zo min mogelijk uitleggen. Alle info die jij geeft gaat leiden tot een nieuwe discussie. Ik zou het houden op 'Ik heb nagedacht over het kappen van de boom. Ik ga dat niet doen.' Punt. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden! Op de lange termijn gaat zo duidelijk zijn de verstandhouding denk ik beter houden dan wanneer je lief probeert mee te bewegen (wat onduidelijkheid geeft = discussie = gebed zonder einde).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:53

Vjestagirl schreef:
meggiemeg schreef:
Aan de hoogte van de boom te zien staat deze er al even, hoe lang hebben zij op die plek de moestuin?
Waarschijnlijk staat de boom er al langer dan dat de moestuin op die plek ligt.
Geef gewoon aan dat je niet van het over sociale gedoe bent, even een praatje, een pakje aannemen en klaar staan voor elkaar als het nodig is en dat is meer dan voldoende voor je.
Mochten ze dan weer over de boom beginnen tussen neus en lippen door melden of ze ook al aan de andere buren hebben gevraagd of ze de schuur plat gooien vanwege de ongewenste schaduw die deze geeft.

De boom staat er al zeker 15 jaar jaar, hoewel ik vermoed dat het eerder 30 is. Ik ga er ook van uit dat hun moestuin er nog niet zo lang ligt.
En ik snap best dat als je tomaten wilt kweken, dat het dan irritant is als dat niet gaat, maar dat wisten ze toen ze die tuin daar neerlegden.

Die laatste vind ik erg leuk, ik zal er eens over denken of ik dat durf :D

Dan is het toch heel simpel als ze er weer over beginnen, goh buren hadden jullie dan niet beter de moestuin op een ander plekje neer kunnen leggen? De boom is niet zomaar uit de lucht gevallen, die staat er al even.
Wat betreft het laatste: kom op je kunt het!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:55

Jij wilt de boom houden, dus blijft deze staan. Punt.
Alle andere informatie gaat leiden tot nieuwe discussies, gedoe, etc.
Niet leuk voor de buren, maar wel duidelijk.
Daar wennen ze het snelst aan.
Tenslotte zijn ze vanaf het begin niet eerlijk tegen jou geweest.
Dus 'aardig' is al relatief.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:01

senna21 schreef:
Jij wilt de boom houden, dus blijft deze staan. Punt.
Alle andere informatie gaat leiden tot nieuwe discussies, gedoe, etc.
Niet leuk voor de buren, maar wel duidelijk.
Daar wennen ze het snelst aan.
Tenslotte zijn ze vanaf het begin niet eerlijk tegen jou geweest.
Dus 'aardig' is al relatief.

Precies. Ze vragen iets, je kan ja of nee antwoorden en jouw antwoord is nee. Ik zeg dat ook vaak gewoon hoor “het is een vraag waarop je ja of nee kan antwoorden en mijn antwoord is nee dus waarop ga je erop door?” Dan zijn ze, in mijn geval, snel stil :D

Storm

Re: Relatie met de buren goed houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:08

Ik heb je topic van je nieuwe huis als stille meelezer gevolgd en heb het even terug gezocht. Daar staat ook nog de funda advertentie in en daar kun je redelijk zien hoe de boom staat. Ik vind dat hij best vrij ver naar de andere kant staat, dus van de buren af. Ik snap zelfs niet zo goed dat dit een probleem is en ik zou ook zeker de boom niet kappen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 15:15

Storm schreef:
Ik heb je topic van je nieuwe huis als stille meelezer gevolgd en heb het even terug gezocht. Daar staat ook nog de funda advertentie in en daar kun je redelijk zien hoe de boom staat. Ik vind dat hij best vrij ver naar de andere kant staat, dus van de buren af. Ik snap zelfs niet zo goed dat dit een probleem is en ik zou ook zeker de boom niet kappen.

Voor iedereen die nieuwschierig is, het gaat dus om de achterste boom op de foto. De tuin van de buren bevind zich aan de rechter kant van de fotograaf
Afbeelding

Hier is het ook een beetje te zien. Je ziet nog aan de linker kant de 2 stammen van de gemeente bomen, mijn boom staat recht achter het tuinhuis en het kleine appelboompje.
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:16

Als de boom er al zo lang staat telt afstand dat ie van erafscheiding moet staan niet meer. Ik zou hem niet kappen, want de bomen van de gemeente staan net zo goed dan in de weg en geven dezelfde schaduwen ws ook, dus kap je hem voor niets, plus dat jij dan tegen een half kale boom aan gaat kijken omdat ze in elkaar gegroeid zijn denk ik en waar ze in elkaar zitten hebben ze geen blad meer. Hier heeft 2jr geleden de woningstichting tig bomen die 65jr waren en miss nog wel hoger dan de jouwe weggehaald op hun kosten en gebeurde hier hetzelfde 2 bomen op erfgrens van ons huis en van buren, van haar moest die van hun weg ik vond die van ons heerlijk, ons huis was altijd koel in de volle zon. Boom is weg en wij hielden een vieze bruine kale spriet over die bij de eerste storm dus ook gelijk om ging met alle ellende erbij. Had dus geen steun en bescherming meer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:17

Ik zou denk ik gewoon zeggen dat de boom blijft en je hem om de zoveel tijd laat checken op zijn gezondheid.
Dat de boom de rede van koop is geweest en daarmee moet het maar klaar zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:25

Wellicht kan je, na eventueel zelf lezen, ze het boek 'het geheime leven van bomen' geven/lenen.
https://www.bol.com/nl/f/het-geheime-le ... 091613737/

Mijn man is boomchirurg en kwam eens thuis met dit boek en heb het in 1 ruk uitgelezen. Keek ik al met bewonderende ogen naar de boom in t algemeen, is dat alleen maar meer geworden nadien. Echt een aanrader.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:33

Ik zou, naar de buren toe, juist niet teveel redenen geven waarom je de boom wil houden. Daarmee geef je alleen maar ruimte voor een discussie. Jij wil dat de boom blijft, klaar. Waarom jij wil dat ie blijft, hoef jij aan niemand toe te lichten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:39

Wat een prachtige tuin heb je :D
Ik zou de boom ook niet willen kappen. Het geeft denk ik precies de (bosrijke) sfeer in je tuin die jij wil.
Duidelijkheid geven zou het beste zijn dat je kunt doen. Als de relatie met de buren daardoor sneuvelt is dat vervelend maar dan weet je ook gelijk waarom ze misschien zo aardig tegen je waren. :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:41

En binnen 5 jaar krijg je weer nieuwe buren ;)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:44

YES EEN BURENTOPIC, MIJN LIEVELINGS *\%/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:55

Dergelijke narigheid heb ik ook hier,een hele mooie zeker 40 of 50 jaar oude conifeer in mijn tuin en een buurman die me al 3 jaar pest om hem weg te krijgen. Echter dit is een huurwoning,niet mijn eigendom dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:55

Mooie tuin! Ik geef je ook groot gelijk. Prachtige boom, die zou ik zeker niet kappen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die boom zo enorm veel schaduw geeft. Ik vind hem niet eens zó groot, en als het google maps plaatje naar het noorden gericht is dan geeft die boom volgens mij alleen in de ochtend een beetje schaduw in de moestuin.
Ik denk dat je beter direct duidelijk had kunnen zijn, want door te zeggen dat je er volgend jaar over gaat denken hebben ze een heel jaar de tijd om er over te blijven zeuren. Jij vindt hem mooi en hij wordt niet gekapt, punt. Dat kun je best op een nette manier brengen zonder een ruzie te veroorzaken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:57

Ik vind het ook verbijsterend dat de buren het voor elkaar hebben gekregen te snoeien aan die boom. Hij hangt niet eens over de erfafscheiding en reikt niet tot in de tuin van de buren. Op het moment dat ze dat weer flikken kan je ze aanklagen wegens huisvredebreuk (tuin valt daar ook onder) en vernieling van eigendommen.

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:58

Ik geloof dat ik zou doen alsof ik een bomenknuffelaar was.. ala prinses Christina de boom elke keer zou knuffelen als de buren je kunnen zien en horen. En als de buren dan nog een keer naar kap van de boom vragen heel geschokt reageren dat je een vriendschap met die boom hebt en dat je natuurlijk je vriend nooit zou willen ombrengen.. misschien kan je er een beetje hysterisch bij kijken? Dan durven ze er vast nooit meer over te beginnen. Gheghe ghe

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:00

Ik zou gewoon zeggen dat je die boom prachtig vind en dat het een van de redenen is dat je het huis gekocht hebt en hij dus blijft staan. En verder nergens meer op ingaan. Ik vind het bizar hoe mensen te kunnen denken over dit soort dingen door te blijven zeuren. Over wat niet van jou is heb je nou eenmaal weinig te zeggen, voor echt overlast veroorzakende dingen zijn meestal wel regels opgesteld.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:01

Ik zou wel gewoon duidelijk zijn, niet dat je misschien volgend jaar er iets aan doen. Dan hoeven ze gelijk niet meer erover te beginnen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:04

Lekker laten staan die boom! <3

Ik denk dat je het in de kiem moet smoren. Dus elke keer als ze over die boom beginnen zeg jij iets in de trant van; "ik heb het huis juist gekocht vanwege de heerlijke schaduwrijke tuin, dus de boom blijft staan." En dan verander je van onderwerp. Gewoon elke keer afkappen en vrolijk verder babbelen.

Een goede relatie met je buren is leuk, maar het hoeven je beste vrienden niet te zijn, en je hoeft je niet in allerlei bochten te gaan wurmen om ze tegemoet te komen. Als hij 2 meter uit de erfgrens staat, staat hij goed. En als hij dat niet stond was het bij zo'n grote boom ongetwijfeld verjaard.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:10

- jouw huis
- jouw boom
- jouw beslissing.

Vertel ze op vriendelijke, doch besliste wijze dat je de boom het pronkstuk van je tuin vindt en je hem niet gaat laten weghalen. Wel vind je het vervelend dat hun moestuin door de boom op die plek niet het beste tot zijn recht komt, wellicht kan die verplaatst worden? Uiteraard kan je daarbij helpen! :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:12

Jouw tuin, jouw boom, dus jij bepaald.
Jammer voor de buren en hun moestuin.
Moestuin seizoen loopt op z'n einde dus dan kunnen ze die volgend jaar op betere plek maken waar wel zon is.

Afbeelding
Ik heb een zwembad rechts in de tuin.
En de bomen achterin (van de buurman) zijn allemaal esdoorns.
Ik ben ze ook liever kwijt, want mijn zwembad ligt constant vol met blad en helicoptertjes en na 15u ligt mijn zwembad in de schaduw.
Nou dat is dan jammer voor ons.
Ik ga toch echt niet van mijn buurman eisen dat hij de bomen weg haalt.

Edit: de 5 esdoorns op mijn eigen perceel heb ik wel laten kappen, deze waren allemaal hol van binnen.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 23-09-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:14

Het enige die je eigenlijk moet laten kappen, zijn de buren.

Het is jouw prachtige boom (en tuin), als de buren het willen laten kappen, hadden ze maar zelf dat huis moeten kopen. Met het gedrag dat ze vertonen zou ik ze echt niet tegemoet komen. En die moestuin kan prima verplaatst worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:16

Klopt het dat ik geen slagschaduw zie van jouw boom op de moestuin van de buren?

Ik liet de boom mooi staan, met de mededeling dat alles wat over hangt mag worden gesnoeid. Maar verder was het jammer dan voor ze.

Gewoon duidelijk aangeven dat de boom blijft staan, weten ze gelijk waar ze aan toe zijn.