Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 11:03

Maar eigenlijk is starters een wat misleidende term. De vrijstelling van de belasting gaat namelijk gelden voor iedereen boven de 18 en onder de 35 jaar. Bijkomende voorwaarden zijn wel dat je slechts een keer gebruik kunt maken van de vrijstelling en dus ook zelf in de woning moet gaan wonen.

Door starters te definiëren als volwassen onder de 35 jaar, hebben ook mensen in die leeftijdsklasse die al een huis bezitten nog recht op de vrijstelling als ze een nieuw huis kopen. Immers: het is geen eis dat je nog nooit een huis in bezit hebt gehad.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... sbelasting

Fitzroy

Re: Wanneer ben je een starter op de woningmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:59

Maar dan schieten ze toch hun doel voorbij? Het was toch om starters een betere kans te geven op de woningmarkt, niet voor doorstromers?
Anders zou dit nog een goede zijn voor het meldpunt discriminatie, er is dan imo echt sprake van leeftijdsdiscriminatie. Waarom een doorstromer onder de 35 wel en daarboven niet?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 17:07

Ik ben het met je eens maar ik klaag niet want scheelt mij wel duizenden euro’s :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:30

anne_bento schreef:
Ik ben het met je eens maar ik klaag niet want scheelt mij wel duizenden euro’s :+

Hetzelfde voor mij :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:39

Er is wel meer differentiatie op leeftijd in de belastingwetgeving hoor.

Ben wel blij dat je me wel gelooft als RTL nieuws het meldt, maar dat de rijksoverheid zelf als bron niet telt is een beetje jammer :+.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 17:48

Er stond ergens dan ook weer ‘eerste’ woning.. het is niet dat ik jou niet geloofde, maar ik las zoveel verschillende dingen dat het gewoon niet erg duidelijk werd.. dan ga je toch wat twijfelen. Dit is voor het eerst dat ik dat ook ergens anders lees, dat geeft al iets meer bevestiging.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:39

veerledec schreef:

Ben wel blij dat je me wel gelooft als RTL nieuws het meldt, maar dat de rijksoverheid zelf als bron niet telt is een beetje jammer :+.

Op de site van de overheid staat het ook gewoon onduidelijk vermeld met eerste woning.

Wij gaan niet uitstellen, de verkopers hebben aan ons al een beetje laten doorschemeren dat ze daar niet op zitten te wachten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:35

___1 schreef:
veerledec schreef:

Op de site van de overheid staat het ook gewoon onduidelijk vermeld met eerste woning.

Wij gaan niet uitstellen, de verkopers hebben aan ons al een beetje laten doorschemeren dat ze daar niet op zitten te wachten.

Wel zonde maar inderdaad, het is dan wel nog ruim 3 maanden, kan me voorstellen dat kopers er niet op zitten te wachten

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:47

veerledec schreef:

Herkenbaar hoor Veerle.. en helemaal eens met jouw eerdere berichten in dit topic.

De officiële bronnen zijn voor veel mensen lastig te lezen (terwijl dat wel de enige 'echte' bron is) en dan komen er allemaal commerciële 'vertalingen' van het wetsvoorstel naar voren in het topic, waarbij de auteurs geprobeerd hebben het zo simpel mogelijk uit te leggen en dus hun eigen woorden gebruiken en dat leidt vaak tot extra verwarring.

En het is een voorstel, maar als dat zo wordt aangenomen zoals het nu is, dan hoeft het inderdaad niet je eerste woning te zijn en de term starters is in dat geval wel wat verwarrend uiteraard. Omdat er in eerdere (uitgelekte) berichten sprake was dat het alleen voor eerste woning zou zijn, staat dat nu nog op veel websites zo, terwijl dat op basis van het wetsvoorstel dus niet het geval is.

Ik vind het wel jammer, wij hebben 3 november overdracht van onze koopwoning. Ben nu 32 en zie mezelf niet voor mijn 35ste nog een keer verhuizen, maar de juridische overdracht van de woning uitstellen naar januari 2021 is hier helaas geen optie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:54

Tja, we zitten wat dat betreft in dezelfde business natuurlijk JustLizz. Wel balen dat je er net buiten valt.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:59

Ja is ook, en ik snap ook dat als je niet in onze business zit dat het dan lastiger is om de juiste bronnen en juiste informatie op te zoeken.

Ja wel balen, maar goed, we hebben geen villa ofzo gekocht dus het is te overzien haha

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:17

Fitzroy schreef:
Maar dan schieten ze toch hun doel voorbij? Het was toch om starters een betere kans te geven op de woningmarkt, niet voor doorstromers?
Anders zou dit nog een goede zijn voor het meldpunt discriminatie, er is dan imo echt sprake van leeftijdsdiscriminatie. Waarom een doorstromer onder de 35 wel en daarboven niet?

Als je mensen laat doorstromen in de starterswoningen levert dat toch ook weer woningen op voor desbetreffende starters? :)