Ervaringen electrische ratten val?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:54

Wij hebben sinds dit voorjaar ook die Goodnature. Deze werkt inderdaad met een lokstof, wanneer ze daar aan zitten, wordt er een slagpen in hun nek geschoten door dat co2 patroon. Dat patroon is dus niet om te vergiftigen maar puur om die pen snel in beweging te brengen. Zie het als een soort airsoft-wapen. Verder hebben we een grote vangkooi staan. Met de Goodnature nu 5 ratten (volgens de teller) te pakken gehad. Voordeel ervan is dat je ze niet hoeft op te ruimen, dat doen de collegaratten wel voor je. Vreten elkaar op, dat geeft ook wel aan wat voor smerige beesten het zijn. Binnen een uur zijn ze wel opgeruimd.
Met de vangkooi hebben we er inmiddels wel meer als 10 gevangen. Om van de gevangenen af te komen zijn er enkele niet echt diervriendelijke methoden die ik niet openbaar schrijf. Wat wij doen is de kooi oppakken (heb aan de bovenkant 2 halstertouwen zitten want anders bijt ie mij in mijn vingers als ik de kooi aan het gaas optil) en midden op het erf zetten. Honden erbij, een jackrussel en mechelaar, kooi open, rat vlucht en totnutoe is telkens de jack die hem te pakken krijgt en binnen enkele seconden doodt door in zijn nek te pakken en blijven schudden totdat er geen beweging meer is. 2 x had de rat geluk, maar in de wetenschap dat je hem alsnog vangt, maakt dat niet uit. Het kadaver moet je dan nog wel zelf opruimen. Overigens gebruiken wij in de vangkooi simpele paardenmuesli.
Een ongediertebestrijder wees ons op het feit dat we een rattenplaag hebben, zelf nog niets van gemerkt maar hij had dus gelijk. In de eerste week al ca 5 gevangen. Nu af en toe eentje.

_Penotti

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:59

Met die van goodnature nog niet 1 gevangen.
Snap er niets van hoe jullie dat dan doen.
Paar keer verplaatst ook.
Tips?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 15:41

Wij hebben deze val nu ook gekocht en er hangen twee lokkertjes nu twee dagen in de optimale plek te vinden om hem op de hangen.
In de ruimte waar die test strips hangen vond ik vanmorgen wel nieuwe keutels, maar er is niet aan de lokkers geknabbeld dus die gaan we anders morgen op andere plekken hangen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:22

_Penotti schreef:
Met die van goodnature nog niet 1 gevangen.
Snap er niets van hoe jullie dat dan doen.
Paar keer verplaatst ook.
Tips?

denk dat het meer geluk dan wijsheid is. Met de kooi hier in elk geval al wel een hoop gevangen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:36

Wij hebben 1 zwarte box met zo'n klem en twee vangkooien om ze levend te vangen. Eentje daarvan staat nu bij de buurvrouw.

En daarnaast een wildcamera om te zien waar ze het meest zitten. Zie ik ze een paar nachten niet op de ene plek, dam verplaats ik de camera en uiteindelijk de kooien naar een andere plek.

Alles staat nu steeds op pindakaas.

Intussen 10 volwassen ratten en 3 rittens met de kooi gevangen. En 3 rittens met die klem. De volwassen ratten zijn absoluut niet geïnteresseerd in de klem (zie ik op de camera).

Vangst is vanaf half januari tot afgelopen dinsdag.

Het nadeel is dat die beesten EN slim EN territoriaal zijn. De volwassen ratten hebben iets te vaak de rittens in de kooi zien zitten, dus die laten ze links liggen.

En als ik de ratten op mijn deel weggevangen heb, schuiven de buurratten wel weer mijn kant op.

Ik zie er op de camera nog steeds 1 lopen. Vanavond maar eens pavo18plus proberen. Misschien vindt ie dat beter te pruimen dan de pindakaas

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 09:28

Zo... dan toch even na een enorm lange tijd een update over deze val.
Ik heb in die electrische val geinvesteerd en ik heb volgens de handleiding nogal veel tijd geinvesteerd in het plaatsen van lokaas en testen van de beste plek om hem neer te zetten.
Helaas na weken en weken slechts twee ratten gevangen en het probleem rondom het kippenhok werd echt enorm.
Daar heb ik dus helaas toch lokdozen met gif neer gezet waarmee de ratten nu onder controle zijn.

Die electrische val heb ik daarna in huis gezet, achter de knieschotten onder ons rieten dak geplaatst, daar horen we heel af en toe iets schuifelen.
Daar vang is dus nog steeds 1 of 2 muizen per week. Iets meer nu het buiten kouder is, dus daar is die val wel heel succesvol zonder dat ik gif in mijn huis plaats of het gevaar loop dat er stervende gif-muizen door de katten opgegeten worden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:20

Jammer dat die dan toch niet zo werkt waar je zou willen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 16:27

Ja, daar ben ik ook wel wat in teleurgesteld.
In het aanschaf pakket zitten onder andere 3 test-strips met de lokstof die ook in de val zit en die je dan enkele dagen op een plek hangt. Als daar aan geknabbeld wordt, dan is dat een goede plek voor de val.
Nou ik heb in twee weken tijd die drie strips elke drie dagen verplaatst naar allerlei verschillende plekken waar de ratten zeker weten langs kwamen, naast zitten te eten, naast het nest en juist daar verder vandaan. Er is helemaal nergens aan geknabbeld dus ik weet niet of onze ratten die lokstof wel aantrekkelijk vinden...
De muizen in mijn huis in elk geval kennelijk wel dus ik heb hem niet helemaal voor niks gekocht ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:33

Zijn er bij je stal ook locaties waar de ratten een lopend buffet hebben? Hier waren ze ook tijden niet geinteresseerd in het lokaas. Ik zie in de wijde omtrek aangeknaagde walnoten liggen. Ze waren sneller dan ik :+

Nu de walnoten en het fruit zo'n beetje op zijn, wordt de interesse in de pindakaas en het andere lokaas ook weer wat groter (en heb ik na 2 maanden, gisteren eindelijk weer een rat gevangen)

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:00

Wij laten geregeld de ratten schieten. 1 avond en we zijn er vanaf. Gemiddelde opbrengst 20 stuks.
Is geheel veilig en wordt op de mm gedaan.
Is volgens mij de meest effectieve manier.
Wordt met nachtkijker en demper gedaan en is geen kans op vergissing.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:12

Rocamor schreef:
Zijn er bij je stal ook locaties waar de ratten een lopend buffet hebben? Hier waren ze ook tijden niet geinteresseerd in het lokaas. Ik zie in de wijde omtrek aangeknaagde walnoten liggen. Ze waren sneller dan ik :+

Nu de walnoten en het fruit zo'n beetje op zijn, wordt de interesse in de pindakaas en het andere lokaas ook weer wat groter (en heb ik na 2 maanden, gisteren eindelijk weer een rat gevangen)

Dat valt wel mee. Kippen voer haal ik elke avond uit het hok. Maïs naast ons is al lang van het veld...
Maar nu alles echt echt weg is kan ik het voor de laatste ratten nog wel weer proberen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:13

Jillz1 schreef:
Wij laten geregeld de ratten schieten. 1 avond en we zijn er vanaf. Gemiddelde opbrengst 20 stuks.

Dat doet mijn vader inderdaad bij zijn eigen boerderij ook... heel effectief.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:38

Jillz1 schreef:

Dat wil ik ook nog leren. Ik heb (nog) geen nachtkijker. En afgelopen zomer / najaar liep er wel steeds eentje constant voor mijn voeten (en ik ben al benauwd van muizen, laat staan van ratten :') ). En die kreeg ik ook niet te pakken. Die is uiteindelijk gevloerd door 1 van de 2 paarden. Lag spontaan dood voor de stalopening. Maar 20 op 1 avond, brrrrr. Mijn teller staat nu op 18 vanaf half januari. En nu wordt het weer kouder dus ze zullen wel weer komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:54

Het is dit jaar wel heel bizar, ik heb er nu idd veel minder in mijn val, maar zie er des te meer lopen. Wel heeft mijn herder gisteren zijn eerste rat gevangen en gedood. Dus die maar verder opleiden :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 19:05

Dat is ook niet verkeerd... mijn katten doen er niks aan helaas...