Wat doen met grote kelder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Wat doen met grote kelder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:23

Ons huis is ook helemaal onderkelderd. We hebben een grote voorraadruimte, een wijnkelder, een kluisruimte, een bioscoop, batterij-opslag en dan nog een ruimte waar een sauna en hopelijk ook een douche en wc inkomen. In de bioscoop is nog ruimte genoeg voor een tweepersoons(lucht)bed, zodat je er ook makkelijk mensen kan laten logeren.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:54

Wij hebben 4 kamers in de kelder met daglicht en ventilatiemogelijkheden. 1 paardenspullen die ik niet dagelijks gebruik, 2 grote ruimte met cv, waterpomp, keukenblokje en kasten, 3 langwerpige ruimte met planken om spullen op te bergen, 4 bioscoop (nog niet klaar).
Wij hebben in de rest van het huis ook nog extra ruimte beschikbaar, dus daar hebben wij kantoren en nog plek voor sauna/stoomcabine (nog niet gerealiseerd). Als we die plek daar niet zouden hebben, dan zou dat inderdaad naar de kelder gaan!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 17:45

Ik zie veel mensen die een bioscoop willen in de kelder. Ga je daar echt zitten?
Ik heb een joekel van een tv in de kamer. Dus zie mezelf nog niet beneden zitten.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:55

Wij hebben ook een behoorlijk grote kelder, denk ongeveer zo groot als die van jou.

In de afgelopen jaren en nog steeds heeft die al voor het onderstaande gediend:
- Er staat een grote vriezer (kistmodel denk ik dat je die noemt). Alle restjes, brood, alles wat uit de moestuin zomers komt ect gaan erin. We kunnen met geen mogelijkheid zonder.
- Opslagruimte voor al het gereedschap en andere spullen van mijn vader (en dit is niet weinig...)
- Extra stoelen ect staan haar voor als er veel visite komt.
- Voorraadkast, en dan ligt er veel. Alles in de aanbieding wordt groter ingekocht.
- Opslag voor zeepjes, vazen, doosjes ect ect. Boodschappentassen liggen er, stoffen tassen, verschillende machines zoals ijsmachine, magnetron en frituur staan er.
- In het verleden was het ook de kat haar plek, toen zij af en toe haar eigen plekje nodig had.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:58

Rustig afwachten, als je er zo'n jaar of twee drie woont staat die kelder helemaal vol.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:22

Cookies schreef:
Ik zie veel mensen die een bioscoop willen in de kelder. Ga je daar echt zitten?
Ik heb een joekel van een tv in de kamer. Dus zie mezelf nog niet beneden zitten.

We hebben een beamer, groot scherm en loungebank in de kelder. Dus ja, daar zitten we geregeld. Je kan er ook gamen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 18:23

Kuggur schreef:
Rustig afwachten, als je er zo'n jaar of twee drie woont staat die kelder helemaal vol.

_O- _O-

Ik ben niet zo'n verzamelaar. En heb een hekel aan rommel. Ik zal over 2 jaar een foto plaatsen om te zien of je gelijk hebt. :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:33

Kuggur schreef:

Raam open zetten en je krijgt vanzelf huisdiertjes.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:16

Cookies schreef:

Mijn man gaat helemaal los met speciale apparatuur die ik niet in mijn woonkamer wil hebben :D . Daarnaast hebben wij een zeer grote woonkamer waarbij het lastiger is om de akoestiek zo goed te krijgen als in een speciale kamer in de kelder. Daar worden ook de muren en het plafond bekleed met speciaal spul wat de akoestiek bevordert. Ook dat hoef ik niet in mijn woonkamer.
Of we er vaak gaan zitten? Ja, ik denk wel dat mijn man er vaak gaat zitten. Hij kijkt vaak nog een film als ik al naar bed ben en voor hem is het geluid heel belangrijk. Dan zal hij naar zijn bioscoop verkassen verwacht ik. Mijn zoon en ik zijn van de programma’s zoals wie is de mol en expeditie Robinson enzo. Dat zijn ook de moment waarop mijn man naar zijn hol afdaalt ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 21:59

Heerlijk dat je man zo een eigen plek heeft met z'n muziek.

Ik zit nu te denken aan 2 werktafels. 1 werkbank met gereedschap voor de klus en een grote tafel in het midden van de kelder met daarop een naaimachine ofzo. Zo'n grote tafel is ook handig met puzzels enzo.
En dan na het gepuzzel of geklus de sauna in.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:53

Plukje schreef:
Cookies schreef:

Mijn man gaat helemaal los met speciale apparatuur die ik niet in mijn woonkamer wil hebben :D . Daarnaast hebben wij een zeer grote woonkamer waarbij het lastiger is om de akoestiek zo goed te krijgen als in een speciale kamer in de kelder. Daar worden ook de muren en het plafond bekleed met speciaal spul wat de akoestiek bevordert. Ook dat hoef ik niet in mijn woonkamer.
Of we er vaak gaan zitten? Ja, ik denk wel dat mijn man er vaak gaat zitten. Hij kijkt vaak nog een film als ik al naar bed ben en voor hem is het geluid heel belangrijk. Dan zal hij naar zijn bioscoop verkassen verwacht ik. Mijn zoon en ik zijn van de programma’s zoals wie is de mol en expeditie Robinson enzo. Dat zijn ook de moment waarop mijn man naar zijn hol afdaalt ;)

Onze wanden zijn inderdaad ook gestoffeerd en het plafond moet nog, in combinatie met een sterrenhemel. Projectje to-do.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:02

Wij hebben een grote kelder (200m2) en doen er weinig mee helaas.
Wel geven wij daar eens per jaar een groot Halloween feestje voor de kinderen met alles erop en eraan, een beamer/projector op de muur met filmpjes en muziek en heel veel pompoenen, sfeer/versiering.
Daarna de deur dicht en laten we de vleermuizen en spookjes lekker hangen tot het volgende jaar, een griezelkelder dus : )

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 11:45

Ohhh een sterrenhemel. Dat lijkt me ook leuk.

Een griezelkelder. _O- Tja ik verwacht zelf ook niet heel veel in de kelder te zitten. Heb een heel huis voor mezelf en vind de woonkamer toch gezelliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:02

Eerst een paar vragen:
- Wat doe je zelf graag TS? Qua hobbies bijvoorbeeld
- Zijn er plekken in huis waar je ruimte mist, of iets extra’s zou willen neerzetten dat nu niet handig past? Wellicht kan je iets omgooien om je huidige inrichting in andere kamers handiger te maken?

Ik kan me voorstellen dat als je graag tekent (of iets anders creatiefs doet, het super fijn is als je een plek/bureau hebt waar je dingen kan laten liggen in plaats van dat alles geregeld van tafel moet. Of als je een boekenwurm bent je een eigen bibliotheek/leeshoek kan maken. Maar iemand die vooral films kijkt zal weer voor wat anders kiezen. Dus; wat past bij jou?

Edit; als je wat wilt bijverdienen op een legale manier dan zou je kunnen overwegen de kamer in te delen als losse unit die je via bijvoorbeeld airbnb kan verhuren :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:34

Oh ik zou er een wijnkelder met mini barretje in maken. Wij wilden ook heel graag zo’n kelder zodat we dat konden maken maar helaas heeft het huis wat we gekocht hebben alles uit ons lijstje behalve die kelder, agja..

Hoe lang woon je er inmiddels? Anders zou ik het gewoon even laten. Je gaat misschien vanzelf de ruimte voor iets missen, dat kan je dan misschien mooi daar realiseren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:45

Ik woon er sinds april, dus nog heel kort.

Ik heb niet echt hobbies die veel ruimte nodig hebben. Wel zou ik graag een naaimachine willen hebben. Die wilde ik eerst boven in de werkkamer neerzetten. Daar heb ik een lang bureau staan met m'n computer en ik vouw graag de was daar op. Dus zou dan wel elke keer de naaimachine moeten verplaatsen.
Een grote tafel in de kelder waar het ding kan blijven staan is dan handiger.

Ik heb met mn vader gesproken en we gaan een werkbank met bankschroef maken beneden. En ook een plaat met van die gaatjes waar ik m'n gereedschap op kan hangen. Ik houd van klussen, maar heb een hekel aan gerommel in een bak op zoek naar de juiste schroevendraaier.

En we gaan ook een infrarood sauna bouwen daar.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:02

Ik hou ook van klussen, maar niet als ik alles op en neer de trap moet sjouwen. Ik hou dat soort dingen graag gelijkvloers :).

Maar persoonlijk zou ik niet willen klussen en infrarood sauna en naaimachine in een ruimte doen.

Naaimachine en sauna wel (beide "schoon") werkbank niet. Tenzij het alleen voor opslag is.

Die bankschroef zou ik overigens pas installeren als je hem echt gaat missen, ik maak best veel dingen zelf, maar heb zo'n ding nog nooit gemist. Een workmate vind ik fijner werken.

Gewoon grote tafel in het midden, waar je fijn omheen kan kopen (heel prettig als je stof wil knippen)
Die kan je dan overal voor gebruiken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:05

Ik zou er een repetitieruimte/ opnameruimte in maken voor muziek.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 09:04

ja invdh daar heb je wel gelijk in. Maar echt veel zaagwerk enzo doe ik niet, maar wel iets om rekening mee te houden.
Tja gelijkvloers zou handig zijn, maar mijn schuur is te klein en ligt buiten mijn tuin, dan moet ik eerst 3 deuren door voordat ik uberhaubt iets kan dan, dat vind ik dan weer te lastig.

@hevonen, ja daar zou deze ruimte goed geschikt voor zijn. Wat voor muziek maak je?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:07

Scheidingswand erin en dan de ene zijde voor voorraad gebruiken en de andere zijde voor een logeerruimte.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:36

Er worden hier suggesties gedaan dat ik denk: ja, maar het is een kelder. Dus in principe ook keldertemperatuur. Idealiter een graad of 15. Heerlijk praktisch voor voorraadkamer (al dan niet met wijnvoorraad).

Dat je daar ook een werkbank, sauna, fitnessapparatuur zet, prima. Dan werk je je wel warm.
Een zomerslaapkamer als het bloedheet is, ook een goed idee.

Maar een bibliotheek, bioscoop of naaimachine, mán, dan zit je met koude vingers je kleding te spelden, en bibber je niet van de spanning van de film maar van de kou... Dat lijkt mij geen goed idee in een koude kelder.

En ga je die kelder verwarmen, dan is het hele idee van een kelder als koude plek in huis wel weg :))

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 12:15

Ja verwarmen gaat dus niet gebeuren. Die naaimachine zal ik niet heel veel gebruiken. Daarom is het handig dat ie daar staat. Dan staat ie in huis niet de hele dag in de weg. Tis meer een zoompje hier en een naadje daar. Hele garderobe naaien wordt hem niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:19

Weet je zeker dat het niet vochtig is?

En je hebt er wel ramen in?

Ik vind de kelder een nare ruimte en zou er als ik hem wil gebruiken een uitgang naar buiten in willen hebben :) Maar wij hebben er geen raam in.

In een eerder huis hadden we een piep klein keldertje en daar wat voorraad en reserve en extra spullen, stofzuiger etc.
Nu is de kelder groter, maar vrij laag en had vocht toen we hier kwamen. ( is verholpen )

Omdat de ingang op een rotplek zit, gaan we hem waarschijnlijk verder niet meer gebruiken. Aan de nieuwe keuken komt de garage en daar kan ik wel wat losse spullen neerzetten.

Was de kelder net iets groter en met een raam of iets zou ik er echt een zwembad in willen. Vroeger meerdere vrienden met mooie huizen met zwembad in de kelder en dat vond ik wel geweldig. 1 kant was dan wel uitgegraven naar de tuin zeg maar bij 1 iemand. Dat is dan mijn ideaal.

Infrarood sauna willen we ook, maar in de kelder ga ik er vast niet in. Hou al niet zo van opgesloten, dus liever in een gebruiksruimte met raam.

Tv is bij ons niet groot en ik vind een bios ook niet belangrijk. ML misschien iets meer, maar we gaan als we eenmaal zitten niet meer apart zitten.

Als de toegang vrij makkelijk is, dus goede trap kan je hem wat meer gebruiken, maar echt uren zitten naaien als het er wat kouder is, zou ik niet fijn vinden. En met klussen maken we in de schuur en straks garage weer echt ook wel wat rommel en stof.

Ik wilde alles daar hebben, cv ketel etc, maar werd afgeraden, dus blijft op zn plekje.

Het is wel een fijne plek om rotzooi te laten slingeren als je veel klust of hobby's hebt, maar dan zou ik het wel aankleden en de mogelijkheid om te verwarmen willen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:22

Ons huis heeft ook een kelder. Heerlijk om in de zomer te slapen!
Er is een slaapkamer, een badkamer, ruimte voor wasmachine en droger en dan nog een kamer die wij niet echt gebruiken maar de vorige bewoners hadden er een grote TV en een bank staan. Er is in die kamer ook een keukenblok met wasbak en koelkastje.

Hij is verwarmd door middel van vloerverwarming. In de zomer staat dit uit dus is het als het buiten 30 graden is, beneden rond de 20. In de winter staat de vloerverwarming op 20 afgesteld. Dus dan is het ook prima te doen.

Wij gebruiken het voornamelijk voor logés. Die hebben dan echt hun eigen ruimte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:42

Ibbel schreef:
Er worden hier suggesties gedaan dat ik denk: ja, maar het is een kelder. Dus in principe ook keldertemperatuur. Idealiter een graad of 15. Heerlijk praktisch voor voorraadkamer (al dan niet met wijnvoorraad).

Dat je daar ook een werkbank, sauna, fitnessapparatuur zet, prima. Dan werk je je wel warm.
Een zomerslaapkamer als het bloedheet is, ook een goed idee.

Maar een bibliotheek, bioscoop of naaimachine, mán, dan zit je met koude vingers je kleding te spelden, en bibber je niet van de spanning van de film maar van de kou... Dat lijkt mij geen goed idee in een koude kelder.

En ga je die kelder verwarmen, dan is het hele idee van een kelder als koude plek in huis wel weg :))

Onze kelder is 17-20 graden. Op de bank ligt inderdaad een dekbed/fleecedekens voor als we daar film kijken.