Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marie_Anne schreef:Ga gewoon naar het juridisch loket of bel Consuwijzer, maar vraag geen juridisch advies op Bokt. Want ik zie hier mensen heel stellig halve waarheden roepen, dat is altijd zo in dit soort topics.
https://www.consuwijzer.nl/over-acm-consuwijzer
https://www.juridischloket.nl/
Hutcherson schreef:Als je een ondeugdelijk product hebt ontvangen, heb je 6 maanden recht op gratis reparatie of vervanging. Gaat de verkoper niet akkoord omdat hij denkt dat jij het product niet goed hebt gebruikt? Dan moet hij dit bewijzen met een onderzoeksrapport.
Na de termijn van 6 maanden moet jij bewijzen dat je het product netjes en normaal hebt gebruikt.
Consuwijzer schreef:Gaat het product meer dan 6 maanden na de aankoop kapot?
Dan kan het product ook ondeugdelijk zijn. Hebt u het product normaal gebruikt en is het uit zichzelf kapot gegaan? Dan kunt u dat aan de verkoper melden en moet hij het probleem oplossen.
U hoeft niet meteen te bewijzen dat het product buiten uw schuld kapot is gegaan. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper aanwijzingen heeft dat dit wél uw schuld was . In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u er niets mee hebt gedaan wat schadelijk kon zijn.
Bij sommige producten is het lastig om aan te tonen dat het buiten uw schuld kapot is gegaan. Bijvoorbeeld bij een computer of een mobiele telefoon. Soms lijkt het of die opeens niet meer werken, maar komt dat doordat u er een schadelijke app op hebt geïnstalleerd. Dan is het waarschijnlijk toch uw schuld. Het is verstandig om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt.