Overlast buren (huurwoning)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:53

Ik zou zeker eens aankloppen met foto's bij je verhuurder/beheerder, helemaal als het complex ook geheel van de verhuurder is. Dan kunnen ze vaak nog net wat meer doen.

Het is nog niet eens vervelend dat je, je ertussen moet wurmen. Alleen loop maar eens met je ogen dicht door het portiek en probeer dan de uitgang te vinden zonder je nek te breken over de fietsen. Als het portiek vol rook staat door brand heb je hetzelfde effect. Dat is vaak de reden dat er in gezamenlijke ruimtes van een appartementencomplex geen spullen mogen staan, omdat je dan de uitgang bij brand niet kan vinden/valt en het kan zorgen voor een snellere verspreiding van brand.

JorineV

Re: Overlast buren (huurwoning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:26

Hoi ts, ik heb alleen jouw berichtjes even gelezen. In onze vorige woning, ook sociale huur, wel last gehad van fietsjes, kinderwagens en een brommer die brandstof lekte in het portiek. Wat je zegt, grote kelderbox, maar ja de kinderen hebben natuurlijk geen sleutel of de trap kunnen ze niet op en af met de spullen, zijn zich van geen kwaad bewust...

Gelukkig was dat bij ons dan ook het enige (overdag wel rumoer, maar om 22:00 uur was het doorgaans stil - ook als er bezoek was), maar ik kan me goed voorstellen dat de frustraties zich opstapelen tot een punt waarop je echt niet meer aardig kan zijn.

Dat je dan het gesprek niet aan wil gaan, getuigt van een stukje zelfkennis waar je helemaal niet ontevreden over hoeft te zijn. Hartstikke fijn als het wel lukt om je emoties te beheersen, vriendelijk en toch duidelijk te zijn - maar jou lukt dat (nu) niet. En daar ben je je van bewust, dus dat kun je nog gaan ontwikkelen. Jezelf forceren, zoals ik de quote van Serendipity1 lees, is nergens voor nodig.

Buurtbemiddeling klinkt als een heel goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:40

Ik zou deze vriendelijke mensen toch eerst zelf aanspreken voordat je buurtbemiddeling/woningcorporatie oid inschakelt.
Je verwacht inderdaad dat mensen rekening houden met elkaar, maar zo werkt dat niet in de praktijk. Er zijn er genoeg die (waarschijnlijk onbewust) niet zoveel rekening met de buren houden en dan kun je ze daar prima een keer op aanspreken. Misschien hebben die mensen geen idee van jouw frustratie.
Het zal best lastig zijn om zo'n gesprek aan te knopen en jouw irritaties op een nette manier te uiten, maar lijkt me wel het meest fair.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:42

LindyH schreef:
De woningcorporatie hoort daar gewoon op te letten. Daar hoef je de brandweer niet voor in te schakelen. Hier komt de woningcorporatie eens in de zo veel tijd langs, en als er maar een papiertje in het trappenhuis ligt dat hangt er een vermaning op het prikbord dat we het netjes moeten houden. Dat gaat wat ver, maar woningcorporaties moeten daarop letten, zeker als het om veiligheid gaat. Het is hun verantwoordelijkheid dat hun huizen (brand)veilig zijn, en dat weten ze zelf heel goed.

Dus als je belt met de woningcorporatie moet je even het woord (brand)veiligheid laten vallen en als het goed is gaan dan de alarmbellen af daar.

Brandweer maakt hopelijk meer indruk en kan ook beter voorbeeld geven door inderdaad ze een evacuatie-oefening te laten doen met behulp van wat rookpotten. Praktijkles dringt gewoon beter door dan verhaaltje theorie, zeker met een taal en cultuurbarriere om te overbruggen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:44

LoveUggs schreef:
Serendipity1 schreef:
Zet je gewoon over jezelf heen en probeer die mensen duidelijk te maken wat je probleem is. Dat je gefrustreerd bent snap ik wel, maar is een laf excuus om niet gewoon even aan te bellen. Je kan je vast wel beheersen, toch?

Thanks for saying. Laf ben ik niet denk ik zo. Lijkt mij een nette oplossing iig.
Wat dat betreft ken je mij niet, weet niet niet hoe ik in elkaar zit, wat ik heb mee gemaakt en hoe ik mij voel dus vind dit nogal kort door de bocht gezegd om iemand bij wijze van 'laf' te noemen.

I.m.o. is het overigens normaal om rekening te houden met je buren.

Nee ik noem je niet laf, ik vind je excuus laf. Maar dat is ook maar een mening natuurlijk, en ik geef 'm omdat ik denk dat je daarmee veel bereiken kan. Ook zou ik dat zelf geprobeerd willen hebben voordat ik instanties bel.

Het is zeker normaal om rekening te houden met je buren maar daar zit nou net het probleem: Zij kennen jouw normaal niet en weten niet dat jij last van hun gedrag hebt; Mijn advies zou dus zijn, probeer het eens met ze te bespreken. Het is niet mijn bedoeling om je te kwetsen, dus sorry als ik dat gedaan heb en ik hoop dat deze verduidelijking mijn boodschap beter overbrengt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:45

Ik heb een lange tijd geluidsoverlast gehad en heb het idee dat mijn woningbouw er niet veel mee heeft gedaan.
Wat ik wel te horen kreeg toendertijd was dat ik de enige was die klaagde. Dus dat ik bijna geen kans had. Zorg er daarom ook voor dat je niet alleen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:00

De meeste instanties vragen ook of je zelf al met de buren hebt gepraat, voordat zij actie ondernemen. Dus daar ontkom je gewoon niet aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:03

Oh, je had nog niet met ze gepraat? Dat had ik niet begrepen.
In dat geval ben ik het met mijn voorgangers eens: eerst met deze mensen gaan praten en uitleggen wat de problemen zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:06

tamary schreef:
LindyH schreef:
De woningcorporatie hoort daar gewoon op te letten. Daar hoef je de brandweer niet voor in te schakelen. Hier komt de woningcorporatie eens in de zo veel tijd langs, en als er maar een papiertje in het trappenhuis ligt dat hangt er een vermaning op het prikbord dat we het netjes moeten houden. Dat gaat wat ver, maar woningcorporaties moeten daarop letten, zeker als het om veiligheid gaat. Het is hun verantwoordelijkheid dat hun huizen (brand)veilig zijn, en dat weten ze zelf heel goed.

Dus als je belt met de woningcorporatie moet je even het woord (brand)veiligheid laten vallen en als het goed is gaan dan de alarmbellen af daar.

Brandweer maakt hopelijk meer indruk en kan ook beter voorbeeld geven door inderdaad ze een evacuatie-oefening te laten doen met behulp van wat rookpotten. Praktijkles dringt gewoon beter door dan verhaaltje theorie, zeker met een taal en cultuurbarriere om te overbruggen.

Dat kan zeker kloppen, maar dat moet dan vanuit de woningcorporatie komen. Die zijn gebouweigenaar en jouw aanspreekpunt bij zulke dingen. Ik zou in dit geval zeker niet zelf dingen gaan regelen tenzij dit in overleg is met de woningcorporatie. Helemaal met een taalbarrière is het gewoon fijn als het geregeld wordt en je kan hun ook om advies vragen. Zij zijn in principe verantwoordelijk voor de algemene ruimtes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:10

Giolli schreef:
Ik denk dat het fietsenprobleem e.d wel op te lossen is maar het geluid en het verschil van dag en nacht soms kan echt met cultuur te maken hebben. De makkelijkste oplossing is oordopjes kopen zodat je goed kunt slapen, of verhuizen naar een plek waar het niet zo gehorig is en waar je je meer op je gemak voelt.

Door een andere taal, een andere leefwijze en wellicht een heel andere mentaliteit is het lastig om te verwachten van deze mensen wat jij wilt.
Ze zouden kort gezegd hun complete gedrag moeten aanpassen en dat is misschien niet echt haalbaar.

Dus, ik zou zeggen een keer om tafel gaan en daarna het er bij neer leggen of zelf vertrekken.
Eeuwig touwtrekken om volume en bedtijden gaat je echt niet meer woonplezier geven.

Met dit gedrag vertonen ze overlast. Dat is niet acceptabel, welke cultuur ook. Vindt het dan gek advies dat TS dan maar moet verhuizen. Deze mensen moeten zich gewoon netjes gedragen in z'n gehorige portiekwoning.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:22

AmoorM schreef:
Giolli schreef:
Ik denk dat het fietsenprobleem e.d wel op te lossen is maar het geluid en het verschil van dag en nacht soms kan echt met cultuur te maken hebben. De makkelijkste oplossing is oordopjes kopen zodat je goed kunt slapen, of verhuizen naar een plek waar het niet zo gehorig is en waar je je meer op je gemak voelt.

Door een andere taal, een andere leefwijze en wellicht een heel andere mentaliteit is het lastig om te verwachten van deze mensen wat jij wilt.
Ze zouden kort gezegd hun complete gedrag moeten aanpassen en dat is misschien niet echt haalbaar.

Dus, ik zou zeggen een keer om tafel gaan en daarna het er bij neer leggen of zelf vertrekken.
Eeuwig touwtrekken om volume en bedtijden gaat je echt niet meer woonplezier geven.

Met dit gedrag vertonen ze overlast. Dat is niet acceptabel, welke cultuur ook. Vindt het dan gek advies dat TS dan maar moet verhuizen. Deze mensen moeten zich gewoon netjes gedragen in z'n gehorige portiekwoning.

Ik zeg ook niet dat ze zich niet moeten gedragen, ik zeg dat de kans klein is dat je in dit soort gevallen complete verandering kunt verwachten, dus als je het echt niet trekt kun je jezelf beter afvragen of alle commotie je het waard is of dat je zelf vertrekt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:29

@giolli: dat is echt makkelijker gezegd dan gedaan. De huizen liggen in dit land echt niet voor het oprapen.
Iedereen moet gewoon rekening houden met elkaar

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:33

purny schreef:
@giolli: dat is echt makkelijker gezegd dan gedaan. De huizen liggen in dit land echt niet voor het oprapen.
Iedereen moet gewoon rekening houden met elkaar

Ik heb toch ook een andere optie genoemd? In gesprek gaan en als dat niet werkt accepteren dat het zo is.
Het wordt pas echt onprettig wonen als je elke dag de strijd aan moet gaan.
Iedereen moet rekening met elkaar houden is leuk op papier, maar in de echte wereld gebeurd dat niet altijd en dan kun je kiezen om je energie anders te besteden of te vertrekken.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:15

Giolli,
Als dat niet werkt accepteren dat het zo is.
Dus accepteren dat omdat ze allemaal samen getroept zijn in die portiekwoningen, dat ze de Turkse regels dan ook kunnen toepassen? Dat ze enkel rekening moeten houden met hun eigen volk? En niet met mogelijk andere mensen met een andere cultuur?
Dat vind ik toch kort door de bocht, mss kortzichtig gezien maar dat doe jij ook want jijzelf zit niet in die situatie.
Verhuizen van land, reden wat ook, is aanpassen aan de cultuur die er is. Is die van na 22u geen kabaal en geen fietsen en troep in de ingang, dan is dat zo. Dat is te regelen door buurtbemiddeling en desnoods zelfs de groep bij welke ze huren. Dat maakt het iedereen, gelijk welke huurder een pak fijner. Willen ze hun eigen regels volgen, dat ze een blok kopen en daarin doen wat ze willen, maar dat is hier niet van toepassing.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:38

Hey hallo ik ben #TeamTS hoor. :? Je kunt alleen ook rekening houden met de mogelijkheid dat de buren zich niet gaan aanpassen en wat ga je dan doen. Elke dag je kapot ergeren en aan de deur gaan staan? Ik had eieren voor mijn geld gekozen.

Over kortzichtig gesproken trouwens, deze Turkse mensen wonen in Nederland dus dat is ons eigen volk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:34

Sommigen adviseren de in de weg staande fietsen dan maar met kettingen vast te zetten of naar buiten te pleuren. dat soort acties vind ik echt af te raden. daar krijg je alleen maar ruzie van. Blijf jezelf netjes gedragen, dan kun je ook hulp van instanties verwachten.Maar niet als je zelf ook vervelend gaat doen, dan escaleert de boet alleen maar.Ik vind dat de wooningcorporatie moet gaan handhaven. Geen eigen rechter gaan spelen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:42

LoveUggs schreef:
Cayenne schreef:
Ja, ik heb ooit in een situatie van burenoverlast gezeten en ik kan je inderdaad aanraden om alles te documenteren; opschrijven, opnemen, video's van maken etc.
Dan sta je sterk! En idd je buren er op aanspreken. Je moet echt aantonen dat je er zelf ook alles aan hebt gedaan.
En voor alles de verhuurder inlichten. Niet één keer maar continu!
Zijn je andere buren ook klaar met het gedrag? Samen sta je sterk!

Ik kan bij mijn overburen wel even polsen hoe zij erin staan. Zij hebben een kleine van nu een jaar of 2 dus kan me voorstellen dat hun ook last hebben van het gegil..

theadora99 schreef:
Weet je zeker dat ze turks zijn? Anders misschien kijken of er iemand is die jouw brief of delen van jouw brief zou willen vertalen?

Ik durf voor 90% zeker te zeggen dat het Turkse mensen zijn. :j O.a. door een buurman die altijd vrolijk gedag zei en ooit eens zei; zo zeg je goedemorgen in het Turkisch :+ :) Ik kan idd eens kijken of een oud Turks collega'tje wat voor me kan vertalen. Goed idee!

Mocht je hulp nodig hebben voor het vertalen kun je mij ook een pb sturen. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 12:26

Ik heb gebeld hoor! :)
Als eerste met de melding over de fietsen. Ze gaan dit doorzetten naar de juiste afdeling en actie ondernemen. Daarnaast om advies gevraagd wbt de overlast. (Ik kreeg uiteraard een dame van turks/marrokaanse afkomst - denk ik, aan de telefoon. Zie je maar netjes uit te drukken zonder racistisch over te komen in deze tijd :o) Ook dit wordt besproken met de afdeling. Zij nemen nog contact met me op over hoe en wat. Waarschijnlijk sturen zij iedereen in het portiek een algemene brief, om mensen hierop attent te maken.

Even afwachten dus.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:29

Prima opgelost hoor. Zo is het ook niet meteen duidelijk dat het n.a.v. een klacht is, maar ook meer een mededeling i.v.m. regels en brandveiligheid ofzo.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:58

Ik had Somalische buren.
Veel herrie dag en nacht.
Veel vuil in de tuin met inclusief de ongedierte.
Stank overlast.
En gewoon echt onveilige situaties.

Wat heb ik geprobeerd contact te leggen, en dus ook hun leven mee te krijgen.
Appeltaart maken samen en voor hun bijv.
Gesprek aan te gaan ook hier was de taal een barrière.
Woningbouw gebeld.
Contact gehad met buurtbemidseling.
Contact met vluchtelinge werk.
Politie gebeld.

Toen het duidelijk was dat mijn door zijn ziekte geen levensverzekering meer kon krijgen en we niet meer konden kopen.
Heb ik ruim een jaar elke 2 dagen gebeld naar de woningbouw.
En kregen we daarna de kans om een woningruil te doen met een woning die vrij kwam.

Dit heeft in totaal 6 jaar geduurd maar wij werden letterlijk gek in dat huis.
Onze middelste sliep pas door toen we verhuisd waren terwijl ze daarvoor letterlijk 5 keer per nacht wakker werd.

Succes mijn ervaring is verhuizen werkt beter en ga van te voren peilen bij je nieuwe buren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:05

Ik zou toch even langsgaan om aan te bellen, samen met iemand die je kent misschien. Een brief is leuk maar als ze slecht nederlands kunnen lijkt het me dat ze moeite gaan hebben met het begrijpen van de inhoud. Evt iemand die voor je kan tolken, maar met name zodat diegene kan helpen met jou woede te beheersen.

Mond op mond bereik je sowieso meer en hou je je buren veel meer te vriend mee. Zeker als jij begint met dat het hele vriendelijke mensen zijn dan lijkt het mij toch dat het ook redelijke mensen zijn? Misschien zijn ze zich niet bewust hoe gehorig ze zijn in het gebouw.
Mocht dat niks doen kan je prima 's nachts de wijkagent contacteren wegens geluidsoverlast. Die zouden ook kunnen vragen of je het zelf al eens hebt voorgelegd.

Ik zou wel stoppen met passief agressieve dingen als ventieldopjes losmaken. Daar heeft geen mens wat aan, want vervolgens moeten ze die dingen waarschijnlijk in dat portiek weer gaan op pompen :+

Overigens wel eens ook met Giolli, ik weet zelf ook hoe de sociale huur qua aanbod zit en wellicht ben ik bevooroordeeld door eigen ervaring.. maar ik zou iig weer ingeschreven staan als ik jou was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:20

wend2009 schreef:
Ik had Somalische buren.
Veel herrie dag en nacht.
Veel vuil in de tuin met inclusief de ongedierte.
Stank overlast.
En gewoon echt onveilige situaties.

Wat heb ik geprobeerd contact te leggen, en dus ook hun leven mee te krijgen.
Appeltaart maken samen en voor hun bijv.
Gesprek aan te gaan ook hier was de taal een barrière.
Woningbouw gebeld.
Contact gehad met buurtbemidseling.
Contact met vluchtelinge werk.
Politie gebeld.

Toen het duidelijk was dat mijn door zijn ziekte geen levensverzekering meer kon krijgen en we niet meer konden kopen.
Heb ik ruim een jaar elke 2 dagen gebeld naar de woningbouw.
En kregen we daarna de kans om een woningruil te doen met een woning die vrij kwam.

Dit heeft in totaal 6 jaar geduurd maar wij werden letterlijk gek in dat huis.
Onze middelste sliep pas door toen we verhuisd waren terwijl ze daarvoor letterlijk 5 keer per nacht wakker werd.

Succes mijn ervaring is verhuizen werkt beter en ga van te voren peilen bij je nieuwe buren.

Fijn dat verhuizen voor jou gewerkt heeft!Maar dan is het inderdaad wel belangrijk om eerst te gaan kijken of je niet van de regen in de drup geraakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:22

laraxXxemma schreef:
Mond op mond bereik je sowieso meer en hou je je buren veel meer te vriend mee.

Lijkt me een beetje raar om die buren opeens te zoenen :+
(het is dus mond tot mond)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 13:31

laraxXxemma schreef:
Ik zou wel stoppen met passief agressieve dingen als ventieldopjes losmaken. Daar heeft geen mens wat aan, want vervolgens moeten ze die dingen waarschijnlijk in dat portiek weer gaan op pompen :+

Hmm ja :+ 1x gedaan. Voelde me schuldig daarna := maar heeft niets uitgehaald :+
Iets met in een opwelling gedaan :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:03

Kinke schreef:
laraxXxemma schreef:
Mond op mond bereik je sowieso meer en hou je je buren veel meer te vriend mee.

Lijkt me een beetje raar om die buren opeens te zoenen :+
(het is dus mond tot mond)

_O-

Danku voor de verbetering :')