Nieuwbouw woning!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 07:54

Suzanne F. schreef:
Mri schreef:
Wij hebben op zolder veel te weinig stroompunten en loze leidingen laten leggen. Daarnaast niet vooraf goed nagedacht over de indeling van de zolder. Hierdoor zaten de afvoer en stroompunten voor wasmachine en droger op de standaard plek. Dat betekende dat de droger voor de opening van het knieschot zou moeten staan.

Achteraf gezien hadden we ook meer elektra naar buiten moeten doen voor screens (grote ramen op het zuiden en geen beschutting mogelijk) en hadden we bv een draai-kiep raam moeten eisen in de keuken. Daar zit nu een kiepraam. Erg onhandig, hor moet vanaf buiten erin, je kan amper doorlichten etc.


Wat zijn loze leidingen? Stroompunten en afvoer is wel handig op zolder inderdaad. Ik heb eigenlijk standaard wasmachine, droger, cv ketel staan, nog een zonneboiler, verlichting en extra een vriezer. Dat zijn toch al wel stroompunten.


Een loze leiding is een lege leiding waar je later nog wat doorheen zou kunnen trekken!

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:03

En is zo’n loze leiding dan stroom of water? Ik had trouwens een extra waterpunt ook wel fijn gevonden. Om de cv bij te vullen moet ik nu de wasmachine loskoppelen.

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:12

Suzanne F. schreef:
En is zo’n loze leiding dan stroom of water? Ik had trouwens een extra waterpunt ook wel fijn gevonden. Om de cv bij te vullen moet ik nu de wasmachine loskoppelen.


Vaak vooral voor internet en stroom.

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:56

Suzanne F. schreef:
En is zo’n loze leiding dan stroom of water? Ik had trouwens een extra waterpunt ook wel fijn gevonden. Om de cv bij te vullen moet ik nu de wasmachine loskoppelen.

Dan zet je er toch een kraan naast. Dat is niet zo lastig te realiseren:
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B692372

Rintah

Berichten: 2928
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:59

Suzanne F. schreef:
En is zo’n loze leiding dan stroom of water? Ik had trouwens een extra waterpunt ook wel fijn gevonden. Om de cv bij te vullen moet ik nu de wasmachine loskoppelen.

Dat kan makkelijker :)

Even kijken of je zoiets kan vinden die op jou apparatuur/kraan past *D

https://www.grandado.com/products/messi ... gKtgvD_BwE

Mri

Berichten: 15327
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:48

Suzanne F. schreef:
Mri schreef:
Wij hebben op zolder veel te weinig stroompunten en loze leidingen laten leggen. Daarnaast niet vooraf goed nagedacht over de indeling van de zolder. Hierdoor zaten de afvoer en stroompunten voor wasmachine en droger op de standaard plek. Dat betekende dat de droger voor de opening van het knieschot zou moeten staan.

Achteraf gezien hadden we ook meer elektra naar buiten moeten doen voor screens (grote ramen op het zuiden en geen beschutting mogelijk) en hadden we bv een draai-kiep raam moeten eisen in de keuken. Daar zit nu een kiepraam. Erg onhandig, hor moet vanaf buiten erin, je kan amper doorlichten etc.


Wat zijn loze leidingen? Stroompunten en afvoer is wel handig op zolder inderdaad. Ik heb eigenlijk standaard wasmachine, droger, cv ketel staan, nog een zonneboiler, verlichting en extra een vriezer. Dat zijn toch al wel stroompunten.


Loze leidingen zijn lege leidingen/lege buisjes van de meterkast naar de betreffende plek. Daar kan je dan later zelf electra doorheen trekken, of netwerk kabel etc.
Vanaf die punten kan je dan ook gemakkelijk de stroom doortrekken naar wanden die je later plaatst etc.

Het aantal stroonpunten op zolder was karig, wij hebben er zelf een aantal bij gemaakt nadat wij extra binnen wanden hebben geplaatst.

Wij hebben een huis vergelijkbaar aan deze
https://www.waterrijkboskoop.nl/woning/224/

Maar dan in spiegelbeeld, zonder technische ruimte op zolder (geen warmte pomp), net iets andere badkamer (koof voor buizen is groter).

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:26

IMANDRA schreef:
We zijn nu inderdaad bij een nieuwbouw project aan het kijken. Heb een excel gemaakt waarin ik alles wat we om ons heen horen en wat hier wordt besproken bij kan houden, zodat ik hopelijk zo min mogelijk over het hoofd zie! We zijn er idd van op de hoogte dat er veel kosten bijkomen.

Aan de mensen die helemaal zelf hebben gebouwd, is dat ook niet veel meer gedoe? Lijkt me dat je letterlijk alles zelf moet regelen, vaak aanwezig moet zijn op de kavel etc. Is dat te doen als je 0 ervaring hebt met bouwen of verbouwen, en ook amper familie hebt die in de bouw werkt? Ik wil het ooit nog doen, maar we verhuizen naar een plek een uur verderop en werken beide fulltime. En hebben als 27-jarigen er dus geen ervaring mee. Enige wat we zelf kunnen doen is tegels laten zetten door een zwager..




Je kan in zee gaan met aannemers die alles voor je regelen. Dus de hoofdaannemer zorgt voor de planning van de onderaannemers etc. Dit werkt vaak het fijnste. Kost wel wat extra, maar veel minder dan via een projectontwikkelaar.
Vinger op de pols houden is wel belangrijk, want doe je dat niet loopt het bij je weg of loopt het project vertraging op omdat ander klanten harder roepen.

Je hoeft echt niet dagelijks op het werk te zijn, maar eens per week of per twee weken voor overleg is wel aan te bevelen. Daarnaast moet je alles goed vastleggen zodat niet alle risico bij jullie ligt als er vertragingen of andere problemen zijn.

Je hebt ook nog de bouwers die kant-en-klare woningen opleveren, zoals selectbouw. Maar alles wat van hun standaard afwijkt moet je ook fors voor betalen. Maar die gaan ook gewoon hun gang en leveren alles op zoals jij dat wilt. Maar ook daar moet je vinger op de pols houden tijdens de bouw om de voortgang er in te houden.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 19:50

Hmm dat maakt het wel aantrekkelijker.

We gaan vrijdag sowieso even met een makelaar zitten van een nieuwbouwwoning die we op het oog hebben (begin 2022 oplevering) en over de opties gaan. Even kijken wat daaruit komt..

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:05

Nieuwbouw is geweldig, alles zelf uitkiezen. Na oplevering heeft het ons destijds nog zo’n 50k eigen geld gekost voor bewoonbaar maken, dus keuken, badkamer, vloerverwarming, vloer, muren en tuin enzo.

Tuin valt echt tegen hoe duur dat is :')

Verder goed kijken naar de prijzen van het meerwerk. Bij ons vroegen ze de hoofdprijs voor vloerverwarming, terwijl achteraf dat laten leggen en infrezen de helft minder kostte. Ook een dakraam en buitenkraan vroegen ze belachelijk veel voor en elke timmerman doet dat goedkoper voor je.

savieralover

Berichten: 1702
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:05

Ik zit nog midden in de bouw maar ik heb begin dit jaar een nieuwbouw woning gekocht die als alles goed gaat eind dit jaar opgeleverd word. Wat betreft het process vond ik het vooral de eerste tijd vreselijk lastig en snapte ik er allemaal geen bal van. Gelukkig heb ik een moeder die zelf ook huizen verkoopt dus die kon mij er mooi mee helpen maar ik kan jullie alleen maar aanraden om iemand mee te nemen die weet waar ze het over hebben want echt geloof me chinees leren is op sommige punten nog makkelijker :+

voor de rest als alles geregeld is (contract is getekend, hypotheek is geregeld, je meerwerk is geregeld en je bent bij de notaris geweest) is het vooral wachten maar ik moet toegeven dat ik het toch wel erg gaaf vind om te zien dat mijn huis gebouwd word. Rekeningen laten betalen door de bank gaat ook erg makkelijk vind ik (je betaald in termijnen. als er weer wat af is krijg je een factuur en die stuur je weer door naar de bank) dus daar maak ik me allemaal niet druk om. is de eerste keer alleen even kijken hoe het werkt. voor de rest is het een beetje rond neuzen naar wat je in je woning wilt, en de verschillende partijen in de gaten houden (mijn keukenboer moet nog wat bespreken met de aannemer waar ik nog achteraan moet gaan en ik heb van de aannemer een rekening gekregen van werk wat voor zover wij kunnen zien nog niet af is :+ ) maar goed dat zijn geen dingen waar niet overheen te komen is. en als ik kijk naar de voordelen die het meeneemt (volledig nieuw, komende tijd onderhouds vrij, volledig goed geisolleerd en alle kozijnen al kunststof) vind ik het allemaal best een goeie keus tot nu toe :D

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:52

Wij hebben meerdere loze leidingen lopen. Aan allebei de kanten van de woonkamer ivm de tv. Ook naar buiten voor eventuele verlichting in de tuin. Ook boven op de slaapkamers voor een tv of internetaansluiting. Door de dikke muren van tegenwoordig is internet bogen slechter. Boven op zolder hebben we ook loze leidingen.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:31

Wij zijn helaas heel laat ingestapt in onze nieuwbouwwoning waardoor we nog maar weinig keuzes konden maken wat betreft indeling , loze leidingen, keuken en badkamertegels etc.

Met name de dubbele lasten doordat het huis ruim 4 maanden later is opgeleverd heeft ons erg dwars gezeten (4 * 1300 euro huur). Voor dat geld hadden we graag iemand ingehuurd die was komen stucen en schilderen bijvoorbeeld.

Het ligt er ook een beetje aan of je handig bent zelf of handige familieleden hebt. Wij zijn dus heel veel zelf gaan doen. Gaat super langzaam want 2 kinderen ( van 2 en 5) en familie die nog allemaal of werkt of ver weg wonen.
Maar stukje bij beetje wordt het zoals wij willen.

Oh en wat ik heel fijn vind: je betaalt geen kosten koper, daardoor konden wij een relatief groter huis kopen (anders moet je dat in 1x betalen) en hij is nu al veel meer waard geworden.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 02:52

Heb gesprek met de makelaar gehad over een nieuwbouwwoning en ben nu een excel aan het maken zodat we hopelijk alle kosten goed kunnen overzien. Inmiddels ook de plattegronden gekregen dus weten de precieze afmetingen, lichtpunten, (loze)leidingen en stopcontacten. Neem al jullie tips ook zeker mee! Bedankt :D

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:00

IMANDRA schreef:
Heb gesprek met de makelaar gehad over een nieuwbouwwoning en ben nu een excel aan het maken zodat we hopelijk alle kosten goed kunnen overzien. Inmiddels ook de plattegronden gekregen dus weten de precieze afmetingen, lichtpunten, (loze)leidingen en stopcontacten. Neem al jullie tips ook zeker mee! Bedankt :D

Doe eens meer info/tekeningen, kunnen we er met z'n allen op schieten :j
Hoe meer details, hoe groter de kans dat we met z'n allen ervoor zorgen dat je een woning zonder stommiteiten krijgt.

Mri

Berichten: 15327
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:29

Nou ikke wat had ik 3.5 jaar geleden graag een blik van jou op onze plattegronden en tekeningen gehad!
Ik denk dat dat heel wat stommiteiten voor was geweest!

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:38

Mri schreef:
Nou ikke wat had ik 3.5 jaar geleden graag een blik van jou op onze plattegronden en tekeningen gehad!
Ik denk dat dat heel wat stommiteiten voor was geweest!

Ik ben ook niet zaligmakend maar als we met 10 - 20 man naar een tekening kijken, is er altijd wel iemand die de fouten eruit vist.

Maar positie van slaapkamers, indeling van badkamers en wasruimtes zijn de geijkte punten waar die steentjesstapelaars geen ruk van snappen.
Het zijn mannen die het ontwerpen en die snappen meestal niks van vrouwendingen :D

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:49

Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht. Wel met toewijzingscriteria, dus een stuk goedkoper dan anders. Heb nu voor een woning van 109m2 en 68m2 tuin 232k betaald. Hier zit inderdaad een badkamer bij in en een wc. Keuken ga ik dus nog even naar kjken hoe ik dat het beste kan doen en tips zijn altijd welkom. Vloer verwarming en verkoeling zit er al bij in en hof ik dus qua opties niet toe te voegen. Ik moet vooral kijken naar stopcontacten en loze leidingen. Tuin word 25 cm lager opgeleverd en moet dus wel nog veel aan gedaan worden. 50 k heb ik naderhand zeker niet liggen, maar ik heb dan ook geen enorm huis en enorme tuin om aan te leggen. Van extra opties zit ik wel te kijken naar openslaande deuren en een kraantje buiten. Maar moet alles alleen doen, dus is best lastig. Gelukkig een goede financieel adviseur om de arm genomen. Renovlies ga ik niet zelf doen en vloeren weet ik nog niet.
Als ik niet ingeloot was voor deze woning, was ik nooit aan een woning hier gekomen, aangezien appartementen hier al voor hetzelfde bedrag weggaan, en er zo veel vraag naar is.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:52

Bij ons kwam er zo nog 100k bij... :’) zit wel de aanbouw bij van 12,5k.
Rest keuken, badkamer, etc etc.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:16

Ja, het zal er wel een beetje aan liggen wat je allemaal precies wil enzo. Ik hoef bijvoorbeeld geen hele fancy keuken. Een oven combi, koelkast en vaatwasser zijn fijn, verder geen enorme dingen erbij. Badkamer wil ik alleen wat grotere tegels, verder is het allemaal prima.

Hoe groot waren jullie huizen en tuinen in oppervlakte?

ikke

Berichten: 37730
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:54

_xManadisx_ schreef:
Ik heb ook een nieuwbouwhuis gekocht. Wel met toewijzingscriteria, dus een stuk goedkoper dan anders. Heb nu voor een woning van 109m2 en 68m2 tuin 232k betaald. Hier zit inderdaad een badkamer bij in en een wc. Keuken ga ik dus nog even naar kjken hoe ik dat het beste kan doen en tips zijn altijd welkom. Vloer verwarming en verkoeling zit er al bij in en hof ik dus qua opties niet toe te voegen. Ik moet vooral kijken naar stopcontacten en loze leidingen. Tuin word 25 cm lager opgeleverd en moet dus wel nog veel aan gedaan worden. 50 k heb ik naderhand zeker niet liggen, maar ik heb dan ook geen enorm huis en enorme tuin om aan te leggen. Van extra opties zit ik wel te kijken naar openslaande deuren en een kraantje buiten. Maar moet alles alleen doen, dus is best lastig. Gelukkig een goede financieel adviseur om de arm genomen. Renovlies ga ik niet zelf doen en vloeren weet ik nog niet.
Als ik niet ingeloot was voor deze woning, was ik nooit aan een woning hier gekomen, aangezien appartementen hier al voor hetzelfde bedrag weggaan, en er zo veel vraag naar is.

Warmtepomp als verwarming? Welke (merk)? Water/water of water/lucht?
Zonnepanelen erbij? Zo ja, hoeveel?
Vloerverwarming ook op zolder?

Let op de indeling van je technische ruimte, slaapkamers (positie van deuren en muren) en indeling keuken.
Kun je nog kiezen voor dakkapellen en/of grotere dakramen?

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:03

Warmtepomp als verwarming inderdaad. Water/water dacht ik.
Er zitten een paar zonnepanelen bij, dacht 2 of 3.
Geen vloerverwarming op zolder. Echter ben ik dus alleen dus denk dat ik er weinig ga komen.

Ik heb 1 dakraam op zolder er in zitten. Deze is niet heel groot.
Dakkapelle kan, maar acht ik niet nodig. Die laat ik liever achteraf zetten mocht het nodig zijn.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:17

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht. 168m2, 151m2 perceel. We hebben echt bijna 100k aan meerwerk. :o Wat komt daar veel bij kijken zeg.

Aan meerwerk:
- Keuken
- Badkamer
- Uitbouw van 1,2m2 aan de achterkant
- Andere indeling van eerste verdieping (3 ipv 4 slaapkamers, grotere badkamer)
- Aparte thermostaten op de kamers van de eerste verdieping
- Andere indeling zolder (3 kamers ipv alleen een wasruimte)
- Vloerverwarming op zolder
- Renovlies voor het gehele huis
- PVC vloer voor het hele huis
- Afkoop warmtepomp en zonnepanelen (warmtepomp met bodemlus)

Er is met 90% van de overwaarde van ons huidige huis gerekend, alles wat nog meer overblijft gaat de tuin in. :')

Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:26

Vloerverwarming in slaapkamers zou ik afraden. Deze doe je toch bijna niet aan. Wij hebben elektrische verwarmingsplaten op slaapkamers deze verwarmen erg snel als dat nodig is.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:30

Iris82 schreef:
Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht. 168m2, 151m2 perceel. We hebben echt bijna 100k aan meerwerk. :o Wat komt daar veel bij kijken zeg.

Aan meerwerk:
- Keuken
- Badkamer
- Uitbouw van 1,2m2 aan de achterkant
- Andere indeling van eerste verdieping (3 ipv 4 slaapkamers, grotere badkamer)
- Aparte thermostaten op de kamers van de eerste verdieping
- Andere indeling zolder (3 kamers ipv alleen een wasruimte)
- Vloerverwarming op zolder
- Renovlies voor het gehele huis
- PVC vloer voor het hele huis
- Afkoop warmtepomp en zonnepanelen (warmtepomp met bodemlus)

Er is met 90% van de overwaarde van ons huidige huis gerekend, alles wat nog meer overblijft gaat de tuin in. :')


Oh jeetje, dat is ook best wat werk. Ik hoef niets te veranderen aan de indeling. De badkamer kan ik helaas niet vergroten ivm dakkapel de ruimte er naast. Zolder ga ik echt als opslag gebruiken dus daar hoeft geen verwarming. Vloerverwarming en verkoeling zit bij de prijs al in op de 1e verdieping en begane grond. Uitbouw ligt helaas niet in mijn budget, dus dat is geen optie. Kost gelijk 25.000 meer hier.
Warmtepomp en zonnepanelen zitten ook bij de prijs in, en kan er altijd nog meer plaatsen als ik dat wil :)

Ik heb ook erg veel gelukdat ik sociale koop heb. Huis naast mij is 10m2 groter met zelfde perceel tuin en kost bijna en ton meer.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:35

Waarom vloerverwarming op zolder :? Wij hebben op zolder helemaal geen verwarming maar ook nooit nodig gehad. Het is er altijd warm :D

Andere indeling op zolder zou ik ook altijd na oplevering laten doen. Wij hebben een timmerman de zolder toen laten verbouwen, vliering gemaakt en twee kamers en overloop ipv 1 grote ruimte voor €8000. De bouw vroeg er het dubbele voor en dan geen vliering.

Idem met vloerverwarming. Renovlies lijkt me ook enorm duur om dat door de bouw te laten doen?