Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:19

Wat al een paar x gezegd is: altijd eerst de pH op orde hebben en dan pas chloor toevoegen. Is de oh niet goed dan werkt de chloor niet. Voeg je teveel chloor toe dan wordt de pH weer te hoog en zo verder.

Kijken of je filter het bad wel aan kan. Hij moet het hele bad volgens mij in een uur tijd minimaal 1x kunnen filteren. Liefste vaker.
Als je hem volstopt met watten dan kan het zijn dat de capaciteit ook afneemt.

Wij hebben bijv een zandfilter die het bad 2x per uur helemaal rondpompt.

Vlokmiddel: heeft tijd nodig om te werken. En, die moet je niet gebruiken met een gewoon filter want die raken dan zelf verstopt. Zeker een aantal uren laten bezinken en daarna een flink aantal uren laten filteren. Vaak moet je de restanten van de bodem zuigen met een stofzuiger.
Vlokmiddel moet je eigenlijk alleen gebruiken met een zandfilter.

Wat is de temperatuur van het water? En staat de zon er veel op? Hoeveel uur staat de pomp aan?
Als het water te warm is en veel uren stil staat dan heb je grote kans op algen.

Chloor: bad kan je het beste opstarten/shock geven met chranulaat wat je op moet lossen in het water. En dan tabletten in zo'n paddenstoel die het chloor daarna op peil houdt.

En niet bij voorbaat er al pH min in gooien.

Eerst bad vullen en pH testen. Dan de pH aanpassen en wachten tot deze goed is. Chloor testen. Daarna chloorshock om op te starten en dan pas tabletten die het op niveau houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:21

Hier kan je chloor in blijven gooien, dat werkt niet zo lang de Ph zo hoog is. Probeer eerst met een Ph verlagend product (ph min bv), en zie wat dat geeft. Wanneer de Ph terug oke is, dan kan je chloor erin doen. Succes!

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:22

Niet direct chloor in gooien, eerste zien wat de ph waarde zegt van het grondwater.

Het lastige van zo'n patroonfiltertjes is dat je gewoon geen controle hebt van je systeem.
Bij zandfilters kan je makkelijk backwashes doen en weet je wel degelijk dat al het vuil uit het systeem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:26

Snap dat een zandfilter het beste is en die komt er ook maar niet meer deze zomer. Het is of uitverkocht of ze vragen er nu de hoofdprijs voor 8)7

Oké dan gaan we eerst helemaal vullen. Weet dat de ph van het grondwater 7.8 is (had ik al getest). Dus we moete sowieso bijsturen.

Kan ik de mini chloortabs gebruiken om een chloorshok te maken? Die lossen makkelijk op.

blackpromise

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:13

Wat ik deed toen het water meteen groen was is hem echt een shock met chloor geven dus hij ging bij my minimaal naar de 10 ppm toe. Het opstarten van een zwembad duurt altijd een tijdje en is extra moeilijk om in de volle zomer te doen. daarom doe ik het altijd een week voor de eerste warme dag verspeld wordt. Het klopt dat Ph belangrijk is maar het zit allemaal in evenwicht. Als je chloor laag is of niet aanwezig zal het ook moeilijk zijn om de rest op orde te krijgen. Wij zijn uiteindelijk overgegaan op langzaam afgevende tablets. met dit warme weer zitten er 2 en met iets minder warm is 1 voldoende als hij eenmaal ingeregeld is.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:41

nog een vraagje trouwens. ben je pas chloride toe gaan voegen zodra het water al troebel en groen was?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:50

Hier ook gevuld met grondwater. Inderdaad Ph eerst goed hebben, ik start daarna altijd eerst met shock(granulaat) om chloor op peil te krijgen. Heb daarbij dan ook de tabletten alvast in de drijver. Ik test 2x pw met dit weer de waarden. Resultaat hieronder Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 19:23

blackpromise schreef:
nog een vraagje trouwens. ben je pas chloride toe gaan voegen zodra het water al troebel en groen was?

Nee we hebben met opstart al 4 mini tabs toegevoegd die theoretisch al 1,5mg/l moeten geven. Volgende dosis heb ik te lang mee gewacht. Pas gegeven toen het water een beetje wittig werd.

Ik heb nog een potje minitabs liggen die ik graag wil gebruiken ipv speciaal shock halen want ik loop een beetje leeg op alle flesjes en potjes momenteel. Als ik een opstart wil geven moeten er 36 mini's van 2,7 gr in om tot 9mg/l chloor te komen.

Uiteraard gaan we na vullen eerst de ph op orde maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:51

Ja hoor vloeibaar gebruikte wij altijd t9en we nog een ingegraven zwembad hadden.
Wij moeten hem zelfs gewoon vol staan met de winter.
In het vroege voorjaar starten met een hogere dosis chloor.
Water werd dan vaak wel wat wit na een paar uur.
Gewoon 1 a 2 keer daags het filter uitspoelen van de pomp.
Binnen 2 dagen altijd weer kraakhelder weer.
Later hadden we een zandfilter wasr we tevens de verwarmingsmat op aan gesloten hadden.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 00:36

Oke laten we met het begin beginnen. je zegt dat je 4 mini tabs toe hebt gevoegd zodat het theoretisch 1.5 mg/l zou zijn. Echter is dit niet wat er praktisch inzit aangezien het chloor reageert met dat wat in het water zit en daardoor gaat je chloor weg.
Dat wil dus zeggen dat je beter eerst kan beginnen met een hoge dosis aan chloor (ja de initiele chloortabletten zijn hoog) waarna je hem minimaal 4 tot 5 uur met pomp aan laat stabiliseren wanneer die allemaal opgelost zijn. (niet schrikken als hier een hoge hoeveelheid chloor inzit) Dan geef je het dus de tijd en de spullen om het chloor alle "rotzooi" op te laten ruimen. Dit zorgt dat je chloor weg gaat en je uiteindelijk een lagere hoeveelheid chloor overhoudt.
Dus niet uitgaan van de theoretische waarde maar echt na toevoegen en 5 uur wachten meten hoeveel erin zit. Vervolgens als de eerste reactie heeft plaatsgevonden en de PH is nog steeds te hoog, dan kun je stapsgewijs de ph gaan verlagen. (bereken hoeveel je nodig hebt, voeg het toe en wacht weer een aantal uur voordat je de ph meet)

al met al is dit een proces van 2 tot 3 dagen. Eerst x toevoegen en dan 3 dagen in volle zon wachten is funest en brengt zoveel meer moeite met zich mee om je zwembad weer goed te krijgen.

De tabletten die wij gebruiken zijn: Interline long 90 mini tabletten 20gr (langzame afgifte)

Het neemt wat tijd in beslag om te leren omgaan met de chemie in het zwembad en wat bepaalde parameters voor effect hebben maar als je het eenmaal doorhebt hoef je er niet veel meer aan te doen.

Op veel test kits staat trouwens dat het chloor gehalte tussen de 1 mg/l en 5 mg/l mag zitten in je zwembad. aan de bovenkant gaan zitten zeker in deze hele warme dagen is echt geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:55

Gisteravond na het vullen ph getest van het bad; 7.8. Bijgestuurd en vanmorgen zaten we op 7.2 :D

Net een chloorshock gemaakt van een hele berg opgeloste mini tabs die volgens de verpakking zou moeten leiden tot 9mg/l gehalte. Over een paar uur maar eens meten hoe we ervoor staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:24

Ph blijft vooralsnog mooi stabiel op 7.2

Chloor blijft echter hangen op 5ppm. Moet dit nog verder op gaan lopen van de oplossing 2,5 uur geleden of moet ik toch nog wat meer toevoegen?

Er is op 4m3 water nu 54gr werkzame chloor in gegaan (13,5 mg/l). Het zijn wel wat oudere tabletten dus misschien gaat de werking dan ook achteruit???

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:35

je zou er nog wat bij kunnen doen maar ik zou zelf tot morgen wachten en dan de waarde opnieuw testen. Dan kan je beter zien wat je chloor heeft gedaan.