Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:29

rien10 schreef:
Niet iedere keer de wc doorspoelen bespaart zeker water. Maar ik vind het vies.

Onder de douche plassen scheelt ook :P

Nee grapje, wat ik verder doe is de gieter in/bij de wasbak als ik dan bijvoorbeeld warm water moet hebben laat ik het nog koude water daarin. Je zou ook de gieter mee kunnen nemen onder de douche :') en als iemand z'n water niet op drinkt gaat het ook naar de planten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:52

rien10 schreef:

Wat precies is er vies aan dan?!

robert45

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:42

Misschien moet vitens eens wat gaan investeren in waterbeheer. Ze investeren het echter liever in pracht en praal van hun kantoren.

Vitens weet dat er meer water verbruik is in warme periodes, ze weten dat het volgens de geleerden vaker kan voorkomen. Dan moet je maatregelen treffen en zorgen voor meer opslag zodat we in periodes met hitte en droogte voldoende hebben.

Het drinkwaterverbruik is sinds 2005 redelijk constant. Vanaf 2016 stijgt het iets maar onze bevolking groeit ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:39

KimD schreef:
rien10 schreef:

Ik vind het vies. Onhygiënisch, het gaat ruiken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:53

Sowieso kan je veel emmers restwater gebruiken voor je tuin. Emmer in de gootsteen zetten en elke keer als je je handen wast, je groente wast etc. heb je weer een paar liter wat je schaamteloos in je tuin kan gebruiken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:13

Hier hetzelfde probleem. Ik heb een 50 meter lange coniferenhaag van 2 m hoog neergezet dit voorjaar. En ik vind de oproep van Vitens heel leuk om niet te sproeien, maar ik ga toch echt niet mijn dure investering dood laten gaan. Dus bespaar ik verder waar mogelijk.

Ik denk wel dat scheelt waar je zit, ik zit in Oost-Nederland en er zit hier echt geen vocht meer in de grond. En mijn gras is ook al dood.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:23

Ik worstel nu met hetzelfde. Jonge tuin aangelegd met warmte lievende planten op zuid en zandgrond. Aangelegd met het idee dat het dichtgroeit. Maar zover moet het nog komen eerst. Gras is er bewust niet om die reden. Ik geef nu om de dag of om de twee dagen water met een regendouche straal. Het is zo kokend heet achter dat de klimplanten tegen de muur verbrand zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:27

Anne_GTI schreef:
Sowieso kan je veel emmers restwater gebruiken voor je tuin. Emmer in de gootsteen zetten en elke keer als je je handen wast, je groente wast etc. heb je weer een paar liter wat je schaamteloos in je tuin kan gebruiken.

Als ik mijn handen was met zeep durf ik dat niet voor m'n tuin te gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:42

Fitzroy schreef:
Hier hetzelfde probleem. Ik heb een 50 meter lange coniferenhaag van 2 m hoog neergezet dit voorjaar. En ik vind de oproep van Vitens heel leuk om niet te sproeien, maar ik ga toch echt niet mijn dure investering dood laten gaan. Dus bespaar ik verder waar mogelijk.

Ik denk wel dat scheelt waar je zit, ik zit in Oost-Nederland en er zit hier echt geen vocht meer in de grond. En mijn gras is ook al dood.

Langs zo'n conifeerhaag leg je natuurlijk prima zo'n bewateringsslang.
Is tijd/toezicht een issue, dan zijn daar ook nog allerlei automatiseringsopties met tijdklokken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:47

rien10 schreef:
KimD schreef:

Ruikt helemaal niet zelfs, door het vele drinken pis je alleen maar water uit. En vaak niet veel meer dan een koffiekopje vol.

Het is toch raar dat we in deze situatie dan liters en liters water wegspoelen voor een koffiekopje aan 'water'?

Iedereen moet natuurlijk doen wat ze zelf willen maar ik heb het altijd raar gevonden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:50

KimD schreef:
rien10 schreef:

Ruikt helemaal niet zelfs, door het vele drinken pis je alleen maar water uit. En vaak niet veel meer dan een koffiekopje vol.

Het is toch raar dat we in deze situatie dan liters en liters water wegspoelen voor een koffiekopje aan 'water'?

Iedereen moet natuurlijk doen wat ze zelf willen maar ik heb het altijd raar gevonden.

Dat jij een blaas van baby-formaat hebt, wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:50

moonsparkle schreef:
...wil je geen water geven ga voor de hortensia, hibiscus, rododendron of vinca minor.

Nou noem je me toch een rijtje planten en struiken die heel slecht tegen droogte kunnen :)) Zelfs in de schaduw...

Ik geef mijn rhodo's, hortensia's en hibiscussen zo ongeveer als enige water.
Ik duw de slang (zonder spuitkop oid) aan de basis van iedere struik de grond in en geeft vervolgens per struik een kwartier water. Dan ben ik er weer voor een week van af.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:51

KimD, je drinkt veel omdat je meer zweet, ik plas op warme dag minder en veel geconcentreerder. Dat meurt een uur in de wind. Dat laten staan en wachten tot het volgende plasje vind ik ook ronduit vies. Maar je hoeft het niet met een volle stortbak water weg te spoelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:54

moonsparkle schreef:
Anne_GTI schreef:

Als ik mijn handen was met zeep durf ik dat niet voor m'n tuin te gebruiken.

Dat is zo verdund dat het geen kwaad kan. Het helpt ook tegen bladluis. Daar gebruikt mijn moeder het spoelwater van de wasmachine zelfs voor. Haar tuin is een bloemenzee.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:02

Ik sproei in de echt warme periode met veel zon en geen wolken hooguit 1 a 2 keer in de week en dan flink water geven en in de avond uren. Ik heb veel groen en dat zorgt ook weer voor schaduw waardoor het minder snel verdampt. Gras wordt al geel maar daar investeer ik geen water in want dat trekt vanzelf wel weer bij. Alleen fruitstruiken/bomen die vruchten dragen krijgen iets meer water. Nou heb ik voornamelijk kleigrond in de tuin en dat houd goed water vast, ik begin ook pas met sproeien als de grond open barst op de toplaag of als er een plant/boom duidelijk dorst heeft (meerdere dagen slap blad heeft).

Ik bespaar water zoveel ik kan maar heb voor een behoorlijk bedrag aan planten en bomen staan en dat laat ik niet doodgaan, de natuur heeft mijn tuin ook hard nodig!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:08

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:
...wil je geen water geven ga voor de hortensia, hibiscus, rododendron of vinca minor.

Nou noem je me toch een rijtje planten en struiken die heel slecht tegen droogte kunnen :)) Zelfs in de schaduw...

Ik geef mijn rhodo's, hortensia's en hibiscussen zo ongeveer als enige water.
Ik duw de slang (zonder spuitkop oid) aan de basis van iedere struik de grond in en geeft vervolgens per struik een kwartier water. Dan ben ik er weer voor een week van af.

Toch lieg ik niet :') Maar wel vergeten erbij te zeggen dat ze in de half schaduw staan. Ik heb ze allemaal alleen bij het in de grond zetten water gegeven en verder nooit, na 4 jaar staat alles er nog prachtig bij.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:10

Wij zitten op kleigrond en sproeien nooit. Rhododendron leeft ook nog, het is geen enorme struik vol bloemen, maar dat past ook niet in onze tuin :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:12

Vjestagirl schreef:
fjordjes schreef:
Grondwater put laten slaan. Dan maak je in ieder geval geen gebruik van het drinkwater.

Het punt is dat een grondwaterput uit dezelfde bron put als vitens. Er is niet ineens meer water omdat ik het uit de grond haal.

Als je in een waterwingebied zit mag je geen grondwater oppompen, en als jij water uit de grond haalt waar het geen waterwingebied is (en het dus mag) dan put je niet uit dezelfde bron als Vitens ;)

En verder bespaar je met bronwater uiteraard ook de reinigingskosten om er drinkwater van te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:28

belle_boef schreef:
KimD, je drinkt veel omdat je meer zweet, ik plas op warme dag minder en veel geconcentreerder. Dat meurt een uur in de wind. Dat laten staan en wachten tot het volgende plasje vind ik ook ronduit vies. Maar je hoeft het niet met een volle stortbak water weg te spoelen.

Ligt aan je WC.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:29

Amber_anne schreef:
Zou je een druppels land en mulchen samen kunnen doen? En dan de slang er bovenop?

Je kan de slang gewoon onder de mulchlaag doen :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:37

Ik geef met dit weer dagelijks mijn bloemen water, vind het zonde die nu dood te laten gaan want ze gaan net bloeien :) Maar doe dat met een kleine gieter, 2.5 liter water per dag en daar doen ze het prima op.

Verder sproeien we niks maar tuin is prima groen, gras heeft iets bruine randjes maar dat komt ook omdat het te lang is en iets verstikt. Maar ik verwacht dat dat straks weer bijtrekt. Struiken/bomen in de tuin doen het prima zonder extra water en als ik een week of twee niks doe staat het ook weer vol in het groen door onkruid dat keihard wil groeien. Wel veel bomen hier in de buurt, dat zorgt voor wat beschutting tegen de zon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:11

Wij hebben twee ondergrondse regenwaterputten en doen de paarden, tuin en moestuin altijd met regenwater. Ook nu zitten de putten nog vol. Zijn twee putten van 10.000 liter. Wij geven dus wel elke dag water in de tuin, maar enkel aan de nieuwe aanplant. De struiken hangen slap en het gras is bruin, maar dat trekt wel weer bij als het regent.

Rond de nieuwe aanplant hebben we vorige week ook houtsnippers gedaan, dat zou helpen om het vocht langer vast te houden :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:20

Gras moet je vaak sproeien, planten die vast (dus al langere tijd) staan in je tuin zoals bijv. Coniferen, magnolia's , cornus etc hoeven geen extra water, deze planten gaan vanzelf dieper wortelen.
Alleen bij extreme hitte zoals nu een keer flink water geven en dan is het klaar, wij hebben onze tuin vol staat met oudere planten, vandaag worden ze gesproeid, maar vorige keer is zeker 6 weken geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:24

Ergens in de jaren 70 was er hele grote droogte. In die periode hebben wij thuis zoveel mogelijk alle water opgevangen en bewaard en aan de planten gegeven. het is even een omslag maar is heel effectief.
Doen nu hetzelfde. Regenton en zoveel mogelijk afwas en spoelwater opvangen in emmers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:26

Het is inderdaad een dilemma. Wij proberen zoveel mogelijk water op te vangen en hebben sinds kort ibc’s waar in totaal 2000 liter in kan. Al het water van ons dak én dat van de buren stroomt er in. De buitenkant gaan we nog laten begroeien zodat het er wat gezelliger uit ziet.

Afbeelding

Verder met ik er op bij het kiezen van planten en kies dus vooral soorten die wat droogte wel aankunnen. Jonge aanplant sproei ik wel, maar niet overvloedig. Planten gaan ook dieper wortelen als ze weinig water krijgen, tenzij je ze “verwend” door veel te sproeien, dan blijf je aan de gang.

Maar toch, met dit weer moet ik me wel inhouden. We wonen hier nog maar kort en de tuin had nauwelijks bloemen dus we hebben veel omgegooid, en dus veel jonge planten en bomen. In de toekomst gaan we zeker nog meer steen er uit halen. Ik geef wat water met de gieter aan de moeilijke gevallen en verder is het duimen en hopen op een flinke onweersbui. De Ibc’s gaan vanaf komend jaar hopelijk helpen, vullen met regenwater in het vroege voorjaar en dan water hebben in de zomer is het idee. Ik hoop dat het ook zo uitpakt.

Edit: ik kies ook voor veel bodembedekkers, er is eigenlijk nergens In onze tuin zwarte grond zichtbaar. Water verdampt zo veel minder snel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt