beatje schreef:De buurman veroorzaakt geen overlast, te vind het overlast. De mens rookt in zijn eigen huis, Ts vind dat stinken, snap ik,ik vind dat ook een vieze lucht. Maar die man is die lucht gewend en vind dat waarschijnlijk niet stinken. Dan kan je niet zeggen buurman houd je deur dicht ik vind je huisgeur niet lekker. Net dat als je iemand niet verbieden kan bloemkool te koken wat zo stinkt, daar ga ik van over mijn nek.
Overlast is altijd 'in the eye of the beholder'.
- Zoals dat mensen die een kinderdagverblijf in de woonkamer beginnen de kindergeluidjes waarschijnlijk gezellig vinden, en de buren het een verschrikkelijk gekrijs.
- Jij vindt je eigen muziek op maximum volume fantastisch, de buurman die een andere smaak heeft vind het overlast.
- Jouw bovenbuurman doet aan gewichtheffen en laat zijn gewichten op de grond vallen als hij klaar is. Hij vindt dat normaal en bij z'n workout horen, jij vindt de slingerende lamp aan het plafond overlast.
Het een en ander van elkaar horen/zien/ruiken waar je minder vrolijk van wordt is normaal, zeker als je zo dicht op elkaar woont. Dat je zo nu en dan het sigaretje van de buurman ruikt, de muziek van de buurvrouw hoort, of het buurmeisje hoort gillen is logisch. Dat hoort erbij en dat accepteert ook iedereen.
Als jij niet meer normaal van je eigen faciliteiten kunt genieten (of dat nou een balkon is of je slaapkamer maakt niet uit) dan is het overlast. De TS kan nu niet op haar balkon zitten omdat het er zo stinkt. Een ventilator en wierook neer moeten zetten tegen de geur van de buurman is niet normaal. Daar mag je gewoon met anderen over in gesprek om afspraken te maken zodat het er voor iedereen fijn wonen is. Ik zou de TS nog heel schappelijk vinden als ze afspreekt dat zij van 17.00 tot 20.00 op het balkon mag zitten zonder dat zijn deur open staat. Als ze het echt zat is kan ze gewoon de verhuurder vragen om er iets aan te doen.