burenluchtjes op het balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: burenluchtjes op het balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:40

Herkenbaar :+
Alleen heb ik een 2 onder een kap woning.
Keukenraam kan niet open, slaapkamerraam aan de voorkant ook niet, badkamerraam ook niet (hun raam zit aan dezelfde kant) wij hebben geïnvesteerd in een vaste airco boven dus slaapt goed. En soms raam open in de inloopkast en logeerkamer anders ruikt mijn huis naar asbak.
Punt is als hun buiten zitten ruiken wij het niet. Dus helaas verder geen tips :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:41

beatje schreef:
Wat een vreemde mensen zijn julie. Je kan niet vragen of hij zijn deuren dicht wilt houden omdat JIJ vind dat het stinkt. Dat is die man zijn prive. Of je moet vermoeden dat er een lijk licht te rotten, maar dan schakel je beter de politie in. Maar het gaat hier om huisgeur en dat is heel subjectief.
Je valt in principe iemand persoonlijk aan als je dat vertelt. Buiten zelf dingen onder nemen om er minder hinder van te hebben kan je weinig doen.

Haha en ik vind de manier waarop jij redeneert juist raar. Dat het je privé is wil niet zeggen dat je er alles maar kunt doen zonder rekening te houden met een ander toch?

Als je buren iedere dag keiharde muziek draaien zeg je er toch ook wat van?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:46

Wat vervelend en herkenbaar TS. Ik woon in een rijtjeshuis en mijn buren hebben 3 witte herders. Hun huis is ontzettend vies en ruikt heel erg naar natte hond. Als zij de tuindeur open hebben staan als ik in de tuin zit, zit ik ook in de stank die uit hun huis komt. Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat aan kan geven. Ik ga de geurkaars eens proberen, hopen dat dit voor mij kan helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:13

Omdat het zo'n klein balkon is zou ik hier veel geurende planten neerzetten. Bv lavendel en citroengeraniums. Die laatste weren ook nog eens muggen af. Wel heel vervelend.

Je kan best proberen met je buurman te praten toch? Mensen die binnen roken (ik ben er ook een tijdje eentje geweest) hebben niet door dat het zo stinkt, misschien kan hij er dan rekening mee houden op bepaalde tijdstippen. Maar zou het niet op een dwingende manier brengen, hij heeft natuurlijk al het recht op frisse lucht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:19

Faelynn schreef:
Oh jeetje wat verschrikkelijk TS, dat ruikt inderdaad ontzettend vies als niet roker. Ben alleen bang dat je er heel weinig aan kan doen, gezien het een soort flat is zo te zien, kan je het mogelijk aankaarten bij de persoon die het beheer van zo'n pand doet? Geen idee hoor.. Ik denk ook dat het lastig is zelf een gesprek aan te gaan met die man, voor hem is het een "normale" geur, dus dat kan best wel als een belediging over komen als je zegt dat je vind dat zijn huis stinkt.

Wij hebben dat momenteel met onze buurvrouw, elke zomer, zodra het maar een dag mooi weer is, giet onze buurvrouw een jerrycan azijn in de tuin, gemiddeld in mooie weken tot wel 4 dagen per week dat je het ruikt. Wij kunnen onze deuren ook niet meer open zetten of in de tuin zitten dan, je gaat letterlijk over je nek, net of je met je neus in een pot pure azijn hangt, gelukkig gaan wij binnenkort verhuizen, wij hebben een keer aanspreken geprobeerd, maar helaas resulteerde dat in nog meer azijn in de tuin :')

Zulke buren heb ik ook,die vinden planten vies en dus spuiten ze driftig o.a. met Roundup.Ook wordt er gerookt als een schoorsteen dag en nacht. Dus meestal alle ramen dicht hier....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:27

Faelynn schreef:
Oh jeetje wat verschrikkelijk TS, dat ruikt inderdaad ontzettend vies als niet roker. Ben alleen bang dat je er heel weinig aan kan doen, gezien het een soort flat is zo te zien, kan je het mogelijk aankaarten bij de persoon die het beheer van zo'n pand doet? Geen idee hoor.. Ik denk ook dat het lastig is zelf een gesprek aan te gaan met die man, voor hem is het een "normale" geur, dus dat kan best wel als een belediging over komen als je zegt dat je vind dat zijn huis stinkt.

Wij hebben dat momenteel met onze buurvrouw, elke zomer, zodra het maar een dag mooi weer is, giet onze buurvrouw een jerrycan azijn in de tuin, gemiddeld in mooie weken tot wel 4 dagen per week dat je het ruikt. Wij kunnen onze deuren ook niet meer open zetten of in de tuin zitten dan, je gaat letterlijk over je nek, net of je met je neus in een pot pure azijn hangt, gelukkig gaan wij binnenkort verhuizen, wij hebben een keer aanspreken geprobeerd, maar helaas resulteerde dat in nog meer azijn in de tuin :')

Jezus, waarom in godsnaam? Dan zit ze toch zelf ook in die lucht?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:35

anjali schreef:
Faelynn schreef:

Zulke buren heb ik ook,die vinden planten vies en dus spuiten ze driftig o.a. met Roundup.Ook wordt er gerookt als een schoorsteen dag en nacht. Dus meestal alle ramen dicht hier....

Wat betreft azijn gebruiken, dit mag helemaal niet, dus ik denk dat je daar een volgende keer best werk van kan maken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/kan-ik-azijn-zout-of-chloor-gebruiken-tegen-onkruid

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:47

Vjestagirl schreef:
beatje schreef:
De buurman veroorzaakt geen overlast, te vind het overlast. De mens rookt in zijn eigen huis, Ts vind dat stinken, snap ik,ik vind dat ook een vieze lucht. Maar die man is die lucht gewend en vind dat waarschijnlijk niet stinken. Dan kan je niet zeggen buurman houd je deur dicht ik vind je huisgeur niet lekker. Net dat als je iemand niet verbieden kan bloemkool te koken wat zo stinkt, daar ga ik van over mijn nek.

Overlast is altijd 'in the eye of the beholder'.
- Zoals dat mensen die een kinderdagverblijf in de woonkamer beginnen de kindergeluidjes waarschijnlijk gezellig vinden, en de buren het een verschrikkelijk gekrijs.
- Jij vindt je eigen muziek op maximum volume fantastisch, de buurman die een andere smaak heeft vind het overlast.
- Jouw bovenbuurman doet aan gewichtheffen en laat zijn gewichten op de grond vallen als hij klaar is. Hij vindt dat normaal en bij z'n workout horen, jij vindt de slingerende lamp aan het plafond overlast.

Het een en ander van elkaar horen/zien/ruiken waar je minder vrolijk van wordt is normaal, zeker als je zo dicht op elkaar woont. Dat je zo nu en dan het sigaretje van de buurman ruikt, de muziek van de buurvrouw hoort, of het buurmeisje hoort gillen is logisch. Dat hoort erbij en dat accepteert ook iedereen.

Als jij niet meer normaal van je eigen faciliteiten kunt genieten (of dat nou een balkon is of je slaapkamer maakt niet uit) dan is het overlast. De TS kan nu niet op haar balkon zitten omdat het er zo stinkt. Een ventilator en wierook neer moeten zetten tegen de geur van de buurman is niet normaal. Daar mag je gewoon met anderen over in gesprek om afspraken te maken zodat het er voor iedereen fijn wonen is. Ik zou de TS nog heel schappelijk vinden als ze afspreekt dat zij van 17.00 tot 20.00 op het balkon mag zitten zonder dat zijn deur open staat. Als ze het echt zat is kan ze gewoon de verhuurder vragen om er iets aan te doen.

De verhuurder doet daar niks aan. Bij mij kwam de rook binnen via de inloopkast in de slaapkamer. Elke avond had ik m'n slaapkamer vol stank en rook. Ze wilden er niks aan doen. Heb echt verschrikkelijk moeten zeuren en boos worden. Uiteindelijk hebben ze toch een bedrijf gestuurd. Die hebben erg hun best gedaan en het is veel minder geworden.
In de meterkast kwam het ook omhoog, daar was niks aan te doen. Ik heb uiteindelijk die deur helemaal dicht geplakt met plastic. En nog kwam het er soms doorheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:51

Jee wat een vervelend probleem, ts!
Ik zag dat het al eens genoemd was, maar ik zou ook eens kijken of een stuk plexiglas voor de railing verschil maakt. Zou je kunnen uittesten door eerst dicht te maken met folie. Dan heb je kans dat de stank minder snel jouw balkon op trekt en makkelijker door de wind wordt weggeblazen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:21

Cookies schreef:
Vjestagirl schreef:

Overlast is altijd 'in the eye of the beholder'.
- Zoals dat mensen die een kinderdagverblijf in de woonkamer beginnen de kindergeluidjes waarschijnlijk gezellig vinden, en de buren het een verschrikkelijk gekrijs.
- Jij vindt je eigen muziek op maximum volume fantastisch, de buurman die een andere smaak heeft vind het overlast.
- Jouw bovenbuurman doet aan gewichtheffen en laat zijn gewichten op de grond vallen als hij klaar is. Hij vindt dat normaal en bij z'n workout horen, jij vindt de slingerende lamp aan het plafond overlast.

Het een en ander van elkaar horen/zien/ruiken waar je minder vrolijk van wordt is normaal, zeker als je zo dicht op elkaar woont. Dat je zo nu en dan het sigaretje van de buurman ruikt, de muziek van de buurvrouw hoort, of het buurmeisje hoort gillen is logisch. Dat hoort erbij en dat accepteert ook iedereen.

Als jij niet meer normaal van je eigen faciliteiten kunt genieten (of dat nou een balkon is of je slaapkamer maakt niet uit) dan is het overlast. De TS kan nu niet op haar balkon zitten omdat het er zo stinkt. Een ventilator en wierook neer moeten zetten tegen de geur van de buurman is niet normaal. Daar mag je gewoon met anderen over in gesprek om afspraken te maken zodat het er voor iedereen fijn wonen is. Ik zou de TS nog heel schappelijk vinden als ze afspreekt dat zij van 17.00 tot 20.00 op het balkon mag zitten zonder dat zijn deur open staat. Als ze het echt zat is kan ze gewoon de verhuurder vragen om er iets aan te doen.

De verhuurder doet daar niks aan. Bij mij kwam de rook binnen via de inloopkast in de slaapkamer. Elke avond had ik m'n slaapkamer vol stank en rook. Ze wilden er niks aan doen. Heb echt verschrikkelijk moeten zeuren en boos worden. Uiteindelijk hebben ze toch een bedrijf gestuurd. Die hebben erg hun best gedaan en het is veel minder geworden.
In de meterkast kwam het ook omhoog, daar was niks aan te doen. Ik heb uiteindelijk die deur helemaal dicht geplakt met plastic. En nog kwam het er soms doorheen.

Hier moet je wat mee doen. Dat mag namelijk echt niet. Ook ivm brandveiligheid. Woningbouw stalken, hoor. Net zo lang kitten en volduwen tot er niks meer door komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:34

Is een geurbrander niet iets? https://www.bol.com/nl/l/geurbranders/N/25426/
Die steek je aan als je daar zit, neutraliseert en geeft een prettige geur als je daar zit.
Wij gebruiken het in huis na gourmetten enzo, werkt heel goed. Tabaklucht krijg je er ook goed mee weg.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:37

Ik zou lekker een paar flink geurende kruiden neer zetten. Lavendel, oregano enctra. Meteen handig in de keuken!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:48

Emmaa_ schreef:
Omdat het zo'n klein balkon is zou ik hier veel geurende planten neerzetten. Bv lavendel en citroengeraniums. Die laatste weren ook nog eens muggen af. Wel heel vervelend.

Je kan best proberen met je buurman te praten toch? Mensen die binnen roken (ik ben er ook een tijdje eentje geweest) hebben niet door dat het zo stinkt, misschien kan hij er dan rekening mee houden op bepaalde tijdstippen. Maar zou het niet op een dwingende manier brengen, hij heeft natuurlijk al het recht op frisse lucht.

Hoezo dan? Mag hij dan tussen 10u en 16u niet roken of hoe zie je dat dan?
Ik als roker zijnde zou hier echt niet op ingaan.

Toen ik nog in mijn appartement woonde, heb ik zo'n dubbele deurworst gekocht voor de voordeur, keukendeur en livingdeur. Daar kwam echt niks meer door qua geur, zodat mijn rooklucht niet in de gemeenschappelijke gang terecht kwam. Bevestigd door de buren! :j

Maar mijn terrasdeur stond gewoon open als ik daar zin in had, en ik rookte ook gewoon op mijn terras. Ik wil best een beetje meedenken, maar ik ga echt niet tussen bepaalde uren roken, in de keuken roken met de dampkap aan of mijn ramen dichthouden hoor.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:03

@san87, ik ben verhuisd. Ik maakte me ernstig zorgen om m'n gezondheid n inderdaad om de brandveiligheid. Had overal rookmelders hangen.
Ik heb nu een rijtjeshuis sinds een paar weken.

Plexiglas zal niet helpen, rook gaat echt overal doorheen/langsheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:05

LWDaisy schreef:
Emmaa_ schreef:

Hoezo dan? Mag hij dan tussen 10u en 16u niet roken of hoe zie je dat dan?
Ik als roker zijnde zou hier echt niet op ingaan.

Toen ik nog in mijn appartement woonde, heb ik zo'n dubbele deurworst gekocht voor de voordeur, keukendeur en livingdeur. Daar kwam echt niks meer door qua geur, zodat mijn rooklucht niet in de gemeenschappelijke gang terecht kwam. Bevestigd door de buren! :j

Maar mijn terrasdeur stond gewoon open als ik daar zin in had, en ik rookte ook gewoon op mijn terras. Ik wil best een beetje meedenken, maar ik ga echt niet tussen bepaalde uren roken, in de keuken roken met de dampkap aan of mijn ramen dichthouden hoor.

Volgens TS gaat het niet om roken op zijn balkon maar echt om de geur die uit zijn huis komt. Weet jij veel, misschien vindt hij het geen probleem om het raam aan de andere kant ipv de deur open te zetten een uurtje per dag. Niet geschoten is altijd mis, als TS er overlast van heeft kan het sowieso geen kwaad om even het gesprek aan te gaan.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:10

Misschien als ie elke dag zijn deuren open heeft staan dat de geur ook wat minder wordt die uit zijn huis komt. Of probeer hem een airco aan te smeren, dan moet ie z'n ramen en deuren wel dicht houden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:35

Cookies schreef:
@san87, ik ben verhuisd. Ik maakte me ernstig zorgen om m'n gezondheid n inderdaad om de brandveiligheid. Had overal rookmelders hangen.
Ik heb nu een rijtjeshuis sinds een paar weken.

Plexiglas zal niet helpen, rook gaat echt overal doorheen/langsheen.

Oh gelukkig. Want wat jij aangeeft, mag echt niet.

Plexiglas helpt inderdaad niet. Als rook al door meterkasten en onder deuren door kruipt, is plexiglas helemaal geen optie. Daarnaast zit je dan zelf lekker achter glas te branden en is het idee van lekker buiten zitten ook weg.

Een ventilator, sterk geurende planten, zoals lavendel, sering, jasmijn e.d., een geurbrander en dan maar hopen dat t te doen is :). Rooklucht is een heel vieze penetrante geur, maar weinig andere geuren die daar overheen komen helaas.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:11

_San87_ schreef:
Faelynn schreef:

Nee zelf zit ze de hele dag binnen met de deur dicht, niet zo'n tuinmens denk ik, heeft er ook alleen maar stenen in liggen en doet niks aan onderhoud, behalve dus heel veel azijn gieten in de hoop dat er geen planten of onkruid groeit denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:14

plexiglas laten zakken en komt dus schuin aan het balkon te hangen, dus waarom branden achter plexiglas

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:15

Oei, enorm vervelend. Ik heb er in de tuin nog wel eens last van met omwonenden die fanatiek wiet roken. Zoals eerder genoemd kan een geurbrander helpen. Lampe berger (als ik het goed spel) is een enorm goede geur neuteralisator. Het bestrijd actief de vieze geur deeltjes in plaats van alleen een lekker geurtje verspreiden. Je krijgt er zuivere en lekker ruikende lucht voor terug, zeg maar :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:22

Faelynn schreef:
_San87_ schreef:

Nee zelf zit ze de hele dag binnen met de deur dicht, niet zo'n tuinmens denk ik, heeft er ook alleen maar stenen in liggen en doet niks aan onderhoud, behalve dus heel veel azijn gieten in de hoop dat er geen planten of onkruid groeit denk ik.

Jezus :').

MCE schreef:
plexiglas laten zakken en komt dus schuin aan het balkon te hangen, dus waarom branden achter plexiglas

Dat doet toch helemaal niks :?. Als rooklucht al door gaatjes in muren, meterkasten, deurkieren e.d. naar binnen komt.

TS, komt de lucht ook bij je naar binnen? Want dat kun je 'oplossen' door overdruk in je woning te creëren. Maar voor nu denk ik toch dat een ventilator de enige oplossing is. Of meneer moet raadselachtig verdwijnen :7.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:07

Toen ik de openingspost last dacht ik aan geurstokjes op je balkon, maar lekker ruikende platen is ook een goed idee.