glasvezel aansluiting kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:09

Hier ook een buiten gebied, wij hebben er voor gekozen geen glasvezel te nemen. Maar je moest hier ook 1000 euro aansluitkosten betalen of 10 jaar lang 15 euro per maand. Daarnaast heb je alleen keuze uit zgn B-providers dus geen KPN oid.

Overal ligt een kabel het enige wat dus mist bij ons is de aansluiting naar het huis, geen idee of dat voor de volgende bewoners extra kosten gaat opleveren bij verkoop :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:11

belle_boef schreef:
Mindim schreef:
Hier wordt 1850 euro gevraagd. De glasvezel steekt als uit de oprit. Maar van de oprit tot in huis moet 1850 kosten. Dat ga ik dus niet betalen, dan maar die ellendige ziggo.
Ik zit im ZW Drenthe.

Hier exact hetzelfde alleen ZO drenthe

Hier ook ZO drenthe (gemeente coevorde) en door een burgerinitiatief is hier alles gratis geweest. Mensen die het niet willen maar later alsnog moeten € 650. Indien je verhuist naar een huis waar het nog niet is zoals TS dan is het ook gewoon gratis :j .

Maar verder zijn bedragen van €1800 wel heel normaal.

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:36

Detroit schreef:
Zó wat een geld vragen ze! Bizar.

Hier zijn bezig in de omgeving. Aankomende week komen ze het kostenloos aansluiten in ons huis :o

Is dat de aanleg Noordoost Drenthe van Glasvezel Buitenaf? Dat is niet gratis hoor. Dat is of eenmalig €1000,= of €7,70 vastrechtvergoeding gedurende de looptijd van het abonnement.

Maar goed, ik heb vanwege de meerkosten bij later aanleggen er daarom dus ook voor gekozen om wel glasvezel te laten aanleggen. Je kan altijd na een jaar nog je abo opzeggen en weer terug gaan naar KPN of Ziggo. Maar als je ooit je huis wil verkopen ligt er dan in elk geval wel glasvezel.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:39

Helaas is dat heel normaal in het buitengebed.
Hier ook glasvezel, ook 1900 aftikken.
Kern kreeg het gratis terwijl die ook al kabel hadden, wij alleen een telefoonlijntje uit 19??.

Je kon hier ook per maand betalen, maar dat ging niet van die 1900 af, dus dat is levenslang. (hier geen 20 jaar zoals ik bij andere hier lees)
Dan was in 1 keer die 1900 aftikken uiteindelijk goedkoper.

Hier werd het nieuw aangelegd, zou je later mee doen zou het nog duurder worden.

pmarena

Re: glasvezel aansluiting kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:45

Wel typisch zeg die grote verschillen qua prijzen!

Hier ook een aanbaod gekregen van Glasvezel Buitenaf. Ook iets van 2000 euro in 1 keer aftikken, of ik geloof anders iets van 17,50 euro per maand extra bovenop je abonnement, en dan voor altijd. Vind het best pittige bedragen.

En weet je.....ik vermoed dat als je buren het aan laten leggen en de hoofdkabel dus langs jouw huis gelegd wordt op hun kosten. En je een paar jaar later besluit (of de volgende bewoner doet dat) dat je toch ook graag glasvezel aansluiting wilt....dan zou het me absoluut niet verbazen als er dan ineens lagere kosten berekend worden :=

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:48

Hier zeiden ze dat het dan veel kans duurder zou worden.
Sowieso alles op eigen erf moet je dan zelf betalen.
Scheelt natuurlijk of je bijna aan de weg woont of een stuk terug in.
En je word niet direct aan de weg aangesloten, dat moet bij een verdeelpunt zijn.
Ligt die toevallig bij je aan de weg heb je geluk, maar die kan ook een paar km verderop liggen en dan zijn dat ook jou kosten.
Althans die bang makerij kregen wij hier te horen :P

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:51

maximosa schreef:
Hier ook 1850 euro en een verplicht abbo bij een provider ,Kabelnoord. 20 jaar extra betalen naast je abonnementskosten. Geen keuze in provider. Buitengebied terwijl in dorp gratis aanleg en keuze uit providers. Vond dit te gek voor woorden.

Hier ook zo, West Brabant. In de stad allemaal geen probleem, of bij later aansluiten een paar honderd euro. Hier wel de keuze gemaakt voor maandelijks 15 euro extra. Binnen 20 jaar is er vast weer iets ontwikkeld, of 5g, waardoor wij denken dat die 1850 nu te veel gaat zijn. Zo niet, dan hebben we die 1850 straks alsnog betaald. Wel jammer dat in de stad alle keuze is wat betreft provider en buitenaf slechts 3 hele onbekende

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:53

Wij hebben volgens mij ook 2400 euro betaald, terwijl de kabel al klaar lag. Erg irritant, maar zonder is in deze tijd ook niet meer te doen. Knoop dus maar meteen doorgehakt en het in orde laten maken (was ook nog een langdurig traject bij ons :( , maar uiteindelijk goed gekomen :) )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 10:58

Wij wonen aan de rand van buitenaf, maar een woonwijk om de hoek. Er is glasvezel klaargelegd en als je het nu je huis in wil trekken, kost dat dus die 1950. Of in 2 delen. Mensen die roepen; moet je maar betalen. Ik denk echt dat er mensen zijn die niet 2000 euro hebben klaarliggen of 2x 1000. Dat zijn voor veel mensen hoge bedragen.

Wij zelf hebben het er niet voor over. Heb tv en internet en gaat prima zo. Maar zou een extra tv aansluiting willen en dat kan nu niet. Geen ramp.

Het is daar bovenop belachelijk dat je verplicht een abonnement moet afnemen en die kosten inderdaad naast je lopende abonnement komen. Ik vind dat niet echt een nette manier van werken naar je klanten toe.

Bij ons vorige huis werd het aangelegd en gratis je huis in getrokken, maar zijn toen niet overgestapt.

Dat de vorige bewoner er geen belang bij had, snappen wij ook wel gezien de situatie waarin wij het hebben gekocht.

Kon mezelf niet voorstellen dat dit normale bedragen zijn en mensen dit accepteren of doen eigenlijk. Moet iedereen zelf weten ook. Maar als dit normaal is, doen wij er niet aan mee.

Als we het later ooit willen, zeggen ze dat het dan 2500 kost. Dat wil ik nog wel meemaken dan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:03

Niet iedereen doet ook mee.
Wij hebben ook getwijfeld omdat we tevreden waren met 4G voor thuis.
Hier moest 50% mee doen anders werd het niet aangelegd, 55% deed ook maar mee.

Ik ken ook mensen die wel mee doen.
1 jaar de maandelijkse kosten betalen en dan stoppen. Dan ligt het in ieder geval binnen.
Willen ze het ooit weer betalen ze die 1900.

Maar onze buurt heeft wel bijna iedereen meegedaan omdat er ook geen kabel lag.
Er was weinig alternatief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:06

Het is ook een beetje hoe het aangeboden wordt en dat is gewoon niet voor iedereen haalbaar. Het aanbod is 1950 of 2x 1000. Geen ander aanbod. En dan nog je dubbele abonnement.

Het was wel lastig om internet/tv te krijgen en niet elke aanbieder deed dat op deze postcode, maar we hebben toen NLE kunnen overzetten en dat gaat prima.

Er is hier ook een schotel geweest, maar die was wel verrot, dus weggehaald. Zelf verder geen ervaringen mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:09

Hoezo dubbel abonnement dan? Als je op glasvezel overgaat dan beëindig je toch je oude abonnement :)

Wij zijn wel blij met glasvezel want we hebben hier geen kabel en alleen een KPN telefoon aansluiting uit 19-Noach die nog maar aan vezeltjes vasthangt....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:14

Ik heb even de broef erbij gepakt;

Het is van Mabin Groningen.

Het is 1915 in 1x of 2x 1000. Dus voor in termijnen betaal je even 85 euro.

Binnen 3 tot 10 weken wordt het aangelegd.

Je moet een 1 jarige abonnement nemen bij Solcon of Multifiber. (zakelijke klanten Weserve ) in de toekomst meer zoals kpn.

Overigens, kunnen wij het wel betalen, maar ik vind het over het algemeen gewoon een aanbod wat voor echt veel mensen niet haalbaar is en belachelijke kosten. Wij zijn bezig met een mega verbouwing en voor 2000 euro kan je behoorlijk wat doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:15

pmarena schreef:
Hoezo dubbel abonnement dan? Als je op glasvezel overgaat dan beëindig je toch je oude abonnement :)

Wij zijn wel blij met glasvezel want we hebben hier geen kabel en alleen een KPN telefoon aansluiting uit 19-Noach die nog maar aan vezeltjes vasthangt....

Nee, als je een lopend abonnement hebt, gaat die gewoon door. Dus toen wij hier 30Sept kwamen en een abonnement afsloten voor bijv 1 of 2 jaar kan die niet tussenstijds worden stop gezet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:18

Het is ook belachelijk veel.
Ben er ook best boos om geweest.
Zeker omdat de kern het hier wel gratis kreeg maar al coax hadden. Wij een telefoonlijntje van vroeger.

We betalen in het buitengebied mee voor strooien van gladhied wat ze nooit hier doen, betalen voor speelveldjes, waar kinderen hier niet komen.
Betalen voor weet ik het wat in de kern. Is er een keer wat voor het buitgebied belangrijk is is de gemeente niet thuis.

Maar mijn boosheid veranderde niets daar aan :+

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:20

pmarena schreef:

Aanleg is hier gestart (buitengebied). Kosten zijn 1.600 euro. Hoewel we goed uit de voeten kunnen met de huidige voorziening hebben wij wel gekozen voor aansluiting op glasvezel. In ons geval weten we ruim van te voren wat we moeten betalen dus dat geld zetten we opzij. edit: overigens kun je ook kiezen voor een maandelijkse vergoeding van 13 euro per maand. Dat blijft dan altijd doorlopen dus op lange termijn is dat duurder.

Dubbele kosten zijn er niet want we zeggen uiteraard ons oude abonnement op tzt.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:25

Dat zijn inderdaad de 'normale' bedragen. Er is geen keuze (of nou ja, blijven doen met wat je hebt), dus ze kunnen het vragen. Wat ik erger vind ik het gebrek aan service...... Wij wachten al sinds we wonen op aansluiting (vorige bewoners hebben zich al aangemeld), zou deze maand gereedkomen, maar nu verschoven naar augustus/september (niemand die het weet/wil weten). Huidige abonnement dus ook maar zo flexibel mogelijk gehouden, kunnen we daar in ieder geval wel vanaf wanneer ze ineens de geest krijgen en de kabel (die nu al een tijdje voor de gevel ligt) ook naar binnen doortrekken :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:29

Ir111 schreef:
pmarena schreef:

Aanleg is hier gestart (buitengebied). Kosten zijn 1.600 euro. Hoewel we goed uit de voeten kunnen met de huidige voorziening hebben wij wel gekozen voor aansluiting op glasvezel. In ons geval weten we ruim van te voren wat we moeten betalen dus dat geld zetten we opzij. edit: overigens kun je ook kiezen voor een maandelijkse vergoeding van 13 euro per maand. Dat blijft dan altijd doorlopen dus op lange termijn is dat duurder.

Dubbele kosten zijn er niet want we zeggen uiteraard ons oude abonnement op tzt.

Nee, er is geen aanbod om het maandelijks te betalen.
Betaal je in 2 termijnen betaal je dus al 85 meer.

Je zit wel op dubbele abonnements kosten, want je moet tussen 26 Mei en 23 Juni aanmelden. Wij kwamen hier 30 Sept en hebben dus een lopend abonnement wat niet tussentijds opgezegd kan worden. Die kosten reken ik wel even mee.
Waren ze netjes geweest, hadden ze daar ook iets voor geregeld.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:30

Wow jeetje ik schrik gewoon van deze bedragen.

Hier in de gemeente was een initiatief om iedereen op glasvezel te krijgen. Als je een abonnement afsloot dan werd het kosteloos aangelegd. Wij hebben dus geen aansluitkosten gehad.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:32

De aanleg was hier ook een hel.
Verschrikkelijk. Nul service.
6 keer een tijd vak thuis gezeten waarop ze niet op kwamen dagen.
Dan is de telefoniste nog verontwaardigd waarom ik boos ben. Na 3 kwartier in de wacht hebben gestaan, waarna de verbinding verbrak en nog eens 20 minuten in de wacht.
Dan ongepland de oprit open graven terwijl je er nog af moet.
Hekwerk kapot maken en dat zeker niet zelf melden.
En een provider die je niet zou kiezen als er andere waren.
Maar goed een telefoonlijntje uit 19?? is ook niks. Toen 4G voor thuis nog niet bestond met je laptop bij de MC Donalds gaan zitten omdat je een mail met wat groter bestand niet verstuurd kreeg. Daar word je ook niet blij van -O- :D

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:35

superpony schreef:

Je zit wel op dubbele abonnements kosten, want je moet tussen 26 Mei en 23 Juni aanmelden. Wij kwamen hier 30 Sept en hebben dus een lopend abonnement wat niet tussentijds opgezegd kan worden. Die kosten reken ik wel even mee.

Kun je dan niet later aanhaken? Want daar kun je bij ons ook voor kiezen. Dan doe je nu niet mee maar laat je je later aansluiten. Dat is (natuurlijk :Y) ) wel weer duurder dan als je gelijk meedoet.

Maar gaat de oplevering dan zo snel bij jullie? Wij hebben in januari opgegeven maar hoeven volgend jaar pas ergens te betalen.

edit: oh ik zie het, de aanleg is al heel snel.
edit 2: dat de kosten belachelijk zijn valt misschien toch wel mee? In ons geval moet er flink gegraven worden, kabel getrokken worden en moet er een verdeelkast geplaatst worden. Zo'n bedrijf zal er niks op toeleggen maar extreem duur lijkt het me ook niet perse. Zeker omdat niet perse een hele straat hoeft mee te doen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 08-06-20 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:36

Afgelopen zomer is de kabel ook bij ons voor het huis langs gelegd. Wij hebben gekozen het niet te doen. Wij moesten ook een flink bedrag betalen (ook zo rond de € 1800).
Bij ons werkt het 4g modem perfect en wij hebben voor tv een schotel. Die hadden we namelijk al aangeschaft voordat ze met glasvezel kwamen.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:39

Dit zijn hele "normale" prijzen. Bij ons in het buitengebied is het 2 jaar geleden aangelegd en wij hebben uiteraard direct meegedaan. prijs was toen 1800 of elke maand een tientje voor een bepaalde periode. Wij hadden niet zoveel keus aangezien het internet slechter dan slecht was. En hebben het gedaan, mensen in de buurt hebben het niet gedaan en als die nu nog willen aansluiten kost het nog veel meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:39

Ir111 schreef:
superpony schreef:

Kun je dan niet later aanhaken? Want daar kun je bij ons ook voor kiezen. Dan doe je nu niet mee maar laat je je later aansluiten. Dat is (natuurlijk :Y) ) wel weer duurder dan als je gelijk meedoet.

Maar gaat de oplevering dan zo snel bij jullie? Wij hebben in januari opgegeven maar hoeven volgend jaar pas ergens te betalen.

De brief kwam 2 weken terug. Aanbod is van 26Mei tmt 23 Juni. Dan komen ze binnen 3 tot 10 weken aansluiten.
Wij wonen hier sinds 30 Sept.
Een 1 jarig abo bij Solcon of Multifiber is verplicht.
Later dit aansluiten kost 2500 euro.........

En de voordelen die ze noemen zijn voor ons te verwaarlozen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:40

Als er bijna geen voordelen aan zitten dan zou ik niet mee doen.