Onkruid tegels groot terrein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:36

Tussen de tegels wil bij ons ook lukken. Je hebt wel een krachtige bosmaaier nodig.

Zo gaat het bij ons:
https://youtu.be/DRmADS225d8

Niet mijn filmpje natuurlijk maar ons resultaat is hetzelfde :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:39

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:11

Wij hebben ook een groot erf en ik heb de bosmaaier geprobeerd met zijn onkruidborstel erop. Nu is onze stoep behoorlijk ongelijk, dus dat werkte voor geen meter. Ik heb vorig jaar gekrabt en geplukt, elke.keer als er maar iets groen naar boven kwam eruit trekken. De stukken die ik vaak veeg met de veegmachine blijven ook meer onkruidvrij.

Maar nu ik zwanger ben heb ik daar allemaal geen zin in, dus vriendlief is met grote hogedrukreiniger met automatische doseerbak met gif erin over het erf gegaan en alles is dood!! Zo blij mee.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:30

Hier hetzelfde probleem, dus ik volg mee. Kleine stenen, dus met bosmaaier alle voegen langs is geen doen. Zout hielp hier amper één seizoen. Brander heb ik geprobeerd voor het terras, maar dat schiet ook niet op voor grote oppervlaktes. Opvoegen met gatorsand achtige voegsels gaat kapitalen kosten. Dan kan je bijna net zo goed er een laag asfalt overheen laten gooien. Hogedrukreiniger werkt wel, maar is ook een fikse klus en uiteindelijk blijft er niks van je voegen over.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:33

DubbelDun schreef:
Voor grote oppervlakken zou je een dergelijke machine moeten hebben. De rest is allemaal 'vechten tegen de bierkaai c.q. dweilen met de kraan open ' :D

https://www.youtube.com/watch?v=4ZHRXxtu--4

Als iemand betaalbare versies weet :P?

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:45

veerledec schreef:
DubbelDun schreef:
Voor grote oppervlakken zou je een dergelijke machine moeten hebben. De rest is allemaal 'vechten tegen de bierkaai c.q. dweilen met de kraan open ' :D

Nou ik zou daar best een budget tot een 1000 euro voor over hebben, dan is dit niet zo heel veel meer, maar met deze machine weet ik wel zeker dat onze oude klinkers kapot gaan, hier liggen deels van die ouderwetse kleigebakken klinkers, die hebben het al niet zo graag dat je daar de kaercher hoogste standje op zet.

Ik had al eens naar zoiets gekeken:
https://www.itek-webwinkel.be/veegmachi ... -80cm.html
Maar ik heb echt geen idee of je daar het onkruid voldoende mee weg krijgt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:54

Op grote oppervlakten brengt die machine dat geld dubbel en dwars op hoor :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:55

Ik doe het met de bosmaaier met draad. Tot nu toe de beste optie.

Gasfles met brander heb ik ook, maar vind ik teveel werk. Mocht iemand met een briljante betere oplossing komen dan volg ik graag :D

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:57

Sassy schreef:
veerledec schreef:
[quote="DubbelDun"

[/quote

Nou ik zou daar best een budget tot een 1000 euro voor over hebben, dan is dit niet zo heel veel meer, maar met deze machine weet ik wel zeker dat onze oude klinkers kapot gaan, hier liggen deels van die ouderwetse kleigebakken klinkers, die hebben het al niet zo graag dat je daar de kaercher hoogste standje op zet.

Ik had al eens naar zoiets gekeken:
https://www.itek-webwinkel.be/veegmachi ... -80cm.html
Maar ik heb echt geen idee of je daar het onkruid voldoende mee weg krijgt.

Ik heb moeten googlen, maar wij hebben betonklinkers en die schijnen minder hard en minder duurzaam te zijn dan de klei gebakken klinkers. Dus dat moet ik hier dan misschien ook niet proberen.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:59

met die Sassy noemt, kan je super vegen, al vind ik het zwaar, maar onkruid nee, haalt wel het beetje losse onkruid weg, je kan er wel volgens mij ook een staalborstel op zetten, maar is erg duur.

https://www.youtube.com/watch?v=WD5QOFyPXJk dit is super, heb ik eens gehuurd, geweldig, is het echt onkruid vrij, maar het beste resultaat geeft het als je het onkruid ervoor brandt of spuit.

grote brander is ook werk, maar goed te doen vind ik zelf
zo'n borstel op een bosmaaier werkt ook, maar bij mij spat alle kleine steentjes of dergelijke alle kanten op ook heel veel werk vond ik het.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:03

Schoonmaakazijn eroverheen. Kost niet veel, jerrycan van 5 liter voor een paar euro. Ik zag 25 liter staan voor 30 euro. Als je een zonnige dag pakt en je giet het er overheen is alles weg een paar dagen later. Zonder boenen, schrobben of moeite.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:10

Dan heb ik een volle pallet azijn nodig en ben ik een halve dag bezig om alles over de straat te gieten. Voor kleinere oppervlakte zal het vast prima werken

Ik vind zo’n onkruid borstel machine wel interessant. Maar ze zijn te duur om even te proberen . Ik heb ooit een veegmachine gehad en dat was ook echt een miskoop, dus durf het niet zo goed voor dat geld

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:18

Die onkruidborstels zijn ook te huur voor een dag, misschien toch maar eens proberen dan.
En idd, azijn zie ik ook niet zitten, ook al niet vanwege de honden hier en de oppervlakte.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:34

zo'n onkruid borstel machine is geweldig! vraag me wel af of ze het met vers onkruid ook zo goed doen, waar wij zo'n machine een dag hadden gehuurd, dacht bij Boels toen, zeiden ze dat je het beste een week ervoor het onkruid kon branden/spuiten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:38

DubbelDun schreef:

Zo'n Ariens onkruidborstel machine hebben wij voor de kinderboerderij aangeschaft. Wij hebben echt heel veel klinkers op het terrein, dus hetzelfde probleem dat op de knietjes veel te arbeidsintensief is.
Deze machine is echt een uitkomst. Wij hebben een kap erbij gekocht omdat het met zo'n kracht gaat dat alle deeltjes waar je langs komt overal heen schieten. Je moet na het rijden met de machine nog wel alles bij elkaar vegen. Het blijft een intensieve klus, maar wel met veel grotere oppervlaktes in één keer.
Er zit een staalborstel in met 6 losse borstels. Deze moeten echt regelmatig vervangen worden, want ze slijten vrij snel. Zo'n set is ook weer 20/30 euro. De machine zelf was iets van 1200 euro, dus ook een flinke uitgave. Wij zijn er in ieder geval heel blij mee :)

Hier een beter filmpje over hoe goed het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=Zt5fhVqdxoU
Laatst bijgewerkt door x_spekkie_x op 15-05-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:40

Zelf nog nooit geprobeerd maar bij mijn opleiding zit een onderdeel fytolicentie en daar werd uitdrukkelijk uitgelegd dat branden overal verkeerd wordt toegepast. Het doel is kort verhitten zodat de cellen verstoord worden en de plant afsterft. De meeste mensen blijven branden tot alles weg is (bovengronds) of zwart kleurt. Op die manier blijven de wortels intakt en schiet het plantje gewoon weer op.
Hoe ik het zelf doe op onze klinkers is met bleekwater in de rugsproeier, regelmatig herhalen maar je hebt dan ook geen last meer van groene aanslag en dergelijke. Honden binnen houden tot het opgedroogd is, ze hebben er nog nooit last van gehad.

Azijn zou moeten werken in combinatie met (keuken)zout, heet water en een drupje afwasmiddel.

Met de bosmaaier kost het wel wat meters draad als je een groot oppervlak wil doen, en dan blijven de wortels ook gewoon leven...

Succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:08

x_spekkie_x schreef:
DubbelDun schreef:

Zo'n Ariens onkruidborstel machine hebben wij voor de kinderboerderij aangeschaft. Wij hebben echt heel veel klinkers op het terrein, dus hetzelfde probleem dat op de knietjes veel te arbeidsintensief is.
Deze machine is echt een uitkomst. Wij hebben een kap erbij gekocht omdat het met zo'n kracht gaat dat alle deeltjes waar je langs komt overal heen schieten. Je moet na het rijden met de machine nog wel alles bij elkaar vegen. Het blijft een intensieve klus, maar wel met veel grotere oppervlaktes in één keer.
Er zit een staalborstel in met 6 losse borstels. Deze moeten echt regelmatig vervangen worden, want ze slijten vrij snel. Zo'n set is ook weer 20/30 euro. De machine zelf was iets van 1200 euro, dus ook een flinke uitgave. Wij zijn er in ieder geval heel blij mee :)

Hier een beter filmpje over hoe goed het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=Zt5fhVqdxoU

Dat ziet er goed uit. Werkt het echt zo handig?
Dan is het nog wel eens de investering waard. En hoe veel keer kunnen jullie dan vegen met zo’n setje voordat je hem moet vervangen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:25

(schoonmaak)Azijn werkte hier totaal niet en heb het gebruikt toen de zon volop scheen

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:51

Wij hebben een flinke onkruidbrander (type waar je ook het dak mee kan doen), kost maar paar tientjes en werkt goed. Regelmatig vegen werkt ook en onze mini eet graag grasjes en paardenbloemen tussen de tegels uit. Wel heb ik bedacht dat ik straks bij de 'heraanleg' van onze tuin gewoon zo min mogelijk bestrating wil, je krijgt uiteindelijk vooral onkruid op de plekken waar je weinig loopt/rijdt, dus heb je daar dan wel bestrating nodig. Ik overweeg ook om de voegen juist wat breder laat en er van dat kruiptijm of iets tussen laat groeien, beetje zoals bij de hobbit huisjes :j
https://steemitimages.com/DQmTanWmRgscf ... ealand.jpg Kun je inderdaad gewoon met de maaier overheen dan, die betontegels hier vind ik ook mooi. En wat nu nog niet kan, kun je ook gewoon een beetje laten, met de wetenschap dat het ooit beter wordt (ik ben daar vrij makkelijk in).

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:26

Veevoederzout strooien! Doe ik al jaren en de stenen worden er mooi schoon van omdat de algen doodgaan en t onkruid gaat ook dood wat tussen de stenen groeit.

Storm
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:40

moonsparkle schreef:
Ik volg, heb helemaal niet zo'n groot terras maar eer ik bij het einde ben staat het alweer aan het begin. Er is inderdaad speciaal zout, maar hoe je er aan komt als particulier? Heb ook een brander geprobeerd maar dat duurt ook heel erg lang en dan moet je daarna ook nog veel los trekken.

Woon je toevallig in de buurt van Den Bosch/Tilburg. Ik weet hier een mannetje die het in zakken van 20 kilo verkoopt voor een tientje. Werkt uitermate goed.
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:51

Landbouwzout/veevoederzout werkt inderdaad ook goed en kan je op grote oppervlakten strooien. Maar ook dat is niet lekker met honden. Dat blijft nog langer liggen dan azijn.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:02

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 22:02

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:44

loulou schreef:
Dat ziet er goed uit. Werkt het echt zo handig?
Dan is het nog wel eens de investering waard. En hoe veel keer kunnen jullie dan vegen met zo’n setje voordat je hem moet vervangen?

Soms moet je nog een keer over een stuk terrein, maar in principe werkt hij inderdaad net zo handig als op het filmpje. Je moet wel langzaam lopen om alle stukken echt goed mee te pakken. Maar dan nog haalt hij heel ideaal de bovenlaag weg. Niet de wortels. Je moet het blijven herhalen.
Hoeveel vegen is een goede vraag, dat kan ik niet precies beantwoorden. Maar tijdens het seizoen moeten die borstels in ieder geval een keer vervangen worden en superveel verharde stukken hebben we niet, ik gok zo'n 500-1000m2 (op een totaal terrein van 15.000m2). Al is dat voor een privépersoon waarschijnlijk wel een groot oppervlakte. Het kan ook best zijn dat die borstels vaker vervangen worden. Ik heb daar niet altijd zicht op.