Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
boeflover schreef:je hebt boormachines, klopboormachines en boorhamers, alle 3 zijn er op accu of met snoer.
Een boormachine gebruik je voor schroeven en lichte boorwerkzaamheden. Dus bv voor het boren in hout, gipsplaten en gasbetonblokken lukken ook nog wel.
Een klopboormachine is een zwaardere machine met 2 standen; boren en hameren(kloppen). Met deze machine kun je in de meeste materialen wel boren.
Een hamerboormachine kan alleen hameren (kloppen), een dun materiaal zoals een gipsplaat slaat deze kapot. Met een hamerboor kun je bv in sterk beton boren of grotere gaten in stevige materialen maken, dus bij grote verbouwingswerkzaamheden.
Accu of snoer is afhankelijk van je gebruik en hoe lang je ze wilt gebruiken, vaak zijn machines op snoer sterker (of zijn de zware accumachines duur), maar met een accu heb je veel meer bewegingsvrijheid. Voor sommige boorklussen wil je ook de elektra afschakelen en dan heb je dus een verlengsnoer nodig naar waar nog wel stroom is of en accumachine. Lithium accu’s verliezen weinig kracht en lopen ook minimaal leeg tov Nicad-accu’s (vaak wel goedkoper), maar de keuze wat beter is is ook weer afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je de machine denkt te gebruiken.
Dan heb je nog boren en bitjes.
boren/boortjes zijn om te boren, afhankelijk van je machine heb je gladde boren en SDS boren.
Gladde boren draaien rond en vreten zich zo door het materiaal, afhankelijk van het materiaal heb je een scherpe punt (hout/metaal), of een botte punt (steen/beton) in diverse diktes en kwaliteiten.
de SDS boren hebben gleuven en zijn speciaal voor het hameren(kloppen), deze gaan tijdens het boren dus op en neer i.p.v. dat ze draaien en slaan zich zo in het materiaal, deze heb je ook in diverse vormen afhankelijk van hoe groot het gat moet zijn of voor sloopwerk meer een geul bv.
Bitjes worden gebruikt om te schroeven, dus iets te monteren. Afhankelijk van de schroef heb je hierin verschillende koppen zoals een kruiskop of een minnetje, ook weer in diverse maten omdat grotere schroeven (meestal) een grotere kop hebben als kleine en je met een groter bitje daarin meer grip hebt. (Net zoals je dus om dezelfde reden verschillende maten/vormen schroevendraaiers hebt.
dank voor deze heldere uiteenzetting!
Magrathea schreef:Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk
Magrathea schreef:Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk
Danseresje schreef:Magrathea schreef:Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk
Maar ik begrijp uit boeflover haar verhaal dat een klopboor twee standen heeft? En volgens mij heb ik van die boormachines gezien die dan ook een stand hebben voor schroeven. En daarnaast..... Op zich is er niets mis met met de hand schroeven toch? Doe ik nu eigenlijk ook altijd....
Danseresje schreef:Magrathea schreef:Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk
Maar ik begrijp uit boeflover haar verhaal dat een klopboor twee standen heeft? En volgens mij heb ik van die boormachines gezien die dan ook een stand hebben voor schroeven. En daarnaast..... Op zich is er niets mis met met de hand schroeven toch? Doe ik nu eigenlijk ook altijd....