Door de boren het bos niet meer zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Door de boren het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:30

Ik zou inderdaad, zoals hierboven ook al eens gezegd werd, kiezen voor een goede boor/schroefmachine op accu. De keren dat je een klopboor voor beton nodig hebt zijn meestal op een hand te tellen. En die zijn zo enorm zwaar en lomp dat je zo’n boor niet graag even erbij pakt om een schroefje vast te draaien. 99% van de tijd heb je met een gewoon sterke accuboor genoeg.
En die accu’s; als je een goed merk koopt met lithium accu dan gaat die met gemak 10 jaar mee als je er een beetje voorzichtig mee om gaat en niet leeg weg legt.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:14

boeflover schreef:
je hebt boormachines, klopboormachines en boorhamers, alle 3 zijn er op accu of met snoer.
Een boormachine gebruik je voor schroeven en lichte boorwerkzaamheden. Dus bv voor het boren in hout, gipsplaten en gasbetonblokken lukken ook nog wel.
Een klopboormachine is een zwaardere machine met 2 standen; boren en hameren(kloppen). Met deze machine kun je in de meeste materialen wel boren.
Een hamerboormachine kan alleen hameren (kloppen), een dun materiaal zoals een gipsplaat slaat deze kapot. Met een hamerboor kun je bv in sterk beton boren of grotere gaten in stevige materialen maken, dus bij grote verbouwingswerkzaamheden.

Accu of snoer is afhankelijk van je gebruik en hoe lang je ze wilt gebruiken, vaak zijn machines op snoer sterker (of zijn de zware accumachines duur), maar met een accu heb je veel meer bewegingsvrijheid. Voor sommige boorklussen wil je ook de elektra afschakelen en dan heb je dus een verlengsnoer nodig naar waar nog wel stroom is of en accumachine. Lithium accu’s verliezen weinig kracht en lopen ook minimaal leeg tov Nicad-accu’s (vaak wel goedkoper), maar de keuze wat beter is is ook weer afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je de machine denkt te gebruiken.

Dan heb je nog boren en bitjes.
boren/boortjes zijn om te boren, afhankelijk van je machine heb je gladde boren en SDS boren.
Gladde boren draaien rond en vreten zich zo door het materiaal, afhankelijk van het materiaal heb je een scherpe punt (hout/metaal), of een botte punt (steen/beton) in diverse diktes en kwaliteiten.
de SDS boren hebben gleuven en zijn speciaal voor het hameren(kloppen), deze gaan tijdens het boren dus op en neer i.p.v. dat ze draaien en slaan zich zo in het materiaal, deze heb je ook in diverse vormen afhankelijk van hoe groot het gat moet zijn of voor sloopwerk meer een geul bv.
Bitjes worden gebruikt om te schroeven, dus iets te monteren. Afhankelijk van de schroef heb je hierin verschillende koppen zoals een kruiskop of een minnetje, ook weer in diverse maten omdat grotere schroeven (meestal) een grotere kop hebben als kleine en je met een groter bitje daarin meer grip hebt. (Net zoals je dus om dezelfde reden verschillende maten/vormen schroevendraaiers hebt.

_/-\o_ dank voor deze heldere uiteenzetting! _/-\o_
Als ik voor één apparaat zou willen gaan, dan kan ik dus het beste voor een klopboormachine gaan? En dan met goede boortjes voor verschillende materialen?
Het is echt niet dat ik wekelijks wil gaan klussen, maar als ik ineens bedenk dat ik iets wil gaan doen, dan wil ik het ook kunnen gaan doen. Lenen bij familie of vrienden is geen optie. Ze wonen of te ver weg of hebben zelf het materieel ook niet. Daarnaast ben ik graag zelfstandig....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:33

Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:49

Maikta of blauwe Bosch!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:50

Magrathea schreef:
Nou ja nogmaals als je echt geregeld in beton staat te boren is dat een goed plan maar ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat een mens echt zo vaak een klopboor gebruikt, tenzij je in verbouwing/ verhuizing zit of je klust voor je werk. Bovendien zou ik nooit een klopboor pakken voor schroefwerk :+

Maar ik begrijp uit boeflover haar verhaal dat een klopboor twee standen heeft? En volgens mij heb ik van die boormachines gezien die dan ook een stand hebben voor schroeven. En daarnaast..... Op zich is er niets mis met met de hand schroeven toch? Doe ik nu eigenlijk ook altijd....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:13

Makita klopboor-/schroefmachine! Wij zijn van Black & Decker overgestapt op Makita aangezien mijn vader dit al jaren gebruikt. Wat een verademing! Accu's passen op allerlei verschillende apparaten. Zo hebben wij inmiddels ook een schuurmachine en multitool van Makita. Allemaal onderling uitwisselbare accu's.

Onze boormachine heeft een lampje in de kop, super handig. Handschroeven is leuk voor twee schroefjes maar niet als je isolatoren op 250 palen moet schroeven ;)

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:37

Magrathea schreef:

Wij gebruiken toch echt zeer regelmatig onze hamerboor. De klopboor gebruiken we inderdaad niet wekelijks. De boormachine ligt hier te verstoffen bij wijze van spreken.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:48

Danseresje schreef:
Magrathea schreef:

Maar ik begrijp uit boeflover haar verhaal dat een klopboor twee standen heeft? En volgens mij heb ik van die boormachines gezien die dan ook een stand hebben voor schroeven. En daarnaast..... Op zich is er niets mis met met de hand schroeven toch? Doe ik nu eigenlijk ook altijd....

Dat klopt voor onze klopboor wel inderdaad. Dat is een Bosch, maar durf uit mijn hoofd niet te zeggen welk type.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:59

Danseresje schreef:
Magrathea schreef:

een klopboormachine is niet echt voor schroeven, daarvoor gebruik je over het algemeen een boormachine.
we hebben alle 3 liggen en gebruiken de boormachine veel maar ook wel af en toe de klopboormachine voor bv ophangen van schilderijen of een lamp -> klussen waarbij je pluggen in de muur moet bevestigen, dat gaat 10x sneller met een klopboormachine, al zijn we ook wel eens lui en gebruiken we voor kleine pluggen in de binnenmuren (gasbeton) ook wel eens de normale boormachine.
De boorhamer zit nog nieuw in doos na 8 jaar... ;)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 23:00

Ligt er misschien aan hoe oud je huis is en wat voor muren je hebt? Ik heb vandaag eerst met de accuboor (een flinke en grote) proberen te boren om een rekje op te hangen, dus pluggen met schroeven. Daarmee kwam ik er echt niet doorheen hoor. Dan heb ik echt de klopboor nodig. Maar daar kan ik, met de onze in ieder geval, echt niet schroeven.
Zelf zou ik dan gewoon een kleine accuboor kopen waarmee je licht boorwerk kan doen (in hout bijvoorbeeld) maar ook gewoon handig kan schroeven en een simpele maar goede klopboor. Echt, dat grote zware accuboor geval is niet fijn om gewoon simpel mee te schroeven. Veel te zwaar en groot. Wij hebben er dus 2 nu, een kleine lichte erbij om mee te schroeven. Ik gebruik ze allemaal regelmatig, maar ik ben ook niet iemand die 5 jaar precies hetzelfde interieur en hetzelfde op dezelfde plek aan de muur heeft hangen O:)

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:29

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 17:59

Waarschijnlijk kan ik een boormachine overnemen van een kennis. Hij gebruikt hem niet meer, maar is nog goed werkende machine. Is helemaal prima voor wat ik er mee wil. Mocht hem eerst lenen, maar toen ik zei dat ik dus eigen machine wilde, kwam hij met bericht dat ik hem ook kan overkopen....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:25

Wij hebben de Makita, al zeker een jaar of 10. Prima ding, doet het altijd, krachtig en de accu gaat lang mee. Verstelbare snelheden, kloppen, schroeven en boren. Heeft al heel wat verbouwingen gezien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:36

Hier ook makita, na jaren lang Bosch-gedoe, accu's zijn inderdaad niet best van Bosch.
Blauwe Bosch is top, maar groene Bosch is echt niet best meer.

Maar, de bitjes, ik heb even een diepte-investering gedaan met deze:
https://www.gereedschappro.nl/artikel/5 ... markt.html
Wat je koopt, ga aub voor deze bitjes.

Goed gereedschap is ECHT het halve werk.