Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Niello schreef:Wellicht je buurman ook nog melden dat hij verplicht is takken die over de erfgrens hangen te snoeien. En met 50 cm afstand is dat al gauw. Je kunt zeggen dat je overhangende wilgentakken niet zo'n probleem vindt, maar dat overhangende eikentakken ivm de gezondheid van je paarden wel een probleem voor jullie is. Succes. Laat je horen hoe het afgelopen Is?
Delaja schreef:De buurman had wel al aangegeven dat hij ze zo groot mogelijk wil laten planten. Zijn argument was dat het dan mooi dicht zou groeien, maar het lijkt met toch dat hij dan beter een haag kan planten...
Maartje1990 schreef:Delaja schreef:Bedankt voor jullie berichtjes!
Dat van de eikenprocessierupsen had mijn vriend direct al aangekaart, maar daar reageerde de buurman heel laconiek op dat hij die wel zou wegbranden
Edit: 50 meter van hun huis, de eiken zouden op 50cm naast de wei komen.
Nog een edit: het gaat trouwens niet alleen om de paarden, we hebben ook twee honden. Uiteraard letten we op dat ze niet zomaar alles eten, maar 100% controle is er nooit.
Weg branden?! Volgens mij verspreid je dan die brandharen alleen maar. Ik zou daar echt niet blij mee zijn. De eikels vind ik niet eens zo'n issue maar doe brandharen die op je gras neer strijken wel.
Heb je ook een buurvrouw?
lizy29 schreef:Tja heel hard maar uiteindelijk mogen je buren helemaal zelf weten wat ze planten en eiken zijn gewoon echt schitterend dus kan me prima voorstellen dat hij die graag ziet staan.
Je kan vragen aan hem of hij een alternatief ziet zitten maar zo niet heb je toch echt gewoon pech. Word er ergens ook wel een beetje moe van dat iedereen maar rekening zou moeten houden met paardhoudend Nederland.
lizy29 schreef:Tja heel hard maar uiteindelijk mogen je buren helemaal zelf weten wat ze planten en eiken zijn gewoon echt schitterend dus kan me prima voorstellen dat hij die graag ziet staan.
Je kan vragen aan hem of hij een alternatief ziet zitten maar zo niet heb je toch echt gewoon pech. Word er ergens ook wel een beetje moe van dat iedereen maar rekening zou moeten houden met paardhoudend Nederland.
Askja schreef:Het gaat natuurlijk niet echt alleen om die eiken, het gaat er vooral om dat de buurman aan heeft gegeven jullie paardenplannen niet zo te zien zitten. En dat jij denkt dat hij de eiken daarom wil plaatsen, om jullie te dwarsbomen.
Ik denk dat je er goed aan doet hier op korte termijn eens rustig met de buren het gesprek over aan te gaan. Bereid zo'n gesprek goed voor, met als insteek dat je de verhoudingen graag goed wilt houden. Niet alleen wijzen op wat volgens de regels allemaal wel en niet toegestaan is, niet alleen uitweiden over wat je zelf wilt en niet wilt, maar ook echt luisteren naar de bezwaren en opvattingen van de andere partij.
Het lijkt me op zich geen situatie waar je niet uit kunt komen met wat redelijkheid en inlevingsvermogen over en weer, maar het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets door miscommunicatie uiteindelijk toch geleidelijk ontaardt in verziekte verhoudingen en Rijdende Rechter toestanden.
tengeltje11 schreef:Zoals meerder zeggen, zo’n boompje doet er makkelijk 20j over om iets van boom te worden+ je buurman zegt wel dat hij ze ‘groot’ wil aankopen, ‘grote’ bomen kosten veeeel centjes, dus zo groot zullen ze echt niet zijn als hij ze aanplant.
Eikels wegen veel, dus die waaien echt geen 10-tallen meters verder.
Ga idd het gesprek aan, zeg dat eiken schadelijk zijn voor de paarden en dat je daarom echt geen overhangende takken wil of naalden van progressierupsen.
anjali schreef:Ik denk dat de giftigheid van eiken meevalt. Mijn pony heeft op een paddock gestaan waar in de herfst veel (Hollandse) eikenblad in viel. Hij ging juist speciaal die blaadjes opzoeken en eten. Eikels liet hij liggen. Ik had nooit gehoord dat eiken giftig zouden zijn. Dit was een stalling op een manege van boeren.Die zouden dat uit ervaring toch moeten weten dan.Maar die processierups is een ander verhaal. Als die buren de boel dicht willen hebben kunnen ze toch ook beter een haag planten dan bomen.Maar als dat een taxushaag zou worden,dan zou ik inderdaad heftig protesteren want die is zwaar giftig. Maak je niet al te druk en ga rustig in overleg.Die buren maken zich waarschijnlijk druk over jouw paardenplannen,maar het zal niet hun bedoeling zijn om onschuldige dieren ziek te maken.