Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:55

Wellicht je buurman ook nog melden dat hij verplicht is takken die over de erfgrens hangen te snoeien. En met 50 cm afstand is dat al gauw. Je kunt zeggen dat je overhangende wilgentakken niet zo'n probleem vindt, maar dat overhangende eikentakken ivm de gezondheid van je paarden wel een probleem voor jullie is. Succes. Laat je horen hoe het afgelopen Is?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:59

Niello schreef:
Wellicht je buurman ook nog melden dat hij verplicht is takken die over de erfgrens hangen te snoeien. En met 50 cm afstand is dat al gauw. Je kunt zeggen dat je overhangende wilgentakken niet zo'n probleem vindt, maar dat overhangende eikentakken ivm de gezondheid van je paarden wel een probleem voor jullie is. Succes. Laat je horen hoe het afgelopen Is?

Dat is ook een goeie. :j

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:01

Delaja schreef:
De buurman had wel al aangegeven dat hij ze zo groot mogelijk wil laten planten. Zijn argument was dat het dan mooi dicht zou groeien, maar het lijkt met toch dat hij dan beter een haag kan planten...

Voor dat die eiken een beetje boom zijn ben je 20 a 30 jaar verder. Vreemde redenatie houdt de buurman er op na.

Mocht hij nou toch besluiten niet naar je te luisteren, maak je dan niet te druk. Eiken groeien zo verschrikkelijk langzaam, voor je er last van hebt ben je tientallen jaren verder. En dan nog, ik heb heel veel oude eiken in de buurt, maar het is echt prima te doen hoor. Ze moeten daarnaast ook best veel eikels eten om er last van te krijgen, dus als er een keer een paar blijven liggen dan is dat geen ramp.

Jessix

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:08

Ik zou gewoon het gesprek aan gaan met de al eerder genoemde redenen. Vergeet inderdaad vooral dr processierups niet. Kost heel veel geld om die uit je eigen bomen te laten halen.

Stel ook een ander soort boom voor. Een die prettig is voor beide partijen. Als het contact goed is kan er een hoop.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:10

Als het gaat om zicht wegnemen, kun je misschien opperen om een gemengde haag neer te zetten.

(in het winterseizoen, nu is het voor alle bomen, ook de eik, veel te laat, kans op uitval is groot en hij is alleen maar water aan het geven)

Meidoorn wordt mooi dicht en een meter of 4 hoog en 2 breed, voor de afwisseling zou hij er nog een boom tussen kunnen zetten hier en daar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:20

Als je lindes hebt staan zou ik hem voorstellen om die lijn door trekken. Beetje eenheid, geeft meer rust.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:23

Geen advies mbt de eiken, we hebben ze er niet meer staan. Die zijn omgewaaid :D

We hebben wel een zitmaaier en hierachter een veger met opvangbak. Werkt maar matig en ik denk dat je meer eikels de grond in rijdt dan dat je opveegt. Zoiets is leuk om vers gevallen blak en takjes van het gras af te halen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:35

Zoals meerder zeggen, zo’n boompje doet er makkelijk 20j over om iets van boom te worden+ je buurman zegt wel dat hij ze ‘groot’ wil aankopen, ‘grote’ bomen kosten veeeel centjes, dus zo groot zullen ze echt niet zijn als hij ze aanplant.

Eikels wegen veel, dus die waaien echt geen 10-tallen meters verder.

Ga idd het gesprek aan, zeg dat eiken schadelijk zijn voor de paarden en dat je daarom echt geen overhangende takken wil of naalden van progressierupsen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 08:40

Maartje1990 schreef:
Delaja schreef:
Bedankt voor jullie berichtjes!
Dat van de eikenprocessierupsen had mijn vriend direct al aangekaart, maar daar reageerde de buurman heel laconiek op dat hij die wel zou wegbranden :

Edit: 50 meter van hun huis, de eiken zouden op 50cm naast de wei komen.

Nog een edit: het gaat trouwens niet alleen om de paarden, we hebben ook twee honden. Uiteraard letten we op dat ze niet zomaar alles eten, maar 100% controle is er nooit.

Weg branden?! Volgens mij verspreid je dan die brandharen alleen maar. Ik zou daar echt niet blij mee zijn. De eikels vind ik niet eens zo'n issue maar doe brandharen die op je gras neer strijken wel.

Heb je ook een buurvrouw?

Dat dacht ik dus ook, van die haren...

We hebben zeker ook een buurvrouw, een lieve vrouw die volgens mij wat geduldiger is dan haar man.

Edit: een meidoorn haag zou helemaal perfect zijn. Er zijn vorig jaar overal meidoornhagen geplant volgens het groenplan van de gemeente op zowel ons als hun terrein. Maar zij vinden het vreselijk, dus nog zo'n haag planten zullen ze wel niet willen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:59

Tja heel hard maar uiteindelijk mogen je buren helemaal zelf weten wat ze planten en eiken zijn gewoon echt schitterend dus kan me prima voorstellen dat hij die graag ziet staan.
Je kan vragen aan hem of hij een alternatief ziet zitten maar zo niet heb je toch echt gewoon pech. Word er ergens ook wel een beetje moe van dat iedereen maar rekening zou moeten houden met paardhoudend Nederland.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:05

lizy29 schreef:
Tja heel hard maar uiteindelijk mogen je buren helemaal zelf weten wat ze planten en eiken zijn gewoon echt schitterend dus kan me prima voorstellen dat hij die graag ziet staan.
Je kan vragen aan hem of hij een alternatief ziet zitten maar zo niet heb je toch echt gewoon pech. Word er ergens ook wel een beetje moe van dat iedereen maar rekening zou moeten houden met paardhoudend Nederland.

Ja een deze reactie heeft TS echt wat! +:)+

Ts; succes met het gesprek! Ben benieuwd naar de uitkomst

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:09

lizy29 schreef:

Ik zou sowieso niet graag zien dat de buren eiken plaatsen, ook als ik in t dorp woon niet. Want het is niet de vraag of er eikenprocessie rupsen op komen, maar wanneer. Fijn in je was die je buiten hangt waar het in gaat zitten of je in je tuin zit of je kinderen in de zandbak of op het gras waar je loopt/kinderen spelen. Niets met paarden houden te maken. Ik zou echt proberen meer te laten inzien dat die eikenprocessie rups voor iedereen een probleem is

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:27

Hier heeft de gemeente dit jaar zelfs afspraken gemaakt met andere partijen (bv. Defensie met groot oefenterrein) die veel eiken hebben dat zij ook bestrijden. Omdat uiteindelijk iedere rups een vlindertje wordt dat weer tig rupsen produceert. Dat geldt dus ook voor particuliere bomen. Zo ongeveer iedereen heeft er vorig jaar veel last van gehad en boeren hadden verloren opbrengst van gewassen als ze dichtbij eiken met rupsen stonden.
Ik heb vorig jaar wat bestrijders gebeld om nesten weg te laten zuigen en de tarieven waren rond de 120-300 euro per uur, 2 bomen was wel paar uur werk. Overigens werkte asbestpak aan, lijmspray en dan een dakbrander erop wel voor de nesten die laag zaten.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:28

Misschien is het argument dat je dan mogelijk veel last gaat krijgen van de eikenprocessierups met alle gevolgen van dien motiverend genoeg om hem te laten kiezen voor een ander soort boom?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:29

Die rupsen zitten alleen op de inheemse eik, niet op de Amerikaanse. Weet je welke eik die wil gaan planten?

Hier staan ook eikenbomen langs de paddocks, nog nooit een ziek paard of hond gehad. Dus daar zou ik niet meteen van in de stress schieten.

Houd het gesprek luchtig, opper wat andere boomsoorten en als hij toch beslist eiken te planten, so be it.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:54

Het gaat natuurlijk niet echt alleen om die eiken, het gaat er vooral om dat de buurman aan heeft gegeven jullie paardenplannen niet zo te zien zitten. En dat jij denkt dat hij de eiken daarom wil plaatsen, om jullie te dwarsbomen.

Ik denk dat je er goed aan doet hier op korte termijn eens rustig met de buren het gesprek over aan te gaan. Bereid zo'n gesprek goed voor, met als insteek dat je de verhoudingen graag goed wilt houden. Niet alleen wijzen op wat volgens de regels allemaal wel en niet toegestaan is, niet alleen uitweiden over wat je zelf wilt en niet wilt, maar ook echt luisteren naar de bezwaren en opvattingen van de andere partij.

Het lijkt me op zich geen situatie waar je niet uit kunt komen met wat redelijkheid en inlevingsvermogen over en weer, maar het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets door miscommunicatie uiteindelijk toch geleidelijk ontaardt in verziekte verhoudingen en Rijdende Rechter toestanden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 10:13

Askja schreef:
Het gaat natuurlijk niet echt alleen om die eiken, het gaat er vooral om dat de buurman aan heeft gegeven jullie paardenplannen niet zo te zien zitten. En dat jij denkt dat hij de eiken daarom wil plaatsen, om jullie te dwarsbomen.

Ik denk dat je er goed aan doet hier op korte termijn eens rustig met de buren het gesprek over aan te gaan. Bereid zo'n gesprek goed voor, met als insteek dat je de verhoudingen graag goed wilt houden. Niet alleen wijzen op wat volgens de regels allemaal wel en niet toegestaan is, niet alleen uitweiden over wat je zelf wilt en niet wilt, maar ook echt luisteren naar de bezwaren en opvattingen van de andere partij.

Het lijkt me op zich geen situatie waar je niet uit kunt komen met wat redelijkheid en inlevingsvermogen over en weer, maar het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets door miscommunicatie uiteindelijk toch geleidelijk ontaardt in verziekte verhoudingen en Rijdende Rechter toestanden.

Dat laatste willen we zeker voorkomen ja! Ik weet ook dat als ze echt willen, ze zo kunnen planten wat zij willen, maar ik hoop dat er toch enig overleg mogelijk is.
We gaan zo verder aan de paddock en dan loop ik geregeld even de wei in om te zien of ik ze zie. Anders vanmiddag even aankloppen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:38

Als jij aan jou kant dan lindes plant, dan heb je een scherm. De hoeveelheid eikels dat er dan aan jouw kant valt is dan miniem, want de eiken groeien dan aan die kant ook minder hard omdat ze competitie hebben van de lindes

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:46

tengeltje11 schreef:
Zoals meerder zeggen, zo’n boompje doet er makkelijk 20j over om iets van boom te worden+ je buurman zegt wel dat hij ze ‘groot’ wil aankopen, ‘grote’ bomen kosten veeeel centjes, dus zo groot zullen ze echt niet zijn als hij ze aanplant.

Eikels wegen veel, dus die waaien echt geen 10-tallen meters verder.

Ga idd het gesprek aan, zeg dat eiken schadelijk zijn voor de paarden en dat je daarom echt geen overhangende takken wil of naalden van progressierupsen.

Gebaseerd op een weide om ringt met eikenbomen. Wees maar zeker dat die eikels ettelijke meters kunnen afleggen. Ze wegen echt niet zoveel. Zeker niet als ze goed "rijp" zijn.

Hier eentje gehad die jaren goed ging op die weide en ineens was ik hem op 12 uur tijd kwijt. Dus ik zou ook geen eikenbomen meer rond mijn weide willen.

Ik hoop dat het gesprek fijn verloopt TS. Ik persoonlijk zou, ook als ik geen paarden had, er nu echt geen probleem mee hebben om een ander type boom te kiezen als mijn buur me zou zeggen dat eikels giftig zijn voor de dieren. Mijn buren hebben katten die ik meer dan eens vervloek. En we hebben aan één kant een erg moeizame relatie met de buren. Maar zouden ze me er op wijzen dat ik iets in de tuin heb dat giftig is voor de katten dan ging het er uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:14

Ik denk dat de giftigheid van eiken meevalt. Mijn pony heeft op een paddock gestaan waar in de herfst veel (Hollandse) eikenblad in viel. Hij ging juist speciaal die blaadjes opzoeken en eten. Eikels liet hij liggen. Ik had nooit gehoord dat eiken giftig zouden zijn. Dit was een stalling op een manege van boeren.Die zouden dat uit ervaring toch moeten weten dan.Maar die processierups is een ander verhaal. Als die buren de boel dicht willen hebben kunnen ze toch ook beter een haag planten dan bomen.Maar als dat een taxushaag zou worden,dan zou ik inderdaad heftig protesteren want die is zwaar giftig. Maak je niet al te druk en ga rustig in overleg.Die buren maken zich waarschijnlijk druk over jouw paardenplannen,maar het zal niet hun bedoeling zijn om onschuldige dieren ziek te maken.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:18

Ik snap je bezorgdheid, maar ga eerst het verhaal eens aanhoren.
Je betrekt het nu op de komst van je paarde, maar daar heeft het mogelijk weinig mee van doen. Dat is je aanname nu en dat maakt je bezorgd.

Dat je liever geen eiken ziet, zou ik op de rups gooien, niet op eventuele giftigheid.
Als je buurman geen zicht wil op je braaf grazende paarden, dan zou ik hem aanraden een haagbeuk (is dus geen beukenhaag !) te planten. Die vormen snel een mooie frisgroene haag en zijn daarnaast gewoon eetbaar mocht deze je wei een beetje ingroeien.

Maar ga eerst eens peilen waarom eiken en waarom die haag en zo kort langs de erfgrens.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:20

anjali schreef:
Ik denk dat de giftigheid van eiken meevalt. Mijn pony heeft op een paddock gestaan waar in de herfst veel (Hollandse) eikenblad in viel. Hij ging juist speciaal die blaadjes opzoeken en eten. Eikels liet hij liggen. Ik had nooit gehoord dat eiken giftig zouden zijn. Dit was een stalling op een manege van boeren.Die zouden dat uit ervaring toch moeten weten dan.Maar die processierups is een ander verhaal. Als die buren de boel dicht willen hebben kunnen ze toch ook beter een haag planten dan bomen.Maar als dat een taxushaag zou worden,dan zou ik inderdaad heftig protesteren want die is zwaar giftig. Maak je niet al te druk en ga rustig in overleg.Die buren maken zich waarschijnlijk druk over jouw paardenplannen,maar het zal niet hun bedoeling zijn om onschuldige dieren ziek te maken.

Tot je eentje hebt die er door vergiftigd geraakt. Je staat er bij en je kijkt er naar en je kan niks doen. Nee. Ik zou ze niet meer op een weide met eikels willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:23

Ik denk dat je buurman al heeft laten zien dat het een gesprek is door uberhaupt in te stemmen met het aangaan van een gesprek. Ik zou constructief erin stappen: waarom jij het een vervelend idee vindt, wat je angsten erbij zijn (giftig voor paarden en rupsen erop) en wat voor alternatieven jij ziet (een haag, maar ook andere soorten bomen die even snel groeien en ook 'dicht' groeien). Gelijk al vanaf het begin heel defensief aangeven dat hij alles moet snoeien dat over de erfgrens komt etc zal imo alleen maar averechts werken. Geef ook aan dat jij de schaduw ook zou waarderen, dan lijkt het niet alsof je hem probeert te jennen.

Ik kan me wel voorstellen dat de buurman misschien niet per se rekening heeft gehouden met de hypothetische paarden die er (hoe ik het begrijp) nog niet staan. Misschien heeft hij er gewoon niet bij stilgestaan of weet hij niet dat eiken giftig zijn voor paarden, ik wist het namelijk niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:26

Gelukkig noemde hij geen esdoorn ;)

Zowel mijn haf als paarden op mijn werk hebben altijd naast eiken gestaan. In alle jaren is er 1 fjord geweest met koliek doordat ze teveel jonge eikels had gesnoept na een storm. Voor de rest was het idd heel fijne schaduw, zeker tijdens hittegolven. En ja, deze fjord is er prima doorheen gekomen na 1 behandeling door dierenarts.

Ik zou het ook op de rups gooien. Hij heeft niets met paarden, dus kom niet met paarden-redenen. Denk mee vanuit zijn probleem. Heel bot, maar zijn terrein: hij kan jullie niet verbieden de paarden aan huis te houden, en jullie kunnen hem niet verbieden wat hij in zijn tuin zet. Ik zou dan toch het goede contact willen behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:27

Vraag aan je buurman of ie de eiken wil vervangen door Linde bomen. Ruiken lekker, geen rupsen en niet giftig.
Enne boompje groot plantertje dood.
Overigens wat zegt jouw buurman over jouw paarden??