Mobiele airco: welke is nou het best?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:06

belle_boef schreef:
Als je een slang door het raam hebt zorg wel dat je dan ook een frame hebt zodat je het raam kan afsluiten anders geërfde airco geen zin

Nogmaals, dat is niet waar. Wij hebben altijd de slang door de deur door naar buiten gehad & daar het gordijn voor gehangen. Dat werkt prima. Een frame werkt ongetwijfeld beter, maar zonder frame heeft het wel degelijk zin.

Goede aankoop Emma, die hebben wij dus ook. Ga je heel blij mee zijn <3

blondies

Re: Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:11

Wij hebben vorig jaar een mobiele airco gekocht een beetje zoals jij zoekt. Op zich koelde hij best aardig mits je inderdaad de afvoer goed afsloot (ik heb eventueel nog zo'n gloednieuwe raamhoes te koop voor je ;) ).
Wat bij ons heel vervelend was, was dat hij enorm resoneerde met de vloer (laminaat op houten tussenvloer). Je kon er gewoon echt niet mee slapen. Dit is ook wel iets waar je rekening mee moet houden en eventueel een aanpassing voor zou kunnen doen.

We hebben ons nu (sorry) getrakteerd op "echte" airco dus bij de eerste hete dag gaat deze weer op marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:13

Ik zou hier echt dolgraag een split-unit aan de muur willen maar ik heb het overlegd met mijn huisbaas en van de vve mogen er geen aanpassingen gedaan worden aan de buitenkant (onze balkons en gevels worden ook extern onderhouden). Ik ben erachter gekomen dat er zelfs meerdere buren verhuisd zijn omdat het dus echt onmenselijk heet wordt aan deze kant van het complex.

Ik snap ook dat het geen ultieme oplossing is en dat ik het niet 18-20 graden zal kunnen krijgen in mijn slaapkamer, maar dat vind ik niet zo erg. Als het maar een paar graden koeler kan is dat verschil al zo aanzienlijk dat ik waarschijnlijk in ieder geval in slaap kan komen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:15

Ja voor dat doel is het ook prima hoor! Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je moet kijken naar je ondergrond. Bij ons maakte het een paasei herrie maar iemand met betonnen ondervloer en tapijt zal het anders zijn... Wellicht bestaat er manieren (bvb op rubber blokken) dat je zo min mogelijk lawaai hebt...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:23

Op rubber scheelt ook wel ja, bijvoorbeeld van die matten van decathlon al voor onder fitnessapparaten, kost ook nog eens geen drol dan. Als je tapijt hebt maakt dat geen verschil, maar met laminaat wel degelijk vond ik.

En voor dat doel vond ik hem echt prima functioneren Emma! Ik was er echt blij mee toen hij er was. En ik kan niet tegen geluid, dus uit was wel echt een genot, maar je raakt er ook wel aan gewend aan het geluid dat hij maakt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:43

Emmaa_ schreef:
Myfairytale schreef:
Allemachtig... nu al zo warm bij jou binnen?
Wij zetten de airco op de slaapkamer een uurtje van tevoren aan. Uit als we gaan slapen. We hebben een afstandsbediening waarmee we hem vanuit bed nog wel weer eens aan wilden zetten als het te warm werd in de nacht.
In de woonkamer zetten we hem aan als we beneden komen, en stond ie meestal aan tot de schemer.

We zijn sinds januari verhuisd naar een woning met rieten dak en dikke muren. Daar is het gewoon nog koud binnen, ondanks dat het raam en de keukendeur de hele dag open staan. := Dus geen idee wanneer we onze mobiele airco's weer nodig zijn. Het kostte wat, maar zeker voor onze honden onmisbaar!

Jep... Ik heb grote ramen op het zuiden en ik woon vlak onder het platte dak dus de temperatuur loopt hier gewoon snel op. Het koelt nu (gelukkig) 's nachts nog wel af, maar over een paar weken is dat voorbij en is 26 hier gewoon de gemiddelde minimumtemperatuur.

Wat vervelend voor je zeg. :(
Je mag onze mobiele airco wel tijdelijk lenen, maar we wonen wel een heel stuk uit elkaar.
Als je een goede mobiele airco hebt, scheelt dat al enorm vind ik!
Zelfs op de heetste dagen, met de zon de gehele dag op ons (oude) huis, was het maar zo'n 22-23 °C binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:01

Heel lief! Ik heb er ondertussen eentje besteld die morgen binnenkomt dus nog even wachten en dan kan ik genieten van de koelte :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:32

Wel handig zo'n topic !
AEG komt er bij meerdere van jullie als goed uit geloof ik.
Afstandbediening om vanuit bed aan te kunnen zetten lijkt me ook super handig.
En "iets" om het raam goed mee af te dichten. Zit dat standaard bij de mobiele airco geleverd of moet je die apart bestellen ?

Het lawaai dat die dingen maken is nog wel een puntje om op te letten. Maar eens op YouTube kijken of ik een filmpje kan vinden met geluid van 64 db ofzo. Maar ja, hoe hard zet je dan je computer zelf om het goed te kunnen beoordelen ?! :+

En die BTU waarde ? Zou 9000 voldoende zijn of is hoger altijd beter ?

Fuave is het merk wat ze bij coolblue aanraden zag ik net. Veel BTU's voor niet zo mega duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:39

Bij die AEG zit geen standaard afdichtsysteem voor het raam. Ze hebben er zelf eentje maar die kost 100 euro dus ik heb nu eerst voor 2 tientjes bij Bol eentje besteld. Als die niet bevalt ga ik alsnog naar die AEG kijken.

In mijn zoektocht kwam ik deze ook nog tegen, die heeft iets meer foefjes en daar zit wel een hoes bij. Maar ik ken het merk Duux verder niet en durfde niet zo goed af te gaan op een productbeschrijving zonder recensies.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_d ... 56265.html

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:42

Ja moeilijk he, die onbekende merken ?! Dat heb ik nu met Fuave, die coolblue dus zelf aanraad. Wel laag in db ( 54) en dus aardig wat BTU. Maar AEG klinkt betrouwbaarder ….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:44

Voor mij is het ook een dingetje van, ik vind die AEG mooier en voor 50 euro extra koop ik dan liever eentje van een merk dat ik ken en die heel erg goed beoordeeld is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:46

Maris schreef:
En mis ik nu wat ? https://www.coolblue.nl/fuave-acs14k01/ ... ele-aircos deze afdichtingsset is niet voor een normaal te openen raam ?

Wat is een normaal te openen raam? Mijn ramen zijn allemaal van die hybride kantel-/openzwaairamen en daar past die set gewoon op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:59

Emmaa_ schreef:
Maris schreef:
En mis ik nu wat ? https://www.coolblue.nl/fuave-acs14k01/ ... ele-aircos deze afdichtingsset is niet voor een normaal te openen raam ?

Wat is een normaal te openen raam? Mijn ramen zijn allemaal van die hybride kantel-/openzwaairamen en daar past die set gewoon op.

Er staat bij voor : kantelramen, kiepramen, schuiframen en skylight ramen

Dus kennelijk niet voor een gewoon "openzwaairaam" ? Die gewoon aan de zijkant opengaat, maar niet kantelt of kiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:04

Maar op de tweede foto staat hij daar goed voor toch?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:07

Wij laten er eerdaags een plaatsen, mijn buurvrouw heeft die ook en het is heerlijk koel.
Heb zelf een oude mobiele airco en daar krijg ik het lang zo koel niet mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:16

chanicha schreef:
Wij laten er eerdaags een plaatsen, mijn buurvrouw heeft die ook en het is heerlijk koel.
Heb zelf een oude mobiele airco en daar krijg ik het lang zo koel niet mee.

Een spiltairco of een mobiele airco ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:17

Emmaa_ schreef:
Maar op de tweede foto staat hij daar goed voor toch?

Ik ga kijken. Maar het staat dus niet in het rijtje met ramen genoemd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:19

Een splitairco.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:58

Emmmaa, heb je hem al ? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:00

Ja ik heb hem net binnen gekregen! Het is echt een gigantische doos, ding weegt 40 kilo := Ga hem straks uitpakken en dan zal ik mijn eerste ervaringen even laten weten!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:15

Emmaa_ schreef:
Ja ik heb hem net binnen gekregen! Het is echt een gigantische doos, ding weegt 40 kilo := Ga hem straks uitpakken en dan zal ik mijn eerste ervaringen even laten weten!

Succes met sjouwen en met installeren ! Ik hoor graag hoe hij bevalt !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:24

denk nog ff eraan dat je niet van m2 moet uitgaan maar van m3, dat kan nog wel eens verschil maken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:28

Kinke schreef:
denk nog ff eraan dat je niet van m2 moet uitgaan maar van m3, dat kan nog wel eens verschil maken

Bij meeste airco's wordt het aantal m2 vermeld wat ze kunnen koelen. 12000 BTU gaat tot ongeveer 33 m2 bijvoorbeeld. Maar omgevingsfactoren worden dan niet meegeteld, zoals raam op de zon, schuin dak etc.
Ik zag al dat je daar een berekening mee kunt maken. M3 X 30/40 of 50 ( hangt af van omgeving) x3,41 ofzo is het aantal BTU

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:51

Aangezien het nu al bloedheet is in de slaapkamer en ik vorig jaar achter het net viste, heb ik net de AEG besteld. Hij komt morgen. Ben benieuwd. We kunnen toch niet op vakantie dit jaar dus dan het vakantiegeld maar aan iets anders besteden