Goedkope laptop, niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:47

Wij doen nu al bijna tien jaar met een laptop van nog geen 400 euro. Er is wel een paar jaar geleden een ssd-kaart in gezet en het laatste jaar doet de batterij niet zo veel meer, maar mij is het heel erg meegevallen voor zo'n goedkope laptop.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:46

Ik heb in 2013 een packard bell laptop gekocht bij de Media Markt. Was iets van 250 euro. Een koopje en had echt een nieuwe nodig vanwege mn scriptie. Net verhuisd dus weinig geld. Twijfelde wel vanwege het merk en de prijs. Beste aankoop van mn leven. Laptop doet het na 7 jaar nog steeds en de accu is ook nog super. Hij zal vast iets langerzamer zijn dan de huidige laptops. Maar het irriteert mij niet en kan er gewoon in Lightroom mee werken. Dus het is zeker niet waar dat het een duurkoop is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:43

Het hangt er heel erg vanaf wat je er mee wilt doen. Ik heb laatst een Chromebook gekocht. Eigenlijk best happy mee. Voor 95% wat ik er mee doe aan Social media, spelletje, documentje typen, Netflix, Disney, Spotify, etc. helemaal prima. Voor foto- en videobewerking heb ik gelukkig nog mijn 7 jaar oude PC.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:26

Je koopt hem zakelijk, krijgt de btw dus al terug, en je kan hem als investering boeken en afschrijven. Uiteindelijk kost die dus vrijwel niets.

Zou zeker als je een boekhouding erop wilt laten draaien een fatsoenlijke laptop nemen.

Ook al doe je niet elke dag de boekhouding hij moet het wel kunnen draaien. En de boekhoudpakketten worden steeds zwaarder.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 05:49

nessinator schreef:
Ik heb (wel echt al heel lang geleden) een laptop (nieuw) in die prijscategorie gekocht en dat was inderdaad een miskoop. Ding had achteraf echt belabberde specs, was binnen no-time ontzettend traag, liep al vast van Chrome, oververhitte out of nowhere, en het hielp niet dat ik het ding in het begin altijd meenam want na een paar jaar was het beeldscherm zodanig stuk dat ik de laptop eigenlijk alleen maar als computerkast kon gebruiken. Dus ja, miskoop, maar met alleen de informatie "€350" kunnen wij niet zo veel. Hoe veel RAM, hoe veel geheugen, welke processor, hoe veel cores, SSD of HDD harde schijf, evt externe harde schijf? Dat zijn de dingen die het verschil maken.

Echt dit!

Heb destijds een goedkope laptop gekocht (400 euro) maar met oude processor. Ding is echt traag. Office opstarten duurt een paar minuten voor mijn gevoel en met veel tabbladen in Chrome open wordt hij super traag. Heb hem al 2x een fabriek reset gegeven om hem weer iets sneller te maken. Volgende keer investeer ik echt weer iets meer.
Mijn laptops hebben overigens maar een levensduur van 4 jaar omdat ik hem echt als laptop gebruik. Veel op schoot dus en regelmatig mee onderweg. Nu is al drie keer rond die tijd het stroompunt kapot gegaan. Repareren is dan tegen de 200 euro, wat ik niet doe bij een laptop met 500 euro nieuwwaarde. Ook iets om rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:41

Ik lees heel veel verschillende dingen. Maar als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen goedkoop is echt duurkoop wat elektronica betreft. Ik heb zelf een laptop van 600 euro die nu al 5 jaar vlekkeloos draait. Dat moet ie ook wel, want ik doe er vrijwel alle foto bewerking op. Dan heb ik een pc van tweedehands spullen laten maken. Nou echt waar. Koste me misschien toen nog geen 300 euro maar na 3 jaar is ie eigenlijk aan vervanging toe.

Een laptop van 600 euro gaat echt wel 10 tot 20 jaar mee, afhankelijk van hoe je er mee omgaat enzo natuurlijk. Wel zou ik ipv een harde schijf een ssd er in nemen. Worden ze stiller en sneller van. Let ook op de processor en het geheugen. Anders is hij alsnog traag tijdens het werken met de laptop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:07

robert45 schreef:
Je koopt hem zakelijk, krijgt de btw dus al terug, en je kan hem als investering boeken en afschrijven. Uiteindelijk kost die dus vrijwel niets.

Zou zeker als je een boekhouding erop wilt laten draaien een fatsoenlijke laptop nemen.

Ook al doe je niet elke dag de boekhouding hij moet het wel kunnen draaien. En de boekhoudpakketten worden steeds zwaarder.

Meeste boekhoudpakketen werken toch gewoon met online modules?
Het kan wel een investering zijn maar je moet alsnog de liquide middelen hebben. Afschrijven doe je in 5 jaar.

Ik het goedkoopste model HP laptop 6 of 7 jaar gedaan.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:14

Ik heb Dell laptop voor school. Kostte mij toen 1050 euro. Nu is hij bijna 20 jaar en werkt nog snel. Alleen de batterij heb ik 1 keer moeten vernieuwen. Steeds tevreden van dat merk. Dan heb ik goedkope gekocht voor mijn man voor duivenwedstrijd. Hij is u 3 jaar en batterij is kapot. Start nu traag op en moet aan voeding blijven. Was van asus .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:19

In mijn beleving koop je voor 350 euro geen fatsoenlijke laptop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:22

Mijn pa koopt zijn laptops meestal bij de aldi en die zijn niet duur. Maar dat werkt prima, ook met zijn boekhoudpakket. hij heeft ook weleens een duurdere gekocht van een goed merk, maar daar was hij aanzienlijk minder tevreden mee dan met zijn medion van de aldi

Ik heb zelf ook nog nooit meer dan 100 euro uitgegeven aan een tweedehands laptop en draai gewoon programma's als photoshop etc en doe mijn boekhouding ook op die laptop. Gewoon even goed naar de specs kijken welke je meest gebruikte programma's nodig hebben en welke laptop dan in je budget valt. Bij mijn vorige laptop had ik het probleem dat de nieuwe versie van photoshop langzaam liep. Dat heb ik toen opgelost door een nieuw werkgeheugen in te laten zetten door mijn broertje
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-03-20 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:23

Mindim schreef:

Nieuw niet, maar refurbished is er dan wel veel mogelijk :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:24

Ik heb een knappe tweedehands laptop voor dat geld en waarvoor, als het voor htk gebruik is zo’n dure laptop!

Edit, Daihyo ik kon er niet opkomen hoe het ook alweer heette :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:25

Ik weet niet veel over laptops, maar zowel mijn vriend als broer hebben ooit eens gezegd dat je zo'n goedkope laptop echt niet mag kopen. Het had een reden hoor maar die ben ik vergeten :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:28

Ik heb een keer een goedkope laptop gekocht van rond de 300/400 euro. Denk dat ik er twee jaar mee gedaan heb. Hij was erg langzaam en had veel kuren. Ik zou het nu niet meer doen. En inderdaad kijk naar de specs! Ik had me daar totaal niet in verdiept terwijl ik achteraf wel had kunnen weten dat het een langzame pc was.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:28

Hier 10 jaar geleden mijn eerste laptop gekocht. Een Acer laptop voor ongeveer 350-400 euro. Ding heeft het 7 jaar zonder problemen gedaan.

Daarna een nieuwe laptop gekocht voor mijn studie. De nieuwe kostte 550 euro en is in een jaar tijd 3x terug op transport gegaan naar Coolblue. Iedere keer tijdens een examenperiode had het ding een mankement (meestal hield het toetsenbord ermee op). De derde keer heb ik gezegd dat ze m daar mochten houden. Ik heb nog een paar tientjes bijgelegd en heb nu al weer 2 jaar een laptop die naar alle tevredenheid werkt. Maar ook duurder dan ik eigenlijk voorzien had.

Conclusie: Je moet er ook een beetje geluk mee hebben denk ik. Ik was tenminste heel blij dat ik de mijne gewoon terug kon sturen en het Onder problemen gemaakt werd. Je moet je afvragen of dat met een tweedehandse ook gaat.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:30

Nog een tip, lees reviews!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:31

Mijn eerste laptop was een toentertijd dure Acer laptop van rond de 1000 euro. Heeft t denk ik 2 jaar gedaan. Daarna kwam een goedkope eMachine die me denk ik 400 euro gekost heeft, die doet t na 14 jaar nog, draait photoshop zonder problemen, wordt alleen traag :).

Inmiddels is ie met pensioen en heb ik een Lenovo thinkpad, waar ik heel blij mee ben. Hoewel ik denk dat goedkoop zeker niet altijd duurkoop is, denk ik wel dat een duurdere laptop een betere keuze is. Voor 500-600 euro heb je echt wel een hele prima laptop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:32

Het ligt ook wel een beetje aan hoe je met je laptop omgaat. Voorheen had ik altijd de batterij er standaard inzitten als hij aan de stroom hing. Dus die ging snel leeg. Ik had geen goede virusscanner dus gevolg laptop werd steeds traag. Mijn broertje heeft hem toen goed onder handen genomen. Helemaal schoongemaakt en afgestoft (er hoopt snel stof op, ik schrok ervan) en goede virusscanner er op gezet en toen had ik gewoon weer een snelle laptop waar ik nog een paar jaar mee heb kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:02

Daihyo schreef:
Mindim schreef:

Oh kijk, dat weet ik dus niet, ik koop nooit een tweedehands laptop. Die wil ik altijd nieuw.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:06

Mijn vader heeft jaren geleden eens een 'budget' laptop gekocht en daar is hij tot de dag van vandaag nog steeds tevreden mee. Zou in ieder geval niet voor een tweedehands gaan. Meer omdat ik daar zelf niet van hou en je weet niet hoe iemand ermee om is gegaan.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:50

capopjekop schreef:
Mijn pa koopt zijn laptops meestal bij de aldi en die zijn niet duur. Maar dat werkt prima, ook met zijn boekhoudpakket. hij heeft ook weleens een duurdere gekocht van een goed merk, maar daar was hij aanzienlijk minder tevreden mee dan met zijn medion van de aldi

Ik heb zelf ook nog nooit meer dan 100 euro uitgegeven aan een tweedehands laptop en draai gewoon programma's als photoshop etc en doe mijn boekhouding ook op die laptop. Gewoon even goed naar de specs kijken welke je meest gebruikte programma's nodig hebben en welke laptop dan in je budget valt. Bij mijn vorige laptop had ik het probleem dat de nieuwe versie van photoshop langzaam liep. Dat heb ik toen opgelost door een nieuw werkgeheugen in te laten zetten door mijn broertje

Ik heb ook een Medion (maar niet via Aldi), is nu 5 jaar oud en op de accu na werkt 'ie nog steeds perfect! Dit was wel een duurdere (750,-), maar voor wat erin zat nog steeds behoorlijk goedkoop (destijds).

Daarom zei ik al eerder: aan alleen de prijs kunnen we niet zien of de laptop echt bagger is of niet! Wat voor harde schijf (HDD/SSD) zit erin, hoeveel geheugen, hoeveel werkgeheugen, zit er misschien een tweede schijf in voor data-opslag (niet waarschijnlijk voor die prijs), welke processor zit erin (een i3 is nou niet echt een hele geweldige), hoeveel cores heeft die processor etc etc...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:49

Mindim schreef:
Daihyo schreef:

Oh kijk, dat weet ik dus niet, ik koop nooit een tweedehands laptop. Die wil ik altijd nieuw.

Er is wel een verschil tussen 2dehands via Marktplaats of refurbished via een bedrijf. Zo heb ik er gewoon een garantietermijn bij van een jaar (via bol.com) en is de laptop professioneel nagekeken en geïnstalleerd. Anders zou ik het ook niet aandurven :D
Laptop heb ik nu een maand in huis en bevalt heel goed. Is een Lenovo, net als onze andere laptop die inmiddels zo'n 6 jaar meegaat en het nog steeds super doet. De refurbished is alleen een nieuwer model Thinkpad, goede specs, touchscreen en SSD geheugen. Dat waren ook mijn eisen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:19

Ik heb een jaar of 2 geleden een laptop gekocht voor 200 euro, nieuw. Simpel ding, ik wou er ook niet te veel mee doen. Merk: Archos.
Is na een jaar overleden.. De hond van mijn schoonbroer liep de kabel van de oplader er uit, en boem, helemaal stuk, niks meer aan te doen en kon er ook niks meer van redden omdat het nogal een funky moederbord was.
Was ook héél traag enzo :+

Ik heb nu een kleine Apple. Tweedehands van een vriend kunnen kopen, echt een heerlijke laptop!
Nieuw zou ik hem nooit gekocht hebben hoor, veel te duur haha.
Ik doe er ook niet super veel mee: facebook, bokt, youtube, beetje opzoeken. Meer niet. Dus wil ik me ook niet blauw betalen haha.

Conclusie: ik zou het niet doen. Veel te weinig geheugen, heel erg traag, en kon dus ook geen enkele tik verdragen :+
Ik zou op zoek gaan naar een leuke tweedehands voor een schappelijke prijs.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:34

Ik heb een chromebook van Dell. Volgens mij zijn die niet zo duur en ben er enorm blij mee. Wij konden de oude van school kopen voor 25euro. Netflix kijken, beetje internetten gaat daar allemaal prima mee.

Qua geheugen geen idee. Wij hebben een normale pc en grote externe harde schijf voor dingen die opgeslagen moeten worden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:38

Ik raad het zelf ten stelligste af om een laptop van 350 euro aan te schaffen. Met refurbished laptops heb ik geen ervaring maar ik kan me inbeelden dat 350 euro daar te doen is.
Ik heb zelf een laptopje van 230 euro voor uni. Dat ding doet wat het moet doen (lange batterij, licht in gewicht) maar daarmee is de kous ook af. Als ik daar fulltime op zou moeten werken werd ik gek.
Nog niet zo belachelijk lang geleden een vriendin uit de brand geholpen die haar een 450 euro laptop in de handen had laten duwen door een winkel. Ding was al van bij het begin gewoon traag en liep snel vast. Gelukkig kon ze die ruilen voor een beter exemplaar waar ze wel tevreden mee is. Die nieuwe kostte wel 750 euro.

Let wel, het is niet omdat je veel betaalt dat de laptop per definitie fantastisch is en het is ook niet omdat je maar 600 euro betaalt dat de laptop per definitie veel slechter is. Het gaat echt om wat erin zit en de combinatie van die onderdelen, maar onder pakweg 500 à 550 euro heb ik nog nooit iets degelijks zien langskomen. Bouwkwaliteit laat in die lagere prijsklassen ook vaak te wensen over.