Geen moestuin, maar een moesbalkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:11

Super leuk idee, ik heb zelf van die moestuinbakken op poten met een kap op mijn balkon. Die kap heb ik er alleen op als je plantjes nog heel klein zijn of als ik sla wil kweken heel vroeg in het jaar.
Waren 18 euro bij de action en ik heb er een hele rij van. Onderin heb ik een laag kleikorrels en daar bovenop biologische moestuingrond.

Daarnaast heb ik ook een paar grote potten van de kwantum, die hebben leukere kleurtjes.

Afbeelding
Afbeelding

Ik kocht eerste gewoon kant en klare plantjes bij de Aldi, zijn toevallig vanaf deze woensdag weer te krijgen voor een paar cent. Als je wat verder bent kun je zelf helemaal beginnen met kweken vanaf het zaadje maar dat vond ik best bewerkelijk. Ook omdat ik niet zoveel ruimte heb in de vensterbank.

Flicka12

Re: Geen moestuin, maar een moesbalkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:30

Super leuk! Ik volg even! :D
Hier een moes-dakterras in de maak.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:38

Leuk dat er meer mensen lekker aan het moestuinieren zijn op het balkon :D

Ik ga even in het algemeen reageren: ik zat te denken aan een budget van 100 euro. Incl potten, bakken, zaden, grond etc. Geen idee of dat realistisch is, maar dat is even aankijken.

Een verticale tuin lijkt me inderdaad het meest ideaal. Ik heb me net even verdiept in DIY verticale tuinen. Ik ben namelijk zelf wel redelijk handig wat dat betreft. Vind deze creaties wel gaaf. Misschien halen jullie er ook nog wat inspiratie uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan vind ik zelf denk ik foto 3 en dan de meest rechtse het mooiste. Zal ook minder zwaar zijn dan de anderen, wat weer handig is voor op een balkon.

Dan zou het ideaal zijn om zo'n verticale tuin tegen de muur zonder regenpijp te zetten, dan wat hangbakken voor aan de regenpijp (even onderzoeken of deze niet naar beneden glijden). Dan kan in het hoekje waar jullie nu die kapotte plant zien (oeps :Y)) iets staan wat de hoogte in gaat. En dan eventueel nog wat hangbakken voor aan de reling.

Helemaal enthousiast *\o/*

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:03

Hoeveel zon hebben jullie op jullie balkon? Bij ons staat er tot een uur of 1 zon. Welke planten zouden daar genoeg aan hebben?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:24

In mijn ervaring niet, maar denk dat het wel wisselt per pot. Degene die ik had hadden een soort trekband, vergelijkbaar met een kabelbinder. Je kan ze evt ook extra vastzetten met kabelbinder.

Die bovenste foto is tof! Let wel op of de bakken diep genoeg zijn. Anders kamp je binnen no-time met te weinig groeiruimte voor de wortels vd planten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:27

capopjekop schreef:
Hoeveel zon hebben jullie op jullie balkon? Bij ons staat er tot een uur of 1 zon. Welke planten zouden daar genoeg aan hebben?

Hangt ook af van de hoeveel wind er op je balkon staat. Maar misschien kan je hier wat mee; https://stadstuinieren.nl/moestuintips/ ... n-schaduw/

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:31

Ik ga even lezen, thx. Wij hebben een balkon met glas ervoor. Van de 3 panelen kunnen er 2 open.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:04

@Miramii: volgens de recensies blijft het allemaal wel goed hangen, dus dan zal het wel goed zijn.

Ik ben ook op zoek naar planken van 20 cm lang bij 80 cm breed, voor buiten natuurlijk. Maar ik kan zo gauw niks vinden online. Ik kan de planken zelf op maat zagen, maar kan niks vinden wat 80 cm breed is.. Iemand van jullie een idee?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:09

Gewoon bij de Gamma of praxis hebben ze zat alleen kan je dan beter kijken naar 80 lang en 20 breed ;) maar zijn vrij standaard maten.
Ik heb zelf meubelplaten, maar die zijn niet geschikt voor buiten.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:15

Oh goedemorgen, ik zit helemaal verkeerd tegen die maten aan te kijken :7 Ik ga maar gewoon naar de bouwmarkt inderdaad

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:21

Doe je ze ook van binnen met plastic bekleden?

Die vertikale tuintjes zien er erg leuk uit! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:47

8nnemiek schreef:
Doe je ze ook van binnen met plastic bekleden?

Die vertikale tuintjes zien er erg leuk uit! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Ik zou met worteldoek bekleden. Dan kan het overtollige water nog weg, mocht het een keer inregenen of je uitschieten.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:53

Het nadeel van blank hout of worteldoek is dat het hout vocht blijft opnemen uit de grond, en het hout rot zo snel weg.
Plastic folie zorgt er voor dat het hout droog blijft, en daardoor vaak jaren mee kan gaan.
Om te voorkomen dat de bak te vol met water loopt kun je wel op een paar centimeter hoogte wat gaatjes in de folie maken, zodat het teveel aan water vanzelf wegloopt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:45

Goede tip Annemiek

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 15:11

Goede tip! Ik zal de uiteindelijke creatie zeker even showen :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:45

De app iBOOD heeft op dit moment allerlei balkon / schutting bakken en potten en vanalles voor best heel aardige prijzen in de dagactie. Actie loopt tot 29 maart.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:23

Die bakken die gemaakt zijn van pallets zijn niks.
Vorig jaar aardbeien in gedaan.
Bovenste waren droog en de onderste verzopen.
of je moet er bakken in zetten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:53

Leuk! Die verticale bakken zijn ook mooi!

Wij hebben een klein strookje om te moestuinen en wil graag ons balkon ook nog inzetten. Is voorgaande jaren nog niet zo soepel verlopen, eens zien of we het nu wel vol kunnen houden.

Hier is het plan om aardbei, courgette, tomaat en pepertjes te planten. De tomaten en pepertjes staan al op de vensterbank, courgette gaat is een grotere bak naar buiten en de aardbeien moet ik binnenkort uit de moestuin vissen. Dat is het balkon op het zuiden, met veel zon, weinig wind. We hebben ook nog een kleintje op het noorden, daar hoop ik de kruiden (tijm, munt, rozemarijn, dille, salie, etc) en de rucola en spinazie te laten groeien.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 19:58

@Rianne: in wat voor potjes heb je ze op de vensterbank staan?

Wij zijn ondertussen begonnen met het maken van de ombouw, alleen is de accu van de boor leeg :7 dus we gaan morgen verder.

Afbeelding

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:31

RianneH schreef:
Leuk! Die verticale bakken zijn ook mooi!

Wij hebben een klein strookje om te moestuinen en wil graag ons balkon ook nog inzetten. Is voorgaande jaren nog niet zo soepel verlopen, eens zien of we het nu wel vol kunnen houden.

Hier is het plan om aardbei, courgette, tomaat en pepertjes te planten. De tomaten en pepertjes staan al op de vensterbank, courgette gaat is een grotere bak naar buiten en de aardbeien moet ik binnenkort uit de moestuin vissen. Dat is het balkon op het zuiden, met veel zon, weinig wind. We hebben ook nog een kleintje op het noorden, daar hoop ik de kruiden (tijm, munt, rozemarijn, dille, salie, etc) en de rucola en spinazie te laten groeien.

Superleuk! Kleine tip - salie en courgette kunnen wel vrij grote planten worden, vooral courgette. Lijken me niet de handigste planten voor n balkon. Rozemarijn duurt echt superlang om te groeien, heb op gegeven moment maar n potje van de boerenbond gehaald ;) na ik denk twee jaar heb ik van mn eigen kweeksel een plantje met twee takjes.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:45

Klopt, toch wordt courgette ook op balkon geadviseerd, dus wagen we een poging. Lukt het niet is het niet erg, er wordt ook flink gezaaid in de moestuin door een ander dus kunnen we vast wat uitwisselen :)

Dit zijn de potjes die we gebruiken, hadden eerst de kartonnen, maar plastic is toch beter, zeker nu we nog even moeten wachten met uitplanten. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En gebruiken de druivenbakjes voor het voorzaaien :)

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:47

Ik vind het er altijd zo gezellig uit zien die kleine stekeltjes die boven de grond uit komen.

Gisteren heb ik wat pitten uit mijn aardbei zitten plukken. Ik ben benieuwd of ze gaan kiemen

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:52

RianneH schreef:
Klopt, toch wordt courgette ook op balkon geadviseerd, dus wagen we een poging. Lukt het niet is het niet erg, er wordt ook flink gezaaid in de moestuin door een ander dus kunnen we vast wat uitwisselen :)

Zo leuk al die kleine plantjes!

Mijn courgettes vorig jaar werden echt wel anderhalf bij n meter denk ik... ik had er 4 op zo 2 bij 2 meter en die had ik echt nodig,ze kropen over de grond en waren op gegeven moment echt lang... groeiden dat stuk ook uit. Nog nooit zoveel courgettesoep gegeten ;)

Ben benieuwd hoe ze t op je balkon gaan doen! Mijn eerste courgette is net ontkiemd

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:38

Super leuk ja die kleine stekjes! Heb meteen ook zulke potjes besteld. Ik zag gister bij de Welkoop courgette in ronde vorm, die hebben wat minder ruimte nodig. Meteen een zakje meegenomen.

Onze verticale moestuin is ook in elkaar getimmerd. Uiteindelijk nog een heel karwei. Hij is wel wat scheef geworden, maar ben niet ontevreden met het resultaat

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:47

Kan je courgettes en komkommers niet rond de balistrade van je balkon laten lopen? Scheelt weer ruimte