[volg] Wij bouwen ons eigen huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:53

Weekje 1 van 3 wachten is al voorbij! Nog twee weekjes voordat we mogen beginnen aan de bouw!

Donderdag, gisteren en vandaag hebben we nog veel gesprekken gehad. Zo hebben we een bedrijf gevonden waar we de ramen van gaan afnemen, de elektriciteit, het sanitair, de verwarming en de ventilatie is ook gekozen (inclusief warmtepomp en zonnepanelen) en vandaag hebben we een akkoord gegeven op al het ruwe bouwmateriaal.
Het begint heel echt te worden <3

Van de week zijn de waarschuwingsbanners ook geleverd zodat we wettelijk ook in orde zijn
:=
En om goed te kunnen uitmeten eer we beginnen zijn we via de Lambert Coördinaten vandaag de merkstenen gaan zoeken. Het was even goed zoeken in de volle volgroeide grond maar we hebben ze gevonden dankzij het apparaat! En nu kunnen we onze grond fatsoenlijk gaan afzetten en vanaf de juiste aflijning gaan meten straks :D

Een van de waarschuwingsbanners
Afbeelding

Het zoeken van de merkstenen via de Lambert Coördinaten
Afbeelding

Plannen van het huis (excuus voor de slechte kwaliteit :oo)
Afbeelding
Afbeelding

Grond (het is het stuk onderin voor de waterbekken). Dat is in 3e gedeeld en het, middelste, grootste gedeelte is van ons.
Afbeelding

Urona447

Re: [volg] Wij bouwen ons eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:58

Mooie plannen, ben je niet bang dat twee slaapkamers veels te weinig zijn?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 21:43

Dankjewel!

De kamer is zo ingericht dat die gemakkelijk omgebouwt kan worden naar 2 kamers achteraf maar aangezien we beide geen, grote, kinderwens hebben hebben we bewust gekozen voor 1 grote kamer ipv direct 2 kleinere :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:02

Klinkt verstandig! Wanneer verwachten ze te beginnen met de bouw?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 23:29

zaterdag 29 februari :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:42

Dat is snel zeg, wat gaaf!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:10

Heerlijk, een eigen huis bouwen. Wij wonen nu net een jaar in ons nieuw gebouwde huis. Ik herken dus ook heel veel van de keuze stress, maar erg leuk om te doen. Wij zouden het zo over doen, hebben een leuke en voorspoedige bouw gehad. Wij hebben er 10 maanden over gedaan, dus dat is best snel (huis van 1000 m3 en een schuur/garage). Heel veel succes, ga jullie volgend :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 13:24

LadyUrsy schreef:
Heerlijk, een eigen huis bouwen. Wij wonen nu net een jaar in ons nieuw gebouwde huis. Ik herken dus ook heel veel van de keuze stress, maar erg leuk om te doen. Wij zouden het zo over doen, hebben een leuke en voorspoedige bouw gehad. Wij hebben er 10 maanden over gedaan, dus dat is best snel (huis van 1000 m3 en een schuur/garage). Heel veel succes, ga jullie volgend :)

Dat is snel zeg :oo ! Hadden jullie veel hulp van vrienden/aannemers?
Ik kan alleen maar dromen van 10 maanden :+ maar dat is iets te positief vrees ik :=

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 13:21

Die 10 maanden gaan hier zeker niet meer lukken nu :+

Gisteren te horen gekregen dat om ze gevelsteen pas leverbaar is vanaf de 2e week van juli! :oo
Dat is 6 weken later dan verwacht en nu hebben we straks maar 4 weken de tijd om die te plaatsen willen we überhaupt nog in de planning zitten en de ramen + de plakker (stukadoor) niet hoeven te verplaatsen ;(

Mijn vriend blijft heel positief maar ik ervaar toch lichte stress :=

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:13

Dat is balen :( . Toen wij begonnen was het ook al druk in de bouw. Maar nadat we onze bouwmaterialen hadden besteld werd het echt een gekkenhuis. Wij hebben wel zo veel mogelijk alles in één keer besteld. Hadden ook plaats om het neer te zetten. Dus binnen was binnen (of in dit geval buiten ;) ). Maar hierdoor kon er wel altijd doorgewerkt worden.

Het was altijd een hele puzzel, maar gelukkig vond mijn man dit super leuk om te doen. Wij hadden geen aannemer, losse mensen. Zelf kunnen we geen huis bouwen, maar wel zorgen dat de juiste spullen er stonden 's morgens, dat de bouw opgeruimd bleef en dat iedereen op tijd door kon werken. Ook waren we altijd bereikbaar als er vragen waren. Dit scheelt zo veel.

Veel succes en geniet er ook van. Zo leuk om je eigen huis te zien groeien.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:46

LadyUrsy schreef:
Dat is balen :( . Toen wij begonnen was het ook al druk in de bouw. Maar nadat we onze bouwmaterialen hadden besteld werd het echt een gekkenhuis. Wij hebben wel zo veel mogelijk alles in één keer besteld. Hadden ook plaats om het neer te zetten. Dus binnen was binnen (of in dit geval buiten ;) ). Maar hierdoor kon er wel altijd doorgewerkt worden.

Het was altijd een hele puzzel, maar gelukkig vond mijn man dit super leuk om te doen. Wij hadden geen aannemer, losse mensen. Zelf kunnen we geen huis bouwen, maar wel zorgen dat de juiste spullen er stonden 's morgens, dat de bouw opgeruimd bleef en dat iedereen op tijd door kon werken. Ook waren we altijd bereikbaar als er vragen waren. Dit scheelt zo veel.

Veel succes en geniet er ook van. Zo leuk om je eigen huis te zien groeien.

Oh wat interessant! Wij zijn momenteel ook in de voorbereidingsperiode van onze nieuwbouwwoning. Wij willen dit ook volledig zelf in handen nemen, vind het alleen wel soms nog lastig om qua tijd in te schatten, wat wanneer geregeld moet worden. Heb je toevallig enkele tips? :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:23

3-3-2019
Ondertussen is het alweer iets meer als 2 weken geleden dat ik een update heb geschreven over de grond (de bouw, het huis of hoe je het wil noemen :P ). Het zijn 2 drukke weken geweest waarin er nog veel geregeld moest worden en nu komt dan het moment dat we daadwerkelijk mogen beginnen erg dichtbij.

Afgelopen zaterdag zijn we tussen de stormen door naar de grond geweest en hebben we de veiligheidshekken recht gezet. Omdat het zo’n slecht weer was hebben we alle banners nog maar even gelaten voor wat het was en hebben we ons gefocust op de hekken en de omtrek van het perceel.
Nadat we de hekken hadden staan (en alle voeten van elk 1000 kilo :o !! grapje :P) besloten we om het perceel eens fatsoenlijk na te meten, want het leek allemaal erg klein voor 9 are.

We hebben ijzeren pinnen geplaatst bij de merkstenen en zijn koorden beginnen spannen.
Al snel zagen we dat er iets niet klopte. De draden en de hekken stonden, laten we zeggen, niet hèlemaaaal op 1 lijn :P. De linkergevel week een meter of 5 uit naar binnen en de rechtergevel week een meter of 3 uit naar buiten. Ik grapte nog dat ik hoopte dat Kevin mijn huis iets rechter zou plaatsen als dit haha.

Nu is het wachten op iets beter, droger, weer en dan kunnen de grondwerken van start gaan. Het zal hoogstwaarschijnlijk in de week van 9 maart zijn en dan zijn we echt onderweg. Nu eerst nog maar zorgen dat alles netjes afgemeten staat zodat de graver weet welk deel hij moet uitgraven.

-werfhekken en bouwcontainer
Afbeelding

-zicht van achter uit de tuin

Afbeelding

Ook hebben we keuzes gemaakt voor in de badkamer en ben ik heel blij met alle gemaakte beslissingen. We hebben alles wat we graag wilde hebben, inclusief een wellness/massage/bubbelbad, zwart accent toilet voor beneden, extra grote inbouw regendouche, extra grote wandspiegel en lekker veel opbergruimte in onze kastjes <3, in de kleuren die we wilden en ook nog eens bijna alles voor 50% korting vanwege de Batibouwkortingen. Zo koste onze badkamer ons bijna 1/3 minder als dat we in ons budget hadden zitten.

-badkamermeubel (er komen 2 kolomkasten)

Afbeelding

-bubbelbad

Afbeelding

Ook hebben we deze week van de architect de laatste plannen mogen ontvangen; zo is de stabiliteit uitgerekend, ingetekend en uitgeprint en zijn er laatste aanpassingen gemaakt aan de plannen. Zoals het nu is getekend zal het worden geplaatst… Spannend!

Hoewel ik het enorm spannend vindt kan ik echt niet wachten tot we eenmaal beginnen! En het gaat echt niet meer lang duren nu <3.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:29

Spannend zeg, ik zou er wel bijblijven met het uitzetten van de fundering zodat je geen gezeur gaat krijgen met de aannemer of gemeente.

Wanneer hoor je dat ze officieel gaan beginnen?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:01

Wij werken niet met aannemers dus mijn vriend gaat zelf de fundering uitzetten samen met een collega (Die er veel ervaring in heeft ) :) Dit wordt gelukkig nauwlettend in het oog gehouden om idd misverstanden (of eventuele afbraak van je woning) tegen te gaan. T zal niet de eerste keer zijn dat mensen alles weer kunnen afbreken omdat er niet aan de voorwaarden voldaan wordt :=

Qua begin zak t weers afhankelijk zijn wanneer we gaan/kunnen beginnen. We wilde graag zaterdag naar dat gaat door omstandigheden niet meer en nu gaan ze proberen om dan die aangrenzende week een doordeweekse dag in te plannen (mits dus het weer mee zit).

Voor het uitgraven is de regen nog niet zo'n mega groot punt (hoewel er op moerasgebied zitten en dus meer regen wel een extra moeilijkheidsgraad is) maar voor de fundering gieten moet het uitgegraven deel (de volledige plaat) leeg zijn. Als er water blijft liggen voor het gieten kan de betonsamenstelling veranderd worden en dus minder stevig worden of veeel langer duren eer deze droog gaat zijn. Beter is dus wachten tot er geen plassen water meer in je fundering liggen :)

Stiekem hoop ik op 12 maart :D Dan ben ik jarig :+ zou een mooi cadeau zijn, maar eerder mag natuurlijk ook altijd :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:57

8-03-2020
Een week gaat bizar snel. Waar ik vorige week nog heel hard aan het uitkijken was naar ‘komend’ weekend, is dat weekend nu alweer bijna om.

We zijn van start. Het begin is gemaakt. En ik ben super enthousiast! :D Hoewel het ooit moeilijk te begrijpen is voor Kevin vindt ik dit vele malen leuker dan al de keuzes die we vooraf hebben moeten maken. Ik mag mijn handen uit mijn mouwen steken, mijn voetjes in mijn laarzen stoppen en mijn energie stoppen in keihard werken. Iets wat ik altijd al heel graag heb gedaan.
Ik ben geen meisje-meisje en dat zal ik, vrees ik, nooit worden. Laat mij maar lekker werken .

Zaterdag heb ik Kevin eerst naar zijn tattoo afspraak gebracht en na de lunch zijn we dan naar de bouwmarkt gereden voor materiaal. Het was niet zeker of we dit weekend überhaupt konden gaan werken aangezien het weer echt niet mee zat, maar zaterdag was ondanks de voorspellingen een hele goede dag en die wilden we dan ook graag benutten.

In de bouwmarkt hebben we snel wat houtmateriaal opgepikt wat we zo dadelijk nodig zouden hebben voor het maken van de fundering uitzet en wat klein spul zoals schroeven.
Na een beetje passen en meten, en de voor + achter zetel plat gelegd te hebben, hebben we alle planken en balken in de auto gekregen. Voorzichtig reden we naar de grond waar we (lees vooral Kevin) zijn begonnen met het uitzetten van de fundering.
Allereerst moesten we weten vanaf welk punt we moesten meten. Belangrijk in het uitzetten van de fundering aangezien dit behoorlijk nauw komt. We hadden verschillende startpunten die we eerst hebben moeten nameten + uitzetten. Daarna konden we met de eerste hoek van het huis beginnen.

Een klein beetje rekenwerk later wisten we dan waar de eerste hoek van het huis moest komen en die hebben we duidelijk gemaakt door er een ijzeren staaf in de grond te plaatsen. Daarna moest er een houten frame gemaakt worden (pardon my choice of words; ik ken geen vaktermen) waar het koord op gespannen kon worden voor de graafwerkers.
Een meter naar rechts en een meter naar voren, daar moesten houten paaltjes in de grond komen. We zaagden wat paaltjes op maat, maakte er een spitse punt aan en klopte die in de grond. Klopte nog een beetje harden op het paaltje… Nog een beetje… Dat paaltje ging niet echt hard de grond in had ik het idee :o
De grond was iets harder als we gedacht hadden en dus moesten we op zoek naar een nieuwe manier om de paaltjes in de grond te krijgen.
We probeerden dan maar gewoon om een gat te graven met de schop, het paaltje een laatste zetje te geven met de moker en vervolgens het gat weer terug op te vullen met zand. Gelukkig stond dat goed vast. Vervolgens moesten er planken tegen de paaltjes geschroefd worden en daar heb ik me op mogen uitleven. Ik voel me net een echte werkman met een schroefmachine in mijn hand en ben dan ook blij dat ik zulke kleine taakjes kan uitvoeren. Hier kan ik van genieten .

Nadat we een kleine 1,5uur waren bezig geweest stond de eerste hoek uitgezet vanuit het plan. Vanaf hier konden we de rest van de uitzet afmeten. Maar dat was voor de volgende dag. Het begon al te schemeren en we hadden nog geen elektriciteit om de lampen op aan te sluiten. Hopelijk wordt het morgen iets beter weer dan voorspelt.
Zondagochtend gaat de wekker weer af om 8:00 en niet heel veel later zitten we alweer in de auto onderweg naar de grond. We willen graag de uitzet vandaag af krijgen zodat ze volgende week, wanneer het droog is, kunnen gaan graven.
Helaas voorspellen ze niet veel goeds en dus hopen we dat de buien een beetje op zich laten wachten.

Omdat we gisteren al een goede hoek hadden gemaakt was het volgende punt vandaag makkelijke te vinden. We zetten hem uit met ijzeren paaltjes, markeren de plaatsen voor het houten frame en beginnen weer met graven. De grond is hier een stuk vaster dan in het begin van het land en dus kost het ons behoorlijk wat moeite om hier de grond uit te scheppen.
Wanneer we de 2e hoek aan het afronden zijn hoor ik een auto de hoek om komen; bezoek!

Ik geef snel een rondleiding over onze grond en dan is het alweer tijd om de 3e hoek te gaan zetten. We meten hem uit, beginnen met graven en komen er dan achter dat we eigenlijk wat houten latjes te kort komen. Ik spring gauw in de auto en haal er een aantal bij in de bouwmarkt. Wanneer ik terug bij de grond kom is het helaas beginnen regenen en hoewel Kevin zelfs al de 4e hoek volledig heeft geplaatst (van de 5) hebben we helaas niet genoeg tijd om de grond vandaag volledig af te werken.
We ruimen alles op en gaan naar huis. Misschien is er van de week nog wat tijd om het ’s avonds af te werken.

Afbeelding

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:53

Onder tussen is het veel te lang geleden dat ik een update heb geplaatst dus ik ga enkel wat hoogtepunten online gooien :) Wil je mijn hele verhaal lezen kan dat op mijn blog: https://cathymaas16.wixsite.com/creatingcathy

We zijn al heel ver! Ondertussen alweer bijna 2 maanden bezig en de gelijkvloers staat bijna volledig recht :) Enkel nog de trap bekisten, de welfsels laten leggen en nog wat kleine prulwerken en dan kunnen we over een week of 2/3 de bovenverdieping gaan zetten :)

Allereerst de fundering uitgegraven:
Afbeelding

Daarna de sleuven bekist, bewapend en gegoten
Afbeelding
Afbeelding

Daarna werden de betonblokken gemetselt, de bewapening van de plaat gelegd en uiteraard de plaat gegoten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen kwam het leuke werk:
Het opbouwen van je huis :D
Ik ga hier in mijn blog een stukje verder op in maar zo hebben we het opgebouwd :)

Ytongblokken plaatsen
Afbeelding

Snelbouwblokken lijmen (dit gaat bizar snel haha := )
Afbeelding

Betonnen kolommen en balken maken
Afbeelding
Afbeelding

Nu zijn we, as we speak, bezig om de trap te bekisten. Hier zit erg veel denk -en rekenwerk achter dus dat neemt wat meer tijd in beslag :oo Verder nog wat prulwerkjes en dan komen ze 7 mei de welfsels leggen :D

Het gaat lekker snel haha, ik ben benieuwd hoe snel de snelbouw recht staat! Vanaf dan wordt het zichtbaar een pak minder snel omdat alles binnenshuis en minder grote klussen worden. Nog even genieten van deze vooruitgang dan maar :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:57

Het ziet er nu trouwens ongeveer zo uit :D :

Afbeelding

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:18

Gaaf zeg! Ik volg mee. Mooi begin al gemaakt :o.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 21:53

Kristy1998x schreef:
Gaaf zeg! Ik volg mee. Mooi begin al gemaakt :o.

Leuk dankjewel! Het is heel leuk om je eigen plekje zo te zien groeien :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:31

Wat leuk zeg! De ruwbouw staat zo, dan lijkt het idd heel snel te gaan. Jammer alleen dat je daarna zo lang moet wachten tot de afwerking af is :D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:08

Nadir schreef:
Wat leuk zeg! De ruwbouw staat zo, dan lijkt het idd heel snel te gaan. Jammer alleen dat je daarna zo lang moet wachten tot de afwerking af is :D

Haha ja daar ben ik ook een beetje bang voor :P Nu gaat alles enorm snel en straks komt het langzamere werk :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:20

Dat is wel zo, maar het is ook heel leuk om naar een eindresultaat toe te werken en zien hoe het daadwerkelijk wordt :j
Ik vind het zo grappig om de net iets andere bouwtermen te lezen die jullie in Belgie gebruiken :D
Beton gieten = hier beton storten bijvoorbeeld.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 17:57

Achterom schreef:
Dat is wel zo, maar het is ook heel leuk om naar een eindresultaat toe te werken en zien hoe het daadwerkelijk wordt :j
Ik vind het zo grappig om de net iets andere bouwtermen te lezen die jullie in Belgie gebruiken :D
Beton gieten = hier beton storten bijvoorbeeld.

Dat is inderdaad zo! Kijk er heel erg naar uit om het project te zien groeien :D

Ik vind het ook super leuk om elke keer een ander 'projectje' te starten. Eerst de fundering, toen de kimblokken nu de ruwbouw en al bijna naar de eerste verdieping :D

Haha grappig dat je dat zegt want ik ben Nederlandse :+ Toch al meer de Belgische taal aangenomen als ik dacht dan hihi :=

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 15:37

Dit weekend hebben we tussen de buien door wat geknutseld :D

Er is verder gewerkt aan de trap (we zijn zelfs nog iets verder nu maar dit is de laatste foto die ik gemaakt had)

Afbeelding

En er is een bekisting gemaakt voor de betonnen balk boven onze ramen :)

Afbeelding

Afbeelding

Nu donderdag komen ze de welfsels leggen! Toch wel spannend :P We moeten nu niet veel meer doen op de beneden verdieping. Qua ruwbouw toch. Enkel nog onderstutten waar de welfsels komen (dit wordt morgen gedaan) en de trap verder afmaken.

Als dan de welfsels liggen wordt de trap gegoten, de balk boven de ramen gegoten en de druklaag op de welfsels en dan kunnen we, terwijl we wachten tot die droog is, beginnen aan de isolatie :)

Al bij al weer een druk weekendje gehad!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:05

wauw gaaf topic ik ga volgen, wat gaat het hard zo!