Hoge kilometerstand of oudere auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:34

Wij hebben ook een Focus en hiervoor ook, wel altijd dealer laten onderhouden. De vorige hebben we weg gedaan met 200.000 km op de teller en 10 jaar oud,maar echt nooit kosten aan gehad, behalve de standaard onderhoudskosten uiteraard.

Daarvoor kochten we een VW Polo diesel van 3 jaar met 63000 km op de teller en dat was 1 en al ellende. Jaarlijks minimaal 1000 extra kosten aan de meest gekke dingen. Voor ons dus geen vokswagen meer,was blij toen hij er uit was. Echt een maandag model! :j

ClaudiaHS

Re: Hoge kilometerstand of oudere auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:41

Wij hebben jaren terug ook een ford focus benzine gekocht.
Was 4 jaar oud maar ook 1.5ton op de teller.
Was ex-lease dus netjes onderhouden en een hele luxe versie.
We hebben er 4 jaar zonder enkel probleem in gereden en daarna verkocht met 230.000 op de teller.
Reden van verkoop was omdat mijn man een diesel wilde ivm grotere woon-werk afstand.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:43

Ik heb sinds een paar maand ook een Ford Focus station. Geweldig onderhouden en ziet er als nieuw uit. Wel begin 200000 km maar totaal niet af te zien. Ben 3de eigenaar ( eigenlijk 2de want de handelaar had hem van de overleden eerste eigenaar en ik kocht hem dezelfde dag nog ). Zalige wagen, ben er zo blij mee.

Hiervoor had ik een Volvo die ik van 120000 tot bijna 4 ton gereden. Mijn vader zweerd bij Ford en het was dan ook geen moeilijke keuze toen ik kon kiezen uit een Ford van 200000 of jongere Renault scenic.

Ik mis de trouwe Volvo maar ben heel blij met mijn fordje.

Mijn eerste auto was een Nissan met maar 30000 op de teller en die heb ik ook helemaal op gereden en heel lang gehad. Die was ook in de 300000.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:46

Aaaschaaa, grappig, mijn vader rijdt ook al meer dan 40 jaar Ford en wil ook niks anders.
Ik heb hun 'oude' fiësta van 2010 met 60d km op de teller overgenomen en zij hebben een nieuwe gekocht.
Overigens heeft mijn man nu ook een Ford maar dan de Mondeo.
Rijdt ook meer dan prima.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:56

Een lease auto is ook altijd maar een gok. 1 op de 10 leasautos die wij in onderhoud hadden werd netjes gebruikt de anderen niet. En hangt ook erg af van het leasebedrijf hoe het gaat met de beurten. Wij kwamen bij sommige maatschappijen er amper doorheen of moesten maar goedkopere onderdelen gebruiken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:09

Je kijkt nu naar een benzine auto, maar is met jullie jaarlijkse kms een diesel niet een optie? Die zijn in aanschaf ook nog eens voordeliger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:28

miccamaaike schreef:
Je kijkt nu naar een benzine auto, maar is met jullie jaarlijkse kms een diesel niet een optie? Die zijn in aanschaf ook nog eens voordeliger.

Dat wou ik ook zeggen.
Een Mercedes, Volvo draaien moeiteloos 500.000 en de rest.

Als je diesel bouwjaar 2010 of jonger koopt, heb je (nog) niet te maken met de extra belasting van de dieselauto.

Denk dat de diesels ouder dan 2010 voor heel weinig te koop staan.
Kan interessant zijn ondanks dat je duurder in de wegenbelasting zit.
Maar aan de andere kant als je een diesel met 2,5 ton op de teller voor drol en drie knikkers kunt kopen, loont het misschien.
Mercedes biedt veel luxe. Zeker als je de élégance uitvoering koopt.
De classic uitvoering is kaal.

Bij Volvo moet je goed opletten welke luxe ze hebben.
Maar kijk maar eens hoeveel V70 er nog rond rijden. Zullen ook prima auto’s zijn.

Wat je ook kunt doen is naar dealer gaan, vragen of er nog inruil binnenkomt.
De jonge occasions, verkopen ze zelf weer. Maar wat in jullie prijsklasse valt, gaat vaak via de handel weg.

Veel merkentrouwe rijders houden de auto bij de dealer in onderhoud. Als zij een nieuwe of jong gebruikt bij de dealer kopen, is er misschien kans voor jullie op een dealeronderhouden auto.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 12:33

miccamaaike schreef:

Oké zo stom. We dachten dat 't omslagpunt diesel/benzine hoger lag, vriendje had 't berekend. Maar ik ging nu even kijken en dan lijkt diesel toch iets voordeliger. Moeten we wel uitzoeken hoe het zit met die milieuzones en fijnstofbelasting. Misschien is diesel dus toch een optie voor ons, dat zou de zoektocht wel 'n stuk makkelijker maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:36

Hier zeggen we altijd, de enige goede Ford is blauw met een wit dak. :+ Hier komt er geen Ford meer in. Enige auto's die hier komen zijn Duitse en Japanse auto's (voorkeur VW en Toyota). Ook veel ervaring met veel km's op de teller, 5 ton en meer, maar dat zijn wel de diesels.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:37

De diesels zijn in aanschaf ook een stuk goedkoper.
Als ik in jullie schoenen stond dan zou ik eens naar een Toyota Verso kijken. Is een ruime praktische auto waar je makkelijk je kroost in kunt vervoeren plus allerlei toebehoren (buggy's enzo :D ). Bovendien zitten er fijne stoelen in en da's wel fijn voor langere ritten, zeker met de kilometers die jullie maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:51

Dani schreef:
Advies voor andere merken/modellen is ook welkom hoor! De Focus leek de beste optie maar misschien zien wij iets over het hoofd. Eisen zijn stationwagen, airco, cruise control, geen import, liefst met trekhaak. Maximale vraagprijs €8000.

Ik heb je eisen even in Autoscout gezet. Aangezien ik daarmee bijna 1200 resultaten kreeg heb ik de max. km stand op 100.000 gezet. Ook gezien het aantal km's dat jullie nog willen rijden.
Ik krijg dan een overzicht van 30 auto's, waar zo op het oog een aantal hele nette tussen zitten. Maar ik ben geen expert hoor!

https://www.autoscout24.nl/lst/?sort=mi ... pe=C&ac=0&

Succes met de zoektocht!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:07

Dani schreef:
Advies voor andere merken/modellen is ook welkom hoor! De Focus leek de beste optie maar misschien zien wij iets over het hoofd. Eisen zijn stationwagen, airco, cruise control, geen import, liefst met trekhaak. Maximale vraagprijs €8000.

Die maximale vraagprijs lijkt mij lastig.

Een kennis van mij heeft te koop staan een Kia Ceed, bj 6-2012, km 97000, trekhaak, trekgewicht 1400 kg, dealer onderhouden.
Verschil met de focus is dat ie veel luxere uitvoering is, voorbeeld bekleding leer, airco,navigatie,Bluetooth, elektrisch inklapbaar spiegel, keyless entry, achteruitrijcamera,parkeersensoren, bestuurdersstoel automatisch met geheugens voor 2 personen en nog een honderd opties.
Zonder garantie, zonder inruil, € 10.000,-
Als die niet verkocht wordt dan wordt ie ingeruild voor hoger bedrag bij dealer.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 08-01-20 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:08

Kun je milieuklasse niet bij rdw achterhalen?
Daar kan je ook meteen inzien wat je kwijt bent aan wegenbelasting.

https://ovi.rdw.nl/

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 16:19

Citaat:
Die maximale vraagprijs lijkt mij lastig.

Meer geld erbij toveren is ook zo lastig. :D We dachten dat onze auto 't nog een jaartje zou volhouden maar helaas. De APK verloopt over 2 weken en er moet te veel gerepareerd worden. Vandaar dat we ineens op korte termijn iets anders zoeken.

Mo, mpv is gevetood door vriend. Hij vindt het niet fijn rijden. Gelukkig is onze buggy goed inklapbaar, past nog precies achterin mijn Panda. :))

Vanavond even het diesel-aanbod beter bekijken. Ik zie heel veel Renaults en Peugeots staan. Ik heb 't idee dat beide geen geweldige reputatie hebben maar is dat terecht of valt het eigenlijk wel mee?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:26

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:31

Dani, als je het over betrouwbaarheid hebt dan scoren ze inderdaad laag. Qua comfort scoren ze meestal beter. 't Is natuurlijk heel persoonlijk wat je wilt. Als je het fijn vindt om op een zachte stoel te zitten terwijl je op de Wegenwacht wacht, dan zou ik ze zeker aanraden ;) :))

Dit is misschien wel een interessant artikel, dan weet je een beetje welke merken als (on)betrouwbaar getest zijn:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn ... tos-114384
Altijd uitzonderingen daargelaten natuurlijk want je kunt ook een keer pech hebben met een maandagochtendSuzuki of geluk hebben met een Tesla.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:41

Ik heb niet alle antwoorden gelezen.
Afhankelijk van het motorblok zou ik kiezen voor jonger met meer kilometers.

Echter ben ik eigenlijk wel weer van mening dat menig oudere auto's beter zijn dan de hele nieuwe :=
Andere motorblokken en technieken.

Wij hebben onlangs een Volvo v70 benzine gekocht met 216000 op de teller. Maar dit is een 5 cilinder waardoor we het niet echt als een risico zagen.

Onderhoud, soort kilometers, motorblok vind ik het belangrijkste.

Zo hebben wij een auto gehad met ruim 6 ton op de teller die prima reed.

Onze vorige v70 had bijna 450 000 op de teller en rijdt nog als een zonnetje.
Helaas ging de koppeling kapot. Welke ik normaliter gewoon had laten maken. Maar omdat het een diesel uit 2004 betreft en ze daar op gaan ziften én omdat onze kilometers omlaag gaan hebben we er met pijn in ons hart voor gekozen om hem niet te laten maken.
Anders had hij met gemak nog meer dan een ton meegegaan.

Mijn dagelijkse auto zit inmiddels ook bijna op 4 ton.
Maar krijgt iedere 20 000km een beurt en ik rijdt voornamelijk snelweg dat scheelt al een hoop.
En rijdt er bijna 50 per jaar dus ik wel een auto rijden die ik vertrouw.

Lang verhaal kort. Kijk niet enkel naar de km's.
Het is helaas niet zo zwart wit.

En houd in je achterhoofd dat nieuwe technieken niet perse beter zijn dan oudere.
Er wordt veel gedaan tegen de uitstoot van auto's wat goed is maar wat wel tegen de levensduur van de auto inwerkt.

Edit.
Interessant stuk oscar!

Zie dat Volvo erg laag scoort.
En dat bedoel ik met nieuwe technieken :o

De Volvos van vroeger waren niet kapot te krijgen. Tegenwoordig helaas een stuk gemakkelijker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:06

Saul schreef:
Zie dat Volvo erg laag scoort.
En dat bedoel ik met nieuwe technieken :o

De Volvos van vroeger waren niet kapot te krijgen. Tegenwoordig helaas een stuk gemakkelijker.

Zelfde geldt voor Volkswagen, is onze ervaring...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:11

Er is inderdaad wel heel veel veranderd, mede door alle samenwerkingsverbanden. Zo was Nissan vroeger een goed en betrouwbaar merk, stond ook altijd wel ergens in de top 10. En dan ineens is dat over. Sinds ze een samenwerking met Renault (ra ra.....) aan zijn gegaan staan ze ergens onderaan. Zonde, want ze maakten vroeger misschien niet de meest spectaculaire en mooie auto's, maar wel oerbetrouwbare modellen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:17

Ja dat lijstje ziet er anders uit dan ik had verwacht! Ook dat Fiat hoger staat dan Ford joh. Onze Fiat doet daarin niet mee hoor, heerlijke auto maar zoveel pech mee gehad. Die heeft echt duizenden euro's aan extra reparaties gekost. Zou leuk zijn als we met een volgende auto 'n keer door de APK komen zónder minstens €500 uit te geven. :+

Mo, ik hou wel van zachte stoelen dus je maakt me aan het twijfelen. :D Als ik zo kijk blijft de Focus toch één van de geschiktere opties denk ik. Skoda Octavia kan ook nog. Misschien Seat Ibiza of Hyundai i30 maar die lijken iets kleiner, straks even beter checken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:20

Ik gok dat bij Fiat de eer vooral hoog gehouden wordt door de kleinste modellen, maar da's een gok. Wij hebben trouwens ook een Fiat. Een Ducato uit het jaar Blok, ons campertje <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:25

Handig dat lijstje Oscar.
Ik zie dat Suzuki inmiddels op 1 staat en laat dat nou net mijn vorige auto zijn geweest (Alto)
Wat een heerlijk ding was dat.
Ik denk dat mijn Fiësta volgende maand weg gaat en er weer een Suzuki Alto komt.

Dani, mijn ervaring met Renault is ook niet zo goed.
Ik had een Clio en er ging een lampje branden dus binnen 2 sec de auto stil gezet.
Nou de hele koppakking naar de kl*ten.
Laten repareren en na een half jaartje moest ie voor apk.
alles, maar dan ook alles wat met de remmen te maken had moest vervangen worden -:(-

Fiat Ducato is ook een topding.
Vrienden van me hebben een omgebouwde paardenbus en ik gebruik hem regelmatig.
Niet stuk te krijgen, stokoud met heel wat tonnen op de teller.
Maar daar heeft ts niks aan natuurlijk haha

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:28

Vriendje heeft jarenlang een Mercedes 508 gehad. <3 Ook als camper. Zo tof. Maar niet heel praktisch als dagelijkse auto. :D

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:50

Hier altijd wel Ford gehad en nooit problemen mee, zelf nu eentje geïmporteerd uit Duitsland auto in prima staat niet mee gerotzooid niks.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:01

Hier ook een oudere Focus staan, ding rijdt nog als een zonnetje, denk uit 2004 ofzo? APK is inmiddels wel al lang en breed verlopen, staat geschorst op eigen terrein te nietsen.
Zonde eigenlijk als ik er over nadenk!

Dus, mocht iemand nog een Focus willen hebben, gratis af te halen, maar wel in zuid Frankrijk

TS, als ik idd kijk naar wat jullie rijden is Diesel zeker een optie. Succes met de zoektocht!