Het leed wat planten heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:39

Petrichor schreef:
Ecosysteem past helaas totaal niet bij mijn inrichting, zat al we te denken om kunstbloemen in mijn plantenbak te doen. Alleen ik vind het belachelijk wat die krengen kosten. Voor 1 mooie bloem ben je zo al tussen 10 en 20 euro kwijt en ik heb er nog wel wat nodig.

En gehaakte planten een mogelijke optie, blijven wel goed en hoeven geen water ;)
Er zijn veel verschillende soorten en een handig persoon die het maken kan.

Groet Karin.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:46

loulou schreef:
pannenkoeken planten gaan hier ook dood.

Maar sanseveria's zijn niet kapot te krijgen is mijn ervaring. Ze hebben maar heel weinig water nodig, maar zelf als je ze een keer helemaal verzuipt (vakantie oppas :+ ) dan overleven ze het gewoon.
je hebt ze in allerlei soorten, dus misschien zit er een bij die je leuk vind.

Eens!

Er komt weinig licht in mijn studio en daardoor heb ik de volgende planten:
- Pannenkoekplant: doet het oké, maar mijn ouders en ik kochten er allebei één en die van mijn ouders doet het echt vééééél beter.
- Sanseveria: gaat top!
- Yucca: gaat ook fantastisch!
- Cactussen: gaan sowieso goed :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:00

Petrichor schreef:
De Schefflera heb ik al en dat gaat redelijk goed, al beginnen de nieuwe blaadjes die er aangroeien ook te hangen.

Ter info: de jonge blaadjes van een Schefflera hangen altijd. Pas bij het uitgroeien gaan ze horizontaal staan.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:04

Doordat je de verwarming aan hebt staan is de lucht in je woning waarschijnlijk erg droog. Dat vinden plantjes niet fijn, met een plantenspuit is dat makkelijk opgelost. Spuit om de dag even over de blaadjes heen en dan water geven volgens de normale planning (eens in de twee weken doe ik hier ongeveer bij alle planten). Succes met in leven houden, ik bekijk het hier een beetje op het oog, zien ze er dorstig uit of juist teveel water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:56

chantalboes schreef:
Doordat je de verwarming aan hebt staan is de lucht in je woning waarschijnlijk erg droog. Dat vinden plantjes niet fijn, met een plantenspuit is dat makkelijk opgelost. Spuit om de dag even over de blaadjes heen en dan water geven volgens de normale planning (eens in de twee weken doe ik hier ongeveer bij alle planten). Succes met in leven houden, ik bekijk het hier een beetje op het oog, zien ze er dorstig uit of juist teveel water.

Boven de verwarming ga je het met elke dag spuiten ook niet redden. Geen enkele plant houd het op die plek lang vol. :n

chantalboes

Re: Het leed wat planten heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:41

Nee daar heb je gelijk in, op de verwarming is een dodelijk plek voor planten ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:45

Ik zweer zelf echt bij de vaderplant !! Ik geef hem gewoon 1 keer per week een klein beetje water, soms ook langer niet (als ik het vergeet). Hij groeit als kool! Is vooral erg mooi als hangplant :) Afbeelding
De linker lijkt trouwens bovenin wel dood maar onderin groeit ie nog door :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:50

Oh ik sproei ze in de zomer 3 tot 5 keer per week. In de winter 1 of 2 keer. Heb een luchtbevochtiger en de verwarming denk ik zo’n 6 uur per week aan. Af en toe een keer een paar uurtjes. En de planten staan daar niet naast. :o

Daarom gaat alles hierbij goed denk ik. :=

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:43

chantalboes schreef:
Nee daar heb je gelijk in, op de verwarming is een dodelijk plek voor planten ;)

Zelfs daar doen mijn sanseveria's het uitstekend. Als ze zich ellendig voelen laten ze het in ieder geval niet zien, wat dat betreft zijn het keiharde krijgsgevangenen.

Mijn orchidee doet het trouwens ook prima boven de verwarming.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:07

Marijke_1995 schreef:
loulou schreef:
pannenkoeken planten gaan hier ook dood.

Maar sanseveria's zijn niet kapot te krijgen is mijn ervaring. Ze hebben maar heel weinig water nodig, maar zelf als je ze een keer helemaal verzuipt (vakantie oppas :+ ) dan overleven ze het gewoon.
je hebt ze in allerlei soorten, dus misschien zit er een bij die je leuk vind.

Eens!

Er komt weinig licht in mijn studio en daardoor heb ik de volgende planten:
- Pannenkoekplant: doet het oké, maar mijn ouders en ik kochten er allebei één en die van mijn ouders doet het echt vééééél beter.
- Sanseveria: gaat top!
- Yucca: gaat ook fantastisch!
- Cactussen: gaan sowieso goed :))

Dan leven de pannekoekenplanten gewoon beter bij ouders want mijne ging bij mij bijna dood en bij mijn ouders heeft hij al nieuwe stekjes ;(

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 12:34

Nou de Schefflera vind het opeens ook niet neer leuk bij mij thuis. Behalve dat de bladeren hangen vallen ze ook af en worden ze bruin. En dat terwijl ik echt op de goede manier water geef. De kerstster moet ook echt het huis uit want dat is niet meer te redden. De blauwvaren die ik net nieuw heb gaat het denk ik ook niet redden.

Zoals je ziet de Schefflera, wordt bruin begint te hangen en verliest blad:

Afbeelding

Afbeelding

Hier mijn zielige kerstster:

Afbeelding

Hier de blauwvaren die begint uit te drogen:

Afbeelding

En dan hier tot slot de enige plantjes die mij wel lief vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Overigens hebben net alle plantjes even een tropische regenbui van mij gekregen! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:09

Kan het zijn dat je schlef teveel water krijgt? Kan ook iets zijn van de laatste weken, maar probeer de watergift eens te halveren en zien of dat werkt.

Overigens staan bij mijn ouders alle planten in de vensterbank, geen enkel probleem daar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:47

Snadrem schreef:
chantalboes schreef:

Zelfs daar doen mijn sanseveria's het uitstekend. Als ze zich ellendig voelen laten ze het in ieder geval niet zien, wat dat betreft zijn het keiharde krijgsgevangenen.

Mijn orchidee doet het trouwens ook prima boven de verwarming.

ik heb ook sanseveria's en orchideen op de verwarming staan en die doen het beide ook uitstekend hier!

die plantjes van IsaCalixa heb ik inderdaad ook gehad in ons vorige huis en deden het daar prima op een donkere plek, waar verder alles dood ging.

de schefflera heb ik ook al vermoord :') maar die stond op de slaapkamer, ik denk in de zomer te donker (gordijnen vaak dicht tegen warmte) en in de winter te koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:54

Wat hier blijft leven boven de verwarming (extra water geven): pannenkoekplant, madagascar jewel, mother of thousand soorten, hoya's, tradescantia en siernetels. En hangplanten erboven de monkey jars, chinees lantaarntje en nog een andere waar ik de naam telkens van vergeet. De monkey jar spray ik elke ochtend. De rest niet.. krijgt gewoon water wanneer droog. Wat dus nu vaker is ipv minder ondanks de winterperiode.

Als je je planten vooral om zeep helpt door verkeerd water geven: voelen. En niet enkel de bovenkant, maar prik je hele vinger in de grond. Pas dan weet je of je ze niet perongeluk aan het verzuipen bent.

Een calathea is een diva, absoluut niet makkelijk. Hoya is makkelijk, siernetel ook.. zie je snel als die dorst heeft en is ie lelijk na de winter? Gewoon terug snoeien.. net onkruid.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:22

Sanseveria’s, cactussen, vetplanten zijn makkelijke en ideale planten. Die zijn niet zo kieskeurig en ze mogen niet te vaak water. Ik heb het vroeger ook nog weleens voor elkaar gekregen om cactussen te vermoorden maar dat was ook omdat ik ze te vaak water gaf |o