Koppeling auto en stoplichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe wacht jij bij het stoplicht?

In de versnelling, koppeling ingetrapt
484 (85%)
In zijn vrij, koppeling boven
53 (9%)
Anders, namelijk:.....
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 566

Gowlan

Re: Koppeling auto en stoplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 03:01

Verschilt per stoplicht, normaal de koppeling ingedrukt maar op plekken waar ik weet dat het lang duurt zet ik de auto in zijn vrij.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 03:58

Voet op de rem en bij groen gas geven :+ maar ik rijd automaat :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:43

Hier ook koppeling in en in de versnelling.
Ik rijd graag gelijk weg als het licht op groen springt :j

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 07:49

Geen flauw idee meer hoe ik het geleerd heb maar ik wacht met de auto in neutraal en koppeling los. Tenzij je ziet dat het net groen gaat worden natuurlijk.
Ik vind het gewoon aangenamer dan constant spanning op je been te moeten houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:44

Ik heb geleerd om hem in de 1 te laten. Alleen bij spoor/brug in zijn neutraal. (Stop/start systeem)

Nu zet ik hem inderdaad vaak in zijn neutraal. Om zo de koppeling te sparen. Hier in de omgeving is er 1 verkeerslicht waar ik dat niet doe omdat ik weet dat die snel is. Anders vrijwel altijd maar ik vind mezelf gewoon vrij vlot weg rijden. Zeker als je de volgorde van de lichten kent.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:51

fjordjes schreef:
Voet op de rem en bij groen gas geven :+ maar ik rijd automaat :D

Idem hier. :))

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:53

Ricie schreef:
Amado7 schreef:
Als het spoor dichtgaat zet ik hem in z'n vrij. Anders met koppeling in.

_O- _O- _O- _O-
Jij leest de titel perfect. En antwoord op de juiste manier op de titel +:)+ :+ ik kan dit erg waarderen _O- :):)

Wat nou weer :')

Hier heb je veel stoplichten /kruispunten voor het spoor haha.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:15

"Koppeling ingedrukt houden kost je je drukgroep" zou mijn vader zeggen. Mogelijk geldt dat wat minder voor moderne auto's, maar het is niet echt goed voor je koppeling.
Start-en-stop systemen zijn er natuurlijk ook op gebouwd dat je je auto in z'n vrij zet - dat is ook niet voor niets zo.

Kortom: als je geen hoge kosten aan je auto wilt, is het heel verstandig die koppeling op te laten en niet ingedrukt te houden. Op ingedrukt houden is het ding niet gemaakt.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:25

In mijn eigen auto in de versnelling koppeling ingetrapt en in de auto van mijn vader in zijn vrij en koppeling los. De auto van mijn vader heeft start/stop systeem die zo in werking wordt gezet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:36

Koppeling in en in zijn 1. Weet ik dat het lang duurt dan in zijn vrij en slaat de motor af. Koppeling in en hij slaat weer aan. (ook start/stop systeem :D )

Wist niet dat het zo slecht was voor je auto om de koppeling ingedrukt te houden...misschien toch maar vaker in zijn vrij zetten...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:38

Ik rij in privé auto automaat, dus dan alleen voet op de rem.

Op mijn werk rij ik in een bus waar de koppeling vrij moeilijk gaat en ver ingestapt moet worden. Nadat ik maanden met een zere enkel rondgelopen heb en maar niet kon vinden waar dat van kwam, kwam ik er uiteindelijk achter dat dat door de koppeling van de bus kwam. Die trap ik dus nooit meer lang in, dan maar wat langzamer wegrijden.

Eerder met personen auto's zette ik hem dus al wel in zn 1. Maar ik denk nu ik dit aangeleerd heb en weet dat het ook beter voor de auto is, zet ik hem gewoon in zijn vrij.

Ik ben wel verbaast dat mensen vast het aangrijpingspunt gaan zoeken. Als je net je rijbewijs hebt en het moeizaam gaat, oké, maar is die halve tel tijdswinst die het daarna nog oplevert de moeite waard?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:41

_suus19_ schreef:
Ik ben wel verbaast dat mensen vast het aangrijpingspunt gaan zoeken. Als je net je rijbewijs hebt en het moeizaam gaat, oké, maar is die halve tel tijdswinst die het daarna nog oplevert de moeite waard?

Dat is al helemaal ontzettend slecht voor je koppeling, want dan zet je nét de platen tegen elkaar aan. Die slippen dan dus. Daar slijten ze van en niet zo'n klein beetje.

Jullie zijn merendeels koppeling-killers, weet je dat? :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:42

Kmbrly schreef:
Duurt het lang zet ik hem in neutraal.
Gaat het snel dan laat ik de rem los :+

Haha ik miste ook de optie automaat :') nu hebben wij een hybride, dus ik kan hem gewoon in de D laten staan met de voet op de rem :j

We hebben trouwens ook nog een schakelauto. Die laat ik in de versnelling staan. Rij graag vlot weer weg. Rij al vanaf dat ik mijn rijbewijs heb op die manier. Nog nooit problemen met de koppeling gehad.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:24

Voet op de koppeling en in de 1 is wat ik geleerd heb. Nu zijn hier sowieso niet veel verkeerslichten in de omgeving.

Ik ben sowieso een killer met optrekken, vind het nog steeds niet leuk. Auto slaat altijd af als er iemand achter me staat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:27

Hier start&stop, maar toch meestal in zijn 1 en de koppeling ingedrukt. Iets met snel weg willen zijn bij een verkeerslicht :+

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:31

Koppeling in en in versnelling, duurt het mij te lang gaat hij in zijn vrij/neutraal.

Met mijn motor hetzelfde,
Koppeling in en in zijn versnelling, duurt het mij te lang of kramp in vingers van koppeling in zijn neutraal.

Edit: kan altijd wel lachen om mensen die auto in zijn vrij en de handrem erop hebben voor een stoplicht en dan word het groen dan zie je ze wegduiken voor handrem, in versnelling zetten en laten ze hem geregeld alsnog afslaan...

Dat gebeurd hier vrij regelmatig
Laatst bijgewerkt door Valerie93 op 03-11-19 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:33

Voet op de rem en bij groen rem los en gas. Ik rij een automaat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:34

Altijd in z'n vrij. Kreeg die tip vanuit de garage om zo wat zuiniger met de koppelingsbak(ofzo) om te gaan :) En het scheelt ook een hoop kramp.

Ook tijdens mijn rijlessen kreeg ik altijd de tip om mijn voet ernaast te zetten.

Overigens ben ik altijd zo weg dus merk echt niet dat ik er iets aan mis.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:37

Heb geleerd om de koppeling ingetrapt te houden en in de versnelling te laten staan. Maar hdb mezelf aangeleerd om m in z'n vrij te zetten met de voet boven (of op als het nodig is) de rem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:38

In de eerste versnelling en koppeling in, andere voet op de rem.. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn rijlessen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:39

Valerie93 schreef:
Koppeling in en in versnelling, duurt het mij te lang gaat hij in zijn vrij/neutraal.

Met mijn motor hetzelfde,
Koppeling in en in zijn versnelling, duurt het mij te lang of kramp in vingers van koppeling in zijn neutraal.

Edit: kan altijd wel lachen om mensen die auto in zijn vrij en de handrem erop hebben voor een stoplicht en dan word het groen dan zie je ze wegduiken voor handrem, in versnelling zetten en laten ze hem geregeld alsnog afslaan...

Dat gebeurd hier vrij regelmatig

Volgens mij zijn die mensen ook vrij vaak bezig op hun telefoon.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:29

Ik heb geleerd koppeling ingedrukt en in de 1 en zo doe ik het eigenlijk altijd

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:20

Ik heb met rijles ook geleerd in z’n 1 en koppeling in.

Maar ivm het koppeling killen zoals Ibbel zegt nu inderdaad altijd in z’n vrij.
Zo lang duurt het toch niet om die koppeling in te trappen en in z’n 1 te schuiven..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:41

Ik trap ook koppeling in en doe dat bijna 30jr zo. Alle auto's van nieuw naar minimaal 2 ton gereden en nooit problemen.
Mijn man werkt in de auto's en wisselt het wat meer af, maar heeft er nooit over gemopperd tegen mij.

In onze vorige woonplaats lieten we hem vaak in zijn 1 staan voor de verkeerslichten. Gingen de spoorbomen dicht, gooi je hem weleens in zijn vrij.

Het nadeel wat ik zie is dat mensen niet goed opletten en automatisch optrekken, waar iemand vooraan bijv nog in zijn 1 moet zetten., handrem eraf etc. Vaak genoeg mensen ( bijna ) tegen elkaar aan zien zitten.

Mijn man ziet trouwens vooral slechte koppelingen van mensen die in een dorp of woonwijk de hele weg met voet op de koppeling rijden. Dat zijn pas de problemen voor een koppeling.

Zelf rij ik wel meestal automaat en trap alleen mijn rem in. Ik wilde nooit een automaat vroeger ( toen ik jong en wild was.......) maar 20 jr in de file gestaan en achteraf heel evel spijt dat ik toen geen automaat had :)

Maar auto's hadden nooit problemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:56

Neutraal en koppeling los dus.
Schijnt idd zovele malen beter te zijn voor je koppeling.